Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Přej si něco, padá startup! Jak zvládnout neúspěch se ctí?

Markéta Jeníková
Před 10 roky

Založit vlastní startup, vložit do něj svou nezměrnou kreativitu a také na něm pohádkově zbohatnout – to je přáním celé mladé generace podnikavců v oblasti informačních technologií. Do jaké míry jsou ale tyto sny reálné?

Řekněme si na rovinu, že takový scénář, jaký jsme nastínili v úvodu, se podaří naplnit jen málokomu. Drtivá většina startupů zcela zákonitě skončí neúspěchem. V tom lepším případě si z neúspěchu odnesete jen pošramocené ego a cennou zkušenost do budoucna, v tom horším ale i vysáté konto, existenciální nejistotu a poškozenou reputaci.

Neúspěch bolí – a nemá cenu předstírat opak

V souvislosti s boomem startupů se rozvíjí zajímavý trend: neúspěch na tomto poli se stává čímsi přijatelným, zkrátka jedním z možných konečných výstupů. Nepochybně to souvisí s devalvací samotného pojmu neúspěch v oblasti, kde selháním končí drtivá řada projektů.

Paul Smith, spoluzakladatel startupu Ignite, ovšem správně upozorňuje na nebezpečí, která takový přístup skrývá. „Je rozdíl mezi prohlášením, že je neúspěch možný, a tím, že je akceptovatelný,“ podotýká.

Inzerce

Startup je, jako kterýkoliv jiný podnik, specifickou entitou s vlastními podmínkami a cíli. Pokud není vaším primárním cílem právě selhání, pak je neúspěch vždy tím špatným a nepřijatelným výstupem. Nehledě na to, kolik startupů skončí špatně, rozhodně se nejedná o věc hodnou poplácávání po zádech. Už z toho prostého důvodu, že při ukončení činnosti takového startupu určitě pár lidí přijde o práci a také o své peníze.

Jak odejít se ctí?

Už víte, že se vám vše hroutí pod rukama. Pracujete dvacet hodin denně a věci se ze špatných mění v příšerné. Je čas zavřít krám. Když víte, že končíte, udělejte aspoň maximum pro to, abyste odešli se ctí a hrdostí.

Komunikujte

První, o co se musíte postarat, než se o nejnovějším stavu věcí dozví veřejnost, je úroveň komunikace se všemi zúčastněnými. Především o všem včas informujte své investory, akcionáře a další zainteresované osoby. Jedná se totiž o lidi, kteří do vašeho startupu vložili své peníze, zkušenosti i drahocenný čas a zaslouží si proto aspoň naprosté minimum přehledu o aktuální situaci. Nebojte se jich zeptat na radu, co dál – i když budou třeba velmi rozhořčení. Je i v jejich zájmu, aby celá situace dopadla co nejlépe.

Co se týče médií, snažte se udržet celou věc v tajnosti, dokud nebudete mít vypracovaný podrobný plán svého odchodu a vyrovnání se se všemi jeho důsledky. Přiznat neúspěch vašeho startupu nebude nikdy příjemnou záležitostí, a tak se postarejte i o to, aby vaše PR bylo předem schváleno právě investory, akcionáři a dalšími klíčovými osobami – mají na celé záležitosti stejný zájem, jako vy.

Neprocházejte svou soukromou apokalypsou sami. Najděte dobrého přítele, partnera nebo kolegu, který bude schopen vás podržet a dodat cenné rady. Neuzavírejte se do sebe a snažte si stále udržet jistou perspektivu.

Postarejte se o finance

Co se týče financí, vzdejte se naivních představ, že příští týden uzavřete skvělý obchod nebo vyhrajete ve Sportce a vše se zlepší. Obě možnosti mají zhruba stejnou šanci na uskutečnění a navíc, i kdyby se na vás štěstí přeci jen usmálo, nevyřeší to zásadnější problém, který vás do této situace přivedl. Místo utrácení peněz za provoz polomrtvého startupu nebo za lístky do loterie šetřete zbytek svých prostředků na důstojné ukončení činnosti startupu.

Zejména splaťte veškeré dluhy. Případní dlužníci budou své peníze vymáhat po vašich investorech. Dovolit takovou situaci zcela jistě srazí vztahy mezi vámi a vašimi investory na hodnotu absolutní nuly. Kde sehnat finance? Prozkoumejte každou možnost, jak svůj startup prodat. Klidně i hodně pod cenou – každá cifra na účtu se hodí pro důstojnější odchod. Pamatujte, že jakmile se zpráva o vašem neúspěchu dostane na veřejnost, hodnota vašeho podniku prudce poklesne. Vytvořte si proto strategii, jak „trhnout“ co nejvíce.

Pád prostě bolí. Měl by bolet. Měl by souviset s takovými věcmi, jako je deprese, křik, pláč, hádky. Neúspěch zanechává zranění a jizvy, někdy dost hluboké. Je to tak správně. Nicméně to neznamená, že by mladí nadšenci měli opustit snahu o jakoukoliv akci a začít se držet vyšlapaných cestiček. Kdepak, inovace a určité riziko jsou nutné. Je třeba přijmout možnost pádu, ale také mít stále na vědomí jeho nezbytné důsledky. Je třeba spadnout a rozbít si nos, ale potom zase vstát a hlavně se ze svých chyb poučit. A ačkoliv je neúspěch možností, kterou nikdo z nás nechce zažít, je třeba s ní počítat a jako správný skaut být vždy připraven.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Komentáře

Honza

Před 10 roky

Dlužníci nic vymáhat nebudou, na rozdíl od věřitelů ;)

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing