Doporučujeme

Jak se řídí české firmy? Nahlédněte pod ruce jejich šéfům

Praktické tipy pro řízení firmy na českém trhu
Zkušenosti předních podnikatelů a manažerů
Reálné know-how pro budování vaší firmy
Zjistit více

Kdy začít podnikat? Je už správný čas? Vím toho už dost?

Inzerce

Inzerce

Čas od času se setkáváme s dotazy, zdali je už správný čas pro začátek s podnikáním. Mám už začít? Jsem na to už připraven? Mám už dostatek zkušeností a mohu začít podnikat? Nezblázním se z toho? Odpovědi jsem se pokusil najít a sepsat do tohoto článku.

Inzerce

Přemýšlíte o tom, takže chcete podnikat…

Už samotný fakt, že o podnikání přemýšlíte, je důkazem toho, že podnikat chcete. Kdybyste o podnikání nepřemýšleli, nečetli byste tento článek. Čtete ho jen proto, že nevíte, zdali se už můžete a máte stát podnikatelem. Nebo ho čtete proto, že chcete zjistit, zdali nepíšu blbosti. Pak prosím napište do komentářů i svoje rady.

Sám jsem se oficiálně stal podnikatelem pět dní po mých osmnáctých narozeninách (článek: Jak si založit živnost?). Tehdy jsem pořádně neznal účetnictví, dodnes se denně něco nového naučím, hledám si na internetu nové informace a ptám se zkušenějších na cenné rady. Tyto články a tento magazín dělám hlavně proto, že mi v učení pomáhá. Začínal jsem tedy jako naprostá účetnická lama, znal jsem jen definici podnikání. Proč jsem se stal podnikatelem? Protože jsem potřeboval živnostenské oprávnění, potřeboval jsem pro svoje podnikání mít možnost vystavení faktur a chtěl jsem to rozjet trochu více.

Kdy a jak získám zkušenosti? Vím už jich dost?

Do začátku podnikání potřebujete minimum zkušeností. Teorie je vám ve skutečnosti naprosto k ničemu, jelikož praxe je zcela jiná. Ani moje články vás na podnikání nepřipraví tak, jako praxe. Skoro po roce podnikání jsem teprve zjistil, co dělat s neproplacenou fakturou. Je to ostuda? Je to problém? Proč? Do té doby jsem v pohodě pár desítek faktur vystavil a v ničem mi to nebránilo. U prvního problému jsem se zeptal a zjistil, jak se to dělá. Dnes už to vím…

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Zkušenosti získáte hlavně praxí. Nejvíce jich získáte tím, že začnete něco dělat. I když přečtete stovky knih na toto téma, příběhy úspěšných podnikatelů a budete číst diskuze na různých fórech, nikdy nezískáte tolik zkušeností, jako v praxi, kdy sami začnete něco dělat, někam vás to zavede, postaví před nějaké překážky a vy je budete nuceni řešit. To je praxe, to je nejlepší cesta, jakou se cokoliv naučíte. Tím, že to zkusíte…

Sám ani nevím, co bych se před začátkem mého podnikání měl naučit. Jakmile jsem začal podnikat, dělal jsem vlastně vše stejně, jako dříve. Stále jsem rozvíjel svoje aktiva, budoval jsem dál svoje statky a učil se novým věcem. Věřím, že to samé budu dělat i za deset, dvacet let. Nemyslím si, že před začátkem podnikání můžeme vědět, co se vlastně naučit. Až podnikáním samotným zjistíme, co se naučit máme…

Je nevědět nic to správné?

Samozřejmě neříkám, že naprostá neznalost je správná. Tento článek mohu postavit jen na mých zkušenost, na mojí cestě. Sám jsem dlouhou dobu sledoval jiné, daleko lepší a úspěšnější podnikatele. Naučilo mě to asi nejvíce. Dodnes v tom pokračuji a ptám se jich, jak mám danou věc udělat, případně co znamená. Stavím se před nové výzvy a ty se snažím překonat. Jsou to výzvy, o nichž jsem dříve nevěděl, že mě potkají.

Přísloví „chybami se učíme“ nemám příliš rád. Chyba je chyba a neměla by se stávat. Naším cílem je chyb se vyvarovat. V životě se ale dopustíme strašně moc chyb. A opravdu se jimi učíme. Zkuste se ale poučit z chyb jiných. Vy se jich nedopustíte a navíc získáte nové zkušenosti…

Velkou učebnicí je konkurence. Jste v oboru noví a už máte konkurenci? No a? Sám jsem viděl několik přednášek od konkurence a poučil se z jejich slov. Sledoval jsem, jak konkurence co dělá. Pokusil se to udělat lépe. Konkurence je prospěšná, motivuje nás, mnohému nás naučí. Konkurenční boj je způsoben tím, že chceme být lepší, než jiní. A to je to, co bychom měli chtít celý život.

