„Uděláme blog! Budeme psát novinky! Obsah je přece král a co je obsahovějšího než takový blog?“ Tak zní slova řady majitelů firem, kteří přemýšlí nad svými webovými stránkami a jejich obsahem. A tak taky vzniká spousta blogů. Jenomže pak následuje řada chyb a blog postupně upadá. Co ho zabíjí?
Inzerce
V nedávném článku jsme si povídali o tom, jak vytvořit efektivní blog. Zjistili jsme i to, jak k němu přistupují různé firmy a proč ho vlastně dělají. I ony se ale mohou dopustit řady chyb, které ovlivní vnímání blogu čtenáři i jeho efektivnost.
Chybí strategie
Mít blog je sice hezké, ale nestačí to. Musíte mít blog, který plní vaše představy a následuje vaše cíle. Vytvářet jeden článek za druhým se může naprosto minout účinkem, pokud tomu nestanovíte pevný řád a předem si nezodpovíte následující otázky:
Proč chcete blog vůbec psát?
Co od firemního blogu očekáváte?
Kdo jej má číst a co ho k tomu má motivovat?
Čím pro něj blog má být užitečný?
Kolik jste ochotni či schopni do blogu investovat času a peněz?
Na základě odpovědí na tyto otázky teprve můžete sestavit strategii, která vám při jeho tvorbě bude pomáhat. Řada firem brzy skončí na tom, že nemá dostatek témat pro nové články, chybí jim inspirace, blog negeneruje očekávané výsledky a z psaní se stává otravná rutina.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Tomu můžete předcházet vytvořením plánu, podle nějž budete při tvorbě blogu postupovat. „Pokud firma bloguje jednou týdně, v pohodě se takový plán vejde na dvě strany formátu A3. Je třeba dopředu alespoň orientačně vědět, o čem budou autoři příspěvků psát. Pak to bude dávat smysl a příspěvky na sebe budou pěkně navazovat,“ radí obsahový stratég a copywriter Marián Kábele.
Nemyslí se na čtenáře
Druhým častým prohřeškem firemních blogů je samotný obsah, který vůbec nereaguje na potřeby a očekávání svých čtenářů. Je to sice škoda, ale nikoho moc nezajímá to, že se vaše firma zúčastnila velkého školení nebo že máte nový certifikát. Čtenářům to samozřejmě sdělit můžete, ale není to nic, za čím by se někdo chtěl vracet.
Pokud si nejste jisti tím, co čtenářům psát, zkuste před založením blogu provést vlastní průzkum nebo se zeptat někoho zkušenějšího. „Nemá-li interní firemní tým dobré nápady, o čem blogovat, pak může být řešením najmutí obsahového stratéga,“ radí Kábele a jedním dechem dodává: „Publikovaný obsah musí být čtenářům užitečný, bavit je. Jinak blog nebude nikdo chtít číst a pro firmu to bude ztráta času.“
Nepublikuje se pravidelně
V minulém článku jsme se zabývali frekvencí, s jakou na firemním blogu přispívat. Dozvěděli jsme se třeba to, že se společnost ACOMWARE snaží přispívat až 10 články měsíčně. Kábele zase radil přispívat alespoň jednou týdně.
Pravidelnost publikací nového obsahu je ale mnohdy i velmi přeceňovaným tématem. Stejně jako by mezi články neměly být dlouhé intervaly, neměla by se naopak upřednostňovat kvantita před kvalitou. Snadno najdete blogy, které vydávají sice málo článků, ale když už něco vydají, čtenáři jsou kvalitou nového obsahu nadšeni.
Zvažte proto, jak často jste schopni přispívat, kolik času vám zabere vytvoření kvalitního článku a pokuste se najít kompromis, který bude přijatelný jak pro vás, tak pro vaše čtenáře.
Blog se nepropaguje
Ano, i blog zaslouží propagaci. Překvapivě nikdo nebude číst vaše články, když o nich nikomu neřeknete. Způsobů, jak firemní blog propagovat, je přitom několik. Posloužit mohou sociální sítě, pro něž můžete vytvářet hodnotný obsah, který vaše fanoušky bude zajímat.
