Kolem budování zpětných odkazů se vznáší spousta různých mýtů. V tomto článku ověříme, zda jsou pravdivé.
Inzerce
Mýty se mnou probíral Pavel Drábek, který se linkbuildingu věnuje již přes 6 let.
1. Zpětný odkaz musí vést jen z tematicky relevantního webu
Pokud prodáváte pneumatiky, odkaz musí být umístěn na webu s pneumatikami. Pokud jej umístíte na magazín pro muže, kde se o autech vůbec nepíše (natož o pneumatikách), je vám odkaz naprosto k ničemu. Naopak byste jej měli odstranit, protože vám kazí odkazový profil.
Pavel Drábek: Tematičnost webu je pouze jedno kritérium pro hodnocení kvality odkazu. Pokud vede odkaz z tematického nebo tematicky příbuzného webu, je to výhoda. Není ale pravda, že všechny odkazy z netematických webů jsou špatné. Problém by mohl nastat pouze v případě, že na váš web vedou odkazy výhradně z netematických webů. Pokud je poměr tematických a netematických odkazů vyrovnaný nebo převažují tematické odkazy, je všechno v pořádku. Při výběru webů pro tvorbu odkazů se řiďte jednoduchým pravidlem: Je na tomto webu moje cílová skupina? Pokud ano, je to dobrý web pro získání zpětného odkazu.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Doba patičkových farem odkazů je už dávno pryč. Vyhledávače dnes penalizují weby za odkazy v patičce. Proto tam rozhodně nedávejte odkaz na svůj web.
Pavel Drábek: To, že je zpětný odkaz umístěný v patičce, samo o sobě ničemu nevadí. Naopak i takový odkaz může být hodnotný. Pokud je v patičce pouze pár odkazů a ty navíc mají něco společného s obsahem webu, je vše v pořádku.
Co skutečně vadí, jsou zmíněné odkazové farmy v patičce. To jsou dlouhé seznamy odkazů, které vedou na různorodé weby a nemají nic společného s obsahem webu. Takové odkazy už na první pohled působí velmi nepřirozeně a jsou pro vyhledávače problematické.
Takhle by patička vašeho webu vypadat neměla.
3. Zpětný odkaz nesmí být nofollow
Pokud k vašemu odkazu někdo přidá rel=”nofollow”, odkaz tím pro vás naprosto znehodnotí. Je to v podstatě totéž, jako když tam odkaz vůbec nemáte. Vyhledávače jej nevidí, vašemu webu nijak nepomůže.
Pavel Drábek:Nofollow odkazy nepřenáší linkjuice. Vyhledávače sice nofollow odkazy vidí a evidují je, nepřikládají jim však takovou váhu jako dofollow odkazům. Přesto mají nofollow odkazy z hlediska linkbuildingu několik důležitých funkcí. Mohou sami o sobě přivádět návštěvníky na váš web. Mohou podpořit vznik dalších odkazů a ty už mohou být dofollow. A hlavně ke zdravému a přirozenému odkazovému profilu webu patří dofollow i nofollow odkazy. Z těchto důvodů se vyplatí při linkbuildingu věnovat i nofollow odkazům.
4. Zpětné odkazy v komentářích jsou k ničemu
Komentování článků na internetu je snadným způsobem, jak získat zpětný odkaz. Stačí napsat svůj názor, vložit odkaz a odeslat. Najednou na vás odkazuje další web. Jenomže odkazy v komentářích jsou k ničemu, vyhledávače je neberou v potaz a vy jste tak vynaložili námahu zcela zbytečně.
Pavel Drábek:Odkazy v komentářích jsou osvědčená a stále fungující metoda linkbuildingu. Musí se k nim ale přistupovat správně. Komentář by měl mít především užitek pro ostatní čtenáře. Může to být například komentář, který rozšíří nebo doplní článek o další zajímavé informace a zdroje na dané téma. Takové odkazy z komentářů vám mohou přivést nové návštěvníky na web a pomohou i z pohledu vyhledávačů.
5. Zpětný odkaz musí být jenom a pouze odkaz
Pokud někdo napíše větu „Četl jsem článek na mladypodnikatel.cz.“ a z adresy neudělá odkaz (tzn. neudělá ji klikací), tak je nám to naprosto k ničemu. Vyhledávače takovou zmínku neregistrují, natož aby ji považovali za odkaz.
Pavel Drábek:Vyhledávače umí rozlišit i neaktivní odkazy a také je evidují. Přistupují k nim podobně jako k nofollow odkazům. I neaktivním odkazům se vyplatí věnovat – ze stejných důvodů, jako jsem uvedl u nofollow odkazů.
