Doporučujeme

Jak se řídí české firmy? Nahlédněte pod ruce jejich šéfům

Praktické tipy pro řízení firmy na českém trhu
Zkušenosti předních podnikatelů a manažerů
Reálné know-how pro budování vaší firmy
Zjistit více

Inzerce

Inzerce

Začátky podnikání

Začátky podnikání bývají těžké, ale máme pro vás dobrou zprávu. Nikdy v historii neměli podnikatelé na začátku tolik veřejně dostupných informací, inspirace a vzdělání jako v dnešní době. Internet je doslova plný návodů, videí, podcastů a všemožných tipů, jak rozjet podnikání a jak začátky zvládnout.

Na našem webu si můžete poslechnout více než 1000 rozhovorů se zkušenými českými a slovenskými podnikateli z mnoha různých oborů. Můžete tak snadno čerpat z jejich zkušeností a rychle se v podnikání zorientovat.

V čem začít podnikat?

Jedna z nejdůležitějších otázek na začátku podnikání je, jak si vybrat obor, ve kterém zkusíte své podnikatelské štěstí. Máme pro vás několik tipů, které vás mohou inspirovat:

  • Co vás baví? Nejlépe vám půjde to, co děláte rádi, co milujete a v čem jste dobří, nebo se v tom chcete dlouhodobě rozvíjet. Pokud máte například zájem o technologie a baví vás programování, můžete založit vlastní technologický startup, e-shop nebo jinou firmu v oblasti IT.
  • Po čem je poptávka? Podnikatelé musí reagovat na potřeby trhu, a proto se rozhlédněte kolem sebe. Co vaši zákazníci chtějí? Co ve vašem oboru chybí? Co byste mohli udělat jinak a lépe? Velmi úspěšné bývají i firmy, které se úzce specializují.
  • Jak je na tom konkurence? Podívejte se, jaké firmy již ve vašem oboru existují, jak na tom jsou a zda je mezi nimi prostor pro někoho dalšího. Může vás to také inspirovat, co nového byste na trh mohli přinést a jak se odlišit.
  • Co se děje v zahraničí? Mnoho úspěšných českých firem vzniklo tak, že se jejich zakladatel inspiroval firmami v zahraničí a přinesl na tuzemský trh službu či produkt, který tu ještě nebyl.
  • Co chybí ve vašem okolí? Nový byznys nemusí fungovat po celé republice. Můžete se podívat i na lokální potřeby zákazníky – například ve vašem městě. Jaká služba tam chybí? Co je tam těžké koupit? A co tamní obyvatelé postrádají?
  • Jací jste vy? Ne každý obor podnikání je pro každého. Třeba nepatříte mezi ty, co dokáží celé dny sedět u počítače a vytvářet webové stránky. Nebo naopak nemáte rádi častý kontakt s lidmi a vyhovuje vám víc pracovat na něčem digitálním. Zvažte proto, co vám osobně vyhovuje a jaký život chcete díky podnikání mít.
  • Co přinese budoucnost? Doba se neustále vyvíjí, a proto je důležité přemýšlet o budoucnosti a vybírat obor i podle toho, o co nejspíš bude v budoucnu zájem a po čem poroste poptávka.
  • Máte nějakou výhodu? Možná už nyní máte přístup k nějakým exkluzivním informacím, kontaktům, produktům, službám či k čemukoliv dalšímu. I to může být dobrý začátek pro vaše podnikání.

Poslechněte si rozhovory s podnikateli o založení firem a zjistěte, jak začínali oni.

Co dělat, když už nápad na podnikání mám?

Pokud už nápad na podnikání máte, můžete pomalu začít s jeho realizací. Opět pro vás máme několik tipů do začátků:

  • Ověřte, zda je o něj zájem. Mnoho podnikatelů na začátku dostane nápad, ale zapomene ověřit, zda o něj skutečně někdo bude mít zájem. Proto vnímejte potřeby trhu, ověřujte své myšlenky v praxi a zjistěte, zda s nimi můžete prorazit.
  • Vytvořte si byznys plán. V něm bude detailně popsáno vaše podnikání, cíle, které chcete dosáhnout, a strategie, jakými chcete dojít k úspěchu. Nezapomeňte vše podložit i čísly – kolik to bude stát a kolik a kdy chcete vydělat.
  • Získejte peníze. Pokud na začátek podnikání potřebujete peníze, můžete zvážit možnosti jako půjčky od vaší rodiny, banky nebo hledání investora. Důrazně doporučujeme v tomto směru postupovat obezřetně, jelikož kvůli nedostatku zkušeností můžete o peníze rychle přijít.
  • Začněte podnikat. Pro některé podnikatele bude nejlepší formou podnikání OSVČ, někomu jinému bude více vyhovovat založení firmy. Doporučujeme zde požádat o radu právní, daňové a účetní poradce.
  • Mluvte o svém podnikání. Na začátku je velmi důležité rychle získat první zákazníky, abyste mohli ověřit smysluplnost vašeho nápadu a jeho šanci na úspěch. Využijte moderních nástrojů, jako jsou sociální sítě, reklamní systémy, blogy, ale třeba o off-line konference, veletrhy, různé soutěže apod.
  • Najděte si mentora a sebevzdělávejte se. Do začátku podnikání je důležité nevstupovat úplně sám, ale řídit se radami zkušenějších. Čtěte knihy, poslouchejte podcasty, investujte do kvalitního vzdělání. A neváhejte oslovit i odborníky a zkušenější podnikatele.

