Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Místo podnikání a provozovna: Nejedná se o stejný pojem?

Mnozí podnikatelé často zaměňují pojmy „místo podnikání“ a „provozovna“. Možná tyto termíny nejsou významově nejvhodnější, ale fakticky znamenají značný rozdíl a je potřeba odlišit, co znamenají.

Inzerce

Právnická osoba má sídlo, fyzická osoba – podnikatel má místo podnikání. Nepochybně by bylo vhodnější zachovat termín sídlo také pro fyzické osoby. Snaha zákonodárců zřejmě směřovala k odlišení firem a jednotlivců i v tomto ohledu.

Kde je místo podnikání?

Místo podnikání se zapisuje do obchodního rejstříku nebo do živnostenského listu a je místem, kde je podnikatel evidován pro ostatní podnikatele, pro finanční úřad, živnostenský odbor, pro instituce i další orgány a jednotlivce. Místo podnikání může být jen jedno. Je důležitým právním předpokladem výkonu podnikatelské činnosti. Podnikatel nemusí v místě podnikání vykonávat předmět svojí činnosti (například prodávat zboží, opravovat přístroje, vyrábět výrobky). Místo podnikání slouží k jednoznačné identifikaci místa, kam je zasílána pošta, kde je vedeno a nalézá se účetnictví, kde se nalézá podnikatelský subjekt.

Co je tedy provozovna?

Místo podnikání se může nacházet v bytě, na chalupě, v kanceláři. Požadavky na místo podnikání nejsou v podstatě žádné. Předpokládá se, že místo podnikání slouží k řízení podnikatelské činnosti.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Provozovna je specifikována jak v obchodním, tak i v živnostenském zákoně jako prostor, v němž je uskutečňována podnikatelská činnost. Tedy místo, kde se vyrábí, prodává, jedná, domlouvá, pracuje. Může být shodná s místem podnikání, ale nemusí.

Provozovna musí splňovat řadu zákonných opatření!

Podle obchodního zákoníku (§7) musí být provozovna označena obchodní firmou nebo jménem a příjmením či názvem podnikatele, k níž může být připojen název provozovny nebo jiné rozlišující označení.

Nastává však poněkud složitější situace s živnostenským zákonem, jelikož musí být provozovna značena nejen jménem, ale také identifikačním číslem podnikatele a údajem o místě podnikání. Tam, kde se prodává zboží, nebo poskytují služby spotřebitelům, musí být na viditelném místě umístěn údaj o osobě odpovědné za chod provozovny, prodejní a provozní doba a v případě ubytovacího zařízení kategorie a třída ubytovacích služeb. Při uzavření provozovny je třeba nejméně 3 dny předem oznámit začátek a konec uzavření.

Provozovna musí odpovídat hygienickým, stavebním, požárním, bezpečnostním a dalším předpisům. Zboží musí být prodáváno a skladováno v souladu s předpisy a na provozovně musejí být doklady o nabytí. Přítomna také musí být osoba ovládající český jazyk, která vyřídí záležitosti s klienty.

Provozoven může mít podnikatel několik. Pokud není vlastníkem, musí předložit nájemní či podnájemní smlouvu. Provozovna je vedena pod místně příslušným úřadem, ale veškerá komunikace se uskutečňuje prostřednictvím místa podnikání. Zahájení a ukončení činnosti provozovny je podnikatel povinen oznámit nejméně 3 dny předem. Pouze provozovny uvedené v oznámení živnosti nebo v koncesi uvedené, není třeba oznamovat. Pouze na ukončení provozu je oznamovací lhůta 15 dní. Nesplnění oznamovací povinnosti je sankcionováno až do výše 50.000 Kč.

Jak se správně rozhodnout?

Každý podnikatel se musí rozhodnout, kde a proč mít místo podnikání a kde provozovnu. Někdy může být výhodné spojit obě místa. Třeba v případě kamenné prodejny. Pokud ale má provozoven několik, musí určit místo podnikání pouze jedno. Potom je dobré, aby bylo blízko bydliště nebo místa, kde se zdržuje, protože mu tam budou chodit veškeré dokumenty. Stejně tak je lepší mít provozovnu na jiném místě, když nechce, aby měl vstup do bytu stále k dispozici různým kontrolám.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jiří Knop

Jeden z hlavních redaktorů našeho magazínu, který nepíše jen o podnikání, ale také o právu a informačních technologiích.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

tomas-mitana-web

Největší technologické překážky v růstu e-shopů | Tomáš Mitana (Shoptet)

Právě vyšlo

jiri-kawulok-web

E-commerce v Česku: Co ji čeká a jak se připravit? | Jiří Kawulok (Lemonero)

Premium
petr-cernansky-web

Má prý zákaznickou podporu lepší než většina e-shopů. Jak ji Rybízák dělá? | Petr Čerňanský

ruslan-skopal-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? | Ruslan Skopal (Trenýrkárna.cz)

Nejoblíbenější

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Komentáře

Ema

Před 3 roky

Dobrý den,

potřebovala bych poradit s označením provozovny (respektive sídla firmy, kde budu poskytovat konzultace a poradenství). Bydlím v paneláku, byt je v mém osobním vlastnictví, pracuji na HPP, ale plánuji od září i ŽL jako vedlejší činnost. Nevím, kam bych dala označení, když nahlásím provozovnu stejnou jako své bydliště. Na vchodové dveře u domu ne. Je možné označení dát na schránku (formou nálepky) a také na dveře bytu?

Děkuji za odpověď. Ema

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
john-vanhara-web

John Vanhara: Růst firmy, zaměření na zisk, výběr a řízení lidí

Premium
martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas: Jak předat firmu nástupci a posunout se do role majitele?

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Inzerce