Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Začátky podnikání

Začátky podnikání bývají těžké, ale máme pro vás dobrou zprávu. Nikdy v historii neměli podnikatelé na začátku tolik veřejně dostupných informací, inspirace a vzdělání jako v dnešní době. Internet je doslova plný návodů, videí, podcastů a všemožných tipů, jak rozjet podnikání a jak začátky zvládnout.

Na našem webu si můžete poslechnout více než 1000 rozhovorů se zkušenými českými a slovenskými podnikateli z mnoha různých oborů. Můžete tak snadno čerpat z jejich zkušeností a rychle se v podnikání zorientovat.

V čem začít podnikat?

Jedna z nejdůležitějších otázek na začátku podnikání je, jak si vybrat obor, ve kterém zkusíte své podnikatelské štěstí. Máme pro vás několik tipů, které vás mohou inspirovat:

  • Co vás baví? Nejlépe vám půjde to, co děláte rádi, co milujete a v čem jste dobří, nebo se v tom chcete dlouhodobě rozvíjet. Pokud máte například zájem o technologie a baví vás programování, můžete založit vlastní technologický startup, e-shop nebo jinou firmu v oblasti IT.
  • Po čem je poptávka? Podnikatelé musí reagovat na potřeby trhu, a proto se rozhlédněte kolem sebe. Co vaši zákazníci chtějí? Co ve vašem oboru chybí? Co byste mohli udělat jinak a lépe? Velmi úspěšné bývají i firmy, které se úzce specializují.
  • Jak je na tom konkurence? Podívejte se, jaké firmy již ve vašem oboru existují, jak na tom jsou a zda je mezi nimi prostor pro někoho dalšího. Může vás to také inspirovat, co nového byste na trh mohli přinést a jak se odlišit.
  • Co se děje v zahraničí? Mnoho úspěšných českých firem vzniklo tak, že se jejich zakladatel inspiroval firmami v zahraničí a přinesl na tuzemský trh službu či produkt, který tu ještě nebyl.
  • Co chybí ve vašem okolí? Nový byznys nemusí fungovat po celé republice. Můžete se podívat i na lokální potřeby zákazníky – například ve vašem městě. Jaká služba tam chybí? Co je tam těžké koupit? A co tamní obyvatelé postrádají?
  • Jací jste vy? Ne každý obor podnikání je pro každého. Třeba nepatříte mezi ty, co dokáží celé dny sedět u počítače a vytvářet webové stránky. Nebo naopak nemáte rádi častý kontakt s lidmi a vyhovuje vám víc pracovat na něčem digitálním. Zvažte proto, co vám osobně vyhovuje a jaký život chcete díky podnikání mít.
  • Co přinese budoucnost? Doba se neustále vyvíjí, a proto je důležité přemýšlet o budoucnosti a vybírat obor i podle toho, o co nejspíš bude v budoucnu zájem a po čem poroste poptávka.
  • Máte nějakou výhodu? Možná už nyní máte přístup k nějakým exkluzivním informacím, kontaktům, produktům, službám či k čemukoliv dalšímu. I to může být dobrý začátek pro vaše podnikání.

Poslechněte si rozhovory s podnikateli o založení firem a zjistěte, jak začínali oni.

Co dělat, když už nápad na podnikání mám?

Pokud už nápad na podnikání máte, můžete pomalu začít s jeho realizací. Opět pro vás máme několik tipů do začátků:

  • Ověřte, zda je o něj zájem. Mnoho podnikatelů na začátku dostane nápad, ale zapomene ověřit, zda o něj skutečně někdo bude mít zájem. Proto vnímejte potřeby trhu, ověřujte své myšlenky v praxi a zjistěte, zda s nimi můžete prorazit.
  • Vytvořte si byznys plán. V něm bude detailně popsáno vaše podnikání, cíle, které chcete dosáhnout, a strategie, jakými chcete dojít k úspěchu. Nezapomeňte vše podložit i čísly – kolik to bude stát a kolik a kdy chcete vydělat.
  • Získejte peníze. Pokud na začátek podnikání potřebujete peníze, můžete zvážit možnosti jako půjčky od vaší rodiny, banky nebo hledání investora. Důrazně doporučujeme v tomto směru postupovat obezřetně, jelikož kvůli nedostatku zkušeností můžete o peníze rychle přijít.
  • Začněte podnikat. Pro některé podnikatele bude nejlepší formou podnikání OSVČ, někomu jinému bude více vyhovovat založení firmy. Doporučujeme zde požádat o radu právní, daňové a účetní poradce.
  • Mluvte o svém podnikání. Na začátku je velmi důležité rychle získat první zákazníky, abyste mohli ověřit smysluplnost vašeho nápadu a jeho šanci na úspěch. Využijte moderních nástrojů, jako jsou sociální sítě, reklamní systémy, blogy, ale třeba o off-line konference, veletrhy, různé soutěže apod.
  • Najděte si mentora a sebevzdělávejte se. Do začátku podnikání je důležité nevstupovat úplně sám, ale řídit se radami zkušenějších. Čtěte knihy, poslouchejte podcasty, investujte do kvalitního vzdělání. A neváhejte oslovit i odborníky a zkušenější podnikatele.

