Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Místo podnikání a provozovna: Nejedná se o stejný pojem?

Mnozí podnikatelé často zaměňují pojmy „místo podnikání“ a „provozovna“. Možná tyto termíny nejsou významově nejvhodnější, ale fakticky znamenají značný rozdíl a je potřeba odlišit, co znamenají.

Právnická osoba má sídlo, fyzická osoba – podnikatel má místo podnikání. Nepochybně by bylo vhodnější zachovat termín sídlo také pro fyzické osoby. Snaha zákonodárců zřejmě směřovala k odlišení firem a jednotlivců i v tomto ohledu.

Kde je místo podnikání?

Místo podnikání se zapisuje do obchodního rejstříku nebo do živnostenského listu a je místem, kde je podnikatel evidován pro ostatní podnikatele, pro finanční úřad, živnostenský odbor, pro instituce i další orgány a jednotlivce. Místo podnikání může být jen jedno. Je důležitým právním předpokladem výkonu podnikatelské činnosti. Podnikatel nemusí v místě podnikání vykonávat předmět svojí činnosti (například prodávat zboží, opravovat přístroje, vyrábět výrobky). Místo podnikání slouží k jednoznačné identifikaci místa, kam je zasílána pošta, kde je vedeno a nalézá se účetnictví, kde se nalézá podnikatelský subjekt.

Co je tedy provozovna?

Místo podnikání se může nacházet v bytě, na chalupě, v kanceláři. Požadavky na místo podnikání nejsou v podstatě žádné. Předpokládá se, že místo podnikání slouží k řízení podnikatelské činnosti.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Provozovna je specifikována jak v obchodním, tak i v živnostenském zákoně jako prostor, v němž je uskutečňována podnikatelská činnost. Tedy místo, kde se vyrábí, prodává, jedná, domlouvá, pracuje. Může být shodná s místem podnikání, ale nemusí.

Provozovna musí splňovat řadu zákonných opatření!

Podle obchodního zákoníku (§7) musí být provozovna označena obchodní firmou nebo jménem a příjmením či názvem podnikatele, k níž může být připojen název provozovny nebo jiné rozlišující označení.

Nastává však poněkud složitější situace s živnostenským zákonem, jelikož musí být provozovna značena nejen jménem, ale také identifikačním číslem podnikatele a údajem o místě podnikání. Tam, kde se prodává zboží, nebo poskytují služby spotřebitelům, musí být na viditelném místě umístěn údaj o osobě odpovědné za chod provozovny, prodejní a provozní doba a v případě ubytovacího zařízení kategorie a třída ubytovacích služeb. Při uzavření provozovny je třeba nejméně 3 dny předem oznámit začátek a konec uzavření.

Provozovna musí odpovídat hygienickým, stavebním, požárním, bezpečnostním a dalším předpisům. Zboží musí být prodáváno a skladováno v souladu s předpisy a na provozovně musejí být doklady o nabytí. Přítomna také musí být osoba ovládající český jazyk, která vyřídí záležitosti s klienty.

Provozoven může mít podnikatel několik. Pokud není vlastníkem, musí předložit nájemní či podnájemní smlouvu. Provozovna je vedena pod místně příslušným úřadem, ale veškerá komunikace se uskutečňuje prostřednictvím místa podnikání. Zahájení a ukončení činnosti provozovny je podnikatel povinen oznámit nejméně 3 dny předem. Pouze provozovny uvedené v oznámení živnosti nebo v koncesi uvedené, není třeba oznamovat. Pouze na ukončení provozu je oznamovací lhůta 15 dní. Nesplnění oznamovací povinnosti je sankcionováno až do výše 50.000 Kč.

Jak se správně rozhodnout?

Každý podnikatel se musí rozhodnout, kde a proč mít místo podnikání a kde provozovnu. Někdy může být výhodné spojit obě místa. Třeba v případě kamenné prodejny. Pokud ale má provozoven několik, musí určit místo podnikání pouze jedno. Potom je dobré, aby bylo blízko bydliště nebo místa, kde se zdržuje, protože mu tam budou chodit veškeré dokumenty. Stejně tak je lepší mít provozovnu na jiném místě, když nechce, aby měl vstup do bytu stále k dispozici různým kontrolám.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jiří Knop

Jeden z hlavních redaktorů našeho magazínu, který nepíše jen o podnikání, ale také o právu a informačních technologiích.

Nenechte si ujít

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

lukas-chadraba-web

Budoucnost internetu: Co Immersive tech, Metaverse a web3 znamenají pro firmy? | Lukáš Chadraba (DesignDev)

vit-endler-web

Investice přes crowdfunding pohledem investora. Jak nad nimi přemýšlet? | Vít Endler (finGOOD)

Právě vyšlo

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Jak na ni najít nejlepší lidi? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Premium
jiri-hlavenka-web

Krize ve firmě nikoho nebaví. Jak z ní vzejít silnější? | Jiří Hlavenka

Nejoblíbenější

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Komentáře

Ema

Před 2 roky

Dobrý den,

potřebovala bych poradit s označením provozovny (respektive sídla firmy, kde budu poskytovat konzultace a poradenství). Bydlím v paneláku, byt je v mém osobním vlastnictví, pracuji na HPP, ale plánuji od září i ŽL jako vedlejší činnost. Nevím, kam bych dala označení, když nahlásím provozovnu stejnou jako své bydliště. Na vchodové dveře u domu ne. Je možné označení dát na schránku (formou nálepky) a také na dveře bytu?

Děkuji za odpověď. Ema

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Finanční řízení CZC.cz, zdroje růstu do budoucna, manažerské myšlení

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

Premium
eduard-mika-web

Seniorní management. Jak ho přivést a motivovat? | Eduard Míka (Reflex Capital, ex-MALL.cz)

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Inzerce