Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Krizové řízení podniku v praxi

Krizové řízení podniku je proces, při kterém se řeší krize, do které se firma dostala. Může být způsobena mnoha různými faktory, jako je například změna na trhu, ekonomická či jiná krize v celé společnosti, odchod klíčového zaměstnance, konkurenční tlak, poškození pověsti firmy a mnoho dalšího.

Pro veřejnost známým obdobím, kdy se firmy uchylovaly ke krizovému řízení, byl příchod pandemie COVID-19. Mnoho podniků muselo zavírat své prodejny, výroby, kanceláře a další prostory, byly velmi omezené ve svém fungovaní a často musely i propouštět. Ke krizi firmy ale může dojít i ze zcela individuálních důvodů ve firmě nezávisle na dění ve společnosti.

Při krizovém řízení podniku se používají různé techniky, metody a nástroje krizového managementu. Pomáhají v pojmenovávání a řešení příčin krize a k opětovnému nastavování firmy tak, aby mohla dále pokračovat ve své činnosti.

Firmy v takové situaci častou sahají i po najmutí interim manažera, který může do firmy přinést potřebné zkušenosti a know-how, jak firmu z krize vyvést. Pomoci může i například externí finanční ředitel či jiné profese interim managementu.

Co vede ke krizovému řízení?

Mezi nejčastější důvody, proč se firmy dostávají do krizí, patří tyto:

  • Ekonomická krize: Problémy v ekonomice mohou být rychlým spouštěčem krize jednotlivých firem a mohou na ni dříve či později dopadnout. Příkladem může být například zdražování cen energií a vysoká inflace v roce 2022.
  • Finanční problémy: Špatné finanční řízení a plánování financí je častou příčinou firemních krizí, kdy podniky nezvládají kontrolovat své peníze, dělají špatná rozhodnutí a ocitnou se v existenčních problémech.
  • Neschopnost řídit rizika: Krize často vznikají zejména proto, že si management podniku nebyl vědom potenciálních rizik a nedokázal s nimi naložit.
  • Špatné vztahy ve firmě: Firmy nejsou nic víc než společenství lidí, kteří pracují na jedné myšlence. Pokud vztahy mezi těmito lidmi nefungují, může to firmy výrazně poškodit.
  • Konkurenční tlak: Konkurence může být pro firmu nebezpečná z mnoha důvodů. Například tuzemské e-shopy se musí potýkat s příchodem velkých zahraničních prodejců, kteří mají oproti těm českým gigantické rozpočty.
  • Ztráta klíčového zaměstnance: K odchodu klíčových lidí může dojít z celé řady příčin. Kromě těch „běžných“, kdy zaměstnanec chce změnit své pracovní působiště, může dojít i k jeho nemoci či úmrtí.
  • Špatná pověst na trhu: Historie zná celou řadu příběhů, kdy se firmy navenek zdiskreditovaly a výrazně poškodily svou pověst.
  • Ztráta zákazníků: Ztratit zákazníky lze mnoha způsoby. Řada oborů se postupem času vyvíjí a dříve úspěšní hráči se často nedokáží (zejména technologicky) přizpůsobovat, a tudíž o zákazníky přichází.
  • Problémy v dodavatelském řetězci: V roce 2022 jsme mohli sledovat velké problémy na straně dodavatelů firem, které neměly, z čeho vyrábět a co prodávat. To může vést až ke katastrofálním problémům.
  • Změny v legislativě: Legislativa se stejně jako ostatní oblasti postupem času mění a vyvíjí. Některé změny mohou negativně dopadnout na firmy, které těžily z původního stavu a nedokázaly se změnám přizpůsobit.
  • Rychlý růst firmy: Příčiny krizí nemusí být jen nutně negativní. Řada firem se musela potýkat s problémy i při řízení příliš rychlého růstu, které bylo pro management velmi náročné.

Příčin firemních krizí může být celá řada. Poslechněte si například náš rozhovor s Tomášem Raškou z Natlandu, který je připisuje zejména neefektivnímu hospodaření ve firmě a špatným vztahům v managementu.

