Čas od času se setkáváme s dotazy, zdali je už správný čas pro začátek s podnikáním. Mám už začít? Jsem na to už připraven? Mám už dostatek zkušeností a mohu začít podnikat? Nezblázním se z toho? Odpovědi jsem se pokusil najít a sepsat do tohoto článku.
Inzerce
Přemýšlíte o tom, takže chcete podnikat…
Už samotný fakt, že o podnikání přemýšlíte, je důkazem toho, že podnikat chcete. Kdybyste o podnikání nepřemýšleli, nečetli byste tento článek. Čtete ho jen proto, že nevíte, zdali se už můžete a máte stát podnikatelem. Nebo ho čtete proto, že chcete zjistit, zdali nepíšu blbosti. Pak prosím napište do komentářů i svoje rady.
Sám jsem se oficiálně stal podnikatelem pět dní po mých osmnáctých narozeninách (článek: Jak si založit živnost?). Tehdy jsem pořádně neznal účetnictví, dodnes se denně něco nového naučím, hledám si na internetu nové informace a ptám se zkušenějších na cenné rady. Tyto články a tento magazín dělám hlavně proto, že mi v učení pomáhá. Začínal jsem tedy jako naprostá účetnická lama, znal jsem jen definici podnikání. Proč jsem se stal podnikatelem? Protože jsem potřeboval živnostenské oprávnění, potřeboval jsem pro svoje podnikání mít možnost vystavení faktur a chtěl jsem to rozjet trochu více.
Kdy a jak získám zkušenosti? Vím už jich dost?
Do začátku podnikání potřebujete minimum zkušeností. Teorie je vám ve skutečnosti naprosto k ničemu, jelikož praxe je zcela jiná. Ani moje články vás na podnikání nepřipraví tak, jako praxe. Skoro po roce podnikání jsem teprve zjistil, co dělat s neproplacenou fakturou. Je to ostuda? Je to problém? Proč? Do té doby jsem v pohodě pár desítek faktur vystavil a v ničem mi to nebránilo. U prvního problému jsem se zeptal a zjistil, jak se to dělá. Dnes už to vím…
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Zkušenosti získáte hlavně praxí. Nejvíce jich získáte tím, že začnete něco dělat. I když přečtete stovky knih na toto téma, příběhy úspěšných podnikatelů a budete číst diskuze na různých fórech, nikdy nezískáte tolik zkušeností, jako v praxi, kdy sami začnete něco dělat, někam vás to zavede, postaví před nějaké překážky a vy je budete nuceni řešit. To je praxe, to je nejlepší cesta, jakou se cokoliv naučíte. Tím, že to zkusíte…
Sám ani nevím, co bych se před začátkem mého podnikání měl naučit. Jakmile jsem začal podnikat, dělal jsem vlastně vše stejně, jako dříve. Stále jsem rozvíjel svoje aktiva, budoval jsem dál svoje statky a učil se novým věcem. Věřím, že to samé budu dělat i za deset, dvacet let. Nemyslím si, že před začátkem podnikání můžeme vědět, co se vlastně naučit. Až podnikáním samotným zjistíme, co se naučit máme…
Je nevědět nic to správné?
Samozřejmě neříkám, že naprostá neznalost je správná. Tento článek mohu postavit jen na mých zkušenost, na mojí cestě. Sám jsem dlouhou dobu sledoval jiné, daleko lepší a úspěšnější podnikatele. Naučilo mě to asi nejvíce. Dodnes v tom pokračuji a ptám se jich, jak mám danou věc udělat, případně co znamená. Stavím se před nové výzvy a ty se snažím překonat. Jsou to výzvy, o nichž jsem dříve nevěděl, že mě potkají.
Přísloví „chybami se učíme“ nemám příliš rád. Chyba je chyba a neměla by se stávat. Naším cílem je chyb se vyvarovat. V životě se ale dopustíme strašně moc chyb. A opravdu se jimi učíme. Zkuste se ale poučit z chyb jiných. Vy se jich nedopustíte a navíc získáte nové zkušenosti…
Velkou učebnicí je konkurence. Jste v oboru noví a už máte konkurenci? No a? Sám jsem viděl několik přednášek od konkurence a poučil se z jejich slov. Sledoval jsem, jak konkurence co dělá. Pokusil se to udělat lépe. Konkurence je prospěšná, motivuje nás, mnohému nás naučí. Konkurenční boj je způsoben tím, že chceme být lepší, než jiní. A to je to, co bychom měli chtít celý život.
Jaké budou začátky? Co až opravdu začnu?
