URL adresy zmiňují SEO specialisté jako jeden z nejdůležitějších on-page faktorů při hodnocení webu vyhledávači. Zkusme se na ně podívat blíže a zjistit, zda se to s jejich důležitostí trochu nepřehání.
Inzerce
Na moje otázky tentokrát odpovídal SEO specialista Zdeněk Hejl.
Když se bavíme o URL adresách, co tím konkrétně máme na mysli?
URL neboli Uniform Resource Locator je jednoznačný identifikátor zdroje informací na internetu. To znamená, že když známe URL konkrétního zdroje informací (například webové stránky nebo PDF souboru), tak můžeme získat jeho obsah právě prostřednictvím URL adresy. Využít k tomu lze například internetový prohlížeč, v němž zadáváme URL do adresního řádku.
Příklady URL adres:
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
doména (typicky ve tvaru doménaTřetíhoŘádu.doménaDruhéhoŘádu.doménaPrvníhoŘádu, přičemž se běžně doméně třetího řádu říká zkráceně “subdoména” a spojení domény druhého a prvního řádu se říká jednoduše “doména”)
umístění zdroje na serveru (podle typu a nastavení serveru mohou hrát roli velká a malá písmena)
URL parametry uvedené za znakem otazníku
Jak důležité URL adresy z hlediska hodnocení webu vyhledávači jsou?
URL adresy jsou pro vyhledávače zásadní, protože identifikují konkrétní webovou stránku či jiný informační zdroj. I pro provozovatele webů jsou URL zásadní záležitost, protože nevhodný návrh či pozdější manipulace s URL adresami může mít fatální následky – a to nejen z pohledu SEO.
Při návrhu i úpravách URL adres je důležité přemýšlet nad věcmi jako jsou přesměrování stránek, chybové stránky či duplicita stránek.
Co to znamená, nad těmito věcmi přemýšlet?
Když například připravuješ nový web, který poběží na stejné doméně jako ten původní a dojde ke změně URL adres, tak bys měl mít před spuštěním připravenou tabulku přesměrování stránek z původních URL adres na nové. Tato přesměrování poté nastaví programátor nebo webmaster.
Měl bys mít také dobře navrženou chybovou stránku 404, která se zobrazí lidem, kteří se dostanou na URL, na které není žádný obsah a ani není nikam přesměrovaná.
Pokud víš, že na webu hrozí nějaké (téměř) duplicity, které můžeš jen těžko ovlivnit (například u filtrování výpisů), tak je vhodné se na to připravit a například to vyřešit vhodným nastavením kanonických URL adres.
Přikládají vyhledávače ještě nějakou váhu samotné doméně? Ještě lze dohledat rady, že by měla obsahovat klíčové slovo apod.
Předpokládám, že klíčové slovo v doméně bude stále jedním z hodnoticích faktorů u obou majoritních vyhledávačů. Jakou bude mít váhu mezi dalšími desítkami či stovkami faktorů si netroufnu odhadnout.
Když se na to podíváme z druhé strany, tak pokud relevantní klíčové slovo v doménovém jméně je obsažené, tak to určitě nebude na škodu, pokud to ovšem nebude splácanina typu nejlevnejsi-plastova-okna-a-dvere-v-brne-a-okoli.cz.
Na tom je špatně co?
Je to zbytečně dlohé doménové jméno. Je nacpané klíčovými slovy. Obsahuje spoustu pomlček.
Takové doménové jméno je nepřirozené a vypovídá o tom, že primárním cílem provozovatele bylo ovlivnit vyhledávače a ne budovat dlouhodobý brand. A Google vlastně nedělá v rámci svého protispamového týmu nic jiného, než že hledá nepřirozenosti – v textech, v metadatech či v odkazech.
Tento článek je na webu s doménou mladypodnikatel.cz. Může být v rubrice Marketing a podrubrikách Online Marketing, SEO a On-page faktory. Jak by měla vypadat ideální struktura URL adresy?
Způsob a pravidla organizace webu bývají základem pro návrh URL adres. Jestliže například ty víš, že jeden článek může být ve více kategoriích, tak dává smysl mít URL adresu, která je nezávislá na kategorii, tj. ve stylu www.mladypodnikatel.cz/nazev-clanku.
