Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Podnikání

Podnikání je podle zákona činnost, která je vykonávána podnikatelem za účelem dosažení zisku a na vlastní zodpovědnost. Podnikání je v posledních letech velmi oblíbené, a to zejména díky mnoha příběhům českých, slovenských i světových podnikatelů a jejich firem. Na našem webu se dozvíte, jak podnikání funguje, jak podnikají tuzemští podnikatelé a v čem se od nich můžete inspirovat.

V našich rozhovorech jsme vyzpovídali přes 1000 úspěšných podnikatelů z Česka a Slovenska. Snad každý vám potvrdí, že jeho hlavní motivací na začátku podnikání ani zdaleka nebyly peníze, ačkoliv samozřejmě i ty hrály významnou roli.

Většina podnikatelů podle našich zkušeností podniká proto, že prostě nemůže jinak. Milují svou práci, mají osobní vizi, baví je něco vytvářet. Podnikání je pro ně způsob, jak se mohou realizovat v profesním světě a jak si mohou vytvořit podmínky a vliv, který jim to umožňuje.

Přesto všechno jsou peníze v podnikání zásadní. Jsou krví každého podniku, a pokud se je nedaří vydělat, spěje podnikání ke svému konci.

Jak jsme na tom v Česku s podnikáním?

V České republice máme máme více než 1,1 milionu OSVČ a více než půl milionu firem (obojí aktuální k roku 2022). Každý rok desítky tisíc podnikatelů registrují další a další společnosti a mnoho lidí si zakládá živnostenská oprávnění.

Na internetu máme více jak 50 tisíc e-shopů, což z nás dělá v přepočtu na hlavu světovou velmoc.

Mezi nejbohatší Čechy patří mnoho miliardářů, kteří své firmy založily před desítkami let, ale postupem času se mezi ně dostává i mnoho nových tváří – doslova self-made-manů, kteří začínali od nuly a dokázali vybudovat obrovské společnosti.

  • Příkladem může být třeba Tomáš Čupr, který založil Slevomat, Dámejídlo a Rohlík a se kterým si můžete poslechnout náš rozhovor.
  • Dalším úspěšným byznysmenem je Jan Bednář, kterému se v Americe povedlo prorazit s logistickou společností ShipMonk a který se dnes rovněž řadí mezi nejúspěšnější české podnikatele. Rozhovor s ním najdete zde.
  • Zmínit ale můžeme třeba i zakladatele Alzy Aleše Zavorala, zakladatele Seznamu Ivo Lukačoviče, zakladatele Avastu Pavla Baudiše (rozhovor s ním zde) a Eduarda Kučeru a mnoho a mnoho dalších.

Přesto není podnikání v Česku jen o velkých jménech a obrovských firmách. Drtivou většinou podnikatelů tvoří malé a střední podniky a živnostníci. Každý den, každou jednu vteřinu stovky tisíc (a vlastně už dokonce miliony) Čechů budují svá podnikání a naplňují své sny. Právě s nimi si povídáme v našich videorozhovorech a podcastech.

Jak začít podnikat?

Začít podnikat může každý, kdo splňuje zákonné podmínky. Na našem webu se nejčastěji věnujeme příběhům lidí, kteří se rozhodli podnikat na volné noze, vytvořit si vlastí e-shop, vybudovat nový startup nebo podnikat jinak převážně v digitální oblasti. Mnoho podnikatelů ale působí třeba jako kadeřníci, umělci, řemeslníci, prodejci různých produktů a služeb a v mnoha dalších oborech.

Abyste mohli začít podnikat, doporučujeme promyslet následující otázky:

1) Co chcete prodávat/nabízet?

Jako první si musíte ujasnit, s jakým produktem či s jakými službami vstoupíte na trh. V dnešní době je už celá řada oblastí přeplněná konkurencí, ale můžete objevit díru na trhu, nebo přijít s něčím, co konkurence nemá.