„Facebook lze použít jako médium k doručení obsahu. Cílem je v takovém případě dostat uživatele Facebook na blog. Doporučuji dbýt na správný náhledový obrázek odkazu ve velikosti 1200×628 px s CTA. Představte si ho mezi 100 dalšími příspěvky a udělejte vše pro to, aby ten váš zaujal nejvíc,“ radí Bartoš a dodává: „Do příspěvku napište pár slov, kterými se pokuste vyvolat zvědavost. Péči věnujte i headline a podheadline, díky nimž opět můžete získat body navíc.“ Videorozhovor s Honzou najdete zde, je plné dalších tipů.
Bát byste se neměli ani investování do reklamy. Podle Honzy stačí pár stovek a váš příspěvek se může dostat k podstatně více lidem.
Posledním častým zabijákem firemních blogů je nedočkavost. Výsledky se totiž nedostaví hned a nestačí pár článků k tomu, abyste najednou měli tisíce čtenářů a z nich většina poptala vaše služby. Naopak je potřeba s blogem pracovat dlouhodobě a jako dlouhodobý projekt jej i vnímat. Blog není nástroj, jak rychle zvýšit svůj zisk, ale spíše jak zpropagovat svou značku, budovat vztah se zákazníky a ano, i jak oslovit zákazníky nové.
V Česku sice příliš firem nebloguje, přesto zde ale máme několik skvělých firemních blogů, kterými se můžete inspirovat. Všímejte si zejména kvality jejich obsahu, jeho struktury, frekvence publikování a pokuste se pochopit i jejich strategii.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
John Vanhara a Jirka Rostecký: Vzdělávejte se a nebojte si říct o pomoc
Zaujal mě výčet těch kvalitních blogů, všechno jsou to firmy, které se zabývají online marketing, seo apod. Co nějaký tip na blog, který není z tohoto oboru, ale z nějakého, který je blíž „normálním lidem“. Osobně jsem blog pojal jako poradnu a témata jsou zatím volena dle klíčových slov nebo dotazů na chatu. http://www.rostoucinabytek.com/poradna/ Článků je jen několik, ale web neběží ani od začátku roku a na psaní byl čas až nyní. Chci udržet frekvenci na 2 článcích do poradny měsíčně, pak mám ještě aktuality, které ale nejsou o kvalitním obsahu, ale spíš krátkých sděleních pro návštěvníky.
Jsou to přesně věci, které lze aplikovat i na nefiremní blogy. Pokud přestanu psát na tom svém blogu https://potkamesevevlaku.wordpress.com/, je to pak katastrofa. Řekla bych, že pravidelnost, je to nejdůležitější vůbec.
A druhá věc – psát pro čtenáře. Díky za tvé články, hltám každý z nich :)
Olga
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Pavel Kočárek
Před 8 roky
Zaujal mě výčet těch kvalitních blogů, všechno jsou to firmy, které se zabývají online marketing, seo apod. Co nějaký tip na blog, který není z tohoto oboru, ale z nějakého, který je blíž „normálním lidem“. Osobně jsem blog pojal jako poradnu a témata jsou zatím volena dle klíčových slov nebo dotazů na chatu. http://www.rostoucinabytek.com/poradna/ Článků je jen několik, ale web neběží ani od začátku roku a na psaní byl čas až nyní. Chci udržet frekvenci na 2 článcích do poradny měsíčně, pak mám ještě aktuality, které ale nejsou o kvalitním obsahu, ale spíš krátkých sděleních pro návštěvníky.
Odpovědět »
Olga
Před 7 roky
Jsou to přesně věci, které lze aplikovat i na nefiremní blogy. Pokud přestanu psát na tom svém blogu https://potkamesevevlaku.wordpress.com/, je to pak katastrofa. Řekla bych, že pravidelnost, je to nejdůležitější vůbec.
A druhá věc – psát pro čtenáře. Díky za tvé články, hltám každý z nich :)
Olga
Odpovědět »