Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak vytvořit webové stránky?

Hledáte způsoby, jak vytvořit webové stránky? V tomto článku vám ukážeme nejjednodušší možnosti spuštění vlastního webu a dodáme spoustu praktických informací, jak nad ním přemýšlet a co ze začátku nepodcenit. Tvorba webových stránek totiž není tak jednoduchá, jak se zdá. Pokud ale věnujete čas přípravě, můžete vytvořit fungující, prosperující a skvělý web.

Osobně se tvorbě webů věnuji od roku 2007. Mám bohaté zkušenosti s tvorbou blogů, magazínů, osobních i firemních stránek, e-shopů a webů malé i velké velikosti. Za ty roky jsem udělal spoustu chyb a objevil řadu slepých uliček. Pojďte si o nich přečíst a pokuste se jim předejít.

Sleduj autora na sociálních sítích:

Jak si udělat web, který bude úspěšný?

Samotné vytvoření webu je v dnešní době velmi jednoduché. Později si ukážeme, jaké systémy pro to můžete použít a proč nepotřebujete umět programovat ani kódovat. Mnohem důležitější než samotná technická realizace webu je ale jeho strategie a smysluplnost.

Před vytvořením stránek byste se měli zamyslet nad tím, proč je vlastně tvoříte, a definovat si jasný, konkrétní a ideálně i měřitelný cíl. Co takovým cílem může být?

  • V případě blogu chcete, aby ho četlo co nejvíce relevantních čtenářů. Důležité pro vás tedy bude, aby se jeho obsah snadno a pohodlně četl, aby se na blogu čtenáři pohybovali bez jakýchkoliv problémů a aby ho dobře hodnotily vyhledávače. Chcete také, aby blog reprezentoval vás jako autora a případně vám vydělával peníze skrze reklamu, předplatné či prodej služeb a produktů. Zjistěte, jak vytvořit úspěšný blog.
  • Magazín má záběr ještě širší. Nejspíš na něj bude přispívat i více lidí. Vaším cílem opět bude rychlá a snadná orientace v jeho obsahu, přidaná hodnota pro čtenáře a co nejvyšší příjmy z reklamy, předplatného či dalších zdrojů, které vymyslíte.
  • Firemní či osobní webové stránky mají za cíl reprezentovat vaše služby a zaujmout potenciální klienty. Měly by tedy odrážet vaše kvality, a to nejlépe skrze již odvedenou práci. Důraz tedy klaďte na efektivní práci s referencemi a doporučeními stávajících klientů a jasným a atraktivním popisem toho, co děláte.
  • E-shop je překvapivě složitý web, pro který je důležité správné členění produktové nabídky, přehlednost a odlišení se od konkurence. Zajímat vás tedy bude zejména zvyšování jeho konverzního poměru a jeho celkový obchodní výkon.

Každý web má svůj cíl, který si musíte definovat hned od začátku. Určí totiž, jak by měly webové stránky vypadat, co budou nabízet a jak budete přistupovat ke tvorbě nového obsahu. Stejně tak to ovlivní i vaši marketingovou a obchodní strategii. Ať už tvoříte malé osobní stránky, nebo obrovský portál, nepodceňte vaše počáteční úvahy. Měnit totiž strategii v budoucnu je mnohem těžší, než ji správně nastavit už od začátku.

Nejúspěšnější weby jsou ty, které mají jasně definovaný cíl, nabízí kvalitní obsah, dokáží oslovit správné publikum a umí ho přimět k akci, kterou potřebují. Jak to tedy udělat?

Tvorba webu prakticky

Většina začínajících tvůrců webových stránek klade obrovský důraz na jejich vzhled. Ten je samozřejmě důležitý, není ovšem na prvním místě. Mnohem důležitější než design je totiž obsah webových stránek. Dokonce znám weby, které jsou graficky naprosto otřesné, ale přesto generují mnohem lepší výsledky než jiné weby s úžasnou a vypiplanou grafikou.

