Udržovat blog aktivní je velmi náročné. Časem může dojít inspirace na nové články a čtenáři tak brzy začnou být zklamaní z prodlev při čekání na nový obsah. Naštěstí ale existuje spousta tipů, jak se při psaní inspirovat. Které to jsou a jaké by vás možná nenapadly?
Inzerce
V tomto článku se podíváme na netradiční tipy na nové články pro firemní, ale klidně i osobní blog. Ať reprezentujete celou firmu, či jen sami sebe, můžete čtenáře překvapit několika nestandardními tématy. V Česku je příliš blogerů nevyužívá, ale postupně už můžeme nalézt první vlaštovky.
Vyzpovídejte sebe i ostatní
Populárním formátem jsou rozhovory. Často totiž přinesou spoustu zajímavých informací, které čtenáře poučí a třeba i pobaví. Rozhovory ale většina blogů a magazínů chápe jako prostředek, jak vyzpovídat někoho významného v oboru. Není nestandardní, když i freelanceři na svých blozích zveřejňují rozhovory s jinými profesionály. Co k tomu ale přistoupit jinak?
Rozhovory můžete udělat se spoustou jiných lidí:
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
se zaměstnanci své firmy (podpořte svou značku, ukažte svým zákazníkům prostředí firmy, zpropagujte své lidi);
se spokojenými zákazníky (ukažte těm novým reálné výsledky reálných lidí, odkryjte tváře těch, kdo využívají vaše produkty či služby);
se specialisty ve vašem oboru (vyzpovídejte pro svůj blog o copywritingu třeba UX designéra a zkuste čtenářům zprostředkovat jeho pohled na copywriting).
U rozhovorů nebuďte obecní. Zkuste jít více do hloubky. Lidé už mají dost povrchních rozhovorů, které jste vytvořili ve dvou e-mailech. Položte doplňující otázky, doplňte reálná data a zkuste čtenáře překvapit a nadchnout.
Vaše oblíbené nástroje
Internet je plný všemožných aplikací. Každý využívá nějaké, ale všichni hledáme něco lepšího. Chceme si totiž usnadnit práci, zefektivnit organizaci svého času, komunikaci s kolegy a mnoho dalšího. Všechny nás také odlišuje jedna věc – to, jak dané aplikace využíváme. Třeba Daniel Gamrot (videorozhovor s ním najdete zde) představuje několik způsobů, jak lze využít Evernote. A podobně je tomu i u jiných aplikací.
Zkuste vzít ty, které každý den při své práci využíváte vy, a zrecenzujte je. Napište vaše zkušenosti s jejich používáním a odkryjte, jak s nimi pracujete. Třeba své čtenáře inspirujete a kdoví, možná i oni poradí vám.
Mimochodem, je vcelku zajímavé sledovat, jak různí lidé používají odlišným způsobem klasické nástroje jako Gmail (a jeho štítky), Google Drive (a práci s dokumenty), Evernote (a třídění poznámek – někteří v něm mají i vizitky, doklady atd.), WorkFlowy (a stovky odrážek) a mnoho dalších. Jak je používáte vy?
Srovnávejte
Kromě recenzí oblíbených aplikací se nebojte ani srovnávat. Před nedávnem vydal Michal Kubíček na svém blogu srovnání chatovacích nástrojů pro e-shopy. Pamatuji si, že ještě několik dní po vydání článku jsem na něj narážel na Twitteru (podle ikonek pod článkem jej sdílelo přes 250 lidí na Twitter a 190 na Facebook).
Zajímavé články sdílím na svém Twitteru, sledujte mě: Follow @atsor
Podobných článků vzniká více. Lidé rádi srovnávají a sledují rozdíly mezi dvěma podobnými aplikacemi. Třeba právě oni používají tu horší nebo jsou v situaci, kdy o některé z nich přemýšlí a tento článek jim může rozhodování usnadnit.
Zkoušeli jste nějaké aplikace i vy? Napište o tom, podělte se o výsledky svého testování a doporučte čtenářům vhodné řešení. V kombinaci s předchozím tipem máte hned téma pro dva články na svůj blog!
Vytvářejte seznamy
Informace se nejlépe konzumují najednou. Mně, když hledám tip na nějakou zajímavou knihu, neudělá nic větší radost než seznam někoho jiného. Třeba Michal Hardyn na svém blogu rád vytváří seznamy oblíbených aplikací, audioknih a různé recenze. Jeho články jsou praktické a pro čtenáře představují velký zdroj nové inspirace.
Seznamů můžete vytvářet spoustu, napadají mne třeba následující:
výběr povedených článků (Eliška Vyhnánková podobný seznam článků o sociálních sítích posílá i ve svém newsletteru, vždy mi tím zvedne náladu),
plánované konference (pořád se nějaké pořádají, ale nikdo neví, kdy a jaké – pokud tedy nevyužívá náš kalendář),
firmy, s nimiž máte dobré zkušenosti,
oblíbená videa (motivační, přednášky…) atd.
A určitě vás toho napadne více. Stačí zjistit, co může vaše čtenáře zajímat.
Now & Before
Víte, proč na sociálních sítích slaví takový úspěch obrázky „Now & Before“? Protože lidé opět rádi srovnávají. Když se před časem Miroslav Uďan dostal zázračně do formy, běhal po sociálních sítích jeho rozhovor. Lidé si mohli prohlédnout, jak vypadal dříve a jak vypadá teď.