Na začátku podnikání počítejte s tím, že se budete hodně učit a objevíte i spoustu slepých uliček. Nepodceňte proto dobré finanční plánování a mějte pod kontrolou jak své příjmy, tak ale i výdaje. Mnoho začátečníků také zapomíná na to, že nestačí vytvořit produkt či službu, ale je nutné je umět i efektivně prodat a jít s kůží na trh.

Časté chyby na začátku podnikání

Nezřídka se stává, že podnikatelé na začátku udělají spoustu chyb, které se opakují. Některé z nich jsme pro vás vybrali:

  1. Neověření nápadu v praxi. To, že se vám nápad na vaše podnikání líbí, ještě zdaleka neznamená, že ho ocení i zákazníci. Vycházejte proto z jejich potřeb.
  2. Neznalost zákazníka. Doma zákazníka nepoznáte. Definujte si proto svou cílovou skupinu, vyrazte mezi ni a co nejlépe ji poznejte.
  3. Neschopnost prodat. Vymyslet a vytvořit produkt či službu nestačí. Důležité je umět je i prodat. Proto se zaměřte i na své schopnosti v oblasti obchodu.
  4. Podcenění marketingu a reklamy. Obojí je důležitým pomocníkem, jak vaše podnikání dostat k zákazníkům a úspěšně jim prodat. Proto se v těchto oblastech vzdělávejte.
  5. Špatné finanční plánování. Na konci dne stojí podnikání především na číslech, a proto dobře počítejte jak své příjmy, tak i výdaje. Doporučujeme pracovat i se scénáři – dobrými i špatnými.
  6. Nevhodný byznys model. Každý nápad na podnikání může mít mnoho různých byznys modelů, a proto se zbytečně nedržte jednoho, pokud vám nefunguje, ale hledejte i další možnosti, jak vydělat peníze.
  7. Nepořádek ve smlouvách a účetnictví. Poraďte se s právníkem, účetním a daňovým poradcem, jak vaše podnikání nastavit co nejlépe a jakým chybám se vyhnout.
  8. Nereálná očekávání. Nezačínejte podnikat, pokud očekáváte rychlé a snadné výsledky. Připravte se naopak na to, že podnikání může být vyčerpávající a náročné.
  9. Na všechno chtějí být sami. Velmi často je jednodušší si od někoho nechat pomoct, než všechno dělat sám. Možná to zvládne lépe, rychleji a efektivněji.
  10. Nenechají si poradit. Upozaďte vlastní ego a nechte si poradit od lidí, kteří jsou zkušenější a mohou vám pomoci.

Doporučujeme:

Premium
margareta-krizova-web

Průvodce začátky podnikání | Margareta Křížová

Pro všechny, co chtějí rozjet úspěšné podnikání. Detailní návod, jak začít podnikat a ověřit zájem o váš produkt či vaši službu na trhu. Radí Margareta Křížová.

Před 1 rokem

Premium
jan-kvasnicka-web

Jan Kvasnička: Podrobný průvodce začátky podnikání na volné noze

Detailní návod, jak začít podnikat na volné noze. Zkušenosti z praxe sdílí jeden z nejvýraznějších freelancerů na českém internetu.

Před 1 rokem

Premium
filip-zak-web

Nedaří se vám rozjet podnikání? Udělejte tohle… | Filip Žák

Snažíte se rozjet nový byznys, ale výsledky se nedostavují? Filip Žák vám poradí, jak s tím naložit a co nejspíš musíte změnit.

Před 5 měsíců

Premium
jakub-tizek-web

Začátky podnikání: Největší výzvy, které musíte překonat | Jakub Tížek (Podnikni.to)

Pořádá workshopy pro tisíce podnikatelů po celém Česku. Co je učí a jak překonat největší překážky, které brání v rozjezdu nového podnikání?

