Podnikání je podle zákona činnost, která je vykonávána podnikatelem za účelem dosažení zisku a na vlastní zodpovědnost. Podnikání je v posledních letech velmi oblíbené, a to zejména díky mnoha příběhům českých, slovenských i světových podnikatelů a jejich firem. Na našem webu se dozvíte, jak podnikání funguje, jak podnikají tuzemští podnikatelé a v čem se od nich můžete inspirovat.
V našich rozhovorech jsme vyzpovídali přes 1000 úspěšných podnikatelů z Česka a Slovenska. Snad každý vám potvrdí, že jeho hlavní motivací na začátku podnikání ani zdaleka nebyly peníze, ačkoliv samozřejmě i ty hrály významnou roli.
Většina podnikatelů podle našich zkušeností podniká proto, že prostě nemůže jinak. Milují svou práci, mají osobní vizi, baví je něco vytvářet. Podnikání je pro ně způsob, jak se mohou realizovat v profesním světě a jak si mohou vytvořit podmínky a vliv, který jim to umožňuje.
Přesto všechno jsou peníze v podnikání zásadní. Jsou krví každého podniku, a pokud se je nedaří vydělat, spěje podnikání ke svému konci.
V České republice máme máme více než 1,1 milionu OSVČ a více než půl milionu firem (obojí aktuální k roku 2022). Každý rok desítky tisíc podnikatelů registrují další a další společnosti a mnoho lidí si zakládá živnostenská oprávnění.
Na internetu máme více jak 50 tisíc e-shopů, což z nás dělá v přepočtu na hlavu světovou velmoc.
Mezi nejbohatší Čechy patří mnoho miliardářů, kteří své firmy založily před desítkami let, ale postupem času se mezi ně dostává i mnoho nových tváří – doslova self-made-manů, kteří začínali od nuly a dokázali vybudovat obrovské společnosti.
Přesto není podnikání v Česku jen o velkých jménech a obrovských firmách. Drtivou většinou podnikatelů tvoří malé a střední podniky a živnostníci. Každý den, každou jednu vteřinu stovky tisíc (a vlastně už dokonce miliony) Čechů budují svá podnikání a naplňují své sny. Právě s nimi si povídáme v našich videorozhovorech a podcastech.
Začít podnikat může každý, kdo splňuje zákonné podmínky. Na našem webu se nejčastěji věnujeme příběhům lidí, kteří se rozhodli podnikat na volné noze, vytvořit si vlastí e-shop, vybudovat nový startup nebo podnikat jinak převážně v digitální oblasti. Mnoho podnikatelů ale působí třeba jako kadeřníci, umělci, řemeslníci, prodejci různých produktů a služeb a v mnoha dalších oborech.
Abyste mohli začít podnikat, doporučujeme promyslet následující otázky:
Jako první si musíte ujasnit, s jakým produktem či s jakými službami vstoupíte na trh. V dnešní době je už celá řada oblastí přeplněná konkurencí, ale můžete objevit díru na trhu, nebo přijít s něčím, co konkurence nemá.
Pro mnoho lidí je obsazenost trhu velmi demotivující. Nezapomeňte ale, že velmi úspěšné firmy, které nejspíš znáte, mnohdy nezačínaly před příliš dlouhou dobou. Tak například:
Díky čemu Vasky tak vyrostly a jak vypadá jejich marketingová strategie? Zkouší různé kanály a přístupy. Které fungují a které nakonec firma opustila?
Před 2 roky
Mnoho úspěšných firem vzniklo v posledních ani ne 10 letech. A investoři neustále hledají nové startupy, do kterých by mohly investovat své peníze. V podnikání platí, že kdo chce, ten najde řešení, ale kdo nechce, ten najde výmluvy.
Znalost zákazníka je jednou z nejdůležitějších kompetencí každého podnikatele. Mnoho začátečníků ale dělá chybu, že začne podnikat s nápadem, který si ale neověří v praxi a nezjistí, zda o něj lidé skutečně budou mít zájem.
Například zakladatelé zmiňovaného Productboardu dlouho před zahájením vývoje produktu obcházeli firmy v Americe a zjišťovali, co by jim mohlo pomoci, jaké řeší problémy a jaký produkt by tedy uvítaly. Jeden ze zakladatelů firmy Daniel Hejl se o tom rozpovídal v našem podrobném rozhovoru, kde také popsal, jak konkrétně tento průzkum trhu probíhal a jak ho můžete udělat i vy.
