Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Zaměstnanecké akcie v českých firmách

Zaměstnanecké akcie v Česku nemají příliš velkou tradici. Jsou ovšem nástrojem, který firmám pomáhá získávat, motivovat a odměňovat kvalitní talenty a vytvářet si konkurenční výhodu na trhu práce. Jejich realizace je v Česku poměrně složitá, ale přesto s nimi už řada firem pracuje a dokáže je svým zaměstnancům nabízet.

Inzerce

Inzerce

Firmy v našich rozhovorech nejčastěji přiznávají, že zaměstnanecké akcie (často známé jako stock options, ESOP a další) nabízí zejména vrcholovému managementu a nejklíčovějším zaměstnancům. Jsou ale známy i případy firem, které je umožňují získat doslova všem svým zaměstnancům a podporovat tak jejich vztah k firmě.

V Česku momentálně probíhá debata o tom, jak firmám snáze umožnit zaměstnanecké akcie nabízet a pomoci jim tak získávat nový talent, a to třeba i ze zahraničí. Ačkoliv jsou zaměstnanecké akcie v zahraničí poměrně běžné, v tuzemsku s nimi Právní řád moc nepočítá a jejich realizace je tak náročná.

Smyslem zaměstnaneckých akcií je zvýšit participaci zaměstnanců na úspěchu firmy. Laicky řečeno je to nástroj, který může motivovat lidi ve firmě, aby více usilovali o úspěch firmy, a to i v případě, kdy jim není schopna nabídnout dostatečnou mzdu například v porovnání s konkurencí. Zaměstnanecké akcie jsou totiž atraktivní nástrojem i pro mladé firmy, startupy a další projekty, které častou nedokáží z hlediska výše mezd konkurovat zavedenějším společnostem.

V následujících rozhovorech si můžete poslechnout, jak nad motivací svých zaměstnanců přemýšlí české firmy, jak se jim daří zaměstnanecké akcie nabízet a komu se mohou vyplatit.

Rozhovory o zaměstnaneckých akciích:

jaroslav-baier-web

ESOP pohledem advokáta: Jak je nastavit ve firmě? | Jaroslav Baier

Premium
eduard-mika-web

Seniorní management. Jak ho přivést a motivovat? | Eduard Míka (Reflex Capital, ex-MALL.cz)

Premium
tomas-zapletal-web

Nízké marže a zaměstnanecké akcie. Jak to zvládá startup Worldee? | Tomáš Zapletal

Premium
jan-bednar-web

Jan Bednář: Život miliardáře a řízení firmy ShipMonk

Další rozhovory o motivaci zaměstnanců:

Premium
peter-branyik-web

JYSK: Hodnocení a povyšování zaměstnanců | Peter Brányik

Premium
tomas-matejcek-web

Systém odměňování zaměstnanců: Jak funguje v Megapixelu? | Tomáš Matějček

jiri-jemelka-web

Jak budovat management ve firmě? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
jonas-cumrik-web

Jak do firmy přivést ty nejlepší mladé talenty? | Jonáš Čumrik

Premium
diana-radl-rogerova-web

Jak vybírat nejlepší zaměstnance do firmy? | Diana Rádl Rogerová (Deloitte)

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Jak budovat management ve firmě?

Premium
martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas: Jak předat firmu nástupci a posunout se do role majitele?

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Premium
petr-pouchly-web

Proč pro vás nechtějí pracovat špičkoví lidé? | Petr Pouchlý

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.