Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Naučte se strategicky přemýšlet nad vaším byznysem.
Získejte praktické tipy, jak řídit vaši firmu chytřeji a efektivněji.
Poslechněte si zkušenosti TOP byznysmenů.
Zjistit více

Inzerce

Jsem mladý, šikovný a chci podnikat, ale nemám zkušenosti a bojím se. Měl bych začít podnikat?

Často se setkávám s lidmi, kteří jsou hodně šikovní v tom, co dělají, ale bojí se začít podnikat sami na sebe. Strach vyplývá především z nezkušenosti, z historek kolegů nebo z denních zkušeností jiných podnikatelů, o kterých si mohou na internetu přečíst opravdu hodně.

Inzerce

Ne nadarmo se říká: „Kdo se bojí, nesmí do lesa“. Čím více zkušeností budete získávat, čím více věcí z praxe vyzkoušíte a čím více se budete zajímat, tím pro vás podnikání bude snadnější a strach postupně opadne. Každý nějak začínal, toto je důležité si uvědomit a také, že „učený z nebe nespadl“. Ze začátku je to hodně o informacích. Čím více jich budete mít, tím lépe pro vás. Dejte si ale pozor na nedůvěryhodné zdroje.

Co udělat úplně nejdříve?

Nebojte se ptát, nebojte se zjišťovat věci, obětujte tomu ten čas, i když vás to nebaví a chtěli byste se už věnovat přímo práci samotné. Informace jsou základ pro podnikání a ušetří vám spoustu problémů a trápení do budoucna.

Nejprve si zvolte působiště podnikání. Zjistěte si, jakou živnost potřebujete, co obnáší živnostenský list, co je to daň, zdravotní a sociální pojištění, a jak se to platí. Nebojte se v začátcích vyhledat zkušenějšího z oboru a ptát se. Doporučuji ptát se i více lidí postupně, jelikož každý má svůj pohled a jiné zkušenosti. Pokuste se už při začátku podnikání najít svou budoucí účetní a ptejte se jí na vše, co sami nevíte, jistě vám ráda poradí. Vždy doporučuji osobní setkání, jelikož člověka lépe poznáte a sami se naučíte lépe vyjadřovat. Na každou takovou schůzku přijďte připraveni. Napište si otázky, poznámky, příklady nebo modelové situace. Příprava na schůzku se vám bude hodit do budoucna, když se budete setkávat s klientem. Ten si pak o vás udělá jiné mínění, než když přijdete nepřipraveni a budete „vařit z vody“.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Zajistěte si vše potřebné k vykonávání podnikání

Než se vrhnete do podnikání, měli byste si spočítat, kolik vás bude stát samotný začátek. Zda musíte nakoupit technická zařízení, software nebo další nezbytné věci. Snažte se být připraveni na možné kontroly nebo problémy do budoucna, tedy od legálního software, přes smlouvy, licence, účetní, správné fakturace, až po zálohu dat a ochranu vašeho podnikání.

Nejčastější otázkou v této fázi je bezesporu: „Opravdu to vše potřebuji od začátku?“. Byli takoví, kteří neměli nic, a přesto začátek zvládli a dnes jsou úspěšní, ale také jsou takoví, co chtějí mít jistotu a nakoupí vše potřebné už v začátcích. Vše se odvíjí především od vaší finanční situace. Osobně doporučuji mít tento základ: legální software, pracovní nástroj, základní smlouvy (raději zkontrolované nebo prověřené kolegy) a již domluvenou účetní. Tento základ vám dává jistotu klidného spaní a vše ostatní přijde s vaším postupným vývojem.

Oblečení, vyjadřování a schopnost popsat problematiku jednoduše je obrovské plus

Máte strach z osobních schůzek, kde naproti vám sedí zkušený podnikatel, vy mu máte představit svou práci a udělat nabídku? Pokud na schůzku přijdete připraveni, nemáte se čeho bát. Snažte se dodržovat etiketu, tedy přijít na jakoukoliv schůzku, ať pro vás důležitou, nebo jen „bezvýznamnou“, slušně oblečeni. První pohled na člověka, se kterým máte jednou spolupracovat, je mnohdy ten rozhodující. Spousta lidí bere oblečení, mobil, auto nebo hodinky jako společenský kredit a spousta z nich podle toho posuzuje, s kým spolupracovat chtějí, a s kým nikoli.

Z osobních zkušeností můžu říct, že když jsem se účastnil hromadné schůzky vedení jedné společnosti, tak jejich postavení je na první pohled vidět, ať již podle oblečení, vytáhlých mobilních telefonů nebo klíčů od auta. V této situaci se to nebere „jako frajeřina“, ale je to spíše ukázka postavení. Na toto téma jsou rozporuplné názory a každý se na to dívá jinak. Někdo to bere, někdo je proti. Důležité je, že se během své podnikatelské činnosti právě s takovými lidmi budete potkávat. Nemusíte mít super auto, značkové oblečení a nejmodernější mobil, abyste zaujali na první pohled. Na to myslete.

Trénujte své vyjadřovací schopnosti, snažte se lidem ve svém okolí vysvětlovat složité procesy co nejjednodušeji, jelikož to jsou další aspekty, které vám mohou pomoci získat zakázku. Na osobních schůzkách je budete určitě hojně využívat.

