Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Inzerce

Krizové řízení podniku v praxi

Krizové řízení podniku je proces, při kterém se řeší krize, do které se firma dostala. Může být způsobena mnoha různými faktory, jako je například změna na trhu, ekonomická či jiná krize v celé společnosti, odchod klíčového zaměstnance, konkurenční tlak, poškození pověsti firmy a mnoho dalšího.

Pro veřejnost známým obdobím, kdy se firmy uchylovaly ke krizovému řízení, byl příchod pandemie COVID-19. Mnoho podniků muselo zavírat své prodejny, výroby, kanceláře a další prostory, byly velmi omezené ve svém fungovaní a často musely i propouštět. Ke krizi firmy ale může dojít i ze zcela individuálních důvodů ve firmě nezávisle na dění ve společnosti.

Při krizovém řízení podniku se používají různé techniky, metody a nástroje krizového managementu. Pomáhají v pojmenovávání a řešení příčin krize a k opětovnému nastavování firmy tak, aby mohla dále pokračovat ve své činnosti.

Firmy v takové situaci častou sahají i po najmutí interim manažera, který může do firmy přinést potřebné zkušenosti a know-how, jak firmu z krize vyvést. Pomoci může i například externí finanční ředitel či jiné profese interim managementu.

Co vede ke krizovému řízení?

Mezi nejčastější důvody, proč se firmy dostávají do krizí, patří tyto:

  • Ekonomická krize: Problémy v ekonomice mohou být rychlým spouštěčem krize jednotlivých firem a mohou na ni dříve či později dopadnout. Příkladem může být například zdražování cen energií a vysoká inflace v roce 2022.
  • Finanční problémy: Špatné finanční řízení a plánování financí je častou příčinou firemních krizí, kdy podniky nezvládají kontrolovat své peníze, dělají špatná rozhodnutí a ocitnou se v existenčních problémech.
  • Neschopnost řídit rizika: Krize často vznikají zejména proto, že si management podniku nebyl vědom potenciálních rizik a nedokázal s nimi naložit.
  • Špatné vztahy ve firmě: Firmy nejsou nic víc než společenství lidí, kteří pracují na jedné myšlence. Pokud vztahy mezi těmito lidmi nefungují, může to firmy výrazně poškodit.
  • Konkurenční tlak: Konkurence může být pro firmu nebezpečná z mnoha důvodů. Například tuzemské e-shopy se musí potýkat s příchodem velkých zahraničních prodejců, kteří mají oproti těm českým gigantické rozpočty.
  • Ztráta klíčového zaměstnance: K odchodu klíčových lidí může dojít z celé řady příčin. Kromě těch „běžných“, kdy zaměstnanec chce změnit své pracovní působiště, může dojít i k jeho nemoci či úmrtí.
  • Špatná pověst na trhu: Historie zná celou řadu příběhů, kdy se firmy navenek zdiskreditovaly a výrazně poškodily svou pověst.
  • Ztráta zákazníků: Ztratit zákazníky lze mnoha způsoby. Řada oborů se postupem času vyvíjí a dříve úspěšní hráči se často nedokáží (zejména technologicky) přizpůsobovat, a tudíž o zákazníky přichází.
  • Problémy v dodavatelském řetězci: V roce 2022 jsme mohli sledovat velké problémy na straně dodavatelů firem, které neměly, z čeho vyrábět a co prodávat. To může vést až ke katastrofálním problémům.
  • Změny v legislativě: Legislativa se stejně jako ostatní oblasti postupem času mění a vyvíjí. Některé změny mohou negativně dopadnout na firmy, které těžily z původního stavu a nedokázaly se změnám přizpůsobit.
  • Rychlý růst firmy: Příčiny krizí nemusí být jen nutně negativní. Řada firem se musela potýkat s problémy i při řízení příliš rychlého růstu, které bylo pro management velmi náročné.

Příčin firemních krizí může být celá řada. Poslechněte si například náš rozhovor s Tomášem Raškou z Natlandu, který je připisuje zejména neefektivnímu hospodaření ve firmě a špatným vztahům v managementu.

Krizový management firmy

V případě krize podniku může být nezbytné povolat krizový management. Velmi často si firmy v takové chvíli najímají i externí konzultanty a executive interim manažery, kteří jim pomáhají krizi zvládnout lépe a efektivněji. Zejména u mladých firem, které se s krizí dosud potýkat nemusely, je to často doporučovaný postup.

Pro zvládnutí krize je důležité postupovat metodicky a rozvážně. Je důležité říci, že krize v každé firmě může být odlišná a může vyžadovat zcela jiný přístup v závislosti na potřebách konkrétního podniku a její situace.

Pro obecnou inspiraci přikládáme několik tipů, které mohou krizi ve vaší firmě pomoci zvládnout efektivněji:

  • Vytvořte si plán: Ideálně dokument, který bude obsahovat konkrétní postupy, pravidla a pokyny, jak bude krizová situace řešena a jaké podniknete kroky. Je to důležité i proto, abyste ve firmě postupovali jednotně a nevznikl chaos.
  • Dejte dohromady tým: Krize je téma, které se týká všech oddělení ve firmě. Proto je důležité mluvit se všemi a zahrnout je do řešení krize. Stanovte v týmu zodpovědnosti, úkoly a nastavte způsob komunikace, abyste na krizi mohli reagovat efektivně.
  • Komunikujte: V krizi je komunikace klíčová. Například Juraj Strieženec z Kiwi.com v rozhovoru popisoval, že i management potřebuje po psychické stránce podpořit a že správně nastavená komunikace ke všem zaměstnancům firmy je nezbytná.
  • Pracujte se scénáři: Mnoho firem při řízení krizí pracuje s různými druhy scénářů, které jim pomáhají monitorovat celou situaci a přizpůsobovat se. Poslechněte si například, jak řešil krizi v Bonami Pavel Vopařil a jaká přijal opatření.
  • Poznejte svá rizika: Pojmenujte konkrétní rizika, která pro vás mohou být klíčová, a stanovte plán, jak se jim pokusíte předejít a jak zareagujete, pokud se naplní. Neváhejte vaši situaci konzultovat i s někým zkušenějším.
  • Řiďte vaše zdroje: Řízení finančních, lidských, technologických a dalších zdrojů je v průběhu krize naprosto klíčové. Mějte proto vaši firmu co nejvíce pod kontrolou.
  • Vyhodnocujte: V průběhu krize doporučujeme mnohem bližší a častější vyhodnocování (například cashflow, ale třeba i marketingu, jednotlivých opatření apod.), než na jaké jste zvyklí. Vytvořte si aktuální přehled ve firmě a možnost rychle reagovat.

Doporučujeme vám poslechnout si naše rozhovory s českými a slovenskými podnikateli a manažery, kteří nasdíleli své největší zkušenosti z řešení krizí v jejich firmách a doporučení pro nás ostatní. Najdete v nich spoustu dalších tipů, co v případě krizového řízení nepodcenit a na co se zaměřit.

Doporučujeme:

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

Econea 6 let rostla každý rok o 100 %. Ze začátečnického punku se pokusila překlopit do profesionálního řízení. Výběr managementu se ale vůbec nepovedl…

Před 6 měsíců

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Bonami muselo propustit část svých zaměstnanců, zavřít dvě prodejny a provést řadu dalších opatření. Poslechněte si, co firmu zachrání v probíhající krizi.

Před 6 měsíců

Inzerce

Premium
jiri-hlavenka-web

Krize ve firmě nikoho nebaví. Jak z ní vzejít silnější? | Jiří Hlavenka

Zkušený byznysmen Jiří Hlavenka radí, jak se vypořádat s krizí ve firmě, na co se zaměřit a jak na ni reagují firmy v e-commerce.

Před 6 měsíců

Premium
lukas-uhl-web

Jak řešit krize firem? Příběh Pietro Filipi a Zootu | Lukáš Uhl

Řídil Pietro Filipi, Zoot a DámeJídlo. Specializuje se zejména na záchranu skomírajících firem. Lukáš Uhl detailně rozebral, jak firmu dostat z potíží.

Před 9 měsíců

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

S nejzkušenějšími podnikateli a manažery z Česka a Slovenska. Mnohem víc do hloubky. Studnice plná praktického know-how.

Zjistit více

jiri-jemelka-web

Firma neroste. Co s tím? | Jiří Jemelka (JPF)

Jak změnit řízení firmy, která přestala růst? Na co se musíte zaměřit a jak předejít ještě větším problémů? Poslechněte si zkušeného interim manažera Jiřího Jemelku.

Před 11 měsíců

Premium
jiri-rostecky-web

Co mě pandemie naučila o krizovém řízení firem?

Sepsal jsem pro vás nejcennější zkušenosti, které jsem získal za dobu pandemie a které se hodí připomenout právě teď – v době eskalujícího válečného konfliktu na Ukrajině.

Před 1 rokem

Premium
juraj-striezenec-web

Kiwi.com: Pád na nulu. Jak dostat firmu z existenční krize? | Juraj Strieženec

Provozní ředitel Kiwi.com Juraj Strieženec detailně rozebírá, jak firma reagovala na dopady pandemie. Z obratu 1,2 miliardy euro ročně spadla na nulu.

Před 1 rokem

jiri-jemelka-web

Aktuální situace: Jak ve firmě reagovat na válku na Ukrajině a ekonomickou krizi? | Jiří Jemelka (JPF)

Jiří Jemelka pomáhá desítkám firem rozvíjet svůj byznys a řešit krizové situace. Zjistěte, jak reagovat na dění těchto dnů – pandemii, válku na Ukrajině a další.

Před 1 rokem

Premium
david-manych-web

Finanční problémy a financování firem | David Manych (Natland)

Zjistěte, proč se firmy nejčastěji dostávají do finančních problémů a co udělal špatně třeba ZOOT? Rozebrali jsme také financování skrze banky, investory, dluhopisy a fondy.

Před 1 rokem

Premium
lukas-pitra-web

Lukáš Pítra: Jak si uklidit ve firmě?

Co nejvíce brzdí růst firem a kvůli čemu dělají jejich šéfové neefektivní rozhodnutí? A jak si ve firmě uklidit a postavit jí pevnější základy?

Před 1 rokem

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

Jeden z největších českých e-shopů změnil management. Půlka firmy odešla. Poslechněte si, jak nový CEO celou situaci řešil a co firmu zachránilo.

Před 2 roky

konstantin-margaretis-web

Růst firmy a řešení krize | Konstantin Margaretis (Skladon.cz)

Jedna z nejrychleji rostoucích firem v Česku sdílí zkušenosti, co nejvíce nakopává růst firmy a do čeho nyní strategicky investuje. Poslechněte si rozhovor.

Před 2 roky

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP header

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Premium
gabriel-simco-web

Strategie pro úspěšný e-shop krok za krokem | Gabriel Šimčo

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Inzerce