Podobně vznikala i celá řada dalších firem, jejichž zakladatelé na začátku nejprve zjišťovali potřeby svých budoucích zákazníků, a poté teprve vymýšleli řešení, které by jim mohli nabídnout.
Často se říká, že kdyby se Henry Ford zákazníků zeptal, co chtějí, odpověděli by nejspíš, že rychlejší koně. To ovšem neznamená, že Ford ignoroval jejich potřebu. On ji znal – přesunout se z místa A do místa B, a to co nejlépe, nejrychleji a nejefektivněji. Na základě této potřeby dokázal přijít s řešením, které koně nahradilo.
Vyjděte ven. Bavte se se svými zákazníky. Zjistěte, jak se chovají, co je trápí, co by si přáli, jaké řeší problémy, co je nejvíc zdržuje, za co utrácí zbytečně peníze, co by si rádi dopřáli… Mluvte s nimi, ptejte se a hledejte, jak jim v tom dokážete pomoci. Podnikatelé nakonec nedělají nic jiného, než že slouží svým zákazníkům a uspokojují jejich potřeby.
Vytvořit vlastní produkt či službu nestačí. Musíte je umět také prodat. To je dovednost, ve které mnoho podnikatelů selhává a jejich podnikání pak rychle končí. Proto nepodceňte vaše dovednosti v oblasti obchodu a marketingu, vzdělávejte se v nich a hledejte cesty, jak zákazníka oslovit co nejlépe, nejefektivněji a s potřebným ziskem.
Záleží na vašem podnikání. Jsou firmy, které se podařilo rozjet skrze sociální sítě. Pak jsou další firmy, kde jejich majitelé chodili a off-line oslovovali potenciální zákazníky. Další firmy vsadily na placenou reklamu ve vyhledávačích, cenové srovnávače a různé internetové katalogy. A jiným firmám zase fungovalo něco jiného.
Margareta Křížová v našem rozhovoru radí, jaké oblasti na začátku podnikání nepodcenit a jak se naučit snadno prodávat. Doporučujeme si to poslechnout.
Jak jsme psali už v úvodu, podnikání je o zisku. Vybudovat podnikání, které je ziskové, ale zdaleka není jednoduché. Proto na začátku dobře počítejte. Mějte přehled o svých výdajích (nejen na výrobu, ale i na prodej, marketing, vaši práci a další náklady) a sledujte své příjmy.
Doporučujeme vám na začátku příliš neriskovat, protože s podnikání nejspíš nebudete mít žádné zkušenosti. Mnoho podnikatelů se na začátku zadlužilo nebo dostalo do jiných finančních a dalších problémů. Proto podnikejte s rozvahou, racionálně a na základě čísel. Pokud si s nimi nevíte rady, požádejte o radu někoho zkušenějšího.
Začátečníci si často rychle myslí i na investory. Ti ale většinou neinvestují do nápadů, ale do již ověřených konceptů a firem, které alespoň něco vydělaly, získaly první zákazníky a prokázaly, že mají své místo na trhu.
Poslechněte si naše příběhy podnikatelů o založení firmy a čerpejte z jejich praktických zkušeností.
Podnikání je velmi široká oblast, a tak jsme pro vás sepsali 10 věcí, které byste měli na začátku vědět:
Na závěr jsme si pro vás vybrali rozhovory, které rozhodně nesmíte minout, pokud začínáte podnikat.
Detailní návod, jak začít podnikat na volné noze. Zkušenosti z praxe sdílí jeden z nejvýraznějších freelancerů na českém internetu.
Před 2 roky
V Česku máme momentálně přes 50 tisíc e-shopů. Přes 30 tisíc z nich funguje na Shoptetu. Poslechněte si rozhovor s jeho zakladatelem Miroslavem Uďanem.
Před 10 měsíců
Ve 30 letech už patří mezi nejbohatší Čechy. Vybudoval globální logistickou společnost a v rozhovoru sdílí, jak přistupuje k jejímu řízení a výběru kolegů.
Před 2 roky
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.