Krizový management firmy

V případě krize podniku může být nezbytné povolat krizový management. Velmi často si firmy v takové chvíli najímají i externí konzultanty a executive interim manažery, kteří jim pomáhají krizi zvládnout lépe a efektivněji. Zejména u mladých firem, které se s krizí dosud potýkat nemusely, je to často doporučovaný postup.

Pro zvládnutí krize je důležité postupovat metodicky a rozvážně. Je důležité říci, že krize v každé firmě může být odlišná a může vyžadovat zcela jiný přístup v závislosti na potřebách konkrétního podniku a její situace.

Pro obecnou inspiraci přikládáme několik tipů, které mohou krizi ve vaší firmě pomoci zvládnout efektivněji:

  • Vytvořte si plán: Ideálně dokument, který bude obsahovat konkrétní postupy, pravidla a pokyny, jak bude krizová situace řešena a jaké podniknete kroky. Je to důležité i proto, abyste ve firmě postupovali jednotně a nevznikl chaos.
  • Dejte dohromady tým: Krize je téma, které se týká všech oddělení ve firmě. Proto je důležité mluvit se všemi a zahrnout je do řešení krize. Stanovte v týmu zodpovědnosti, úkoly a nastavte způsob komunikace, abyste na krizi mohli reagovat efektivně.
  • Komunikujte: V krizi je komunikace klíčová. Například Juraj Strieženec z Kiwi.com v rozhovoru popisoval, že i management potřebuje po psychické stránce podpořit a že správně nastavená komunikace ke všem zaměstnancům firmy je nezbytná.
  • Pracujte se scénáři: Mnoho firem při řízení krizí pracuje s různými druhy scénářů, které jim pomáhají monitorovat celou situaci a přizpůsobovat se. Poslechněte si například, jak řešil krizi v Bonami Pavel Vopařil a jaká přijal opatření.
  • Poznejte svá rizika: Pojmenujte konkrétní rizika, která pro vás mohou být klíčová, a stanovte plán, jak se jim pokusíte předejít a jak zareagujete, pokud se naplní. Neváhejte vaši situaci konzultovat i s někým zkušenějším.
  • Řiďte vaše zdroje: Řízení finančních, lidských, technologických a dalších zdrojů je v průběhu krize naprosto klíčové. Mějte proto vaši firmu co nejvíce pod kontrolou.
  • Vyhodnocujte: V průběhu krize doporučujeme mnohem bližší a častější vyhodnocování (například cashflow, ale třeba i marketingu, jednotlivých opatření apod.), než na jaké jste zvyklí. Vytvořte si aktuální přehled ve firmě a možnost rychle reagovat.

Doporučujeme vám poslechnout si naše rozhovory s českými a slovenskými podnikateli a manažery, kteří nasdíleli své největší zkušenosti z řešení krizí v jejich firmách a doporučení pro nás ostatní. Najdete v nich spoustu dalších tipů, co v případě krizového řízení nepodcenit a na co se zaměřit.

Doporučujeme:

Nejnovější obsah:

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
jiri-hlavenka-web

Krize ve firmě nikoho nebaví. Jak z ní vzejít silnější? | Jiří Hlavenka

Premium
lukas-uhl-web

Jak řešit krize firem? Příběh Pietro Filipi a Zootu | Lukáš Uhl

Inzerce

jiri-jemelka-web

Firma neroste. Co s tím? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
jiri-rostecky-web

Co mě pandemie naučila o krizovém řízení firem?

Premium
juraj-striezenec-web

Kiwi.com: Pád na nulu. Jak dostat firmu z existenční krize? | Juraj Strieženec

jiri-jemelka-web

Aktuální situace: Jak ve firmě reagovat na válku na Ukrajině a ekonomickou krizi? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
david-manych-web

Finanční problémy a financování firem | David Manych (Natland)

Premium
lukas-pitra-web

Lukáš Pítra: Jak si uklidit ve firmě?

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

konstantin-margaretis-web

Růst firmy a řešení krize | Konstantin Margaretis (Skladon.cz)

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.