Inzerce

Návštěvnost webu

Jak měřit a zvýšit návštěvnost stránek?

Návštěvnost webu je jedním z nejčastějších ukazatelů, které sledují provozovatelé webových stránek. V tomto článku si povíme, jak nad návštěvností webu přemýšlet a proč není ani zdaleka tím nejdůležitějším kritériem úspěchu webu. Dozvíte se také, jak návštěvnost stránek zvýšit a jak na ně přivést relevantní návštěvníky.

Co je to návštěvnost webových stránek?

Pod návštěvností webu si většina lidí představuje číslo, které jim ukazuje jejich analytický nástroj a které značí, kolik lidí přišlo na jejich webové stránky. Návštěvnost nejčastěji měří skrze Google Analytics, případně jiné méně časté nástroje (např. Toplist). Některé weby mají dokonce počítadlo návštěvnosti veřejné a umístěné někde ve svém obsahu.

K měření návštěvnosti vám doporučujeme zmíněné Google Analytics. Je obecně nejrozšířenější a využívají jej i největší české weby. Současně vám umožňuje návštěvnost analyzovat detailněji a přesněji. Pokud mu nerozumíte, zkuste najít nějaké školení či návody na internetu. Vyplatí se vám i konzultace se zkušeným analytikem.

Návštěvnost webových stránek nemusí nutně vypovídat o tom, kolik lidí na váš web přijde. Může se jednat o celkový součet přístupů na web. Pokud tedy jeden člověk přijde na váš web ráno a vrátí se na něj ještě jednou večer, v návštěvnosti může být zaznamenán dvakrát.

Inzerce

Právě proto analytické nástroje rozlišují mezi návštěvami a uživateli, případně unikátními návštěvníky. Pod uživatelem se skrývá daný člověk, pod návštěvou počet jeho vstupů na web.

Aby to ale nebylo tak jednoduché, jeden člověk může na váš web přistoupit z více zařízení (např. z počítače a mobilu). V takové chvíli je zaznamenán jako dva uživatelé, a tudíž je velmi těžké přesně určit, kolik osob skutečně přišlo na vaše webové stránky. Tak i tak je to ale pro vaše účely nejspíš zcela zbytečné řešit.

Proč neřešit návštěvnost webu?

Návštěvnost webu je samozřejmě důležitým faktorem jeho úspěchu. Pokud na váš web nebude chodit nikdo, bude celý web nejspíš úplně k ničemu. Na druhou stranu ale pravděpodobně nepotřebujete, aby na vaše stránky chodil kdokoliv, ale pouze ti, pro které je relevantní. Právě zde ale dělá spousta začínajících tvůrců webových stránek chybu.

Třeba náš web, který právě teď čtete, je určen pro podnikatele, manažery, marketéry, tvůrce webových stránek a lidi, kteří se obecně pohybují kolem podnikání na internetu. Automechanik se kolem něj pohybovat nejspíš nebude, a proto pro nás není relevantním návštěvníkem. Pokud k nám přijde, rádi ho přivítáme, ale v rámci našeho marketingu na něj nijak necílíme a přivést se ho nesnažíme.

Pokud by se ale rozhodl rozjet vlastní on-line podnikání, založit si třeba webové stránky a hledat informace, jak být na internetu úspěšný, relevantním návštěvníkem by se pro nás stát mohl. Na tomto příkladu ale nejspíš chápete, že náš web není pro všechny, a tudíž ani všechny přivést nechceme.

Základem úspěšného marketingu a prodeje je schopnost oslovit, přivést a zobchodovat relevantní cílovou skupinu. Pokud prodáváte třeba součástky do aut, automechanik pro vás může být potenciálním zákazníkem, a proto se ho určitě pokusíte oslovit a získat.

Mnohem důležitějším ukazatelem než návštěvnost webových stránek tak mohou být vaše reálné prodeje, konverzní poměr webu a zdrojů jeho návštěvnosti a vaše celková schopnost přivádět a zobchodovat vaši cílovou skupinu.

Webová analytika není vůbec jednoduchý obor. Tento článek zaměřujeme především na nezkušené čtenáře. Pokud to s vaším byznysem na internetu myslíte opravdu vážně, poptejte služby zkušeného analytika, který vám pomůže v měření návštěvnosti nastavit správné cíle a metriky.

Co rozhodně (ne)dělat?

Mnoho začínajících tvůrců webů naletí nabídkám nástrojů a služeb, které jim slibují rychlé zvýšení návštěvnosti. Fungují na mnoha principech, ale jen velmi málokdy přivedou skutečně relevantní uživatele. Je mnohem pravděpodobnější, že vám na web naženou kohokoliv, nebo dokonce roboty, kteří ani nejsou lidmi. Podobným nabídkám se tedy vyhněte.

