Affiláků je plný internet. Jsou to partneři affiliate programů různých firem, kteří vydělávají na provizích z prodeje jejich zboží či služeb. Affiliate komunita v Česku stále roste a my se jí už v minulosti několikrát věnovali. Dnes se ale podíváme na to, jak vlastně začít a jak se tedy stát affilákem.
Inzerce
Být affilákem není snadné
Když si představíme affiláka, kterému se povedlo dosáhnout stavu, kdy ho affiliate živí, uvidíme člověka, jehož den se skládá zejména z nastavování, kontrolování a vyhodnocování reklamních kampaní. Vstává brzy ráno a se svými inzerenty, kteří mu vydělávají nejvíce peněz, komunikuje každý den. Samotným webovým stránkám a jejich optimalizaci se podle Michala Majgota věnuje v menší míře než kampaním.
Mezi nejčastějšími problémy takového affiláka lze najít výpadky reklamních kampaní a jejich nestabilní výkon. „Může jít o newsletter zapadlý do spam složky, změna Facebook algoritmu, zdražení Sklik či AdWords kampaně kvůli nové konkurenci a podobně,“ dodává Michal.
Takový affilák ale není průměrný. Častěji narazíme na ty, co vygenerují tak jednu konverzi měsíčně a mnohdy ani to ne. Už v našem prvním rozhovoru mi Michal řekl, že kouzlo tkví v tom, co neudělalo 90 % affiláků. Ti nejlepší podle něj investují, rozvíjí se, snaží se a svoje podnikání berou skutečně vážně.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
A aby toho nebylo málo, vrásky na čele affiláků tvoří i jejich okolí – konkurence je stále silnější, vyhledávače chytřejší a vytvořit úspěšný web je stále těžší. „Řada se jich svezla na určité vlně a už nedokázali naskočit na ten vlak znovu. V dobách velmi hloupého Seznamu jste se mohli dostat na libovolnou první příčku jen za jedno odpoledne práce a za pár týdnů čekání. Jsou tu případy lidí, kteří měli statisíce a teď už jen hledají své místo na trhu a zkouší znovu začít,“ prozradil nám minule Michal.
Přesto česká affiliate komunita roste. I my v iParťákovi často pracujeme s klienty, jejichž příjem tvoří zejména affiliate a jimž pomáháme s tvorbou webů. Často u nich ale vidíme naivní představy, nepromyšlený plán a špatný strategický přístup v začátcích, což jim velmi brzy vezme vítr z plachet, který je zde stejně jako v jiných oborech velmi důležitý. Neméně často také vídáme začátečníky, kteří si affiliate představují jako rychlý zdroj pasivního příjmu (hlavně to slovo „pasivní“ je důležité), díky němuž za pár týdnů nebudou muset pracovat.
10 pokusů umí zařídit profitabilní cestu
Pojďme si představit dalšího člověka. Tentokrát to nebude nikdo inspirativní. Je to naprostý začátečník, rád by se ale stal úspěšným affiliate partnerem. Tápe ale v tom, jak začít. Podle Michala by si měl vyrobit základní web s iframe formulářem, popsat doporučovaný produkt či službu a zaplatit si vlastní reklamní kampaň. Začít bez jakékoliv investice je velmi těžké. „Musí jít alespoň o vyšší tisícikoruny, díky kterým zjistí, jestli našel výdělečnou kampaň nebo ne. Ať spustí reklamy a hned jde optimalizovat web podle chování lidí na něm podle Google Analytics.“
Pokud ani po optimalizaci web nepokryje vlastní náklady a není alespoň na nule, může náš začátečník kampaň zavřít a zkusit něco jiného s další desetinou rozpočtu. „Možná i jinou kampaň v úplně jiném oboru, pokud se mu nebude dařit optimalizovat do zisku. 10 takových pokusů už umí zařídit, že najdete nějakou profitabilní cestu. Pak už stačí jen navyšovat objem,“ radí Michal.
Velký trh a velké konverze
Důležité je ale i to, jaký obor si v začátku vyberete. Měl by disponovat velkým trhem a vysokou hledaností a stejně tak i vysokými provizemi a konverzními poměry. Jako příklad dává Michal půjčky, kde lze najít obrovský trh, vysoké provize i konverzní poměry. „Můžete si vybrat i obor, kde jedno číslo z těch tří je nízké, pak ho ale musí vykompenzovat výše těch ostatních,” dodává a jako další příklad přihazuje prodeje ready made firem, které jsou málo hledané, za to ale nabízí vysoké provize.
