Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jaké formáty obsahu pomáhají hodnocení webu vyhledávači?

Jiří Rostecký
Před 8 roky
content-web
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: bakhtiarzein

Atraktivní obsah bývá různorodý. Video může udělat uživateli velkou radost. Stejně tak obrázky, které ilustrují, o čem obsah pojednává. Samotný text je ale snáze uchopitelný pro vyhledávače. Nebo ne?

Jak rozmanitý by obsah vašeho webu měl být a zda vám třeba video přičte nějaký bodík navíc, jsem se ptal SEO a UX specialisty ze společnosti MarketUp Michala Nováka.

Michale, když budu mít vedle sebe 2 totožné stránky, na jedné bude jen text a na druhé bude text doplněn videem, bude mít jejich odlišnost nějaký vliv na hodnocení vyhledávači?
To je zajímavá otázka, kterou jsme si sami v MarketUP několikrát položili. Proto jsme testovali rozdíl návštěvnosti totožné stránky bez videa se stránkou s dodatečně vloženým videem. Stránka s videem měla vyšší návštěvnost než ta bez videa.

Odkud ta návštěvnost pramenila?
Z přirozeného vyhledávání.

Inzerce

Ptám se proto, že video může být větší virální potenciál. Tak mě napadá, zda lidé stránku s videem více nesdíleli na sociální sítě, a tudíž neměla vyšší návštěvnost…
Vytváření videí klientům doporučujeme právě i kvůli jeho možnému dalšímu šíření na sociálních sítích.

Takže mi u vyhledávačů video přičte nějaký ten bodík k dobru?
Ano, vložení atraktivního videa a jiného obsahu přináší velmi cenné bodíky nejen u vyhledávačů, ale hlavně u uživatelů.

Ovlivňuje to nějak to, zda je video z Youtube, nebo je uloženo jinde?
Podle mé zkušenosti přispívají youtubová videa stránce o něco více. Někdo by mohl spekulovat, že Google upřednostňuje své vlastní služby. My věříme, že spíš dokáže dobře využít informací, které jsou uloženy u videa. Může rozpoznat, o čem video je a zdali je atraktivní pro uživatele. Vyhledávače obecně využívají názvu videa, jeho popisu, diskuse, Google navíc i uložených klíčových slov.

K rozpoznání, zda je video atraktivní, může Google používat informace o počtu zhlédnutí, délce zhlédnutí a lokaci lidí, kteří jej zhlédli. Dále může využít informací o stránkách, do kterých je video vloženo, nebo počet kladných hodnocení neboli palců.

Pokud máte video vloženo na stránkách přímo jako soubor, například ve Flash formátu, vyhledávače k němu nemají téměř žádné informace. V případě, že je video uloženo na Youtube, může se zároveň stát zdrojem návštěvnosti skrz odkaz v popisu.

Máte pro to nějaká data, která potvrzují vaše tvrzení, že youtubová videa přispívají stránce o něco více?
Sice jsme netestovali přínos různých video služeb, ale používat Youtube proti Vimeo doporučují v diskusích uznávané zahraniční portály jako moz.com.

Jasně měřitelným přínosem jsou návštěvy na vaši stránku z odkazů umístěných pod videem na Youtube. Existují i návody, jak videa optimalizovat tak, aby měla co největší počet zhlédnutí.

U obrázků vyhledávače také dokáží zjistit, co na nich je?
O českém Seznamu mi není známo, že by dokázal rozpoznat obsah obrázku jinak než pomocí doprovodných informací jako z názvu souboru či altu.

Google služba Maps dokáže rozpoznávat čísla či tvar obličeje, lze tedy přepokládat, že toho Google využívá i ve svých vyhledávacích službách. Přesný význam tak, jak si ho představujeme my, ještě nerozpozná. Zkuste si vyhledat v obrázcích „první prezident USA“.

A co třeba u podcastu – stále populárnějšího formátu?
Podcast je opět jeden z typů mediálního formátu obsahu. Zařazujeme ho spíše mezi videa, proto jeho využívání doporučujeme. Nezaznamenali jsme masovější používání tohoto formátu, přesto pokud někdo podobný obsah má, doporučujeme ho na stánky umístit.

Jak hodnocení webu pomůže, když svůj obsah doplní o obrázky?
Velmi. Pokud stránka obsahuje obrázky, je atraktivnější pro uživatele a ten bude spokojenější s obsahem. Ze zkušenosti máme vypozorováno, že stránka, do které byly zpětně umístěny obrázky, zaznamenala zvýšení návštěvnosti oproti verzi bez obrázků.

Samozřejmě tím myslím originální a tematické obrázky, které mají přínos pro čtenáře. Používání rozměrově větších obrázků považujeme za další kladné bodíky.

Je to opět dáno tím, že lidé stránku více sdíleli nebo že ji lépe hodnotily vyhledávače?
Opět vidíme důvod v tom, že stránka s obrázky je zajímavější a obsahově přínosnější než stránka bez obrázků. Proto si myslíme, že takové stránky mají u vyhledávačů větší úspěch.

A pokud je stránka sdílená či lajkovaná, opět je to bod pro vás. Lépe se na sociálních sítích šíří stránky a příspěvky s obrázky.

Měli by se tedy tvůrci obsahu snažit nepracovat jen s textem, ale zároveň ho obohatit i o další prvky?
Kvalitní a přínosný text je stále základem. Forma jeho zpracování má svůj význam pro uživatele, a proto doporučujeme používat atraktivní formy prezentace. Například používat tabulky, formátovací značky a prvky, které zpříjemňují čtení, například podbarvení.

Pokud mají na stránce pro uživatele svůj význam, doporučujeme používat nejen obrázky a videa, ale i mapy, soubory a on-line aplikace, jako jsou například kalkulačky či služby třetích stran. To mohou být například diskuse Facebooku, předpovědi počasí atd.

Je ale i přes to všechno je text nejdůležitější, možná i nezbytný?
V současné době text opravdu považujeme za nezbytnost. A to i přes to, že víme, že se vyhledávače snaží rozpoznat netextový obsah a posuzují text stránky v širším kontextu. Za kontext považujeme další texty na webu, téma odkazujících i odkazovaných stránek, způsob sdílení a publikace na sociálních sítích.

Možná jste si všiml, že Google ve výsledcích vyhledávání občas nabídne stránku, která neobsahuje některé z vámi hledaných slov. Ale právě na základě kontextu ji považuje za přínosnou, a proto vám ji nabídne.

Myslíte si, že se to do budoucna změní?
Očekáváme, že vyhledávače budou dále vyvíjet a používat nástroje, které se budou snažit rozpoznat obsah jak u obrázků, tak u videí, pdf souborů, zvukových souborů a podobně. Význam psaných textů tím bude mírně upozaděn, ale ne zcela odsunut.

Další SEO tipy:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)