Doporučujeme

Jak se řídí české firmy? Nahlédněte pod ruce jejich šéfům

Praktické tipy pro řízení firmy na českém trhu
Zkušenosti předních podnikatelů a manažerů
Reálné know-how pro budování vaší firmy
Zjistit více

Jak vnímáme hodnotu peněz? Za co jsme schopni utrácet a za co ne?

Inzerce

Inzerce

Každá věc, má pro různé lidi jinou hodnotu. Proto když si chceme koupit například knihu, záleží na tom, jak moc nás zajímá. Podle toho odvodíme, jestli nám přijde cena vysoká nebo přiměřená. Stejně hodnotíme i všechny ostatní věci, za které utrácíme své peníze.

Inzerce

Emoce z nás tahají peníze

Nechce se vám dát 30 Kč za lístek na tramvaj, protože je příliš drahý, ale účty za telefon ve výši tisíc korun měsíčně vám přijdou normální? Třicet korun u lékaře je na vás moc, ale platíte 35 korun za litr benzínu? To vysvětluje rozdíl vnímání hodnoty. Nejvíce peněz utrácíme za to, co máme nejraději. Vylepšujete si svoje auto, pc, kolo nebo snad šatník? Muži obvykle zezačátku dělají tu chybu, že při začínajícím vztahu se ženou do ní investují ohromné peníze za dárky a pozvání a postupem času je žena přestává bavit a tak za ní utrácejí méně. Při určování hodnoty věci, myslete spíše racionálně než emočně.

Řiďte své finance

Začnete-li vnímat hodnotu peněz objektivně a nikoliv podle toho, za co je utratíte, budete jich mít více. Pokud chcete řídit firmu, musíte nejdříve umět řídit vlastní finance. Nikdo, kdo nepočítá kolik peněz vydělá a ani nezaznamenává kolik jich utratí, nemůže v podnikání uspět. Osobní účetnictví je základ. Určete si procentuální výdaje z vašich příjmů na konkrétní věci. Po každém příjmu si získané peníze rozdělte dle užití a zaznamenávejte na papír. Minimálně 20 % dejte sami sobě, pokud ale můžete, dejte co nejvíce. Tím mám na mysli peníze, které nehodláte utratit a naopak je budete stále navyšovat. Lze je posléze investovat do nemovitostí, které vám pokryjí inflaci a bezpečně uloží peníze anebo si za ně můžete později koupit vlastní dům. Pokud budete veškeré své peníze utrácet, tak jich nikdy nebudete mít mnoho.

Zredukujte odtok vašich peněz

Následně mají prioritu běžné výdaje. Čím nižší číslo to bude, tím lépe. V první řadě ty, které příliš neovlivníme, jako nájem, elektřina, voda a potraviny. Poté jsou to ty, které máme možnost regulovat. Jako doprava (jízda autem), oblečení, zábava, účty za telefon, restaurace, cigarety aj. Když máte předem určený limit, víte, že už si v hospodě u piva nemůžete dát i večeři, i když máte zrovna hlad, ale počkáte si až za hodinu budete doma. Bez určeného limitu půjdete pokaždé až na úplnou nulu a bude vám divné, že nejste schopni ušetřit ani na dovolenou. Když nemáte v penězích pořádek, nemůžete ušetřit nikdy. Vždy půjdete do nuly, protože když máte peníze, tak vás vždy napadá tisíce věcí, za které je utratit.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Marketingový mistři nás dokáží ošálit

McDonalds naprosto skvělým způsobem ovlivnil vnímání hodnoty peněz při nákupu jejich hamburgerů. Jeden z jejich pracovníků mi řekl, že výrobní cena středního menu je 20 korun (bez nákladů na provoz firmy a daně). Mají více jak 80% marži. To je úžasné. Povedlo se jim zvednout hodnotu toho obyčejného hamburgeru v očích zákazníka. Lidé při nákupu v McDonalds nevnímají hodnotu peněz objektivně a nesrovnávají ji s jinými možnostmi jejich využití. Tak například se nám nechce dávat tři sta korun za knihu o podnikání, protože to je moc. Ale koupit si během dvou týdnů třikrát hamburger, hranolky a kolu taktéž za tři sta nám už přijde normální.

Začínat od nuly je snazší

Způsob, jakým peníze získáváme, výrazně ovlivní naše vnímání jejich hodnoty. Ti, kteří dostávají pravidelné kapesné, si nedokážou hodnotu k ničemu přirovnat. Netuší, že 70 korun je 1 hodina práce. Navíc vědí, že do konce měsíce „musí“ vše utratit, protože poté přijde nové kapesné. Člověk, který má tu možnost chodit při škole na brigádu, má i možnost učit se o penězích. Přemýšlí o nich, šetří a rozumně je utrácí. Zváží, zda mu jedno menu u McDonalds stojí za 1,5 hodiny práce. Každý se jednou musí postavit na vlastní nohy, a čím důkladněji se na to připravuje, tím úspěšnější bude. A o to v podnikání jde.

Jak peníze vnímáte vy?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Jan Kovanda

Vlastní začínající značku oblečení pro freestylové sportovce. Zajímá se o psychologii v podnikání a osobní rozvoj.

Nenechte si ujít

Premium
jan-prochazka-web

Jak firmu připravit na příchod finančního ředitele? | Jan Procházka (4camping)

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

jiri-jemelka-web

Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka

Premium
jiri-rostecky-senta-cermakova-web

Jirka Rostecký: Úspěch v podnikání určuje i naše rodina | Senta Čermáková

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

petr-macek-web

Díky čemu roste aplikace Caflou? | Petr Macek

Premium
pavel-milan-cerny-web

Vybudoval Econea.cz, ale nakonec z ní odešel. Cesta za štěstím Pavla Milana Černého

michaela-steinhauser-web

Růst firmy: Jak ho zvládá Skinners? | Michaela Steinhauser

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

jakub-oska-web

Jirka Rostecký o rozjezdu podnikání: Pokud opravdu chcete, cestu si najdete | Jakub Oška (BYMFIT.cz)

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Premium
jan-hajek-web

Firma je vaším odrazem. Ta moje málem zkrachovala | Jan Hájek (Zážitky.cz)

Inzerce