Začátky jsou vždycky kruté. Na začátku se toho musíte naučit co nejvíce. V prvních týdnech mého zákonem uznaného podnikání jsem se musel naučit spousta novým věcem. Některé mě předtím ani nenapadly. Nevýhodou začátků je to, že jsou pomalé. Většinou to tak je. Osvojujeme si nové věci, rady vkládáme do praxe, rozjíždíme svůj malý byznys. Strašně málo lidem se podaří získat milion za noc. Věřte, že ani vy mezi ně nebudete patřit.
Nebojte se zeptat zkušenějších. Ti v klidu sedí a kouří svoje doutníky. Věřte, že je mnoho takových, co rádi poradí. Jednak to dělají proto, že prostě chtějí poradit a pomoci mladým. Mohou to ale dělat i z jiného důvodu, pohladí svoje ego a podívají se tam, kde byli. Setkáte se se slovy, které vám neudělají radost. Občas si někdo rýpne. Důležité ale je, že vám poradí, pomohou vám a posunou vás zase o kus dál.
Začátky také vyžadují hodně času. Nebudou tak rychlé, jak očekáváte. Bohužel se dočkáte i malých (možná i velkých) neúspěchů. Berte je jako novou zkušenost. V budoucnu se chyb vyvarujete. Pokud jste mladí, většinou nepotřebujete hned vydělávat desítky a stovky tisíc. Živí vás možná ještě rodiče, pojištění neplatíte, možná nejste ani plátci DPH. Využijte tyto výhody ke vzdělávání, nebojte se zkoušet nové věci, začnete s malými cíli a získávejte na nich zkušeností a víru v sama sebe.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra
Páčila sa mi veta že “chybami se učíme” nemám příliš rád. Chyba je chyba a neměla by se stávat. Naším cílem je chyb se vyvarovat. … Neviem ako to fungujé cele u Vás v česku ale tu na slovensku vačší podnikatelia si skôr robia srandu a vysmejú Vás než by podporili. Už len z pohľadu začiatku nového podnikania.
Jedná taka vec ma trápi. Ktorá spoločnosť by si od vás kupila služby alebo produkty ked ste práve začali. Záleží aký odbor podnikania.
Damián, nehledej rozdíly mezi ČR a SR. Pro Tebe jako podnikatele to není to podstatné. Tady, na Slovensku i jinde se najdou špatní i dobří lidé. Když budeš myslet na ty špatné, tak narazíš na ty špatné. Když budeš hledat ty dobré, tak najdeš ty dobré. To je jednoduché pravidlo fungování vesmíru.
A netrp se tím, kdo si od Tebe koupí produkt, když jsi právě začal. Oslov 100 potenciálních zákazníků a vsadím se, že aspoň jeden se najde. Nenech se odradit tím, že je to málo! I s 1% budeš srovnatelný s úspěšností Apple. Apple je znám na skoro na celém světě, což je přes 7 miliard lidí, prodal 500 milionů iOS zařízení, což je zhruba 4-6 na jeden účet/člověka, takže jeho úspěšnost je někde kolem 1.4%.
Prostě začni, dělej chyby, uč se z nich a zlepšuj se. To je celé.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Damián
Před 11 roky
Páčila sa mi veta že “chybami se učíme” nemám příliš rád. Chyba je chyba a neměla by se stávat. Naším cílem je chyb se vyvarovat. … Neviem ako to fungujé cele u Vás v česku ale tu na slovensku vačší podnikatelia si skôr robia srandu a vysmejú Vás než by podporili. Už len z pohľadu začiatku nového podnikania.
Jedná taka vec ma trápi. Ktorá spoločnosť by si od vás kupila služby alebo produkty ked ste práve začali. Záleží aký odbor podnikania.
Odpovědět »
WaQueRe
Před 11 roky
Damián, nehledej rozdíly mezi ČR a SR. Pro Tebe jako podnikatele to není to podstatné. Tady, na Slovensku i jinde se najdou špatní i dobří lidé. Když budeš myslet na ty špatné, tak narazíš na ty špatné. Když budeš hledat ty dobré, tak najdeš ty dobré. To je jednoduché pravidlo fungování vesmíru.
A netrp se tím, kdo si od Tebe koupí produkt, když jsi právě začal. Oslov 100 potenciálních zákazníků a vsadím se, že aspoň jeden se najde. Nenech se odradit tím, že je to málo! I s 1% budeš srovnatelný s úspěšností Apple. Apple je znám na skoro na celém světě, což je přes 7 miliard lidí, prodal 500 milionů iOS zařízení, což je zhruba 4-6 na jeden účet/člověka, takže jeho úspěšnost je někde kolem 1.4%.
Prostě začni, dělej chyby, uč se z nich a zlepšuj se. To je celé.
Odpovědět »