Snad všechny informační zdroje o založení firmy kalkulují už od začátku s tím, že budete mít podnik alespoň s 10 ti zaměstnanci a milionový kapitál. Pojďme se ale podívat, jak začít svoje první podnikání prakticky od nuly. Shrneme si kroky, které je třeba učinit před spuštěním vašeho byznysu. Pro zjednodušení použijeme názorný příklad na Martinovi, který je stále studentem a rozhodl se tisknout vlastní nálepky na tuningová auta a následně je prodávat na internetu.
Inzerce
Upozornění: Tento článek vyšel v roce 2012, a tudíž v něm uvedené informace nemusí být aktuální. Doporučujeme založení vlastní firmy zkonzultovat s účetním, daňovým a právním poradcem.
Bude o produkt zájem?
V první řadě musí udělat průzkum trhu a sestavit svůj podnikatelský plán. Jakožto prodejce na internetu zahajuje Martin svůj průzkum právě tam. Sleduje ceny a podmínky konkurence a dále třeba zjišťuje poptávku po nálepkách s jeho motivy na diskuzních fórech o tuningu osobních automobilů, přímo od potenciálních zákazníků. Zjišťuje náklady na výrobu a vypočítává vlastní marži po zdanění.
Legalizace mojí firmy
Poté co si Martin spočítal, že se mu podnikání vyplatí, opatří si výpis z živnostenského rejstříku, který mu vydá jakýkoliv živnostenský úřad za 1000 Kč. Jeho obor podnikání spadá do ohlašovací volné živnosti, tudíž nemusí splňovat žádné zvláštní podmínky. Na finančním úřadě poté vyplní formulář a stane se plátcem zdravotního pojištění, sociálního zabezpečení a daně z příjmu. Již oficiálně kupuje na IČO (identifikační číslo) firmy z velkoobchodu průhledné a barevné fólie na nálepky. Až do doby, kdy jeho roční obrat nepřesáhne 1 milion korun je Martin neplátcem DPH. To znamená, že přirážku 20 % zaplatí za zboží ve velkoobchodu, který oněch 20 % odevzdá státu. Ale sám Martin už DPH ze svých zisků státu neplatí. Jeho zákazníci budou tedy kupovat nálepky za cenu bez daně. Druhý den zakládá bankovní účet na svoje nově získané IČO.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Pro jeho činnosti potřebuje pracovní prostor. Pronajmout si vlastní kancelář je na něj pro začátek velmi nákladné a tak se spokojí se svým pokojem. Ostatně většina podnikatelů tak začínala. Adresu provozovny stačí jen vyplnit do formuláře na finančním úřadě a na svůj dům ke zvonkům připevnit cedulku obsahující Martinovo jméno, druh živnosti (tvorba nálepek), IČO a kontakt (telefon).
Zařizujeme výrobu
Stroje jsou nezbytné pro zahájení práce. Jelikož počítač už má, potřebuje ještě kvalitní laserovou tiskárnu a řezací plotr. Faktury z jejich nákupu si pečlivě založí, protože je za rok bude potřebovat pro odečtení daně z příjmu, která u něj tvoří 15 % ze zisku (sazba 15% pro fyzickou osobu). Pro design nálepek zvolil grafický freeware program. Sám umí s grafikou pracovat dobře, ale na ty nejhezčí motivy si najal svého kamaráda, který umí vytvořit profesionální motivy.
Základní prodejní strategie
Pro lepší prodejnost zvolil tak zvanou strategii cenové diverzifikace. Jednobarevné jednoduché motivy zařadil do skupiny C za 100,-kč, barevné jednoduché motivy do skupiny B za 200,-kč a nejhezčí design od jeho kamaráda do skupiny A za 300,-kč. Strategie cenové diverzifikace funguje následovně. Přijde-li na jeho web někdo, kdo má hluboko do kapsy, bude si moci koupit sice obyčejnou jednobarevnou nálepku, ale pouze za 100,-kč. Oproti tomu bude-li si chtít koupit nálepku někdo, komu na penězích nezáleží, tak si vezme rovnou tu nejlepší, která v poměru na náklady není o moc dražší než skupina C a Martin z toho bude mít vysokou marži. Tuto strategii používají například poskytovatelé internetového připojení. Nabízí Vám pomalý, střední a rychlý internet. Každý si u nich vybere svůj internet, podle toho kolik má a přitom jde stále o jedno a to samé.
Dát o sobě vědět
Na internetu si našel nejlepšího pronajímatele e-shopů, vytvořil si v něm svůj design, určil firemní barvu, název, logo, slogan a naplnil obchod položkami rozdělených do cenových skupin A, B a C. Aby se o jeho obchodu vůbec někdo dozvěděl, potřebuje reklamu. Jeho cílovou skupinou jsou lidé s tuningovými vozy. Zaplatí si tedy reklamní banner na internetových fórech o tuningu. Dále si dá malou reklamu do dvou časopisů zabývajících se jak jinak než tuningem aut. Nevynechá ani populární Facebook, kde reklamou míří přímo na ty, kteří mají ve svém profilu uvedeno, že se zajímají o tuning.