Vždy je vhodné přemýšlet dopředu a zvážit možné situace, které mohou nastat. Už mnohokrát jsem byl svědkem toho, jak se struktura webu více či méně výrazněji v průběhu času změnila, i když by při přípravě webu téměř každý odpřísáhl, že k tomu nebude dalších pár let důvod. Jednou se výrazněji zúžila produktová nabídka a bylo potřeba upravit strukturování produktů, jinde se začaly nabízet úplně nové série produktů nebo došlo ke změně směřování blogu a bylo potřeba tomu uzpůsobit navigaci a URL adresy.
Není v tom případě lepší mít vždy v doméně jen název produktu, článku apod. a vyhnout se tam rubrikám, kategoriím a tak?
Jakmile nikde nic nezanořuješ a minimalizuješ možné vazby mezi položkami, které by se mohly projevit v URL, tak máš poměrně flexibilní URL adresy stránek. Nedělá ti potom problém mít jeden produkt v pěti různých kategoriích a kdykoliv ho přesunout do úplně jiné kategorie.
Nebo když máš víceúrovňovou produktovou strukturu a po čase zjistíš, že potřebuješ posunout nějakou kategorií o úroveň výše. Buď zachováš stávající URL (pokud to systém vůbec umožňuje) a za chvíli budeš mít URL adresy napříč webem nekonzistentní, nebo změníš odpovídajícím způsobem URL adresu kategorie a tím se také automaticky změní URL všech podkategorií či produktů v dané kategorii.
Platí, že čím kratší, tím lepší?
Lepší pro co? Pokud očekáváš, že lidé si budou URL adresy volat po telefonu, tak určitě. (smích) Teď vážně – pokud nepoužíváš extrémně dlouhé adresy o několika stech znacích, tak je úplně jedno jestli máš URL dlouhou 30 nebo 60 znaků.
Proč některé weby mají v URL adresách třeba rubriku článků, kategorii zboží apod.?
Zde je několik příkladů: mají dobře zmapovanou svou nabídku a ví, že vždy jedna položka bude jen v jedné kategorii – nebo si to alespoň prozatím myslí; využívají to z analytických důvodů; vůbec o ničem takovém nepřemýšleli nebo se nepodíleli na přípravě URL adres nebo jejich systém umí pracovat s URL pouze tímto způsobem.
Vždy záleží na konkrétní situaci, jaký způsob tvoření URL adres bude nejvhodnější – nelze generalizovat, že jedno řešení je vždy lepší než druhé.
Ale z toho, co říkáš, mi připadá, že ty rubriky či kategorie v URL adrese mohou být z dlouhodobého hlediska spíše na škodu. Když si tedy dnes mohu vybrat, mám je do URL dávat, nebo to nemá smysl?
Já osobně doporučuji kvůli flexibilitě využívat jednoúrovňové URL adresy (bez ohledu na hierarchii) jak pro kategorie, tak pro produkty/články. Nikdy nelze dopředu říci, jak se budou vyvíjet požadavky na strukturu webu a je lepší být připravený na případné změny a už při návrhu minimalizovat jejich negativní dopad.
Jaké vidíte nejčastější chyby při nastavování URL adres na webu? Problémy s URL adresami vznikají ve dvou zásadních okamžicích – při tvorbě nového webu a při změnách struktury stávajícího webu.
Běžně se stává, že web generuje duplicitní (či téměř duplicitní) stránky, které nejsou nijak ošetřeny, díky změnám struktury vzniká nadměrné množství chybových stránek 404, když se přesune stránka z jedné URL na druhou, tak se nenastaví odpovídající přesměrování, XML sitemapa obsahuje URL adresy, které na webu nejsou a/nebo naopak neobsahuje důležité URL, nebo že struktura a způsob generování URL není future-proof
Když jsem v tomto rozhovoru zjistil, že mám URL nastaveny špatně, co mám udělat? Ohledně návrhu či úprav URL adres je vždy vhodnější se poradit s někým, kdo již má s danou problematikou více praktických zkušeností. Často stačí jedna dvě užitečné rady, které pomohou nasměrovat celý proces návrhu URL správným směrem a ušetřit si tak v budoucnu čas, peníze a problémy.
A jedna rada na závěr: URL jsou to nejcennější, co máte. Pokud nemusíte, tak je neměňte.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Miroslav
Před 2 roky
Podnikání je zábava moc mě to baví.
Odpovědět »