Vysoká konkurence ve vybraném oboru nemusí znamenat hned komplikaci. „Je to spíš dobrá zpráva, že někdo za vás ten trh vyzkoušel, zjistil, že jsou tam peníze a funguje to,“ prozradil v minulém rozhovoru Michal, který dnes dodává, že bychom měli upřednostnit vysokoobrátkové obory s více konverzemi po menších částkách než jen pár za desetitisíce. „S nimi toho moc nezměříte a nezoptimalizujete, protože každý prodej může být náhoda, když je jich pár.“
Webové stránky nejsou překážkou
Tvorbu webových stránek jsem nastínil už výše. „Existuje mnoho služeb, kde si lze web jednoduše naklikat, jako je například Webnode. Obvykle pak přejde na jednoduchý redakční systém WordPress a po neustálých úpravách, které jsou čím dál odbornější, se nenuceně naučí i základy HTML kódu. Nakonec si možná troufne na vlastní web s vlastním kódem,“ popisuje Michal s tím, že web možná ani nepotřebujete. „Pokud máte nějaký jiný zdroj trafficu, může si vystačit s mailovou databází nebo třeba účtem na YouTube. Například toto video vydělává dlouhodobě kolem 40 000 dolarů měsíčně z provizí od hostingu Bluehost.“
Vlastní web totiž vůbec nemusí začít vydělávat. Rozhoduje o tom spousta různých kritérií, mezi nimiž lze zmínit kvalitu reklamních kampaní, jejich rozpočet, náklady na konverzi, obsah webových stránek, množství a kvalitu odkazů na ně vedoucích a kvalitu webů, kde se odkazy nachází, strukturu URL adres a spoustu dalších faktorů, jež ovlivňují nejen návštěvnost webu a rychlost jeho načítání, ale samozřejmě i jeho ziskovost.
Spousta affiláků například podceňuje samotná sdělení webu, jejich přehlednost, použitelnost a atraktivitu nabídky. O vyplnění formuláře často rozhoduje i počet polí a všichni víme (ačkoliv se s tím stále často setkáváme), že na neviditelné call-to-action prvky nikdo nekliká. A vůbec jsme nezmínili třeba strategii remarketingu, cenotvorbu, množství produktů a služeb a stovky dalších věcí.
O potřebě sebevzdělávání a začátcích s affiliate mluvil i Peter Chodelka v našem videorozhovoru. V článku najdete spoustu dalších tipů. O tom, jak se vzdělává jedna z nejvýraznějších person české affiliate komunity, Mário Roženský, se zase dočtete v tomto článku.
Na co si odpovědět, než začnete?
Vstupní bariéry jsou nízké. Web, který možná ani nepotřebujete, si přesto můžete vytvořit za pár minut. Affiliate programů najdete spoustu a všechny vás rádi přivítají s otevřenou náručí, pokud jim chcete získávat nové zákazníky (jak si je vybírat, se ve svém aktuálním článku rozepsal Michal Kubíček). Jenomže tím to nekončí a nastává velká řehole. Nebuďte mezi těmi naivními, co chtějí na affiliate zbohatnout přes noc. Zkuste si zodpovědět alespoň ty nejzákladnější otázky:
Je affiliate obor, který vás bude skutečně bavit? Pokud ne, budete se trápit a nevydržíte.
Jste připraveni na sobě neustále pracovat, vzdělávat se a investovat?
Jste ochotni zkoušet nové věci a většinou v nich selhat?
Máte dostatek kuráže na komplikace ze strany samotných affiliate programů (nevyplácení provize, pozdní vyplácení, špatná komunikace, výpadky, špatný výkon atd.)?
Dokážete zkoušet různé obory a pokoušet v nich své štěstí?
Jste připraveni růst a zdokonalovat sebe i své podnikání?
Jste ochotni být i několik měsíců proděleční a přesto u toho vydržet?
Sledujte náš magazín na Facebooku a Twitteru. Připravujeme spoustu článků nejen o affiliate, ale i o dalších oborech, které by vás mohly zajímat.
Co bylo pro vás na začátku to nejtěžší? Jakou největší zkouškou jste prošli?
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Jak se buduje byznys affiliate sítě? | Lukáš Jabůrek (eHub)
Dobry den, chtela jsem se zeptat jak to je kdyz chci začít s e-shopem a mit tam produkty z Amazonu(nevim jestli zalezi na tom zda je to US nebo německy)jsem v tom nováček.Provize by byl muj jediny příjem a nevim zda musim mit živnost,jak to souvisí s daněmi atd.Jsem v tom nováček.Navic kdybych chtela na jedním e-shopu kombinovat US amazon Affiliate linky s nejakym českým affilite programem.
Dekuji za jakoukoliv radu.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Suzy
Před 3 roky
Dobry den, chtela jsem se zeptat jak to je kdyz chci začít s e-shopem a mit tam produkty z Amazonu(nevim jestli zalezi na tom zda je to US nebo německy)jsem v tom nováček.Provize by byl muj jediny příjem a nevim zda musim mit živnost,jak to souvisí s daněmi atd.Jsem v tom nováček.Navic kdybych chtela na jedním e-shopu kombinovat US amazon Affiliate linky s nejakym českým affilite programem.
Dekuji za jakoukoliv radu.
Odpovědět »