Představte si, že z webu smažete určitou podstránku. Co uděláte s její URL adresou? Přesměrujete ji na úvodní stránku? Ponecháte ji a zobrazíte na ní nějakou omluvnou hlášku? Nebo ji přesměrujete na připravenou podstránku domena.tld/404? Řada webů si na tuto otázku odpověděla nesprávně.
Stránka 404 obecně patří mezi nejpodceňovanější stránky na webu. Většina webů je nejen, že neřeší po grafické a obsahové stránce a nečerpá tak naplno jejich potenciál, ale oni je ani neumí pořešit správně technicky. V tomto článku se podíváme na obojí.
Vraťme se tedy do naší hypotetické situace. Smazali jste z webu podstránku a teď nevíte, co s ní. „Je otázkou, proč jste ji smazali. Stránka 404 je legitimní odpovědí v případě, že ji na webu už nechcete a není pro ni žádná alternativa. Pokud alternativa existuje, mělo by dojít k přesměrování 301,“ říká SEO konzultant Pavel Ungr a dodává, že v případě, kdy na dané URL adrese už nikdy nic nebude, může lépe posloužit kód 410.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Jaký je rozdíl mezi kódem 404 a 410?
404 vyhledávačům říká, že stránka neexistuje. 410 říká totéž s tím, že už stránka nikdy nebude funkční. V případě 404 může jít třeba o dočasný výpadek apod.
Častou chybou je samotné přesměrovávání 404. Pokud jste z webu smazali podstránku a chcete odpovědět kódem 404, neměli byste URL měnit. Naopak zachovejte URL původní podstránky a vyhledávačům odpovídejte kódem 404. Správně to má nastavené například e-shop MT nábytek (zkuste si za lomítko v adresním řádku cokoliv napsat).
To, zda váš web odpovídá kódem 404, můžete zjistit např. použitím nějakého doplňku do prohlížeče. Používáte-li Google Chrome, může vám pomoci tento nebo tento.
Řada webů řeší smazání podstránek přesměrováním na úvodní stranu. Tento postup je ale špatně. „To je zrůdnost nejvyššího kalibru. Zkuste si to převést na reálnou praxi. Jste na úřadě a jdete za konkrétním úřadníkem a oni vás hned pošlou zase ke vchodovým dveřím, aniž by vám řekli, že tam už dávno nepracuje. Jak byste se cítili?“ dodává Pavel Ungr.
Zobrazit uživatelům vašeho webu chybovou stránku není nic špatného. Obsah na webu se zkrátka vyvíjí a je běžné, že se některé stránky mohou dočasně či zcela odstranit. V případě e-shopů to může nastat např. v případě, kdy přestanou daný produkt nabízet.
I v takové chvíli ale můžete myslet na své uživatele a potěšit je.
Zklamání uživatele poté, co nenašel to, co hledal, můžete rozptýlit např. vtipným obrázkem či humorným textem. „Stránka nenalezena“ je příliš ponurým popsáním něčeho evidentního. Pokud ale zobrazíte třeba „Ups, tohle se nepovedlo“, „Hledáme, hledáme… A nic jsme nenašli.“ nebo ještě lépe vymyslíte text, který nějak souvisí s vaší firmou, zapůsobí to ještě lépe.
Ukázkou může být třeba chybová stránka Zoot.cz:
Jakmile se uživatel naskytne tam, kde nechce být, je to pro něj nepříjemné. Co si teď má počít? Zkuste mu jeho rozhodování usnadnit a nabídněte mu pomoc. Využít k tomu můžete např.:
Hezkou ukázkou může být chybová stránka již zmíněného MT Nábytku:
Uživatele můžete odkázat i na relevantní články na vašem blogu, ukázat mu vybrané produkty z vaší nabídky a mnoho dalšího. Zkrátka se pokuste udělat maximum pro to, abyste jeho nepříjemné překvapení obrátili ve svůj prospěch.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 3 dny
Před 3 dny
Před 6 dny
Před 6 dny
Před 4 týdny
Před 4 týdny
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 1 rokem
Před 1 rokem
Před 8 měsíců
Před 8 měsíců
Petra Kalinová
Před 6 roky
tahle je taky dobrá http://www.czechtongue.cz/404
Odpovědět »