Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

On-line podnikání v praxi. Jak začít a uspět?

On-line podnikání je v posledních letech velmi oblíbené. Jen v České republice prodává on-line více než 50 tisíc e-shopů, což z nás prý dělá světovou velmoc. Do toho desítky tisíc dalších podnikatelů vytváří webové stránky a věnuje se mnoha digitálním profesím.

Na této stránce se dozvíte, jak podnikání on-line funguje a jak s ním můžete začít i vy.

Co je to on-line podnikání?

On-line podnikání je to, při kterém podnikatel nabízí své produkty či služby prostřednictvím internetu. Může tak dělat skrze vlastní webové stránky, internetový obchod, případně přes různé specializované portály, marketplaces, sociální sítě a další.

Do podnikání na internetu se v posledních letech pouští i stále více firem, které doposud on-line nepůsobily. Zejména v průběhu pandemie, kdy byly obchody zavřené, musely firmy začít prodávat i přes internet, aby si alespoň z části udržely své tržby. Už řadu let navíc mnoho odborníků tvrdí, že internet je budoucnost a kdo neprodává on-line, ten v ní nemá místo.

Pro jednotlivce je on-line podnikání velmi atraktivní, protože má často nízké vstupní bariéry, nejspíš pro něj nepotřebujete vysoký počáteční kapitál a můžete s ním začít z pohodlí domova.

Po právní, účetní a daňové stránce je ale on-line podnikání stejné jako jakékoliv jiné podnikání a musí se řídit platnými zákony a předpisy.

Inzerce

Jak podnikat on-line?

Existuje nepřeberné množství možností, jak podnikat na internetu. S mnoha podnikateli si povídáme v našich rozhovorech. Pojďme se ale podívat na profese a další byznys modely, se kterými se mezi nimi běžně setkáte:

Profese on-line podnikatelů:

Toto jsou profese, ve kterých on-line podnikatelé často nabízí své produkty a služby:

  • Virtuální asistent(ka)
  • Web designér(ka) či grafik(čka)
  • On-line marketér(ka)
  • Reklamní specialista(tka)
  • E-commerce specialista(tka)
  • Bloger(ka)
  • Influencer(ka) na sociální sících
  • Specialista(ka) na sociální sítě
  • On-line učitel(ka) nebo lektor(ka)
  • Business konzultant(ka)
  • On-line redaktor(ka) nebo copywriter(ka)
  • Programátor(ka), vývojář(ka) či kodér(ka)
  • Osobní kouč(ka)
  • Fotograf(ka) nebo kameraman(ka)
  • SEO specialista(ka)
  • Překladatel(ka) nebo lektor(ka) cizích jazyků
  • On-line psychoterapeut(ka)
  • Projektový(á) manažer(ka)
  • Správce/správkyně on-line komunit

A spousta dalších profesí. Zejména v posledních letech se on-line specialisté zaměřují například na jednotlivé sociální sítě, na kterých se dokonce specializují i na různé podobory (např. tvůrce stories na Instagram či TikTok videa).

Premium
margareta-krizova-web

Průvodce začátky podnikání | Margareta Křížová

Premium
jan-kvasnicka-web

Jan Kvasnička: Podrobný průvodce začátky podnikání na volné noze

jakub-oska-web

Jirka Rostecký o rozjezdu podnikání: Pokud opravdu chcete, cestu si najdete | Jakub Oška (BYMFIT.cz)

Premium
jakub-tizek-web

Začátky podnikání: Největší výzvy, které musíte překonat | Jakub Tížek (Podnikni.to)

Další způsoby on-line podnikání:

Tyto profese ale nejsou jediné. Podnikat můžete i mnoha dalšími způsoby:

  • Prodej fyzických produktů na vlastním e-shopu
  • Výroba a prodej skrze on-line marketplaces a další tržiště, jako je třeba Amazon
  • Prodej produktů skrze sociální sítě, jako je Facebook či Instagram
  • Prodej digitálních produktů, jako jsou e-knihy, videa a další obsah
  • Tvorba webových stránek, grafiky a dalších souvisejících služeb
  • Affiliate podnikání, při kterém dostáváte provize z uskutečněných objednávek u affiliate partnerů
  • Tvorba dropshipping obchodu, ve kterém prodáváte produkty od jiných dodavatelů, aniž byste je museli mít ve vlastním skladu
  • Příprava on-line kurzů nebo školení, a to i skrze specializované portály
  • Tvorba a prodej aplikací nebo her pro mobilní zařízení
  • Vytváření jakýchkoliv dalších internetových služeb a produktů

V současné době je on-line podnikání stále populárnější a přibývá nových projektů a služeb. Pro úspěch na internetu je důležité využívat dostupné nástroje a technologie, jako jsou e-shopová řešení, různé aplikace, sociální sítě a marketingové nástroje.