Další častou chybou začátečníků je shánění návštěvnosti kdekoliv, kde je to možné, bez ohledu na její relevanci. Tak třeba my můžeme naše články vkládat do diskuzí na bulvárních médiích a určitě nám díky tomu přijde mnoho nových návštěvníků. Bulvární média ale nejspíš nejsou místo, kde bychom oslovili naši cílovou skupinu. I podnikatelé a manažeři čtou bulvár, ale z celé návštěvnosti takového média budou tvořit jen malé procento, a tudíž bude takto přivedená návštěvnost velmi rozředěná a pro nás naprosto zbytečná.

Pokud chcete zvýšit návštěvnost vašich webových stránek, doporučujeme vám začít několika kroky:

  1. Ujasněte si, kdo je pro vás ideálním návštěvníkem nebo dokonce zákazníkem.
  2. Zjistěte, kde se takoví lidé nachází a jak je můžete oslovit nejefektivněji.
  3. Vytvořte si přehled ve webové analytice a naučte se návštěvnost správně měřit a vyhodnocovat.

Vaším cílem není zvyšovat návštěvnost webu, ale zvyšovat ji o co nejrelevantnější uživatele, kteří nakoupí vaše produkty či služby, případně naplní jiné vaše cíle.

Inzerce

Jak zvýšit návštěvnost webových stránek?

Zvýšení návštěvnosti o relevantní publikum lze docílit mnoha způsoby, které najdete v tomto článku. Zde jsme pro vás připravili několik tipů, díky kterým můžete na svůj web přivést nové návštěvníky. Seznam ale opět považujte pouze za inspiraci a zvažte, které zdroje jsou pro vás skutečně vhodné.

  1. Sociální sítě a vaše profily, které si na nich vytvoříte.
  2. Sociální sítě a profily dalších lidí, kteří oslovují pro vás relevantní publikum.
  3. Sociální sítě a skupiny, stránky, komunity a další místa s relevantním publikem.
  4. Vyhledávače, jako je například Google a Seznam, a vaše stránky, které se na relevantní fráze zobrazí co nejvýš ve vyhledávání (k čemuž vám pomůže SEO).
  5. Zpětné odkazy z jiných webových stránek, které můžete získat vlastní prací, případně si je zakoupit (což vás naučí linkbuilding).
  6. Cenové srovnávače a marketplaces, kde lidé nakupují nebo kde se informují o zboží, které prodáváte.
  7. PPC reklama, díky které můžete inzerovat na relevantní fráze ve vyhledávání.
  8. PPC reklama, díky které můžete zobrazit svou reklamu na relevantních webech.
  9. E-mail marketing a práce s e-mailovými adresami vašich uživatelů.
  10. PR a obecně vaše schopnost zaujmout média a vystupovat v nich.
  11. Placená reklama zakoupená napřímo na jiných webových stránkách.
  12. Videoreklama například na YouTube a odkaz, který z ní povede k vám.
  13. RSS agregátory, které mohou zobrazovat třeba nejnovější články na vašem webu.
  14. Katalogy, které jsou pro vás relevantní (mnoho oborů má svůj katalog).
  15. Off-line reklama například v tištěných médiích, případně venkovní reklama apod.

A možností určitě najdete více. Pokud chcete na svůj web přivádět relevantní návštěvnost, vzdělávejte se v oblasti marketingu. Začít vám doporučujeme zejména se SEO, sociálními sítěmi a PPC reklamou.

Zjistěte, jak vytvořit webové stránky a získejte další tipy na získání návštěvnosti:

zuzana-vesela

Zuzana Veselá: E-shopaři mají často texty až na chvostu svých priorit

Onpage a offpage faktory

Rozdíl mezi on-page a off-page faktory: Znáte ho?

content-web

Jaké formáty obsahu pomáhají hodnocení webu vyhledávači?

David Pohorský

Odstranění pravého reklamního sloupce ve vyhledávání Google je špatná zpráva pro malé inzerenty

link-lide-web

12 mýtů linkbuildingu, kterým možná věříte i vy

Martin Kůra

Martin Kůra: Jak dělat SEO v zahraničí?

Google PageRank

K čemu je Google PageRank?

daniel-fiala-2017-web

Daniel Fiala a rok 2017 DatabázeKnih.cz: Úspěch v Křištálové Lupě, rekord v návštěvnosti, soutěž pro uživatele

marek-walder-web

VIDEO: Marek Walder: Jakých chyb v SEO se e-shopaři dopouštějí nejčastěji?

TOP obsah

andrej-kiska-web

Andrej Kiska ml. (Credo Ventures): Jak uvažují investoři a čím je zaujmout?

carly-kirstenova-web

Carly Kirstenová aka Carrie Kirsten: Život úspěšné influencerky, cena za úspěch, přístup firem a fanoušků

frantisek-suchan-web

Bez frází: Rozjezd úspěšného projektu, tvorba a monetizace obsahu | František Suchan

juraj-sutoris-web

Juraj Sutoris: Krach v podnikání, pád na dno, drogová závislost