Nikdy nepodceňujte přípravu na schůzku, i když se jedná o první seznamovací schůzku. Už od počátku víte, co asi váš možný budoucí klient bude chtít, tak si připravte podklady. Snažte se mu ukázat a říct, jak by mohl daný produkt vypadat, co vše by mohl obsahovat, jaké bude řešení a především, jak by se mohl obohatit, nebo co by pro něj mohlo být velkým plusem. Nezapomeňte zmínit vše, co děláte „navíc“. Mnohdy to nejsou věci navíc, jelikož některé firmy to berou jako samozřejmost, ale když se o tom budete bavit, tak bude klient automaticky vědět, že myslíte na vše a že vaše nabídka je opravdu kvalitní. Klientovi nechte podklady nebo poznámky v ruce, jelikož on s nimi už po této prvotní schůzce může pracovat.

Stanovte si přesný ceník

Už na začátku podnikání byste si měli stanovit přesný ceník, hodinovou sazbu a ceny za všechny služby, které budete nabízet. Říct pak potencionálnímu klientovi např. po telefonu, že nevíte, kolik by to mohlo stát, ale „že asi teda přibližně by to možná mohlo být asi tolik“, a přitom se několikrát odmlčíte, tak toto už není dobrá vizitka a je velice málo pravděpodobné, že si vás klient zvolí.

Nebojte se si už za začátku zvolit ceník a přesně se podle něj řídit. Ušetří vám to spoustu starostí a především klient bude ihned vědět, jaká je cena a tudíž zda se vleze do svého rozpočtu, nebo nikoli.

Stanovte si stupně vývoje v podnikání

Pokud začínáte, tak určitě máte své sny a myslíte na to, jaké by to bylo, kdyby už jste byli zkušení podnikatelé a vydělávali byste „ty milióny“. Nebojte se si už za začátku stanovit stupně vašeho vývoje, vaše cíle, ale vždy reálné a dosažitelné. Tyto stupně vám budou pomáhat ve vývoji.

Nejčastějším stupněm vývoje bývá například počet realizovaných zakázek a následné zvýšení cen za vaše služby, jelikož jste nabrali zkušenosti. Jiným stupněm je například počet vydělaných financí a následné zakoupení smluv na míru atd. Tyto stupně vám umožňují se stále rozvíjet a zdokonalovat se. Nebojte se si stanovit takových stupňů více.

Organizace času, váš největší přítel i nepřítel

Obrovský problém začínajících podnikatelů je přece jen v organizaci času. Najednou zjistíte, že „nemusíte“ sedět 8 hodin denně v práci, což vás vede k „lajdačení“. Čas, který věnujete práci, se bude postupně krátit vlivem Facebooku, ICQ, jiných aktivit, jako jsou hry, akce s přáteli atd. Po určité době zjistíte, že měsíčně nevyděláte ani na poplatky a už je zle. Snažte se od začátku mít kvalitní organizaci času a plňte jednotlivé úkoly na čas. Dochvilnost zakázky je další obrovské plus pro vás.

Co z toho všeho plyne?

Nepodceňujte přípravu a začátky podnikání a snažte se si vše důležité zjistit. Čím více toho budete ze začátku vědět, tím pro vás bude podnikání snadnější. Pro ty z vás, co se bojí a neví, zda mají podnikat, nebo ne, doporučuji si to minimálně vyzkoušet. Tato zkušenost pro vás bude k nezaplacení, a pokud i poté zjistíte, že na to nemáte, nebo vás to nebaví, tak můžete kdykoliv skončit.

Přeji hodně štěstí všem začínajícím podnikatelům.

Jaké strachy trápí podnikatele nejčastěji?


Celé video najdete zde.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jan Kvasnička

Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky „Nenuťte uživatele přemýšlet“. Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.

Nenechte si ujít

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Premium
martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas: Jak předat firmu nástupci a posunout se do role majitele?

Premium
radovan-vavra-web

Radovan Vávra: Jak přemýšlet nad budoucností firmy?

Právě vyšlo

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Nejčastější chyby a nevyužité příležitosti | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Premium
jiri-navratil-web

Ziskovost v e-commerce. Naučte vaši firmu počítat | Jiří Navrátil (Dr. Max)

jiri-jemelka-web

Jak budovat management ve firmě? | Jiří Jemelka (JPF)

Nejoblíbenější

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Komentáře

Petr

Před 10 roky

Dovolím si jednu osobní zkušenost, která mi pomohla do začátku podnikání. Řešil jsem pracovní místo a výsledkem byl coworking neboli sdílená kancelář. Doporučuji jít touto cestou, setkal jsem se se zkušenějšími, získal rady a prostředí bylo motivační k práci, takže lajdačení bylo minimální.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
petr-pouchly-web

Proč pro vás nechtějí pracovat špičkoví lidé? | Petr Pouchlý

tomas-cupr-web

Tomáš Čupr: Rozjíždění nových projektů, výběr lidí do firmy, osobní brandbuilding

Premium
michal-mesko-web

Strategie knihkupectví Martinus | Michal Meško

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

Inzerce