Krizové řízení podniku je proces, při kterém se řeší krize, do které se firma dostala. Může být způsobena mnoha různými faktory, jako je například změna na trhu, ekonomická či jiná krize v celé společnosti, odchod klíčového zaměstnance, konkurenční tlak, poškození pověsti firmy a mnoho dalšího.
Pro veřejnost známým obdobím, kdy se firmy uchylovaly ke krizovému řízení, byl příchod pandemie COVID-19. Mnoho podniků muselo zavírat své prodejny, výroby, kanceláře a další prostory, byly velmi omezené ve svém fungovaní a často musely i propouštět. Ke krizi firmy ale může dojít i ze zcela individuálních důvodů ve firmě nezávisle na dění ve společnosti.
Při krizovém řízení podniku se používají různé techniky, metody a nástroje krizového managementu. Pomáhají v pojmenovávání a řešení příčin krize a k opětovnému nastavování firmy tak, aby mohla dále pokračovat ve své činnosti.
Firmy v takové situaci častou sahají i po najmutí interim manažera, který může do firmy přinést potřebné zkušenosti a know-how, jak firmu z krize vyvést. Pomoci může i například externí finanční ředitel či jiné profese interim managementu.
Mezi nejčastější důvody, proč se firmy dostávají do krizí, patří tyto:
Příčin firemních krizí může být celá řada. Poslechněte si například náš rozhovor s Tomášem Raškou z Natlandu, který je připisuje zejména neefektivnímu hospodaření ve firmě a špatným vztahům v managementu.
V případě krize podniku může být nezbytné povolat krizový management. Velmi často si firmy v takové chvíli najímají i externí konzultanty a executive interim manažery, kteří jim pomáhají krizi zvládnout lépe a efektivněji. Zejména u mladých firem, které se s krizí dosud potýkat nemusely, je to často doporučovaný postup.
Pro zvládnutí krize je důležité postupovat metodicky a rozvážně. Je důležité říci, že krize v každé firmě může být odlišná a může vyžadovat zcela jiný přístup v závislosti na potřebách konkrétního podniku a její situace.
Pro obecnou inspiraci přikládáme několik tipů, které mohou krizi ve vaší firmě pomoci zvládnout efektivněji:
Doporučujeme vám poslechnout si naše rozhovory s českými a slovenskými podnikateli a manažery, kteří nasdíleli své největší zkušenosti z řešení krizí v jejich firmách a doporučení pro nás ostatní. Najdete v nich spoustu dalších tipů, co v případě krizového řízení nepodcenit a na co se zaměřit.
Econea 6 let rostla každý rok o 100 %. Ze začátečnického punku se pokusila překlopit do profesionálního řízení. Výběr managementu se ale vůbec nepovedl…
Před 6 měsíců
Bonami muselo propustit část svých zaměstnanců, zavřít dvě prodejny a provést řadu dalších opatření. Poslechněte si, co firmu zachrání v probíhající krizi.
Před 6 měsíců
Zkušený byznysmen Jiří Hlavenka radí, jak se vypořádat s krizí ve firmě, na co se zaměřit a jak na ni reagují firmy v e-commerce.
Před 6 měsíců
Řídil Pietro Filipi, Zoot a DámeJídlo. Specializuje se zejména na záchranu skomírajících firem. Lukáš Uhl detailně rozebral, jak firmu dostat z potíží.
Před 9 měsíců
S nejzkušenějšími podnikateli a manažery z Česka a Slovenska. Mnohem víc do hloubky. Studnice plná praktického know-how.
Jak změnit řízení firmy, která přestala růst? Na co se musíte zaměřit a jak předejít ještě větším problémů? Poslechněte si zkušeného interim manažera Jiřího Jemelku.
Před 11 měsíců
Sepsal jsem pro vás nejcennější zkušenosti, které jsem získal za dobu pandemie a které se hodí připomenout právě teď – v době eskalujícího válečného konfliktu na Ukrajině.
Před 1 rokem
Provozní ředitel Kiwi.com Juraj Strieženec detailně rozebírá, jak firma reagovala na dopady pandemie. Z obratu 1,2 miliardy euro ročně spadla na nulu.
Před 1 rokem
Jiří Jemelka pomáhá desítkám firem rozvíjet svůj byznys a řešit krizové situace. Zjistěte, jak reagovat na dění těchto dnů – pandemii, válku na Ukrajině a další.
Před 1 rokem
Zjistěte, proč se firmy nejčastěji dostávají do finančních problémů a co udělal špatně třeba ZOOT? Rozebrali jsme také financování skrze banky, investory, dluhopisy a fondy.
Před 1 rokem
Co nejvíce brzdí růst firem a kvůli čemu dělají jejich šéfové neefektivní rozhodnutí? A jak si ve firmě uklidit a postavit jí pevnější základy?
Před 1 rokem
Jeden z největších českých e-shopů změnil management. Půlka firmy odešla. Poslechněte si, jak nový CEO celou situaci řešil a co firmu zachránilo.
Před 2 roky
Jedna z nejrychleji rostoucích firem v Česku sdílí zkušenosti, co nejvíce nakopává růst firmy a do čeho nyní strategicky investuje. Poslechněte si rozhovor.
Před 2 roky
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce