Chcete si udělat rychlý přehled o stavu vašeho webu? Projděte si základní body SEO analýzy.
Detailní SEO analýza zabere mnoho hodin práce. Je nutné analyzovat a vyhodnotit mnoho faktorů, které ovlivňují to, jak na webové stránky vyhledávače a návštěvníci nahlížejí a jak je hodnotí. Svěřte ji proto raději odborníkům. Do bleskového průzkum vašeho webu si ale můžete pustit i sami.
1. fáze – Nad čím se zamyslet, než se pustíte do samotné SEO analýzy svého webu
Než se pustíte do základního analyzování svých webových stránek, udělejte si o nich rychlý přehled a o tom, pro koho je váš web určen.
Uvědomte si, co na webu nabízíte a komu:
Inzerce
Komu jsou webové stránky určeny? Na jaké návštěvníky cílíte? Prodáváte nebo jen informujete?
Co je vašim cílem? Více prodejů? Vyšší návštěvnost? Čtenost? Nebo něco jiného?
Podívejte se na strukturu svého webu:
Obsahuje hlavní stránka webu na první pohled všechny potřebné informace, které návštěvníkům i robotům řeknou, o jaký web se jedná? Čím se zabývá?
Představte si svůj web jako výkladní skříň vašeho podnikání. Má logicky navrženou navigaci? Dostane se návštěvník z navigace do dalších částí webu?
Hlavní stránka slouží jako rozcestník, uživatel by se tedy měl snadno dostat na další části webu.
Prohlédněte si jednotlivé stránky
Obsahují nějaký textový obsah?
Má každá stránka nadpis a jsou na ní umístěny nějaké konverzní prvky? Konverzní prvky jako například tlačítka “koupit” či “kontaktovat” by měla být dobře viditelná a snadno pochopitelná.
Dokáží fungovat samostatně, když se na ně dostane návštěvník přímo z vyhledávače? Návštěvník by měl po příchodu na stránky přímo z vyhledávaní nalézt to, co hledal ve vyhledávači a co ho k vám přivedlo.
Je formát textu pro uživatele dobře čitelný? Využíváte v delších textech odstavce, podnadpisy a vytučnění textu?
Udělejte si analýzu současné návštěvnosti webu
Zjistěte, odkud vám chodí návštěvníci? Přicházejí k vám z placených reklam, z odkazů na jiných webových stránkách, z přirozeného vyhledávání (organicu) nebo jinou cestou?
Přizpůsobuje se váš web mobilním zařízením? Podívejte se do Google Analytics na návštěvnost z mobilních zařízení a pokud tvoří návštěvnost víc jak 15 %, a váš web není přizpůsoben mobilním zařízením, je dobré začít uvažovat o responzivním či mobilním webu.
Podívejte se, jaká návštěvnost vám chodí z vyhledávačů Google a Seznam. Liší se tyto počty? Velké rozdíly mohou mít několik příčin. Třeba se vaše cílová skupina vyskytuje spíše na jednom z vyhledávačů, problém může spočívat v indexaci stránek nebo špatně řešených popiscích či titulcích atd.
2. fáze – Pusťte se do práce: základní SEO analýza webu
Vytvořte si analýzu klíčových slov
Pomocí excelovské tabulky dejte dohromady všechna klíčová slova, která souvisí s vaším produktem, službou či obsahem, který máte umístěn na webu.
Podle relevantnosti, vyhledávanosti a konkurenceschopnosti si stanovte, která klíčová slova jsou pro váš web nejvhodnější, a ta dále používejte při optimalizaci.
Pokud máte nastavené kampaně na PPC, využijte data z nich při sestavování analýzy klíčových slov.
Podívejte se na konkurenci – jaké klíčové fráze používá a jak si tyto vedou ve vyhledávání.
TIP: Při hledání vhodných klíčových slov pro váš web využijte jak našeptávačů v Google a Seznamu, tak i nástrojů, mezi které patří například Plánovač klíčových slov v Google AdWords či nástroje v Sklik účtu pro Seznam.
Podívejte se na titulky (<title>) a popisky (<meta description>)
Musí dobře vystihovat obsah dané stránky a být unikátní.
Titulky by měly obsahovat brand (název firmy, značky apod.). Doporučený počet znaků je 50 – 60, aby je vyhledávač zobrazoval celé.
Titulky a popisky by měly být vyplněny na všech stránkách webu.
Titulek a popisek zobrazují vyhledávače ve vyhledávání (tzv. v SERPu). Jejich text by proto měl být pro uživatele informativní a zajímavý natolik, aby jej přiměl jít na vaši stránku.
TIP: Pro kontrolu popisků (meta description) a titulků (<title>) vám výborně poslouží výstup z Xenu či Screaming Frogu.
Zkontrolujte nadpisy nejvyšší úrovně, tj. H1
Obsahují nadpisy nejvyšší úrovně (H1) důležitá klíčová slova? Každá stránka webu by měla mít unikátní nadpis nejvyšší úrovně, který by měl obsahovat důležitá klíčová slova relevantní k dané stránce.
Podívejte se na jednotlivé stránky webu
Měly by obsahovat dostatečné množství textu, který vystihuje, o čem stránka je.
Text by měl být unikátní, informativní a využívat vhodné kombinace frází a klíčových slov.
Formát textu by měl být dobře čitelný pro uživatele (u delších textů využívejte odstavce, podnadpisy a další způsoby členění textu)
Pomocí operátora site: si zkontrolujte, jestli vyhledávače indexují váš web. Vložte do vyhledávače operátora site: ve formě: “site:vasweb.cz”.
Zobrazuje se hlavní stránka na prvních pozicích? Pokud ne, může to mít několik příčin. Na vině může být například penalizace vyhledávačem, špatná struktura webu nebo chybějící interní prolinkování. V tomto případě, je nutná hlubší analýza, kterou vzhledem množství různých příčin, raději dejte do rukou zkušenějšímu odborníkovi.
Zjistěte, kolik stránek se vám zobrazuje na Googlu i Seznamu. Údaj porovnejte s množstvím stránek, které máte na webu (v případě malých webů můžete provést kontrolu ručně, u větších webů použijte nástrojů Xenu či Screaming Frog).
Otestujte si, zdali se ve vyhledávání zobrazují webové stránky na brandové výrazy mezi prvními výsledky.
Pokud by se ve vyhledávání nezobrazovaly na váš brand vaše stránky, jednou z příčin by mohla být penalizace.
Jakého technického provedení je navigace?
Podívejte se, jak je technicky řešena navigace. Nejlépe se podívejte do zdroje stránek, tedy html kódu. Nevhodná řešení jsou například Flash, iFrames, JavaScript či obrázky tvořená navigace. Vyhledávače je totiž neumí přečíst. Nejvhodnější navigaci představují textové odkazy.
Používáte na webu technologie omezující průchodnost webu?
Mezi nevhodná řešení patří například použití rámců (frames), Ajaxu, JavaScriptu apod. Protože třeba obsah umístěný na webu pomocí Javascriptu nemohou vyhledávače projít. Na použitou technologii se můžete buď zeptat dodavatele, který Vám web postavil, či upravil nebo se můžete sami podívat do zdroje stránek. To však již vyžaduje znalost kódu.
Kontrola dokumentu robots.txt
Zkontrolujte, zdali váš web obsahuje dokument robots.txt
Nejsou v dokumentu zakázány přístupy robotům na některé části webu, které by naopak měli roboti projít?
Ujistěte se, že URL neobsahuje žádné nadbytečné parametry či personalizační parametry (př. session ID). V případě parametru nepřekračuje jejich počet 2.
Obsahuje klíčová slova relevantní k danému obsahu.
Podívejte se, zda URL není extrémně dlouhá. S kratšími URL adresami se lépe pracuje a při zobrazování ve výsledcích vyhledávání jsou pro uživatele čitelnější.
Zkontrolujte, jestli na webu nedochází ke špatnému přesměrování
Pozor si dejte při používání http hlavičky 302 místo 301 při přesměrováni staré URL adresy na novou. Abyste neztratili hodnoty stránky (ranky).
Nevhodné je přesměrovávání stránek pomocí Javascriptu či MetaFresh.
Řeší web správně rel=canonical u stránkování?
V případě často měnícího se obsahu ve výpisu dalších stránek je vhodné označit všechny stránky, které obsahují stránkovaný obsah, pomocí rel=“canonical“ a odkazovat se na stránku s celým obsahem. Pokud váš web neumožňuje zobrazit celý obsah na jedné stránce, vhodným řešením je pak stránkování pomocí atributů rel=“prev“ a rel=“next“.
Vyskytují se na webu duplicity?
Ujistěte se, že pro každou stránku existuje jen jedna unikátní URL adresa.
Prověřte, zda se na webu nevyskytuje duplicitní obsah (např. stejný text v odstavcích).
Zkontrolujte subdoménu/y, aby neměly stejný obsah.
Přesvědčte se, že na webu neexistuje verze URL adresy s koncovým lomítkem a bez koncového lomítka pro jeden obsah (např. vasedomena.cz/ a vasedomena.cz).
Podívejte se také na možné duplicity zapříčiněné sledovacími kódy v URL adresách nebo ve verzi stránek pro tisk.
URL bez domény třetího řádu typu http://vasedomena.cz/ přesměrujte na odpovídající URL na doméně http://www.vasedomena.cz/.
TIP: Pro technickou analýzu duplicit na webu využijte Screaming Frog nebo Xenu. Pro rychlé zhodnocení duplicit můžete sáhnout také po online nástrojích, jako jsou Siteliner a Copyscape.
Obsahuje web 404?
Ujistěte se, že chybová stránka srozumitelně informuje uživatele, že stránka nebyla nalezena, a obsahuje odkazy na relevantní stránky (nejlépe na hlavní stránku a popřípadě i na další vhodné stránky jako Kontakt apod.)
Hlavní stránka a stránky kategorií, podkategorií a samostatné stránky by měly být navzájem dobře provázány.
Hlavní stránka by měla odkazovat na všechny základní kategorie.
Kategorie odkazují na podkategorie či přímo na produktové stránky.
Produktové stránky jsou navzájem prolinkované (související produkty, doporučené apod.).
Využívá web drobečkovou navigaci?
Obsahuje drobečková navigace relevantní klíčová slova k daným stránkám, na které odkazuje?
Je uspořádána podle struktury webu? Měla by uživatelům v nejvyšší možné míře umožnit přecházení z obecného obsahu na konkrétní obsah.
Jsou u odkazů použity správně anchor texty?
Anchor text je text, na který lze kliknout a za kterým se skrývá odkaz. Měl by být krátký, ale popisný, protože vyjadřuje základní informaci o zaměření stránky, na kterou odkaz vede.
Existují na webu odkazy, které nefungují?
TIP: Pro kontrolu nefunkčních odkazů využijte například nástroje Xenu či LinkChecker.
Mapa webů a XML Sitemap
Zkontrolujte, jestli je mapa webu aktuální a obsahuje funkční odkazy.
Obsahuje web XML sitemapu?
Je XML sitemapa aktuální a zahrnuje celou strukturu webu? V případě rozsáhlých webů doporučujeme vytvořit několik xml sitemap.
Názvy obrázků a atribut “Alt” obsahují klíčové fráze relevantní k danému obrázku
Atribut “Alt” doplňte ke všem obrázkům, pokud ho nemají.
Využívá web microdata?
Mikrodata jsou značky strukturovaných dat, které se vkládají do zdrojového kódu webu, aby usnadnili prohlížečům lepší pochopení obsahu webu.
K otestování microdat vám může nástroj Structured Data Testing Tool od Googlu. Platí pouze pro Google, Seznam microdata zatím řešit neumí.