Jaké budou začátky? Co až opravdu začnu?

Začátky jsou vždycky kruté. Na začátku se toho musíte naučit co nejvíce. V prvních týdnech mého zákonem uznaného podnikání jsem se musel naučit spousta novým věcem. Některé mě předtím ani nenapadly. Nevýhodou začátků je to, že jsou pomalé. Většinou to tak je. Osvojujeme si nové věci, rady vkládáme do praxe, rozjíždíme svůj malý byznys. Strašně málo lidem se podaří získat milion za noc. Věřte, že ani vy mezi ně nebudete patřit.

Nebojte se zeptat zkušenějších. Ti v klidu sedí a kouří svoje doutníky. Věřte, že je mnoho takových, co rádi poradí. Jednak to dělají proto, že prostě chtějí poradit a pomoci mladým. Mohou to ale dělat i z jiného důvodu, pohladí svoje ego a podívají se tam, kde byli. Setkáte se se slovy, které vám neudělají radost. Občas si někdo rýpne. Důležité ale je, že vám poradí, pomohou vám a posunou vás zase o kus dál.

Začátky také vyžadují hodně času. Nebudou tak rychlé, jak očekáváte. Bohužel se dočkáte i malých (možná i velkých) neúspěchů. Berte je jako novou zkušenost. V budoucnu se chyb vyvarujete. Pokud jste mladí, většinou nepotřebujete hned vydělávat desítky a stovky tisíc. Živí vás možná ještě rodiče, pojištění neplatíte, možná nejste ani plátci DPH. Využijte tyto výhody ke vzdělávání, nebojte se zkoušet nové věci, začnete s malými cíli a získávejte na nich zkušeností a víru v sama sebe.

Chcete podnikat? Podnikejte! Jak? ZAČNĚTE! Skončit můžete kdykoliv…

Zeptat se můžete i nás. Možná najdeme správnou odpověď… :P

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

jiri-jemelka-web

Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka

Premium
jiri-rostecky-senta-cermakova-web

Jirka Rostecký: Úspěch v podnikání určuje i naše rodina | Senta Čermáková

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

petr-macek-web

Díky čemu roste aplikace Caflou? | Petr Macek

Premium
pavel-milan-cerny-web

Vybudoval Econea.cz, ale nakonec z ní odešel. Cesta za štěstím Pavla Milana Černého

michaela-steinhauser-web

Růst firmy: Jak ho zvládá Skinners? | Michaela Steinhauser

jindra-dohnal-web

Bez strategického myšlení nemáte v byznysu šanci | Jindra Dohnal (Creatixo)

Komentáře

Damián

Před 11 roky

Páčila sa mi veta že “chybami se učíme” nemám příliš rád. Chyba je chyba a neměla by se stávat. Naším cílem je chyb se vyvarovat. … Neviem ako to fungujé cele u Vás v česku ale tu na slovensku vačší podnikatelia si skôr robia srandu a vysmejú Vás než by podporili. Už len z pohľadu začiatku nového podnikania.

Jedná taka vec ma trápi. Ktorá spoločnosť by si od vás kupila služby alebo produkty ked ste práve začali. Záleží aký odbor podnikania.

Odpovědět »

WaQueRe

Před 11 roky

Damián, nehledej rozdíly mezi ČR a SR. Pro Tebe jako podnikatele to není to podstatné. Tady, na Slovensku i jinde se najdou špatní i dobří lidé. Když budeš myslet na ty špatné, tak narazíš na ty špatné. Když budeš hledat ty dobré, tak najdeš ty dobré. To je jednoduché pravidlo fungování vesmíru.

A netrp se tím, kdo si od Tebe koupí produkt, když jsi právě začal. Oslov 100 potenciálních zákazníků a vsadím se, že aspoň jeden se najde. Nenech se odradit tím, že je to málo! I s 1% budeš srovnatelný s úspěšností Apple. Apple je znám na skoro na celém světě, což je přes 7 miliard lidí, prodal 500 milionů iOS zařízení, což je zhruba 4-6 na jeden účet/člověka, takže jeho úspěšnost je někde kolem 1.4%.
Prostě začni, dělej chyby, uč se z nich a zlepšuj se. To je celé.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

Premium
tomas-budnik-web

Udělejte z nuly jedničku. Bývalý ředitel O2 Tomáš Budník o řízení firem

Premium
ondrej-klega

Hledáte investora pro váš e-shop? Takhle získáte eRockets | Ondřej Klega

Premium
daniel-kral-web

Amazon. Takhle na něm prodává Dermacol | Daniel Král

john-vanhara-web

John Vanhara a Jirka Rostecký: Vzdělávejte se a nebojte si říct o pomoc

Inzerce