Řešení prodeje u e-shopu
Po těchto úspěšných krocích má Martin na stránkách obchodu slušnou návštěvnost a první zakázky. Pro zákazníka vytiskne objednané nálepky a vloží do obálky společně s účtenkou obsahující jeho adresu, IČO, druh nálepky, datum a cenu. Zásilku odesílá poštou. Jelikož jsou jeho zakázky zatím malé, chodí s obálkami k přepážce společně s podacím lístkem a dobírkovou poukázkou s cenou nálepky navýšenou o poštovné. Platbu od zákazníka vybere pošta a pak jí Martinovi pošle na jeho firemní bankovní účet.
Držte si svého zákazníka
Je výnosnější udržet si jednoho zákazníka, než shánět nové. Proto v rámci opakované spotřeby nabízí těm, kteří si již nějaké nálepky koupili věrnostní slevu 10%. Krom toho jim občas přibalí nějakou nálepku jako dárek.
Máte dotazy k zakládání vaší firmy? Napište nám do komentářů.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Neměl by se spíš článek jmenovat zakládáme vlastní živnost? Nebo příklad založení živnosti? Podle tohoto nadpisu jsem myslel, že se bude zakládat s.r.o. s minimálními náklady. Krom toho je v něm pár dalších nepřesností… 1. výpis z rejstříku na živnostenském úřadě ano a stejně tak tam vyplní formulář, díky kterému se přihlásí na pojišťovně, ČSSZ i finančním úřadu (nejsem si jist, zda je toto možné na FÚ, jak je uvedeno v článku). Případně si musí všechny tyto instituce oběhat a vyplňovat formuláře jednotlivě. 2. Jelikož uvádíte, že se jedná o studenta, tak se snad plátcem sociálního a zdravotního nestává, ptž to má jako vedlejší činnost (ostatně to asi uvádíte v odkazovaných článcích, ale proč i toto nenapsat přímo sem?) 3. U DPH bych zmínil, že se aktuálně řeší snížení hranice na 750 000 Kč, ale na druhou stranu to asi není pro začínajícího živnostníka aktuální problém, takže bych spíš uvítal odkaz na podrobnější vysvětlení ohledně DPH 4. Uvádí se to na hodně místech, ale nebylo již označení IČO změněno na IČ? 5. Dotaz: Musí být „provozovna“ označena, i když nic nevyrábím, ale např. jen prodávám reklamu na internetu? 6. chybí mi zmínka o možnosti danění paušálem, případně odkaz na článek. Dobrý článek by také byl: Kde si založit podnikatelský účet? – srovnání poplatků atd…
Dobrý den, doufám, že na nic z vašeho seznamu nezapomenu. Tak tedy:
1. Ano. Článek by se mohl jmenovat Zakládáme vlastní živnost.
2. Pokud jde o s.r.o, tak většina čtenářů na MP nemá 200k na základní kapitál. Proto by informace o s.r.o byly nepodstatné.
3. Dříve jste všechny instituce musel oběhat jednotlivě. Dnes stačí živnostenský úřad a FÚ
4. Jako student v prvním roce podnikání neplatíte nic, na konci roku zaplatíte 6,75% z celkového zisku za zdravotní a v následujícím roce každý měsíc zálohu taktéž 6,75% která se vypočítává ze zisku z předešlého období. To samé platí pro sociální zabezpečení, ale jen v případě, kdy váš zisk překročí 56.500,-kč
5. IČO > IČ Ano máte pravdu.
6. Využití paušálního odpočtu z daně z příjmu – je téma spíše na samostatný článek.
Myslíte si, že je bezpečné kupovat už hotovou firmu od nějaké jiné společnosti?
Prodej ready made mi nabízí http://www.novaspolecnost.cz/ a tak by mě zajímalo co si o tom myslíte, zda máte nějaké zkušenosti a jestli je to skutečně bezpečné nebo jestli je tam nějaký háček na co si při kupování firmy na klíč dát pozor.