Jak rychle se načítají vaše stránky?
Otestujte rychlost načítání stránek vašeho webu například pomocí nástrojů Pingdom nebo PageSpeed Insight
Pokud se stránka načítá déle než 3 vteřiny, zapátrejte po důvodech. Ve většině případů má na svědomí pomalé načítání stránek velká datová velikost obrázků, množství odkazů na styly a skripty, špatně řešená struktura webu.
Zpětné odkazy
Prohlédněte si odkazový profil vašeho webu. Zjistěte počet a druh zpětných odkazů, která na váš web vedou.
Vypátrejte počet odkazů, které vedou k vám na web. Kolik z nich vede na hlavní stránku a kolik na podstránky? Můžete k tomu využít některý z nástrojů jako Ahrefs, Majestic SEO či Google Search Console.
Prozkoumejte kvalitu webů, které na vás odkazují. Jsou relevantní k vašim webovým stránkám? Mají kvalitní obsah? Nejedná se jen o uměle vytvořené stránky pro vyhledávače?
Zkontrolujte, jestli odkazy používají správně anchor texty, tj. anchor text je viditelný a proklikávací.
Zjistěte, na jaké cílové stránky odkazy směrují a zda jsou relevantní k danému odkazu. Obsahují dostatečný a kvalitní obsah? Obsahují call-to-action prvky?
Prohlédněte si, jaké zpětné odkazy vedou na weby konkurence. K tomu vám dobře poslouží například nástroj Ahrefs.
TIP: Analýza odkazů, které vedou na weby konkurence (tj. analýza jejich odkazového profilu), vám později poslouží při sestavování plánu na budování zpětných odkazů (linkbuilding) vašeho webu.
Black hats SEO
Zkontrolujte si, jestli váš web nepoužívá zakázané optimalizační techniky:
Obsahuje váš web tzv. doorway stránky? Tedy stránky, které jsou vytvořené jen proto, aby získaly vysoké hodnocení na konkrétní dotazy?
Nepodstrkujete na webu jiný obsah vyhledávačům než uživatelům?
Nepřesměrováváte uživatele po příchodu na vyhledanou stránku na jinou stránku?
Využíváte na webu automaticky generovaný text obsahující velké množství klíčových slov, který však nedává uživateli vůbec smysl?
Skrýváte na webu nějaký text či odkazy? Například pomocí stejné barvy textu a pozadí či umístění textu za obrázek?
Je váš text na webu originální? Nekopírujete ho z jiných webových stránek?
Neobsahují některé stránky vašeho webu nepřirozené množství opakujících se klíčových slov? Jeden příklad za všechny: Nabízíme originální pánská trička. Pánská trička jsou vyrobena z kvalitního materiálu. Pánská trička mají na přední části potisk.
Není váš web postaven jen za účelem výdělku z Google AdSense, tedy že obsah je tvořen jen partnerským programem Google?
Níže naleznete pár nástrojů, které vám mohou být při práci na optimalizaci webových stránek užitečné:
Screaming Frog
XENU
Ahrefs
MajesticSEO
Collabim
Google AdWords – Keyword Planner
Google Search Console
Google Analytics
Pingdom Tool
Siteliner
Tato základní SEO analýza by vám měla pomoci získat přehled o tom, jak si na tom stojí vaše webové stránky z pohledu SEO. Faktorů, které ovlivňují hodnocení vyhledávačů, je mnoho a my jsme v kostce shrnuli ty nejdůležitější. U některých uvedených bodů je nutné brát v úvahu více příčin nedostatků webových stránek, než je uvedeno v příkladu.
Optimalizace webových stránek pro vyhledávače však rozhodně není jednorázová činnost. Jedná se o kontinuální a dlouhodobou činnost, která nekončí pouhým opravením nedostatků ze SEO analýzy. Na webu musíte soustavně pracovat a neustále jej optimalizovat tak, aby ho za relevantní považovali uživatelé i vyhledávače.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.