6. Zpětný odkaz musí být v první polovině stránky
Máte-li možnost mít někde zpětný odkaz (např. v nějakém článku), určitě by měl být v první polovině stránky. Vyhledávače totiž neskenují celý web a čím níže se odkaz nachází, tím méně pravděpodobné je, že si odkazu všimnou.
Pavel Drábek:Zpětný odkaz může být v libovolné části článku nebo stránky. Pokud už vyhledávač přijde na stránku, projde ji celou.
7. Zpětný odkaz musí mít vždy stejný tvar
Chcete se na konkrétní klíčové slovo zobrazit co nejvýš ve vyhledávačích? V tom případě získejte co nejvíce zpětných odkazů, jejichž anchor textem bude právě to klíčové slovo. Nijak jej neměňte a těchto odkazů v přesném tvaru klíčového slova získejte co nejvíce.
Pavel Drábek:Zpětné odkazy by naopak měly mít různé tvary anchor textů. Používejte synonyma, různé pády, textové odkazy střídejte s url adresami. Stejné odkazy sice budou nejspíš taky chvíli fungovat. Takový odkazový profil ale působí velice nepřirozeně. Vyhledávače to poznají a koledujete si o penalizaci.
8. Zpětný odkaz musí vždy vést na úvodní stránku webu
Potřebujete co nejvíce odkazů na váš web. Nemá proto smysl je rozmělňovat mezi více podstránek. Směřujte je tedy na úvodní stránku. Ta je pro vás přece nejdůležitější.
Pavel Drábek:Obecně platí pravý opak. Čím pestřejší bude složení odkazovaných stránek, tím lépe. Na úvodní stránku obvykle vede víc odkazů než na další podstránky webu. Ale odkazy na různé podstránky jsou velice důležité.
Pro volbu vhodné stránky na odkaz doporučuji tento postup. Pro každou frázi, kterou chcete podpořit linkbuildingem, byste měli vybrat tu nejvhodnější vstupní stránku z vašeho webu a tu použít pro tvorbu odkazů. Například u e-shopu to mnohem častěji než úvodní stránka budou stránky kategorií, konkrétních produktů nebo články na blogu.
9. Čím více zpětných odkazů budete mít, tím lépe
Odkazů není nikdy dost. Pokuste se získat co nejvíce zpětných odkazů v co nejkratší době. Čím více zpětných odkazů získáte, tím vyšší pozice ve vyhledávačích budete mít.
Pavel Drábek:Ty časy, kdy jste v linkbuildingu mohli přebít kvalitu kvantitou, jsou už dávno pryč. Zaměřte se raději na budování méně, ale hodnotnějších odkazů. V tomto smyslu může být pět opravdu dobrých odkazů ze zajímavých webů mnohem víc než tisíce odkazů z nekvalitních webů. Tvorbu odkazů rozprostřete na co nejdelší časové období. Skokový nárůst počtu odkazů opět působí podezřele a zavání průšvihem.
10. Zpětné odkazy na sociálních sítích se nepočítají
Sdílel váš web někdo na Twitteru nebo na Facebooku? To je sice hezké, ale v linkbuildingu vám to nijak nepomůže a vyhledávače to ani nezaregistrují.
Pavel Drábek:I odkazy na sociálních sítích mají význam. Pravdou je, že odkazy na sociálních sítích jsou většinou nofollow. Vyhledávače také zatím úplně nezvládají procházet celý obsah sociálních sítí. Z toho vyplývá, že odkazy ze sociálních sítí skutečně nemají takovou váhu, jako odkazy z klasických webů. Výhody odkazů ze sociálních sítí jsou podobné jako u nofollow odkazů. Můžete s nimi oslovit relevantní publikum a na jejich základě mohou vznikat další nové odkazy.
11. Zpětné odkazy nelze získávat přirozeně
Všude se mluví o tom, že zpětné odkazy musí vznikat přirozeně. Jasně, jenomže na vás nikdo neodkazuje. Kolik zákazníků vloží někam váš zpětný odkaz? A uvedou ho ve tvaru, který potřebujete? Na podstránky, na které chcete odkazovat?
Pavel Drábek:Zpětné odkazy lze získávat i přirozeně. Je to ale dlouhý proces s nejistým výsledkem. Zatímco při aktivním linkbuildingu mohou odkazy přibývat na bázi týdnů až měsíců, na přirozené odkazy můžete čekat měsíce až roky. Pokud se vám povede zaujmout nějakým hodně zajímavým obsahem, mohou přirozené odkazy vznikat s velkou intenzitou (tzv. efekt sněhové koule). Spoléhat jen na přirozené odkazy se – zvláště u konkurenčních oborů nedá.
12. Google za linkbuilding penalizuje
Google vás prý může penalizovat za to, když začnete manuálně rozšiřovat své odkazové portfolio. Jeho cílem je přece to, aby odkazy na váš web vznikaly přirozeně, ne vaším aktivním přičiněním. Je to pravda?