Pro mnoho lidí je obsazenost trhu velmi demotivující. Nezapomeňte ale, že velmi úspěšné firmy, které nejspíš znáte, mnohdy nezačínaly před příliš dlouhou dobou. Tak například:

  • On-line supermarket Rohlík.cz je na trhu teprve od roku 2014.
  • Populární taxi služba Liftago přišla na trh v roce 2013 (video o jejích začátcích najdete zde).
  • Globálně velmi úspěšný startup Productboard vznikl v roce 2014 (rozhovor o něm tady).
  • Vyhledávač letenek Kiwi.com založil Oliver Dlouhý se svými kolegy v roce 2012 (rozhovor zde).
  • Populární značka obuvi Václava Staňka Vasky vznikla teprve v roce 2016 (rozhovor zde).
  • Nová značka nádobí Jana Fabiniho, která se jmenuje Fabini a konkuruje velkým zavedeným hráčům, vznikla v roce 2019 (rozhovor tady).

Inzerce

Premium
jiri-diblik-web

3 miliony uživatelů ze 176 zemí světa. Jak roste aplikace VOS? | Jiří Diblík

Premium
jan-fabini-web

Z vlastní výroby až k zákazníkovi. Prodávejte jako značka Fabini | Jan Fabini

Premium
martin-kus-web

Z nuly vybudovali značku Vuch. Díky čemu vyrostli? | Martin Kůs

Premium
vaclav-stanek-web

Václav Staněk: Jak Vasky vyrostly díky marketingu?

Mnoho úspěšných firem vzniklo v posledních ani ne 10 letech. A investoři neustále hledají nové startupy, do kterých by mohly investovat své peníze. V podnikání platí, že kdo chce, ten najde řešení, ale kdo nechce, ten najde výmluvy.

2) Kdo bude vaším zákazníkem/klientem?

Znalost zákazníka je jednou z nejdůležitějších kompetencí každého podnikatele. Mnoho začátečníků ale dělá chybu, že začne podnikat s nápadem, který si ale neověří v praxi a nezjistí, zda o něj lidé skutečně budou mít zájem.

Například zakladatelé zmiňovaného Productboardu dlouho před zahájením vývoje produktu obcházeli firmy v Americe a zjišťovali, co by jim mohlo pomoci, jaké řeší problémy a jaký produkt by tedy uvítaly. Jeden ze zakladatelů firmy Daniel Hejl se o tom rozpovídal v našem podrobném rozhovoru, kde také popsal, jak konkrétně tento průzkum trhu probíhal a jak ho můžete udělat i vy.

Premium
daniel-hejl-web

Úspěch Productboardu: Jak vytvořit produkt s miliardovou hodnotou? | Daniel Hejl

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Podobně vznikala i celá řada dalších firem, jejichž zakladatelé na začátku nejprve zjišťovali potřeby svých budoucích zákazníků, a poté teprve vymýšleli řešení, které by jim mohli nabídnout.

Často se říká, že kdyby se Henry Ford zákazníků zeptal, co chtějí, odpověděli by nejspíš, že rychlejší koně. To ovšem neznamená, že Ford ignoroval jejich potřebu. On ji znal – přesunout se z místa A do místa B, a to co nejlépe, nejrychleji a nejefektivněji. Na základě této potřeby dokázal přijít s řešením, které koně nahradilo.

Vyjděte ven. Bavte se se svými zákazníky. Zjistěte, jak se chovají, co je trápí, co by si přáli, jaké řeší problémy, co je nejvíc zdržuje, za co utrácí zbytečně peníze, co by si rádi dopřáli… Mluvte s nimi, ptejte se a hledejte, jak jim v tom dokážete pomoci. Podnikatelé nakonec nedělají nic jiného, než že slouží svým zákazníkům a uspokojují jejich potřeby.

3) Jak chcete zákazníka získat?

Vytvořit vlastní produkt či službu nestačí. Musíte je umět také prodat. To je dovednost, ve které mnoho podnikatelů selhává a jejich podnikání pak rychle končí. Proto nepodceňte vaše dovednosti v oblasti obchodu a marketingu, vzdělávejte se v nich a hledejte cesty, jak zákazníka oslovit co nejlépe, nejefektivněji a s potřebným ziskem.