Co je to obsah webových stránek? Pojďme si to opět říct na několika příkladech:

  • Blog lidé čtou kvůli jeho článkům. Pod kvalitou jeho obsahu si tedy představím přidanou hodnotu, jakou ve svých článcích čtenářům poskytujete. Co se díky vám naučí? Co nového jste jim ukázali? Jsou s vašimi články skutečně spokojeni? Kromě samotných článků si pod kvalitou obsahu blogu představuji i jeho provázanost, přehlednost, konzistenci a členitost. Kvalitní blogpost by měl mít patřičnou délku, měl by být obsahovat různé formátování, obrázky a celkově působit atraktivně. O blogování toho tady najdete spoustu.
  • Magazín, jako je třeba ten, který právě teď čtete, je na tom dost podobně jako blog. Jeho kvalitu určuje přidaná hodnota, jakou předáváme našim uživatelům. Důležité je, abyste zde našli odpovědi na vaše otázky a rádi jste se vraceli.
  • Firemní a osobní webové stránky jsou kvalitní tehdy, pokud správně prezentují vás jako jednotlivce nebo firmu. Pokud z nich uživatelé pochopí, co děláte, máte zčásti vyhráno. Pochopit by ale měli i to, proč by vám měli věřit, zda jste důvěryhodní, máte praktické zkušenosti a v čem jste lepší než konkurence.
  • Kvalitním e-shopem je ten, který dokáže v přehledné a efektivní formě nabídnout a prodat své zboží. Funguje jako celek, tedy nejen z hlediska grafiky a toho, co je vidět, ale i z hlediska procesů na pozadí, logistiky, zákaznické podpory, marketingu apod. Web je kvalitní tehdy, pokud je přehledný, dokáže skvěle prezentovat nabízené zboží, odlišuje se od konkurence, budí důvěru zákazníků a nijak jim nebrání v nákupu.

Design stránek je jednou částí celku. Úspěch webových stránek určuje především jeho obsah a vaše schopnost ho uživatelům naservírovat v co nejlepší podobě. Zaměřte se proto na to, co je pro vaše uživatele skutečně důležité a co od vás vyžadují. Zjistíte to nejlépe tak, že se jich zeptáte. Pokud chcete rozjet vlastní podnikání, nepodceňte přípravu byznys plánu, který vám pomůže zjistit důležité cíle, které musíte naplnit, abyste dosáhli úspěchu.

Vytvořit web totiž není všechno. Musíte na ně přivést i ty správné lidi. Jak na to?

Návštěvnost webových stránek

Spustit webové stránky můžete během pár hodin, ale přivést na ně kvalitní návštěvnost zabere času více. Začátečníci často nepřemýšlí nad tím, jakou návštěvnost webu vlastně chtějí a odkud by měla proudit. Nakonec tedy nové návštěvníky shání kdekoliv, kde je to možné, a jejich kvalitu vůbec neřeší. Jak vidíte, opět mluvíte o kvalitě. Co tím máme na mysli?

Kvalita návštěvnosti se určuje tím, z čeho je složena. Pokud tvoříte blog o vaření, nepotřebujete na web vodit lidi, které vaření vůbec nezajímá. Místo toho musíte volit takové zdroje návštěvnosti, které mohou lidi se zájmem o vaření oslovit a přivést na váš web.

V dnešní době existuje celá škála možností, jak zvýšit návštěvnost webových stránek. Zde jsou některé z nich:

  • Vyhledávače, pro které můžete váš web optimalizovat v rámci SEO.
  • PPC reklama, díky které si můžete koupit reklamu na správných místech.
  • Sociální sítě, na kterých zaujmete zejména kvalitním a originálním obsahem.
  • E-mail marketing, kterým vytěžíte e-mailové adresy vašich uživatelů.
  • Affiliate marketing, v rámci kterého vám mohou vodit návštěvnost vaši partneři.
  • Nákup reklamy napřímo, a to jak na malých, tak i velkých webových stránkách.
  • Různé katalogy, cenové srovnávače, RSS agregátory a další.

Možností najdete více. Zamyslete se, kde se nachází vaši ideální uživatelé. Pokud tvoříte třeba e-shop s oblečením, lidi se zájmem o módu můžete zaujmout na sociálních sítích, profilech influencerů, webech zaměřených na módu, různých galeriích s inspirací a podobně. Zjistěte více o tom, jak zvýšit návštěvnost webu.

Inzerce

Jak si udělat webové stránky?

Pojďme se ale podívat na to, jak si vytvořit vlastní webové stránky a jak je spustit co nejrychleji. Rozdělíme to opět do jednotlivých kategorií. Tentokrát ale podrobněji.