Výhody on-line podnikání

On-line podnikání má řadu výhod. Toto jsou některé z nich:

  • Nízké vstupní náklady: On-line podnikání často nevyžaduje příliš vysoké vstupní investice. Nejspíš nebudete potřebovat ani kancelář, vlastní sklad či jiné prostory. Mnoho podnikatelů v našich rozhovorech přiznává, že začínali doslova z obýváku a až postupem času své podnikání rozvíjeli dál.
  • Flexibilita: Možnost pracovat z jakéhokoliv místa je pro podnikatele velmi oblíbená. Umožňuje jim při práci více cestovat, nevázat se jen na jedno místo a přizpůsobovat si pracovní režim vlastním potřebám. Pokud se do budoucna rozhodnou budovat vlastní firmu, může se tato výhoda postupně vytratit.
  • Neexistují hranice: Pokud vládnete cizím jazykem, zejména angličtinou, můžete snadno čerpat i ze zahraničního internetu, a to nejen z hlediska informací, inspirace a kontaktů, ale můžete na něm začít i prodávat. Doslova z domova tak můžete získat zákazníky po celém světě.
  • Výhoda technologií: Snad v žádné oblasti podnikání nevzniká tolik nových nástrojů, aplikací a dalších pomocníků jako na internetu. Každý z nich vám může usnadnit podnikání, zefektivnit práci a pomoci vydělávat.
  • Možnosti marketingu: Internet nabízí celou řadu marketingových nástrojů, které můžete začít rychle využívat – například sociální sítě, PPC reklamu, affiliate marketing, SEO a mnoho dalšího.

On-line podnikání má samozřejmě i řadu nevýhod. Může vás poměrně snadno izolovat od ostatních lidí, se kterými přijdete do fyzického kontaktu méně často než například v kamenném obchodu. Časté sezení u počítače může také způsobit také spoustu zdravotních obtíží, a proto doporučujeme nepodcenit péči o vaše fyzické i psychické zdraví.

Jak začít podnikat on-line?

Začít podnikat na internetu může skoro každý. Otázkou ale je, v jakém oboru a s jakým nápadem. Proto pro vás máme několik tipů, které mohou pomoci:

  1. Zamyslete se nad svými silnými stránkami. Možná najdete nápad v oblasti, která je vám blízká už od dětství nebo které se profesně věnujete.
  2. Zaměřte se na své odborné znalosti a zkušenosti. Čím větším specialistou v nějaké oblasti budete, tím vyšší konkurenční výhodu získáte.
  3. Sledujte trh a vnímejte trendy. Mnoho podnikatelů chce vybudovat to, co bylo atraktivní před mnoha lety. Zaměřte se na současné trendy a vnímejte, kam se trh ubírá.
  4. Řešte problémy lidí ve vašem okolí.Podnikání není o ničem jiném než o řešení potřeb zákazníků a klientů, a proto se naučte vnímat jejich problémy a vidět v nich příležitosti na nový byznys.
  5. Studujte příběhy úspěšných podnikatelů v Česku, ale dívejte se i do zahraničí. Možná tam narazíte na něco, co v Česku ještě není, nebo čím se budete moci odlišit.

Začátky podnikání nebývají jednoduché, ale představují také obrovskou příležitost se učit a zlepšovat, díky čemuž se bude měnit i způsob, jakým nad podnikáním přemýšlíte a jak ho řídíte. Nebojte se tedy zkoušet, objevovat a sebevzdělávat se. Pomohou vám i naše premium rozhovory, ve kterých si můžete poslechnout řadu TOP on-line podnikatelů.

Premium
daniel-hejl-web

Úspěch Productboardu: Jak vytvořit produkt s miliardovou hodnotou? | Daniel Hejl

Premium
jiri-diblik-web

3 miliony uživatelů ze 176 zemí světa. Jak roste aplikace VOS? | Jiří Diblík

Premium
dalibor-cicman-web

Za 10 let 3,5 miliardy. Jak vyrostl GymBeam? | Dalibor Cicman

Premium
michael-rostock-poplar-web

Pokud vám jde o rodinu, tak byznys není pro vás | Michael Rostock-Poplar

Největší chyby on-line podnikatelů:

Podnikatelé v našich rozhovorech často zmiňují chyby, které na začátku udělali a které se opakují. Toto jsou některé z nich:

  • Špatné plánování: Nepodceňte důkladnou přípravu na vaše podnikání a nepouštějte se do něj bezhlavě. Ověřte, že o váš nápad budou mít zákazníci skutečně zájem. Naplánujte, jak jim o něm řeknete, jak je oslovíte a jak jim budete prodávat. Naučte se dobře pracovat s čísly a počítat příjmy a výdaje, abyste dosahovali zisku.
  • Bez zákazníků to nejde: Mnoho podnikatelů se až příliš soustředí na svůj produkt či svou službu, ale zapomínají na schopnost prodávat zákazníkům. Bez nich to nejde, a proto věnujte dostatek času i marketingu, reklamě a prodeji.
  • Špatně řešené IT: Například někteří provozovatelé e-shopů na začátku zbytečně vyvíjeli celý web od nuly, což je stálo spoustu peněz, energie a času. Přitom na trhu existují již hotová řešení, skrze která mohli začít prodávat během chvíle. Nepodceňte proto výběr řešení, technologií a platforem, na kterých své podnikání postavíte.
  • Nepodchycené finanční řízení: V podnikání můžete peníze vydělat, stejně tak je ale můžete i ztratit. Naučte se proto základy finančního řízení, plánování cashflow, počítání marží, vyhodnocování marketingu a mnoho dalšího, co určuje finanční zdraví vašeho byznysu.
  • Nechte si poradit: Na většinu oblastí on-line podnikání najdete jiné podnikatele, specialisty a mentory. Neváhejte je požádat o radu, ať zbytečně neobjevujete kolo, neproděláváte peníze a neztrácíte čas.
Premium
filip-zak-web

Nedaří se vám rozjet podnikání? Udělejte tohle… | Filip Žák

Premium
lukas-uhl-web

Jak řešit krize firem? Příběh Pietro Filipi a Zootu | Lukáš Uhl

Premium
dominik-gazdos-web

Knihobot málem zkrachoval. Jak se zachránil? | Dominik Gazdoš

5 příběhů českých on-line podnikatelů

Těchto 5 příběhů vám doporučujeme si poslechnout, jelikož vám detailně přiblíží, jak vznikají úspěšná on-line podnikání a jak podnikatelé přemýšlí:

1
Premium
daniel-hejl-web

Úspěch Productboardu: Jak vytvořit produkt s miliardovou hodnotou? | Daniel Hejl

Zakladatelé Productboardu strávili rok v USA rozhovory s potenciální klienty. Díky tomu přišli na nástroj, který má dnes hodnotu v miliardách. Jak to udělali?

Před 2 roky

2
Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

V Česku máme momentálně přes 50 tisíc e-shopů. Přes 30 tisíc z nich funguje na Shoptetu. Poslechněte si rozhovor s jeho zakladatelem Miroslavem Uďanem.

Před 1 rokem

3
Premium
alex-ilyash-web

Pandemie mu zavřela firmu. Rozjel novou a prodává do celého světa | Alex Ilyash

Jeho startupu se kvůli pandemii propadly tržby na nulu. S týmem ale dokázal rychle rozjet firmu, která už prodává do více jak 25 zemí světa.

Před 1 rokem

4
Premium
vaclav-stanek-web

Václav Staněk: Jak Vasky vyrostly díky marketingu?

Díky čemu Vasky tak vyrostly a jak vypadá jejich marketingová strategie? Zkouší různé kanály a přístupy. Které fungují a které nakonec firma opustila?

Před 2 roky

5
Premium
jan-fabini-web

Z vlastní výroby až k zákazníkovi. Prodávejte jako značka Fabini | Jan Fabini

Vstoupili na trh v roce 2019. Dnes mají roční obrat kolem 40 milionů korun. Sami vyrábí a prodávají přímo zákazníkovi. Jan Fabini o rozbíjení stagnujícího trhu.

Před 1 rokem

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)

Premium
peter-minich-web

Muziker byl kousek od krachu. Co udělal špatně a jak to napravil? | Peter Minich

jaroslav-pokorny-web

Účetnictví e-shopu: Jak nad ním přemýšlet? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

vodak-huba-web

Česká e-commerce: Jak je na tom podle Heureky a Shoptetu? | Michal Vodák a Samuel Huba

matous-syrovy-web

Převzal zadluženou firmu po otci a skončil v nemocnici. Dnes míří na 100 milionů | Matouš Syrový (Koupelny Syrový)

Premium
ondrej-vlcek-web

3,3 miliardy dolarů ročně. Jak se Avast stal součástí Gen? | Ondřej Vlček

Premium
tomas-linhart-web

Vyplatí se být nejdražší? MůjKoberec.cz musel zlevnit 80 % sortimentu | Tomáš Linhart

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.