Na začátku podnikání počítejte s tím, že se budete hodně učit a objevíte i spoustu slepých uliček. Nepodceňte proto dobré finanční plánování a mějte pod kontrolou jak své příjmy, tak ale i výdaje. Mnoho začátečníků také zapomíná na to, že nestačí vytvořit produkt či službu, ale je nutné je umět i efektivně prodat a jít s kůží na trh.

Časté chyby na začátku podnikání

Nezřídka se stává, že podnikatelé na začátku udělají spoustu chyb, které se opakují. Některé z nich jsme pro vás vybrali:

  1. Neověření nápadu v praxi. To, že se vám nápad na vaše podnikání líbí, ještě zdaleka neznamená, že ho ocení i zákazníci. Vycházejte proto z jejich potřeb.
  2. Neznalost zákazníka. Doma zákazníka nepoznáte. Definujte si proto svou cílovou skupinu, vyrazte mezi ni a co nejlépe ji poznejte.
  3. Neschopnost prodat. Vymyslet a vytvořit produkt či službu nestačí. Důležité je umět je i prodat. Proto se zaměřte i na své schopnosti v oblasti obchodu.
  4. Podcenění marketingu a reklamy. Obojí je důležitým pomocníkem, jak vaše podnikání dostat k zákazníkům a úspěšně jim prodat. Proto se v těchto oblastech vzdělávejte.
  5. Špatné finanční plánování. Na konci dne stojí podnikání především na číslech, a proto dobře počítejte jak své příjmy, tak i výdaje. Doporučujeme pracovat i se scénáři – dobrými i špatnými.
  6. Nevhodný byznys model. Každý nápad na podnikání může mít mnoho různých byznys modelů, a proto se zbytečně nedržte jednoho, pokud vám nefunguje, ale hledejte i další možnosti, jak vydělat peníze.
  7. Nepořádek ve smlouvách a účetnictví. Poraďte se s právníkem, účetním a daňovým poradcem, jak vaše podnikání nastavit co nejlépe a jakým chybám se vyhnout.
  8. Nereálná očekávání. Nezačínejte podnikat, pokud očekáváte rychlé a snadné výsledky. Připravte se naopak na to, že podnikání může být vyčerpávající a náročné.
  9. Na všechno chtějí být sami. Velmi často je jednodušší si od někoho nechat pomoct, než všechno dělat sám. Možná to zvládne lépe, rychleji a efektivněji.
  10. Nenechají si poradit. Upozaďte vlastní ego a nechte si poradit od lidí, kteří jsou zkušenější a mohou vám pomoci.

Doporučujeme:

Premium
margareta-krizova-web

Průvodce začátky podnikání | Margareta Křížová

Pro všechny, co chtějí rozjet úspěšné podnikání. Detailní návod, jak začít podnikat a ověřit zájem o váš produkt či vaši službu na trhu. Radí Margareta Křížová.

Před 2 roky

Premium
jan-kvasnicka-web

Jan Kvasnička: Podrobný průvodce začátky podnikání na volné noze

Detailní návod, jak začít podnikat na volné noze. Zkušenosti z praxe sdílí jeden z nejvýraznějších freelancerů na českém internetu.

Před 2 roky

Premium
filip-zak-web

Nedaří se vám rozjet podnikání? Udělejte tohle… | Filip Žák

Snažíte se rozjet nový byznys, ale výsledky se nedostavují? Filip Žák vám poradí, jak s tím naložit a co nejspíš musíte změnit.

Před 11 měsíců

Premium
jakub-tizek-web

Začátky podnikání: Největší výzvy, které musíte překonat | Jakub Tížek (Podnikni.to)

Pořádá workshopy pro tisíce podnikatelů po celém Česku. Co je učí a jak překonat největší překážky, které brání v rozjezdu nového podnikání?

