Inzerce

Jaké formáty obsahu pomáhají hodnocení webu vyhledávači?

content-web
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: bakhtiarzein

Atraktivní obsah bývá různorodý. Video může udělat uživateli velkou radost. Stejně tak obrázky, které ilustrují, o čem obsah pojednává. Samotný text je ale snáze uchopitelný pro vyhledávače. Nebo ne?

Inzerce

Jak rozmanitý by obsah vašeho webu měl být a zda vám třeba video přičte nějaký bodík navíc, jsem se ptal SEO a UX specialisty ze společnosti MarketUp Michala Nováka.

Michale, když budu mít vedle sebe 2 totožné stránky, na jedné bude jen text a na druhé bude text doplněn videem, bude mít jejich odlišnost nějaký vliv na hodnocení vyhledávači?
To je zajímavá otázka, kterou jsme si sami v MarketUP několikrát položili. Proto jsme testovali rozdíl návštěvnosti totožné stránky bez videa se stránkou s dodatečně vloženým videem. Stránka s videem měla vyšší návštěvnost než ta bez videa.

Odkud ta návštěvnost pramenila?
Z přirozeného vyhledávání.

Ptám se proto, že video může být větší virální potenciál. Tak mě napadá, zda lidé stránku s videem více nesdíleli na sociální sítě, a tudíž neměla vyšší návštěvnost…
Vytváření videí klientům doporučujeme právě i kvůli jeho možnému dalšímu šíření na sociálních sítích.

Takže mi u vyhledávačů video přičte nějaký ten bodík k dobru?
Ano, vložení atraktivního videa a jiného obsahu přináší velmi cenné bodíky nejen u vyhledávačů, ale hlavně u uživatelů.

Ovlivňuje to nějak to, zda je video z Youtube, nebo je uloženo jinde?
Podle mé zkušenosti přispívají youtubová videa stránce o něco více. Někdo by mohl spekulovat, že Google upřednostňuje své vlastní služby. My věříme, že spíš dokáže dobře využít informací, které jsou uloženy u videa. Může rozpoznat, o čem video je a zdali je atraktivní pro uživatele. Vyhledávače obecně využívají názvu videa, jeho popisu, diskuse, Google navíc i uložených klíčových slov.

K rozpoznání, zda je video atraktivní, může Google používat informace o počtu zhlédnutí, délce zhlédnutí a lokaci lidí, kteří jej zhlédli. Dále může využít informací o stránkách, do kterých je video vloženo, nebo počet kladných hodnocení neboli palců.

Pokud máte video vloženo na stránkách přímo jako soubor, například ve Flash formátu, vyhledávače k němu nemají téměř žádné informace. V případě, že je video uloženo na Youtube, může se zároveň stát zdrojem návštěvnosti skrz odkaz v popisu.

Máte pro to nějaká data, která potvrzují vaše tvrzení, že youtubová videa přispívají stránce o něco více?
Sice jsme netestovali přínos různých video služeb, ale používat Youtube proti Vimeo doporučují v diskusích uznávané zahraniční portály jako moz.com.

Jasně měřitelným přínosem jsou návštěvy na vaši stránku z odkazů umístěných pod videem na Youtube. Existují i návody, jak videa optimalizovat tak, aby měla co největší počet zhlédnutí.

U obrázků vyhledávače také dokáží zjistit, co na nich je?
O českém Seznamu mi není známo, že by dokázal rozpoznat obsah obrázku jinak než pomocí doprovodných informací jako z názvu souboru či altu.

Google služba Maps dokáže rozpoznávat čísla či tvar obličeje, lze tedy přepokládat, že toho Google využívá i ve svých vyhledávacích službách. Přesný význam tak, jak si ho představujeme my, ještě nerozpozná. Zkuste si vyhledat v obrázcích „první prezident USA“.

A co třeba u podcastu – stále populárnějšího formátu?
Podcast je opět jeden z typů mediálního formátu obsahu. Zařazujeme ho spíše mezi videa, proto jeho využívání doporučujeme. Nezaznamenali jsme masovější používání tohoto formátu, přesto pokud někdo podobný obsah má, doporučujeme ho na stánky umístit.