Záleží na vašem podnikání. Jsou firmy, které se podařilo rozjet skrze sociální sítě. Pak jsou další firmy, kde jejich majitelé chodili a off-line oslovovali potenciální zákazníky. Další firmy vsadily na placenou reklamu ve vyhledávačích, cenové srovnávače a různé internetové katalogy. A jiným firmám zase fungovalo něco jiného.

Margareta Křížová v našem rozhovoru radí, jaké oblasti na začátku podnikání nepodcenit a jak se naučit snadno prodávat. Doporučujeme si to poslechnout.

Premium
margareta-krizova-web

Průvodce začátky podnikání | Margareta Křížová

Premium
jan-kvasnicka-web

Jan Kvasnička: Podrobný průvodce začátky podnikání na volné noze

jakub-tizek-web

Jakub Tížek: Jak začít podnikat při studiu?

Premium
filip-zak-web

Nedaří se vám rozjet podnikání? Udělejte tohle… | Filip Žák

4) Jak chcete vydělávat?

Jak jsme psali už v úvodu, podnikání je o zisku. Vybudovat podnikání, které je ziskové, ale zdaleka není jednoduché. Proto na začátku dobře počítejte. Mějte přehled o svých výdajích (nejen na výrobu, ale i na prodej, marketing, vaši práci a další náklady) a sledujte své příjmy.

Doporučujeme vám na začátku příliš neriskovat, protože s podnikání nejspíš nebudete mít žádné zkušenosti. Mnoho podnikatelů se na začátku zadlužilo nebo dostalo do jiných finančních a dalších problémů. Proto podnikejte s rozvahou, racionálně a na základě čísel. Pokud si s nimi nevíte rady, požádejte o radu někoho zkušenějšího.

Začátečníci si často rychle myslí i na investory. Ti ale většinou neinvestují do nápadů, ale do již ověřených konceptů a firem, které alespoň něco vydělaly, získaly první zákazníky a prokázaly, že mají své místo na trhu.

Poslechněte si naše příběhy podnikatelů o založení firmy a čerpejte z jejich praktických zkušeností.

15 častých chyb na začátku podnikání

Podnikání je velmi široká oblast, a tak jsme pro vás sepsali 10 věcí, které byste měli na začátku vědět:

  1. Nereálná očekávání: Podnikání nebývá o úspěchu, který se stane přes noc. Je to dlouhodobá práce, která je velmi často tvrdá, vyčerpávající a někdy i bez výsledku. Vstupte do toho tedy se správnou motivací.
  2. Neznalost zákazníka: Nežijte jen ve vlastní hlavě, ale poznejte co nejlépe vaše zákazníky, jejich potřeby, problémy, přání a pochopte jejich chování.
  3. Neznalost trhu: Znalost zákazníka není jediným aspektem, který nesmíte podcenit. Nezapomeňte také na pochopení celkové situace na trhu, konkurence a aktuálních trendů.
  4. Nedostatečné plánování: Mějte na začátku podrobný plán, který vám pomůže dosáhnout vašich cílů a ukáže vám cestu, po které se budete ubírat.
  5. Nedostatečná podpora okolí: Doporučujeme si na začátku získat podporu od rodiny, přátel a kolegů, abyste mohli úspěšně začít podnikat a měli možnost vaše prožitky s kým sdílet.
  6. Nedostatečné financování: Přemýšlejte nad tím, zda na rozjezd podnikání potřebujete vysoký kapitál, zda nestačí mnohem méně peněz a jaké zdroje externího financování můžete využít. Doporučujeme to probrat s odborníkem.
  7. Nedostatečné znalosti a dovednosti: V podnikání uplatníte spoustu důležitých dovedností – například v oblasti financí, obchodu, marketingu, řízení lidí, plánování atd. Nepodceňte proto své sebevzdělávání – začít můžete našimi premium rozhovory, kde pro vás máme nejlepší praktický obsah o řízení firem.
  8. Příliš mnoho široká nabídka: Nemějte na začátku velké oči. Začněte klidně s jednou věcí, ale naučte se na ní vydělat peníze a skutečně ji prodat zákazníkům. Nehoňte příliš zajíců najednou, pokud je to nad vaše schopnosti.
  9. Podcenění marketingu a reklamy: Nestačí vyrábět, vyvíjet a vytvářet produkty a služby. Druhou stranou mince, bez které nemůže existovat, je i schopnost prodeje. Naučte se proto efektivně oslovovat zákazníky a úspěšně jim prodávat.
  10. Špatný přístup k zákazníkovi: Zákazník je váš pán, a proto na to nezapomínejte. Mějte ho na prvním místě, vnímejte jeho potřeby, zajímejte se o zpětnou vazbu a nabídněte mu co nejlepší zákaznickou zkušenost.
  11. Neefektivní řízení času: Uvědomte si vaše priority – co nejvíce posouvá váš byznys a pomáhá vám dosahovat vašich cílů. Plánujte svůj čas tak, abyste byli efektivní a pracovali na správným věcech.
  12. Špatné řízení financí: Nedělejte nerozvážná rozhodnutí. Nezapomínejte, že v podnikání můžete snadno přijít o spoustu peněz, proto buďte ve svých rozhodnutích a investicích velmi obezřetní, a případně se poraďte s odborníkem. Využít můžete i služeb externího finančního ředitele.
  13. Nedostatečné využití technologií: Spoustu činností už v dnešní době nemusíte dělat ručně. Naučte se pracovat s dostupnými nástroji a zvažte i možnosti automatizace. Pokud vyvíjíte vlastní software, buďte opatrní při výběru technologie, kterou k tomu využijete.
  14. Chybějící znalosti o právu, daních a účetnictví: Důrazně vám doporučujeme začátky podnikání konzultovat se zkušenými odborníky, a to zejména s právníkem/advokátem, účetním a daňovým poradcem.
  15. Nepospíchejte: Podnikání je běh na dlouhou trať. Postupujte rozvážně, učte se a vyhodnocujte svůj vývoj. Vlastní zkušenost je nejlepším způsobem učení.

Držíme palce!

Inzerce

Nejnovější rozhovory o rozjezdu podnikání:

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
adela-zugarova-web

Praží a prodávají kávu za desítky milionů. Jak roste Dos Mundos? | Adéla Zugarová

Premium
michal-lysek-web

Z podnikání na volné noze agentura. Jak zvládnout přechod? | Michal Lysek

Premium
martin-cernohorsky-web

Majitelské zadání: Jak si určit, co vám má podnikání přinést? | Martin Černohorský

Premium
pavel-ungr-web

10 let na volné noze a 4 miliony ročně. Jak přejít ze zaměstnání? | Pavel Ungr

marek-odehnal-web

Jak rozjet podnikání na volné noze? | Marek Odehnal

V čem jste užiteční ostatním?

marian-kamenistak-web

Jak se stát špičkovým byznys konzultantem a mentorem? | Marián Kamenišťák

Premium
martin-nedved-web

Obchod je základní kompetence každého podnikatele. Jak se ho naučit? | Martin Nedvěd

Premium
petr-pouchly-web

Podnikat je stále těžší, lídři firem jsou vyčerpaní. Jak v náročné době řídit firmu? | Petr Pouchlý

Premium
dalibor-cicman-web

Za 10 let 3,5 miliardy. Jak vyrostl GymBeam? | Dalibor Cicman

jiri-jemelka-web

Jiří Jemelka: Jak být v podnikání šťastný?

marian-kamenistak-web

Jak přejít ze zaměstnance na volnou nohu s příjmem 5 milionů ročně? | Marián Kamenišťák

Premium
eliska-dobiasova-turkova-web

Rozjela e-shop s výrobou dětských plenek. Teď chce předat řízení firmy nástupci | Eliška Dobiášová Turková

Premium
jiri-rostecky-senta-cermakova-web

Jirka Rostecký: Úspěch v podnikání určuje i naše rodina | Senta Čermáková

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.