Před 1 rokem

Inzerce

Naše nejnovější rozhovory o začátku podnikání:

Premium
jiri-rostecky-senta-cermakova-web

Jirka Rostecký: Úspěch v podnikání určuje i naše rodina | Senta Čermáková

Jedna z TOP manažerek Česka Senta Čermáková se ptala Jirky Rosteckého, jak vybudoval svoje podnikání, nastartoval kariéru a co doporučuje ostatním.

Před 19 hodinami

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

Dominik Nábělek buduje Stylovej.cz a DON LEMME. Loni dosáhl tržeb 44 milionů korun bez daně. Jak se budují módní značky a co rozhoduje o úspěchu?

Před 3 dny

Inzerce

Jiří Rostecký

1 otázka, kterou si musí položit každý podnikatel

Zjistěte, jaká otázka rozhoduje o vašem úspěchu v podnikání a jak se její odpověď může promítnout do všeho, co v byznysu děláte.

Před 3 týdny

Premium
martin-kus-web

Vuch: Strategie firmy, riskování, finance i vstup investora | Martin Kůs

Píšou se Vuch, ale čtou se „vuš“. Jejich kabelky, batohy, peněženky, šperky nebo třeba obuv a oblečení už nosí statisíce zákazníkům v 6 zemích světa.

Před 1 měsíc

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

S nejzkušenějšími podnikateli a manažery z Česka a Slovenska. Mnohem víc do hloubky. Studnice plná praktického know-how.

Zjistit více

Premium
lukas-janousek-web

100 milionů za 3 roky. Jak roste Campiri? | Lukáš Janoušek

Lukáš Janoušek založil několik firem a pro Campiri získal i několik investorů. Jak uvažuje nad růstem firmy, do čeho investuje a jak se Campiri mění?

Před 1 měsíc

Premium
tadeas-marek-web

Jak za rok získat uživatele po celém světě? | Tadeáš Marek (Boost.space)

Tadeáš Marek podrobně o tom, jak Boost.space získalo stovky uživatelů po celém světě během jednoho roku a co mu v tom pomohlo nejvíce.

Před 2 měsíce

john-vanhara-web

John Vanhara a Jirka Rostecký: Vzdělávejte se a nebojte si říct o pomoc

John Vanhara patří mezi nejúspěšnější české podnikatele v globálním byznysu. Z Los Angeles si volal s Jirkou a společně si povídali o úspěchu v podnikání, životním stylu i penězích.

Před 2 měsíce

jiri-rostecky-web

Jak budovat kariéru a být úspěšný?

7 nejcennějších Jirkových zkušeností o tom, jak budovat kariéru a dosáhnout úspěchu. Inspirováno Johnem Vanharou.

Před 2 měsíce

Premium
dominik-pichal-web

Grizly.cz: Finanční řízení, vedení firmy, nábor lidí a úspěch v e-commerce | Dominik Píchal

Velký rozhovor o řízení firmy, financí i týmu. Grizly.cz prodává oříšky a má roční obrat kolem 650 milionů korun. Co se jeho zakladatel Dominik Píchal naučil o byznysu?

Před 2 měsíce

jiri-jemelka-web

Jak zvládat podnikání a osobní život? | Jiří Jemelka

Jiří Jemelka má zkušenosti se stovkami podnikatelů. Co doporučuje, abyste vedle řízení firmy zvládali i osobní život, rodinu a koníčky? A proč je to důležité?

Před 2 měsíce

Premium
matej-razga-web

Podnikání v módě. Jak rozjet zakázkové krejčovství? | Matěj Rázga (The Owners)

Jedním z nejčastějších oborů, v jakých začínají lidé podnikat, je bezpochyby móda. Matěj Rázga se se svými kolegy rozhodl založit zakázkové krejčovství The Owners.

Před 3 měsíce

jiri-rostecky-spokojenost-web

Jirka Rostecký: V podnikání spokojenost nehledejte | Marek Hanik

Pokud nebudete spokojeni sami se sebou, nebudete nejspíš spokojeni ani v křesle CEO. Jak takovou spokojenost budovat a co se o ní naučil Jirka Rostecký?

Před 3 měsíce

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP header

jiri-rostecky-jiri-jemelka-web

Jirka Rostecký o řízení firem: Vytvořte si dobré majitelské zadání | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Premium
michael-rostock-poplar-web

Pokud vám jde o rodinu, tak byznys není pro vás | Michael Rostock-Poplar

Premium
petr-janosik-web

Takhle se za víc jak miliardu prodal Smartlook | Petr Janošík

Inzerce