Před 10 měsíců

Inzerce

Naše nejnovější rozhovory o začátku podnikání:

Premium
stepan-rybnicek-web

Rozjeli vlastní značku v Německu, Rakousku a dalších zemích. Jak expanduje Foul? | Štěpán Rybníček

Rozjeli vlastní značku chráničů pro fotbalisty a jejich fanoušky. Rychle expandovali i na trhy jako Německo či Rakousko. Štěpán Rybníček sdílí své zkušenosti se značkou Foul.

Před 3 týdny

Premium
horeni-roz-web

Ve 30 jsou milionáři. Jak byznys mění jejich život? | Libor Hoření a Jakub Rož

Oběma je kolem 30 let a už za sebou mají roky úspěšného podnikání. Co se naučili, do čeho investují peníze a jak přemýšlí nad AI a budoucností?

Před 3 týdny

Inzerce

vit-endler-web

První 3 roky budování startupu. O čem jsou? | Vít Endler (Fingood)

Říká se, že první 3 roky firmy jsou nejvíce klíčové a že v nich rozhoduje o tom, zda firma najde na trhu své místo. Je to skutečně pravda? A co musí zakladatelé firem v prvních 3 letech udělat?

Před 1 měsíc

kristian-gambiraza-web

Rozjezd podnikání s malými dětmi. Jak to zvládnout? | Kristian Gambiraža

Jak rozjet podnikání, když máte doma malé děti a na účtu moc nezbývá? O tom jsme si povídali s Kristanem Gambiražou, který si tím prošel teprve nedávno.

Před 1 měsíc

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

S nejzkušenějšími podnikateli a manažery z Česka a Slovenska. Mnohem víc do hloubky. Studnice plná praktického know-how.

Zjistit více

Premium
david-lorincz-web

Jak škálovat podnikání na volné noze? | David Lörincz

David Lörincz je zkušený freelancer. V rozhovoru rozebíráme, jak diverzifikuje své podnikání na volné noze, vytváří nové produkty a přemýšlí nad budoucností.

Před 1 měsíc

marek-odehnal-web

Investiční poradenství není pro všechny. Jak ho dělá Marek Odehnal?

Marek Odehnal je privátní investiční poradce, který před dvěma lety změnil svůj byznys model a začal nabízet své služby za hodinovou sazbu. Co dalšího změnil?

Před 1 měsíc

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Společná diskuze dvou českých miliardářů. Jan Bednář (Shipmonk) a Oliver Dlouhý (Kiwi.com) o tom, v čem se liší jejich přístupy k řízení firem.

Před 2 měsíce

lukas-hejtmanek-web

200 farmářů v Kambodži. Jak funguje byznys pepře pepperfield? | Lukáš Hejtmánek

V Kambodži v jihovýchodní Asii jsou farmáři. A parta Čechů se rozhodla, že jim pomůže tamní pepř prodávat do zahraničí. Dnes pepperfield spolupracuje už s přibližně 200 farmáři.

Před 2 měsíce

Premium
jakub-ditrich-web

Když váš trh ještě ani neexistuje. Jak nastoupit na vlnu nových trendů? | Jakub Ditrich

Dvakrát vstoupil na trh, který ještě ani neexistoval. Poprvé s webhostingem a doménami, podruhé s elektrokoly. Poslechněte si o cestě Jakuba Ditricha.

Před 2 měsíce

jiri-rostecky-web

Je mi 30. Co jsem se zatím naučil?

Zakladatel MladýPodnikatel.cz oslavil 30. narozeniny. Třetinu svého života tvořil tento web. Přečtěte si, co se naučil.

Před 2 měsíce

Premium
michal-weiss-web

Jak úspěšně prodávat na Amazonu?| Michal Weiss

Pokud na Amazonu nezaujmete včas pozici, tak vás může sežrat. Říká to Michal Weiss, který na něm prodává přes 7 let. Poslechněte si jeho zkušenosti.

Před 3 měsíce

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

V Česku máme momentálně přes 50 tisíc e-shopů. Přes 30 tisíc z nich funguje na Shoptetu. Poslechněte si rozhovor s jeho zakladatelem Miroslavem Uďanem.

Před 4 měsíce

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP header

Premium
john-vanhara-web

John Vanhara: Růst firmy, zaměření na zisk, výběr a řízení lidí

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
daniel-hejl-web

Úspěch Productboardu: Jak vytvořit produkt s miliardovou hodnotou? | Daniel Hejl

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Inzerce