Inzerce

Jak vnímáme hodnotu peněz? Za co jsme schopni utrácet a za co ne?

Každá věc, má pro různé lidi jinou hodnotu. Proto když si chceme koupit například knihu, záleží na tom, jak moc nás zajímá. Podle toho odvodíme, jestli nám přijde cena vysoká nebo přiměřená. Stejně hodnotíme i všechny ostatní věci, za které utrácíme své peníze.

Inzerce

Emoce z nás tahají peníze

Nechce se vám dát 30 Kč za lístek na tramvaj, protože je příliš drahý, ale účty za telefon ve výši tisíc korun měsíčně vám přijdou normální? Třicet korun u lékaře je na vás moc, ale platíte 35 korun za litr benzínu? To vysvětluje rozdíl vnímání hodnoty. Nejvíce peněz utrácíme za to, co máme nejraději. Vylepšujete si svoje auto, pc, kolo nebo snad šatník? Muži obvykle zezačátku dělají tu chybu, že při začínajícím vztahu se ženou do ní investují ohromné peníze za dárky a pozvání a postupem času je žena přestává bavit a tak za ní utrácejí méně. Při určování hodnoty věci, myslete spíše racionálně než emočně.

Řiďte své finance

Začnete-li vnímat hodnotu peněz objektivně a nikoliv podle toho, za co je utratíte, budete jich mít více. Pokud chcete řídit firmu, musíte nejdříve umět řídit vlastní finance. Nikdo, kdo nepočítá kolik peněz vydělá a ani nezaznamenává kolik jich utratí, nemůže v podnikání uspět. Osobní účetnictví je základ. Určete si procentuální výdaje z vašich příjmů na konkrétní věci. Po každém příjmu si získané peníze rozdělte dle užití a zaznamenávejte na papír. Minimálně 20 % dejte sami sobě, pokud ale můžete, dejte co nejvíce. Tím mám na mysli peníze, které nehodláte utratit a naopak je budete stále navyšovat. Lze je posléze investovat do nemovitostí, které vám pokryjí inflaci a bezpečně uloží peníze anebo si za ně můžete později koupit vlastní dům. Pokud budete veškeré své peníze utrácet, tak jich nikdy nebudete mít mnoho.

Zredukujte odtok vašich peněz

Následně mají prioritu běžné výdaje. Čím nižší číslo to bude, tím lépe. V první řadě ty, které příliš neovlivníme, jako nájem, elektřina, voda a potraviny. Poté jsou to ty, které máme možnost regulovat. Jako doprava (jízda autem), oblečení, zábava, účty za telefon, restaurace, cigarety aj. Když máte předem určený limit, víte, že už si v hospodě u piva nemůžete dát i večeři, i když máte zrovna hlad, ale počkáte si až za hodinu budete doma. Bez určeného limitu půjdete pokaždé až na úplnou nulu a bude vám divné, že nejste schopni ušetřit ani na dovolenou. Když nemáte v penězích pořádek, nemůžete ušetřit nikdy. Vždy půjdete do nuly, protože když máte peníze, tak vás vždy napadá tisíce věcí, za které je utratit.

Marketingový mistři nás dokáží ošálit

McDonalds naprosto skvělým způsobem ovlivnil vnímání hodnoty peněz při nákupu jejich hamburgerů. Jeden z jejich pracovníků mi řekl, že výrobní cena středního menu je 20 korun (bez nákladů na provoz firmy a daně). Mají více jak 80% marži. To je úžasné. Povedlo se jim zvednout hodnotu toho obyčejného hamburgeru v očích zákazníka. Lidé při nákupu v McDonalds nevnímají hodnotu peněz objektivně a nesrovnávají ji s jinými možnostmi jejich využití. Tak například se nám nechce dávat tři sta korun za knihu o podnikání, protože to je moc. Ale koupit si během dvou týdnů třikrát hamburger, hranolky a kolu taktéž za tři sta nám už přijde normální.

Začínat od nuly je snazší

Způsob, jakým peníze získáváme, výrazně ovlivní naše vnímání jejich hodnoty. Ti, kteří dostávají pravidelné kapesné, si nedokážou hodnotu k ničemu přirovnat. Netuší, že 70 korun je 1 hodina práce. Navíc vědí, že do konce měsíce „musí“ vše utratit, protože poté přijde nové kapesné. Člověk, který má tu možnost chodit při škole na brigádu, má i možnost učit se o penězích. Přemýšlí o nich, šetří a rozumně je utrácí. Zváží, zda mu jedno menu u McDonalds stojí za 1,5 hodiny práce. Každý se jednou musí postavit na vlastní nohy, a čím důkladněji se na to připravuje, tím úspěšnější bude. A o to v podnikání jde.

Jak peníze vnímáte vy?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Jan Kovanda

Vlastní začínající značku oblečení pro freestylové sportovce. Zajímá se o psychologii v podnikání a osobní rozvoj.

Nenechte si ujít

Pro předplatitele
jonas-cumrik-web

Jak do firmy přivést ty nejlepší mladé talenty? | Jonáš Čumrik

agentury-proc-vas-klienti-nemiluji-web

Agentury, proč vás klienti nemilují?

Pro předplatitele
bara-novakova-web

Psychologie v copywritingu | Bára Nováková

Právě vyšlo

juraj-harkabuzik-web

Outsourcing zákaznické podpory e-shopu: Jak probíhá v praxi? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Pro předplatitele
martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas: Jak předat firmu nástupci a posunout se do role majitele?

Pro předplatitele
ondrej-bumbalek-web

Přepnutí české firmy do zahraničí | Ondřej Bumbálek (SportObchod.cz)

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
radovan-vavra-web

Radovan Vávra: Jak přemýšlet nad budoucností firmy?

Pro předplatitele
martin-rozhon-web

Zkušení zaměstnanci. Jak je najít a jak s nimi pracovat? | Martin Rozhoň

Pro předplatitele
margareta-krizova-web

Průvodce začátky podnikání | Margareta Křížová

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

daniel-kafka-web

Daniel Kafka (Fragile): 10 let budování agentury, vytváření firemní kultury, hledání odborníků na trhu práce

Pro předplatitele
tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

andrej-kiska-ml-web

Andrej Kiska ml.: Osobnost podnikatelů, získávání investora, úspěch startupů

martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas (ADLER): Strategie v podnikání, řízení firmy, zvládání krize