Jak hodnocení webu pomůže, když svůj obsah doplní o obrázky?
Velmi. Pokud stránka obsahuje obrázky, je atraktivnější pro uživatele a ten bude spokojenější s obsahem. Ze zkušenosti máme vypozorováno, že stránka, do které byly zpětně umístěny obrázky, zaznamenala zvýšení návštěvnosti oproti verzi bez obrázků.

Samozřejmě tím myslím originální a tematické obrázky, které mají přínos pro čtenáře. Používání rozměrově větších obrázků považujeme za další kladné bodíky.

Je to opět dáno tím, že lidé stránku více sdíleli nebo že ji lépe hodnotily vyhledávače?
Opět vidíme důvod v tom, že stránka s obrázky je zajímavější a obsahově přínosnější než stránka bez obrázků. Proto si myslíme, že takové stránky mají u vyhledávačů větší úspěch.

A pokud je stránka sdílená či lajkovaná, opět je to bod pro vás. Lépe se na sociálních sítích šíří stránky a příspěvky s obrázky.

Měli by se tedy tvůrci obsahu snažit nepracovat jen s textem, ale zároveň ho obohatit i o další prvky?
Kvalitní a přínosný text je stále základem. Forma jeho zpracování má svůj význam pro uživatele, a proto doporučujeme používat atraktivní formy prezentace. Například používat tabulky, formátovací značky a prvky, které zpříjemňují čtení, například podbarvení.

Pokud mají na stránce pro uživatele svůj význam, doporučujeme používat nejen obrázky a videa, ale i mapy, soubory a on-line aplikace, jako jsou například kalkulačky či služby třetích stran. To mohou být například diskuse Facebooku, předpovědi počasí atd.

Je ale i přes to všechno je text nejdůležitější, možná i nezbytný?
V současné době text opravdu považujeme za nezbytnost. A to i přes to, že víme, že se vyhledávače snaží rozpoznat netextový obsah a posuzují text stránky v širším kontextu. Za kontext považujeme další texty na webu, téma odkazujících i odkazovaných stránek, způsob sdílení a publikace na sociálních sítích.

Možná jste si všiml, že Google ve výsledcích vyhledávání občas nabídne stránku, která neobsahuje některé z vámi hledaných slov. Ale právě na základě kontextu ji považuje za přínosnou, a proto vám ji nabídne.

Myslíte si, že se to do budoucna změní?
Očekáváme, že vyhledávače budou dále vyvíjet a používat nástroje, které se budou snažit rozpoznat obsah jak u obrázků, tak u videí, pdf souborů, zvukových souborů a podobně. Význam psaných textů tím bude mírně upozaděn, ale ne zcela odsunut.

Další SEO tipy:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

lukas-havlasek-web

Lukáš Havlásek (Shopsys): Řízení firmy, tvorba strategie, finanční plány

daniel-gamrot-web

Daniel Gamrot: Co udělat, když jste zavaleni prací a nestíháte?

martin-matejka-web

Martin Matějka: Začátky podnikání na volné noze, vlastní ego, pracovní návyky

Právě vyšlo

marketa-danisova-web

Nejčastější chyby v e-mail marketingu | Markéta Danišová (SmartEmailing.cz)

max-kovar-web

Jak se staví sklad? | Max Kovář (Skladon)

pavla-arnoldova-web

Hledání nových zaměstnanců do digitální agentury | Pavla Arnoldová (Fragile)

Nejoblíbenější

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

jan-rezac-web

Jan Řezáč: Založení agentury, finanční řízení firmy, růst v podnikání

radkin-honzak-web

Radkin Honzák: Vysoké pracovní nasazení, skutečné vyhoření, vnitřní napětí

michal-koubek-web

Jak spočítat náklady na vytvoření managementu firmy? | Michal Koubek

zuzana-petrofova-web

Zuzana Ceralová Petrofová: Krizové řízení firmy, navazování na rodinnou historii, dlouhodobý úspěch v podnikání