Blogy a magazíny

Pro blogy a magazíny je přímo určený zcela bezplatný systém, který se jmenuje WordPress. Ten si stačí nainstalovat a spustit tak základ webu, který můžete dále rozvíjet. Na WordPress najdete i řadu bezplatných i placených šablon a pluginů (funkcí). Specializuje se na něj i mnoho programátorů, takže vám s ním snadno někdo pomůže.

Firemní a osobní webové stránky

Vlastní firemní nebo osobní web si můžete spustit rovněž na WordPressu. Nebudete zdaleka první na světě. V době psaní tohoto článku na něm běží i web Bílého domu.

WordPress můžete použít i na tvorbu větších webů. Poslechněte si ale předem, jak ho na to připravit.

WordPress má samozřejmě řadu alternativ, jako je třeba Joomla!, Drupal, Ghost a další. WordPress je ale nejpoužívanějším open-source systémem na světě a specializuje se na něj i nejvíce odborníků.

E-shopy

Tvorba e-shopu je složitější. Pokud začínáte podnikat, doporučujeme vám první zvážit využití krabicového řešení, na kterém si e-shop vytvoříte během pár hodin. Nejpoužívanějším v Česku je Shoptet, na kterém fungují dokonce desítky tisíc tuzemských e-shopů.

Zvážit samozřejmě můžete i tvorbu e-shopu na míru, případně na nějakém open-source řešení. V takovém případě ale počítejte s mnohem vyššími náklady. Poslechněte si, jak vybrat e-shopové řešení.

Inzerce

Tvorba webu na míru

Pokud vás láká tvorba webu na míru, tedy bez využití již hotových řešení, pak ji skutečně důkladně zvažte. Vytvořit web na míru je velmi nákladné. Na trhu samozřejmě najdete spoustu lidí, kteří jsou schopni vám web vytvořit za nízkou cenu, ale pravděpodobně to bude na úkor jeho kvality a bezpečnosti.

Je-li to pro vás i tak nejlepší cesta, doporučujeme vám věnovat dostatek času a energie výběru správných specialistů, kteří vám s tím pomohou. Potřebovat budete zejména:

  1. Webového grafika, který vám pomůže navrhnout grafiku webu, díky níž bude váš web přehledný a nebude mu nic bránit v naplnění jeho cílů. Zjistěte, jak s takovým grafikem spolupracovat.
  2. Programátora a kodéra. Velmi zjednodušeně řečeno, programátor pracuje na složitějších funkcích webu, kodér na těch jednodušších. Zjistěte, koho potřebujete právě vy.

Dále zvažte najmutí UX specialisty, který vám pomůže web vyladit tak, aby plnil vaše obchodní cíle. Přidejte také SEO specialistu, díky kterému zase web přizpůsobíte, aby se zobrazoval co nejvýš ve vyhledávačích. A v neposlední řadě doporučujeme tvorbu webu konzultovat s projektovým manažerem, stratégem a webovým analytikem.

Dříve, než kývnete na nabídku tvorby webu od jednotlivce či firmy, zkonzultujte ji s někým nestranným a ideálně získejte nabídek více. Předejdete tak podvodům, předražené ceně i nejasnostem v zadání.

Jak se tvoří úspěšné české weby?

Zajímá vás, jak ke tvorbě webu přistupují ti nejúspěšnější v Česku? Poslechněte si naše rozhovory:

jiri-ponrt-web

Jiří Ponrt (Alza.cz): Jak přemýšlet nad finančním řízením a službami e-shopu?

jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Finanční řízení CZC.cz, zdroje růstu do budoucna, manažerské myšlení

josef-matejka-web

Josef Matějka (CZC.cz): Smysl života po prodeji firmy, zvládání stresu v podnikání, investice do technologií

radko-sekerka-web

Radko Sekerka (Mall Group): Ponákupní proces, retenční marketing, problémy s dopravci

karel-klodner-web

Karel Klodner (Lékárna.cz): Zkušenosti s dřívější firemní krizí, přístup ke konkurenci, řízení firmy

radek-mrkos-web

Rozjezd e-shopu Albatros Media, zdroje objednávek | Radek Mrkos

tomas-vyskocil-web

Tomáš Vyskočil (Edna.cz): Jak vytvořit web pro masy?

ladislav-trpak-web

Ladislav Trpák: Byznys model Zootu, filosofie podnikání, růst firmy

vojtech-tucek-web

VIDEO: Vojtěch Tuček: V čem tkví (ne)úspěch webu VideaČesky.cz?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.