Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Naučte se strategicky přemýšlet nad vaším byznysem.
Získejte praktické tipy, jak řídit vaši firmu chytřeji a efektivněji.
Poslechněte si zkušenosti TOP byznysmenů.
Zjistit více

Inzerce

Chybové stránky: Máte je správně nastavené po technické i obsahové stránce?

SEO 404

Představte si, že z webu smažete určitou podstránku. Co uděláte s její URL adresou? Přesměrujete ji na úvodní stránku? Ponecháte ji a zobrazíte na ní nějakou omluvnou hlášku? Nebo ji přesměrujete na připravenou podstránku domena.tld/404? Řada webů si na tuto otázku odpověděla nesprávně.

Stránka 404 obecně patří mezi nejpodceňovanější stránky na webu. Většina webů je nejen, že neřeší po grafické a obsahové stránce a nečerpá tak naplno jejich potenciál, ale oni je ani neumí pořešit správně technicky. V tomto článku se podíváme na obojí.

Jak správně přesměrovávat stránku 404?

Vraťme se tedy do naší hypotetické situace. Smazali jste z webu podstránku a teď nevíte, co s ní. „Je otázkou, proč jste ji smazali. Stránka 404 je legitimní odpovědí v případě, že ji na webu už nechcete a není pro ni žádná alternativa. Pokud alternativa existuje, mělo by dojít k přesměrování 301, říká SEO konzultant Pavel Ungr a dodává, že v případě, kdy na dané URL adrese už nikdy nic nebude, může lépe posloužit kód 410.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Jaký je rozdíl mezi kódem 404 a 410?

404 vyhledávačům říká, že stránka neexistuje. 410 říká totéž s tím, že už stránka nikdy nebude funkční. V případě 404 může jít třeba o dočasný výpadek apod.

Častou chybou je samotné přesměrovávání 404. Pokud jste z webu smazali podstránku a chcete odpovědět kódem 404, neměli byste URL měnit. Naopak zachovejte URL původní podstránky a vyhledávačům odpovídejte kódem 404. Správně to má nastavené například e-shop MT nábytek (zkuste si za lomítko v adresním řádku cokoliv napsat).

To, zda váš web odpovídá kódem 404, můžete zjistit např. použitím nějakého doplňku do prohlížeče. Používáte-li Google Chrome, může vám pomoci tento nebo tento.

Redirect Path
Takto vypadá plugin Redirect Path.

Řada webů řeší smazání podstránek přesměrováním na úvodní stranu. Tento postup je ale špatně. „To je zrůdnost nejvyššího kalibru. Zkuste si to převést na reálnou praxi. Jste na úřadě a jdete za konkrétním úřadníkem a oni vás hned pošlou zase ke vchodovým dveřím, aniž by vám řekli, že tam už dávno nepracuje. Jak byste se cítili?“ dodává Pavel Ungr.

Co by měla chybová stránka obsahovat?

Zobrazit uživatelům vašeho webu chybovou stránku není nic špatného. Obsah na webu se zkrátka vyvíjí a je běžné, že se některé stránky mohou dočasně či zcela odstranit. V případě e-shopů to může nastat např. v případě, kdy přestanou daný produkt nabízet.

I v takové chvíli ale můžete myslet na své uživatele a potěšit je.

Udělejte si z toho legraci

Zklamání uživatele poté, co nenašel to, co hledal, můžete rozptýlit např. vtipným obrázkem či humorným textem. „Stránka nenalezena“ je příliš ponurým popsáním něčeho evidentního. Pokud ale zobrazíte třeba „Ups, tohle se nepovedlo“, „Hledáme, hledáme… A nic jsme nenašli.“ nebo ještě lépe vymyslíte text, který nějak souvisí s vaší firmou, zapůsobí to ještě lépe.

Ukázkou může být třeba chybová stránka Zoot.cz:

Zoot.cz
Chybová stránka e-shopu ZOOT.cz.

Usnadněte uživateli další kroky

Jakmile se uživatel naskytne tam, kde nechce být, je to pro něj nepříjemné. Co si teď má počít? Zkuste mu jeho rozhodování usnadnit a nabídněte mu pomoc. Využít k tomu můžete např.:

  • vyhledávací pole
  • odkazy na relevantní existující stránky
  • kontaktní informace

Hezkou ukázkou může být chybová stránka již zmíněného MT Nábytku:

MT nábytek
I špatná zpráva lze říct hezky. Své o tom ví MT nábytek.

Uživatele můžete odkázat i na relevantní články na vašem blogu, ukázat mu vybrané produkty z vaší nabídky a mnoho dalšího. Zkrátka se pokuste udělat maximum pro to, abyste jeho nepříjemné překvapení obrátili ve svůj prospěch.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

pavel-fara-web

Jak vytvořit vlastní on-line kurz? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

michal-koubek-jaroslav-baier-web

Finanční potíže firmy: Jak je řešit? | Michal Koubek a Jaroslav Baier

petr-majtan-web

Návod: Jak automatizovat stahování faktur a ušetřit spoustu času každý měsíc?

Právě vyšlo

kovary-kovar-web

Logistika e-shopů. Alza a Skladon sdílí své zkušenosti | Miroslav Kövary a Maxim Kovář

Premium
ladislav-dyntar-web

eSport: Co o něm musíte vědět pro váš byznys? | Ladislav Dyntar

Premium
martin-mikulenka-web

Vybudujte úspěšnou kamennou prodejnu | Martin Mikulenka

Nejoblíbenější

Premium
jiri-navratil-web

Ziskovost v e-commerce. Naučte vaši firmu počítat | Jiří Navrátil (Dr. Max)

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Komentáře

Petra Kalinová

Před 5 roky

tahle je taky dobrá http://www.czechtongue.cz/404

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

jakub-unger-web

Jakub Unger (Seznam Zprávy): Tvoříme médium budoucnosti. Sleduje nás 3,5 milionu lidí měsíčně

janka-chudlikova-web

Janka Chudlíková: Byznys lektorky na volné noze, tvorba on-line produktů, dva neúspěšné starty podnikání

Premium
john-vanhara-web

John Vanhara: Růst firmy, zaměření na zisk, výběr a řízení lidí

jan-moudrik-web

Jan Moudřík: Jak Alza.cz expanduje do zahraničí?

Inzerce