Inzerce

Máte obavy začít podnikat? Nejrozšířenější mýty, které začínající podnikatele provází

Rozhodnutí, zda začít podnikat, nebo zůstat nadále zaměstnancem, určitě není jednoduché. Mnoho lidí nikdy podnikat nezačne, protože se domnívají, že podnikatelem se člověk musí narodit. Jsou přesvědčeni, že podnikání se nedá naučit a většina nových firem stejně brzy skončí. Jiní se naopak vrhnou do podnikání s vidinou toho, že budou svým vlastním pánem. Věří, že když byli úspěšní v zaměstnání, budou úspěšní i v podnikání.

Inzerce

Člověk se podnikatelem musí narodit

Představa, že se člověk podnikatelem musí narodit, je nejrozšířenější mýtus. Neexistuje žádný podnikatelský gen, který člověk ve své genetické výbavě buď má, nebo nemá. Úspěšnost v podnikání závisí na schopnostech člověka učit se, na jeho vůli a zapálení pro věc. Dále na času, který bude podnikání věnovat a snaze dosáhnout stanovených cílů. Stejně tak nelze říci, že se podnikání nedá naučit. Pro úspěšné podnikání je důležitý nejenom postoj člověka k samotnému podnikání, ale také dobré znalosti procesů, které v podnikání probíhají.

Postoj člověka k podnikání se naučit nedá. Názory na svět, sebe samého, své schopnosti a dovednosti si člověk utváří na základě získaných zkušeností. S postojem k podnikání je to stejné jako s etickým chováním. Můžeme se učit o tom, jak úžasné je podnikat a jak důležité je etické chování, ale to neznamená, že potom budeme mít odvahu pustit se do podnikání, nebo se budeme eticky opravdu chovat.

Procesy probíhající v podnikání se naučit dají. Můžeme se naučit postup při založení firmy, metody analýzy trhu, finanční a marketingové plánování, strategické řízení, řízení zaměstnanců apod.  Všechny tyto věci jsou popsány v mnoha knihách o podnikání a zaměřuje se na ně celá řada vzdělávacích a motivačních kurzů.

Většina nových firem zbankrotuje

Na základě získaných znalostí o procesech probíhajících v podnikání a při objevení příležitosti může najednou člověk svůj názor na založení vlastní firmy a začátek vlastního podnikání změnit. Statistiky uvádějí, že v prvním roce ukončí svou činnost až 70 % firem. Do pěti let od svého založení je to celých 90 % firem. Tyto statistiky však nejsou úplně přesné. Je pravdou, že řada firem opravdu zbankrotuje. Mnoho dalších pouze změní svého majitele, nebo jejich původní majitel dobrovolně ukončí svou činnost. A to nemusí být kvůli neúspěchu nebo finančním problémům, ale jednoduše proto, že podnikání přestalo naplňovat jejich očekávání. Úspěch v podnikání velmi záleží na oboru podnikání, typu podniku, způsobu jeho financování, schopnostech a zkušenostech podnikatele a spoustě dalších faktorů.

Podnikatel je svým vlastním pánem

Představa, že podnikatel je svým vlastním pánem, je také mylná. Přestože vlastní firmu, nemůže se rozhodovat a chovat tak, jak chce v dané chvíli on. Jeho pánem je zákazník a jeho momentální potřeby. Chceme-li v podnikání uspět, musíme především uspokojit potřeby našich zákazníků, a ty se v žádném případě neřídí tím, jak si přejeme my. Spokojený zákazník je pro firmu ta nejlepší možná reklama.

Kdo je úspěšný v zaměstnání, bude úspěšný i v podnikání

Schopnost být úspěšný v zaměstnání ještě neznamená úspěch v podnikání. Svět zaměstnance a podnikatele se velmi liší nejenom v potřebných znalostech a dovednostech, ale především ve vůli a ochotě obětovat podnikání spoustu svého volného času. Většina času, která byla v minulosti věnována koníčkům, rodině, sportu či odpočinku je nyní využita právě na rozjezd firmy.

Vždycky si mohu založit svou vlastní firmu

Propuštění nebo neschopnost bývá obvykle jedním z nejhorších důvodů, proč mnoho lidí začíná podnikat. Spousta propuštěných lidí ztratilo zaměstnání pouze kvůli své lenosti, nespolehlivosti, nebo neochotě přejít na nové trendy a požadavky. Takový člověk bude úspěšný v podnikání velice těžko, jelikož potřeby jeho zákazníků se mohou měnit každý den. V případě, že nebude schopen se jim přizpůsobit, nezbude mu nic jiného, než své podnikání ukončit.

Znáte ještě další mýty o podnikání? Sdělte nám je.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

David Hampl

Zakladatel reklamní agentury Damiha s.r.o.

Nenechte si ujít

petra-jelinkova-web

Rozjezd služby Rentalit, pronájem elektroniky, financování bankou | Petra Jelínková

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

ondrej-koudela-web

Krach firmy kvůli koronaviru, nový začátek | Ondřej Koudela

Právě vyšlo

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak do nich investovat? | Adam Neuberger

baier-rozhon-web

Vstup investora do firmy: Na co si dát pozor po právní stránce? | Martin Rozhoň & Jaroslav Baier

michal-cumpelik-web

Správa rozsáhlých dat ve firmě, vývoj služby Tabidoo | Michal Čumpelík

Nejoblíbenější

tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak fungují, jak probíhá těžba a kdy do nich investovat? | Adam Neuberger

petr-hudec-web

E-shopař youtuberem. Jak vytvořit nový byznys? | Petr Hudec (HuráMobil.cz)

Komentáře

Martin

Před 9 roky

Musím říct, že jsem se taky bál začít podnikat, a začátky byly opravdu krušné. Poté se mi dařilo, ale jak již tady bylo zmíněno, bralo mi to veškerý volný čas. Proto jsem se raději nechal zaměstnat a nyní mám čas jak na rodinu, tak na koníčky. Nestalo se Vám někdy něco podobného?

Odpovědět »

petr

Před 8 roky

Já do podnikání vlítnul po hlavě a prostě jel. Vše je o organizaci času a plánování. A co mi určitě pomohlo bylo přestat pracovat z domu a přesunout se do coworking centra. Motivační prostředí udělalo své a získal jsem i spoustu zkušeností a rad od ostatních freelancerů.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

jakub-nesetril-web

Jakub Nešetřil (Apiary): Růst startupu, obchodní model, začátky v Americe

martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas (ADLER): Strategie v podnikání, řízení firmy, zvládání krize

michal-koubek-web

Jak spočítat náklady na vytvoření managementu firmy? | Michal Koubek

jaromir-ranek-web

B2B v e-commerce podle Alza.cz | Jaromír Řánek