Inzerce

Práce na volné noze

Práce na volné noze je v Česku stále populárnější. Mnoho lidí začíná svou kariéru na volné noze, případně na ni přechází po kariéře strávené v zaměstnání nebo jiném podnikání. V tomto textu se dozvíte, jak práce na volné noze vypadá a jak se stát profesionálním freelancerem.

Jak podnikat na volné noze?

Podnikání na volné noze spočívá v práci na sebe sama. Za freelancera nejčastěji označujeme nezávislého profesionála, který je odborníkem na určitý obor a podniká jako jednotlivec. Většinou nabízí nějaké poradenské nebo konzultační služby, školení a workshopy, případně prodává nějaké vlastní produkty, jako jsou knihy, e-booky, on-line kurzy a mnoho dalšího.

Freelancerem může být třeba marketér, který svoje svoje služby nabízí firmám z pozice externího konzultanta, specializuje se na nějakou oblast marketingu a není naplno zaměstnán v jiné firmě či marketingové agentuře.

Mnoho lidí svoje podnikání na volné noze kombinuje s něčím dalším. Jsou například členem týmu v nějaké agentuře, případně mají dokonce zaměstnání. Vedle toho se ale aktivně věnují i vlastním klientům. Práce na volné noze je oblíbená i mezi ženami na mateřské dovolené, případně mezi studenty.

Začít podnikat na volné noze není složité. Freelanceři nejčastěji fungují na klasickém živnostenském oprávnění jako OSVČ. Forem podnikání je ale více a je rozumné se poradit se svým daňovým poradcem či právníkem.

Inzerce

Úspěch v práci na volné noze

Práce na volné noze se oproti standardnímu zaměstnání liší například v míře nezávislosti, ale současně o zodpovědnosti, jakou freelancer má. V zaměstnání má většinou garantovaný přísun nové práce, na volné noze si ji však musí sehnat sám. Stejně jako freelancer může ale i jako zaměstnanec o svou práci přijít.

Podnikatelé na volné investují čas, energii a často i peníze do vlastního marketingu. Skrze různé aktivity, jako může být třeba tvorba blogu, vystupování na sociálních sítích či konferencích a jiných akcích, budují svoji značku a zviditelňují se na trhu. Marketing je v podnikání na volné noze nesmírně důležitý, umožňuje freelancerům růst a získávat nové klienty.

Součástí práce na volné noze může být i aktivní prodej vlastních služeb. Freelanceři s dobře vybudovanou značkou v oboru většinou své služby už aktivně neprodávají. Zejména začínající freelanceři se ale musí umět správně odprezentovat a nabídnout potenciálním klientům.

Jak vydělávat peníze?

Pracovat na volné noze zdaleka neznamená jen nabízet konzultace klientů. Freelanceři se postupem času snaží diverzifikovat zdroje ve svém podnikání a vytvářet nové. Nejčastěji u českých freelancerů sledujeme tyto zdroje příjmu:

  • Konzultace a poradenství pro klienty.
  • Zakázková činnost (třeba psaní textů, nastavování kampaní a další práce pro klienty).
  • Kurzy, workshopy a školení.
  • Vytváření a prodej on-line produktů (e-booky, kurzy, jiný obsah).
  • Vytváření a prodej hmotných produktů (tištěné knihy či další produkty).
  • Tvorba webů (např. psaní blogu a prodej reklamy či affiliate marketing).
  • Influencer marketing (např. prodej prostoru na svých sociálních sítích).
  • Investice (zjistěte, kam investovat peníze).

Někteří podnikatelé na volné noze získávají i podíly v projektech, na kterých s klienty pracují. Možností, jak vydělávat peníze, je tedy mnoho. Většina začíná na poradenské a zakázkové činnosti.

Inzerce

Práce na volné noze ve skutečnosti

Práce na volné není jen o získávání klientů a vydělávání peněz. Většina freelancerů postupem času dojde k poznání, že mnohem důležitější je umění správně si práci nastavit, být dostatečně efektivní, spokojený a najít balanc mezi prací a osobním životem.

Právě proto se mnoho podnikatelů na volné noze zajímá o budování svých návyků, pracovní rutiny a time management. Na našem webu najdete spoustu rozhovorů s freelancery, kteří toto nezvládli a přivodili si zdravotní či psychické problémy. Poslechnout si ale můžete i příběhy freelancerů, kteří jsou naopak ve své práci velmi efektivní a dokázali k ní přistoupit správně.

Všechny rozhovory najdete v rubrice Na volné noze, případně v našem podcastu o podnikání.

ivo-toman-web

Ivo Toman: 30 let podnikání, 100 projektů. Které uspěly a proč?

petr-macek-web

Projektové řízení: Jakých základních pravidel se držet? | Petr Macek (Caflou.cz)

zuzana-sevcikova-web

Vlastní tým na volné noze: Jak ho vytvořit? | Zuzana Ševčíková

ondrej-ratajsky-web

Vzdělávání klientů v B2B: Proč a jak na něj? | Ondřej Ratajský (SmartEmailing.cz)

tomas-baranek-web

Jak se efektivně vzdělávat a číst knihy? | Tomáš Baránek (Jan Melvil)

pavel-fara-web

Jak vytvořit vlastní on-line kurz? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

bara-novakova-web

Nejčastější chyby v textech na webu: Děláte je i vy? | Bára Nováková

pavel-fara

On-line kurzy v Česku: Co spojuje ty nejlepší? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

martin-stanovsky-web

Řízení cashflow digitální agentury | Martin Stanovský

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP obsah

tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

jaroslav-baier-web

Prodej firmy: Jak ho zvládnout? | Jaroslav Baier

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

karolina-topolova-web

Karolína Topolová (AAA Auto): Budování kariéry manažerky, byznys s ojetými vozy, budoucnost firmy