dobrý den, chtěla bych si otevřít svůj vlastní masážní salon, jen nemám moc financí a potřebovala bych poradit, jak na to.kde mám začít? děkuji moc :) LL
Dobrý den, studuji prvním rokem ČVUT, ale teď před zkouškovým obdobím jsem zjistila, že obor není nic pro mě a školy chci zanechat. Už od školky mě baví něco organizovat a Váš článek mě velice zaujal, proto bych se chtěla zeptat na radu ohledně založení firmy na organizaci např. svateb, firemních večírků, oslav atd. Předem děkuji za odpověď, s pozdravem Adéla
dobry den chtel bych si zalozit svoji bezpenostni firmu certfikat nato mam pracuji vtom kolem desti let co vsechno ktomu porebuji na rozejti sve soukrme firmy dekuji moc za radu spoz dravem Tomas
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
pavel
Před 12 roky
Neměl by se spíš článek jmenovat zakládáme vlastní živnost? Nebo příklad založení živnosti? Podle tohoto nadpisu jsem myslel, že se bude zakládat s.r.o. s minimálními náklady. Krom toho je v něm pár dalších nepřesností… 1. výpis z rejstříku na živnostenském úřadě ano a stejně tak tam vyplní formulář, díky kterému se přihlásí na pojišťovně, ČSSZ i finančním úřadu (nejsem si jist, zda je toto možné na FÚ, jak je uvedeno v článku). Případně si musí všechny tyto instituce oběhat a vyplňovat formuláře jednotlivě. 2. Jelikož uvádíte, že se jedná o studenta, tak se snad plátcem sociálního a zdravotního nestává, ptž to má jako vedlejší činnost (ostatně to asi uvádíte v odkazovaných článcích, ale proč i toto nenapsat přímo sem?) 3. U DPH bych zmínil, že se aktuálně řeší snížení hranice na 750 000 Kč, ale na druhou stranu to asi není pro začínajícího živnostníka aktuální problém, takže bych spíš uvítal odkaz na podrobnější vysvětlení ohledně DPH 4. Uvádí se to na hodně místech, ale nebylo již označení IČO změněno na IČ? 5. Dotaz: Musí být „provozovna“ označena, i když nic nevyrábím, ale např. jen prodávám reklamu na internetu? 6. chybí mi zmínka o možnosti danění paušálem, případně odkaz na článek. Dobrý článek by také byl: Kde si založit podnikatelský účet? – srovnání poplatků atd…
Odpovědět »
Jan Kovanda
Před 12 roky
Dobrý den, doufám, že na nic z vašeho seznamu nezapomenu. Tak tedy:
1. Ano. Článek by se mohl jmenovat Zakládáme vlastní živnost.
2. Pokud jde o s.r.o, tak většina čtenářů na MP nemá 200k na základní kapitál. Proto by informace o s.r.o byly nepodstatné.
3. Dříve jste všechny instituce musel oběhat jednotlivě. Dnes stačí živnostenský úřad a FÚ
4. Jako student v prvním roce podnikání neplatíte nic, na konci roku zaplatíte 6,75% z celkového zisku za zdravotní a v následujícím roce každý měsíc zálohu taktéž 6,75% která se vypočítává ze zisku z předešlého období. To samé platí pro sociální zabezpečení, ale jen v případě, kdy váš zisk překročí 56.500,-kč
5. IČO > IČ Ano máte pravdu.
6. Využití paušálního odpočtu z daně z příjmu – je téma spíše na samostatný článek.
Děkuji za Váš komentář
Odpovědět »
Jiří Rostecký
Před 12 roky
Co se týče toho IČ, dodnes se velmi často používá IČO. Význam je stejný a IČ je správnější, ale dodnes to vidím na mnoha fakturách a podobně…
Odpovědět »
Tomek
Před 11 roky
Myslíte si, že je bezpečné kupovat už hotovou firmu od nějaké jiné společnosti?
Prodej ready made mi nabízí http://www.novaspolecnost.cz/ a tak by mě zajímalo co si o tom myslíte, zda máte nějaké zkušenosti a jestli je to skutečně bezpečné nebo jestli je tam nějaký háček na co si při kupování firmy na klíč dát pozor.
Díky moc
Odpovědět »
Lucie Lésková
Před 8 roky
dobrý den, chtěla bych si otevřít svůj vlastní masážní salon, jen nemám moc financí a potřebovala bych poradit, jak na to.kde mám začít? děkuji moc :) LL
Odpovědět »
Adéla Korbelová
Před 7 roky
Dobrý den, studuji prvním rokem ČVUT, ale teď před zkouškovým obdobím jsem zjistila, že obor není nic pro mě a školy chci zanechat. Už od školky mě baví něco organizovat a Váš článek mě velice zaujal, proto bych se chtěla zeptat na radu ohledně založení firmy na organizaci např. svateb, firemních večírků, oslav atd. Předem děkuji za odpověď, s pozdravem Adéla
Odpovědět »
erik
Před 3 roky
kolik stojí koupení nebo pronájem vyrobny na oblečení?
Odpovědět »
Tomas Levinsky
Před 3 roky
dobry den chtel bych si zalozit svoji bezpenostni firmu certfikat nato mam pracuji vtom kolem desti let co vsechno ktomu porebuji na rozejti sve soukrme firmy dekuji moc za radu spoz dravem Tomas
Odpovědět »
Kateřina
Před 2 roky
Chci prodávat záložky do knížek
Odpovědět »