Inzerce

Inzerce

Místo podnikání a provozovna: Nejedná se o stejný pojem?

Mnozí podnikatelé často zaměňují pojmy „místo podnikání“ a „provozovna“. Možná tyto termíny nejsou významově nejvhodnější, ale fakticky znamenají značný rozdíl a je potřeba odlišit, co znamenají.

Inzerce

Právnická osoba má sídlo, fyzická osoba – podnikatel má místo podnikání. Nepochybně by bylo vhodnější zachovat termín sídlo také pro fyzické osoby. Snaha zákonodárců zřejmě směřovala k odlišení firem a jednotlivců i v tomto ohledu.

Kde je místo podnikání?

Místo podnikání se zapisuje do obchodního rejstříku nebo do živnostenského listu a je místem, kde je podnikatel evidován pro ostatní podnikatele, pro finanční úřad, živnostenský odbor, pro instituce i další orgány a jednotlivce. Místo podnikání může být jen jedno. Je důležitým právním předpokladem výkonu podnikatelské činnosti. Podnikatel nemusí v místě podnikání vykonávat předmět svojí činnosti (například prodávat zboží, opravovat přístroje, vyrábět výrobky). Místo podnikání slouží k jednoznačné identifikaci místa, kam je zasílána pošta, kde je vedeno a nalézá se účetnictví, kde se nalézá podnikatelský subjekt.

Co je tedy provozovna?

Místo podnikání se může nacházet v bytě, na chalupě, v kanceláři. Požadavky na místo podnikání nejsou v podstatě žádné. Předpokládá se, že místo podnikání slouží k řízení podnikatelské činnosti.

Provozovna je specifikována jak v obchodním, tak i v živnostenském zákoně jako prostor, v němž je uskutečňována podnikatelská činnost. Tedy místo, kde se vyrábí, prodává, jedná, domlouvá, pracuje. Může být shodná s místem podnikání, ale nemusí.

Provozovna musí splňovat řadu zákonných opatření!

Podle obchodního zákoníku (§7) musí být provozovna označena obchodní firmou nebo jménem a příjmením či názvem podnikatele, k níž může být připojen název provozovny nebo jiné rozlišující označení.

Nastává však poněkud složitější situace s živnostenským zákonem, jelikož musí být provozovna značena nejen jménem, ale také identifikačním číslem podnikatele a údajem o místě podnikání. Tam, kde se prodává zboží, nebo poskytují služby spotřebitelům, musí být na viditelném místě umístěn údaj o osobě odpovědné za chod provozovny, prodejní a provozní doba a v případě ubytovacího zařízení kategorie a třída ubytovacích služeb. Při uzavření provozovny je třeba nejméně 3 dny předem oznámit začátek a konec uzavření.

Provozovna musí odpovídat hygienickým, stavebním, požárním, bezpečnostním a dalším předpisům. Zboží musí být prodáváno a skladováno v souladu s předpisy a na provozovně musejí být doklady o nabytí. Přítomna také musí být osoba ovládající český jazyk, která vyřídí záležitosti s klienty.

Provozoven může mít podnikatel několik. Pokud není vlastníkem, musí předložit nájemní či podnájemní smlouvu. Provozovna je vedena pod místně příslušným úřadem, ale veškerá komunikace se uskutečňuje prostřednictvím místa podnikání. Zahájení a ukončení činnosti provozovny je podnikatel povinen oznámit nejméně 3 dny předem. Pouze provozovny uvedené v oznámení živnosti nebo v koncesi uvedené, není třeba oznamovat. Pouze na ukončení provozu je oznamovací lhůta 15 dní. Nesplnění oznamovací povinnosti je sankcionováno až do výše 50.000 Kč.

Jak se správně rozhodnout?

Každý podnikatel se musí rozhodnout, kde a proč mít místo podnikání a kde provozovnu. Někdy může být výhodné spojit obě místa. Třeba v případě kamenné prodejny. Pokud ale má provozoven několik, musí určit místo podnikání pouze jedno. Potom je dobré, aby bylo blízko bydliště nebo místa, kde se zdržuje, protože mu tam budou chodit veškeré dokumenty. Stejně tak je lepší mít provozovnu na jiném místě, když nechce, aby měl vstup do bytu stále k dispozici různým kontrolám.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jiří Knop

Jeden z hlavních redaktorů našeho magazínu, který nepíše jen o podnikání, ale také o právu a informačních technologiích.

Nenechte si ujít

denis-radabolski-web

Cookies a analytika v marketingu | Denis Radabolski (Fragile)

martin-borl-web

Marketing e-shopu s obuví LittleShoes.cz | Martin Borl

Premium
jan-vlachynsky-web

Jan Vlachynský: Jak být dobrým šéfem?

Právě vyšlo

Premium
michal-krutis-web

Marketingová strategie středně velké firmy | Michal Krutiš

adam-neuberger-web

Nákup kryptoměn: Jak na něj? | Adam Neuberger (Probinex)

igor-strecko-web

Konsolidace na webhostingovém trhu | Igor Strečko (Webglobe)

Nejoblíbenější

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

Premium
dominik-pichal-web

Privátní značky: Jak je vytvořit? | Dominik Píchal (Grizly.cz)

Premium
petr-pouchly-web

Proč pro vás nechtějí pracovat špičkoví lidé? | Petr Pouchlý

Komentáře

Ema

Před 1 rokem

Dobrý den,

potřebovala bych poradit s označením provozovny (respektive sídla firmy, kde budu poskytovat konzultace a poradenství). Bydlím v paneláku, byt je v mém osobním vlastnictví, pracuji na HPP, ale plánuji od září i ŽL jako vedlejší činnost. Nevím, kam bych dala označení, když nahlásím provozovnu stejnou jako své bydliště. Na vchodové dveře u domu ne. Je možné označení dát na schránku (formou nálepky) a také na dveře bytu?

Děkuji za odpověď. Ema

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
ivana-sediva-web

Růst firmy: Jak mu postavit pevné základy? | Ivana Šedivá

Premium
robert-stipek-web

Jak řídit kvalitu práce v digitální agentuře? | Robert Štípek (KOFEIN)

martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas (ADLER): Strategie v podnikání, řízení firmy, zvládání krize

Premium
milan-duda-web

Kampaň Dvojky v CZC.cz: Jak dělat brandové kampaně? | Milan Duda