Nemusíte hubnout ani posilovat, ale co podobný článek napsat o vašem byznysu? Na mém blogu slavil úspěch článek o tom, z čeho se začínající podnikatel může zcvoknout. Podobně jako ten Miroslavův narážel na to, co bylo a co teď už není. Napište i vy, jak vypadala vaše firma třeba před dvěma lety, co jste tehdy nevěděli a na co dnes už jen s úsměvem vzpomínáte. Ukažte svůj růst, poučte své čtenáře a motivujte je sami sebou.
Ukažte svůj neúspěch
Úspěch ale není to jediné, co máte. Určitě se vám i spousta věcí nepovedla. Třeba jste proinvestovali tisíce korun špatně nastavenou kampaní na Facebooku. V čem jste udělali chybu a jak se z toho mohou vaši čtenáři poučit?
Kouzlem publikování vlastního neúspěchu je budování vztahu se čtenáři. Ti totiž rázem pochopí, že se je nesnažíte jen uchvátit svou dokonalostí, ale že se nebojíte ukázat ani chyby. Podobné články se navíc i dobře sdílejí, protože jsou praktické a upřímné.
Jedním z mých nejčtenějších článků na osobním blogu je co se mi v roce 2012 nepovedlo. Vydal jsem ho na Silvestra a přesto si získal tisíce přečtení. Velmi mne potěšily i komentáře, podle kterých si můžete sami domyslet, jak asi článek na čtenáře působil.
Pár tipů na závěr
Způsobů, jak hledat inspiraci na nové články, je mnoho. Jedním z nich je třeba ten, že se zeptáte svých čtenářů (sociální sítě k tomu přímo vybízejí) nebo že budete psát o tom, na co se vás nejčastěji ptají vaši zákazníci. Nezapomínejte ale na základní pravidla, kterými byste se měli řídit ve všech případech:
Pište jen tehdy, pokud máte co říct. Nikdo nechce číst články o ničem.
Pište jen v tom nejmenším možném rozsahu. Čím je článek delší, tím si jej přečte méně lidí. Neprodlužujte je jen proto, aby byl dlouhé.
Pracujte s nadpisy. Pomáhají číslovky na začátku, kouzelné „jak“ a krátká, ale zato úderná hesla.
Formátujte a rozdělujte. Důležité části tučně, správně použité podnadpisy, odrážky a spousta dalších.
Nebojte se odkazovat. Čtenáři si rádi přečtou související články. Vy navíc potěšíte jiné blogery a příště třeba odkážou oni na vás.
Servírujte obsah tak, aby se dobře konzumoval. Žádné malé písmo, světlá na světlé a podobně.
Vyhněte se nejčastějším chybám, které blogeři dělají. Shrnuli jsme je v tomto článku.
Jaké další tipy pro psaní nových článků máte vy? Podělte se s námi o to, co vám nejvíce fungovalo a kde jste se naopak spálili.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Ahoj :D Hodně mi pomáháte ohledně blogování a vaše rady vážně nejsou jen lážo plážo napsané, ale jde vidět že si na tom dáváte hodnè záležet :-). Kdyby jste se chteli kouknout ma můj blog, prosím koukněte se :) pokud možno mi řekněte co mám dělat jinak atd :-). Blog: http://eliss-blog14.webnode.cz
Děkuji :-)
Psát blog se stalo v poslední době takovou módní záležitostí, ale není blog jako blog. Aby byl blog zajímavý a lidé ho vyhledávali, musí být především pestrý, obrázky, krátká videa,… to vše udělá své. Lidé se také rádi ztotožňují s nějakou konkrétní osobou, takže krátké výstižné příběhy z každodenního života mají úspěch. A hlavní zásada – text nesmí být nikdy dlouhý, vyprávění psané na několik stran, v rozsahu jednoho či dvou odstavců vám nikdo číst nebude. Blog není kniha a jeho návštěvníci nechtějí číst román, ale zajímavosti na několik vět s výstižnými nadpisy. A také je dobré svoje články přizpůsobit aktuálnímu období, v němž se zrovna nacházíme, tzn. že v lednu nebudeme psát o tom, jak jsme si výtečně pochutnali na jahodách a nebo jak jsme si v srpnu zalyžovali někde na ledovci. Čtenář musí mít vždy pocit, že to, o čem se píše, může snadno prožít i on sám.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Eliss Jelínková
Před 7 roky
Ahoj :D Hodně mi pomáháte ohledně blogování a vaše rady vážně nejsou jen lážo plážo napsané, ale jde vidět že si na tom dáváte hodnè záležet :-). Kdyby jste se chteli kouknout ma můj blog, prosím koukněte se :) pokud možno mi řekněte co mám dělat jinak atd :-). Blog: http://eliss-blog14.webnode.cz
Děkuji :-)
Odpovědět »
Majka
Před 7 roky
Psát blog se stalo v poslední době takovou módní záležitostí, ale není blog jako blog. Aby byl blog zajímavý a lidé ho vyhledávali, musí být především pestrý, obrázky, krátká videa,… to vše udělá své. Lidé se také rádi ztotožňují s nějakou konkrétní osobou, takže krátké výstižné příběhy z každodenního života mají úspěch. A hlavní zásada – text nesmí být nikdy dlouhý, vyprávění psané na několik stran, v rozsahu jednoho či dvou odstavců vám nikdo číst nebude. Blog není kniha a jeho návštěvníci nechtějí číst román, ale zajímavosti na několik vět s výstižnými nadpisy. A také je dobré svoje články přizpůsobit aktuálnímu období, v němž se zrovna nacházíme, tzn. že v lednu nebudeme psát o tom, jak jsme si výtečně pochutnali na jahodách a nebo jak jsme si v srpnu zalyžovali někde na ledovci. Čtenář musí mít vždy pocit, že to, o čem se píše, může snadno prožít i on sám.
Odpovědět »