Pavel Drábek:Je pravda, že Google nedoporučuje tvořit odkazy. Cílem Googlu skutečně je, aby odkazy vznikaly přirozeně. Veškerá aktivita, kterou byste měli podle Googlu vyvinout, je, že lidem odkazování na váš web co nejvíce usnadníte a pobídnete je k tomu.
Na druhou stranu Google nepenalizuje za linkbuilding. Google penalizuje pouze za zpackaný linkbuilding (např. velké množství nekvalitních odkazů). Dobře vedený linkbuilding se hodně podobá přirozenému odkazování. Navíc pokud by z výsledků vyhledání kvůli penalizaci měly vypadnout všechny weby, které se věnují linkbuildingu, myslím, že by tam toho moc nezbylo.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Trochu to souvisí s bodem 8. Zpětný odkaz musí vždy vést na úvodní stránku webu …
Většinou je hlavní stránka ta nejsilnější z hlediska jakéhosi ranku díky tomu, že na ní vede nejvíce interních i externích odkazů.
Málo lidí se věnuje kvalitnímu internímu prolinkování vlastního webu. Radši ihned shání externí odkazy, místo toho, aby si nejdříve udělali správné interní prolinkování. Uvědomte si, že stránky vašeho webu jsou většinou velmi relevantní k ostatním stránkám webu a tak interní prolinkování má větší váhu, než většina odkazů, které získáte externě.
zdravim davide, a jak by spravne interni prolinkovani melo vypadat? existuje nejake doporuceni treba u e-shopu? na netu o tomto tematu moc informaci neni.
Fajný, edukačný článok :)… aj pre pokročilého LinkBuildera resp. seo konzultanta.
Na túto tému sa dá napísať fakt veľa článkov o odkazových príležitostiach, procese, nástrojoch, tipoch a pod.
Základ je fakt „content is king“ už dlhé roky, aby bolo vôbec na čo odkazovať. Tak sa robí kvalitný brandbuilding a predaj.
GOOGLE musí vnímať organickosť liniek to je alfou a omegou. Budovať strategické partnerstvá, vzdelávať trh, guest publishing od autorít v obore, dávkovať sociálne média a tisíc ďalších vecí.
Môj návrh na ďalší video rozhovor je s borcom Filipom Podstavcom. Ako ON vidí budúcnosť LB, základné tézy kvalitného LB pre rok 2016, aké vlastnosti/kvality by mal mať profi linkbuilder a pod.
Btw veľká vďaka Jirkovi za užitočný obsah a jeho prácu na tomto webe.
Väčšinou čítam len zahraničné blogy, teraz robím výnimku a nehanbím sa:-))
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
David Bahenský
Před 8 roky
Trochu to souvisí s bodem 8. Zpětný odkaz musí vždy vést na úvodní stránku webu …
Většinou je hlavní stránka ta nejsilnější z hlediska jakéhosi ranku díky tomu, že na ní vede nejvíce interních i externích odkazů.
Málo lidí se věnuje kvalitnímu internímu prolinkování vlastního webu. Radši ihned shání externí odkazy, místo toho, aby si nejdříve udělali správné interní prolinkování. Uvědomte si, že stránky vašeho webu jsou většinou velmi relevantní k ostatním stránkám webu a tak interní prolinkování má větší váhu, než většina odkazů, které získáte externě.
David
Odpovědět »
radek
Před 7 roky
zdravim davide, a jak by spravne interni prolinkovani melo vypadat? existuje nejake doporuceni treba u e-shopu? na netu o tomto tematu moc informaci neni.
Odpovědět »
Marek Murín
Před 8 roky
Fajný, edukačný článok :)… aj pre pokročilého LinkBuildera resp. seo konzultanta.
Na túto tému sa dá napísať fakt veľa článkov o odkazových príležitostiach, procese, nástrojoch, tipoch a pod.
Základ je fakt „content is king“ už dlhé roky, aby bolo vôbec na čo odkazovať. Tak sa robí kvalitný brandbuilding a predaj.
GOOGLE musí vnímať organickosť liniek to je alfou a omegou. Budovať strategické partnerstvá, vzdelávať trh, guest publishing od autorít v obore, dávkovať sociálne média a tisíc ďalších vecí.
Môj návrh na ďalší video rozhovor je s borcom Filipom Podstavcom. Ako ON vidí budúcnosť LB, základné tézy kvalitného LB pre rok 2016, aké vlastnosti/kvality by mal mať profi linkbuilder a pod.
Btw veľká vďaka Jirkovi za užitočný obsah a jeho prácu na tomto webe.
Väčšinou čítam len zahraničné blogy, teraz robím výnimku a nehanbím sa:-))
Marek
Odpovědět »