Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Chci se stát affilákem. Jak mám začít?

Začátky

Affiláků je plný internet. Jsou to partneři affiliate programů různých firem, kteří vydělávají na provizích z prodeje jejich zboží či služeb. Affiliate komunita v Česku stále roste a my se jí už v minulosti několikrát věnovali. Dnes se ale podíváme na to, jak vlastně začít a jak se tedy stát affilákem.

Být affilákem není snadné

Když si představíme affiláka, kterému se povedlo dosáhnout stavu, kdy ho affiliate živí, uvidíme člověka, jehož den se skládá zejména z nastavování, kontrolování a vyhodnocování reklamních kampaní. Vstává brzy ráno a se svými inzerenty, kteří mu vydělávají nejvíce peněz, komunikuje každý den. Samotným webovým stránkám a jejich optimalizaci se podle Michala Majgota věnuje v menší míře než kampaním.

Mezi nejčastějšími problémy takového affiláka lze najít výpadky reklamních kampaní a jejich nestabilní výkon. „Může jít o newsletter zapadlý do spam složky, změna Facebook algoritmu, zdražení Sklik či AdWords kampaně kvůli nové konkurenci a podobně,“ dodává Michal.

Takový affilák ale není průměrný. Častěji narazíme na ty, co vygenerují tak jednu konverzi měsíčně a mnohdy ani to ne. Už v našem prvním rozhovoru mi Michal řekl, že kouzlo tkví v tom, co neudělalo 90 % affiláků. Ti nejlepší podle něj investují, rozvíjí se, snaží se a svoje podnikání berou skutečně vážně.

A aby toho nebylo málo, vrásky na čele affiláků tvoří i jejich okolí – konkurence je stále silnější, vyhledávače chytřejší a vytvořit úspěšný web je stále těžší. „Řada se jich svezla na určité vlně a už nedokázali naskočit na ten vlak znovu. V dobách velmi hloupého Seznamu jste se mohli dostat na libovolnou první příčku jen za jedno odpoledne práce a za pár týdnů čekání. Jsou tu případy lidí, kteří měli statisíce a teď už jen hledají své místo na trhu a zkouší znovu začít,“ prozradil nám minule Michal.

Přesto česká affiliate komunita roste. I my v iParťákovi často pracujeme s klienty, jejichž příjem tvoří zejména affiliate a jimž pomáháme s tvorbou webů. Často u nich ale vidíme naivní představy, nepromyšlený plán a špatný strategický přístup v začátcích, což jim velmi brzy vezme vítr z plachet, který je zde stejně jako v jiných oborech velmi důležitý. Neméně často také vídáme začátečníky, kteří si affiliate představují jako rychlý zdroj pasivního příjmu (hlavně to slovo „pasivní“ je důležité), díky němuž za pár týdnů nebudou muset pracovat.

10 pokusů umí zařídit profitabilní cestu

Pojďme si představit dalšího člověka. Tentokrát to nebude nikdo inspirativní. Je to naprostý začátečník, rád by se ale stal úspěšným affiliate partnerem. Tápe ale v tom, jak začít. Podle Michala by si měl vyrobit základní web s iframe formulářem, popsat doporučovaný produkt či službu a zaplatit si vlastní reklamní kampaň. Začít bez jakékoliv investice je velmi těžké. Musí jít alespoň o vyšší tisícikoruny, díky kterým zjistí, jestli našel výdělečnou kampaň nebo ne. Ať spustí reklamy a hned jde optimalizovat web podle chování lidí na něm podle Google Analytics.“

Pokud ani po optimalizaci web nepokryje vlastní náklady a není alespoň na nule, může náš začátečník kampaň zavřít a zkusit něco jiného s další desetinou rozpočtu. „Možná i jinou kampaň v úplně jiném oboru, pokud se mu nebude dařit optimalizovat do zisku. 10 takových pokusů už umí zařídit, že najdete nějakou profitabilní cestu. Pak už stačí jen navyšovat objem,“ radí Michal.

Velký trh a velké konverze

Důležité je ale i to, jaký obor si v začátku vyberete. Měl by disponovat velkým trhem a vysokou hledaností a stejně tak i vysokými provizemi a konverzními poměry. Jako příklad dává Michal půjčky, kde lze najít obrovský trh, vysoké provize i konverzní poměry. „Můžete si vybrat i obor, kde jedno číslo z těch tří je nízké, pak ho ale musí vykompenzovat výše těch ostatních,” dodává a jako další příklad přihazuje prodeje ready made firem, které jsou málo hledané, za to ale nabízí vysoké provize.

TIP: V jakých oborech se ještě vyplatí podnikat?

Vysoká konkurence ve vybraném oboru nemusí znamenat hned komplikaci. „Je to spíš dobrá zpráva, že někdo za vás ten trh vyzkoušel, zjistil, že jsou tam peníze a funguje to,“ prozradil v minulém rozhovoru Michal, který dnes dodává, že bychom měli upřednostnit vysokoobrátkové obory s více konverzemi po menších částkách než jen pár za desetitisíce. „S nimi toho moc nezměříte a nezoptimalizujete, protože každý prodej může být náhoda, když je jich pár.“

Webové stránky nejsou překážkou

Tvorbu webových stránek jsem nastínil už výše. Existuje mnoho služeb, kde si lze web jednoduše naklikat, jako je například Webnode. Obvykle pak přejde na jednoduchý redakční systém WordPress a po neustálých úpravách, které jsou čím dál odbornější, se nenuceně naučí i základy HTML kódu. Nakonec si možná troufne na vlastní web s vlastním kódem,“ popisuje Michal s tím, že web možná ani nepotřebujete. „Pokud máte nějaký jiný zdroj trafficu, může si vystačit s mailovou databází nebo třeba účtem na YouTube. Například toto video vydělává dlouhodobě kolem 40 000 dolarů měsíčně z provizí od hostingu Bluehost.“

Vlastní web totiž vůbec nemusí začít vydělávat. Rozhoduje o tom spousta různých kritérií, mezi nimiž lze zmínit kvalitu reklamních kampaní, jejich rozpočet, náklady na konverzi, obsah webových stránek, množství a kvalitu odkazů na ně vedoucích a kvalitu webů, kde se odkazy nachází, strukturu URL adres a spoustu dalších faktorů, jež ovlivňují nejen návštěvnost webu a rychlost jeho načítání, ale samozřejmě i jeho ziskovost.

Spousta affiláků například podceňuje samotná sdělení webu, jejich přehlednost, použitelnost a atraktivitu nabídky. O vyplnění formuláře často rozhoduje i počet polí a všichni víme (ačkoliv se s tím stále často setkáváme), že na neviditelné call-to-action prvky nikdo nekliká. A vůbec jsme nezmínili třeba strategii remarketingu, cenotvorbu, množství produktů a služeb a stovky dalších věcí.

Z toho všeho nám plyne, že affilák se musí aktivně vzdělávat napříč různými obory, z nichž lze podle Michala mezi ty nejdůležitější zařadit zejména PPC, SEO a UX.

TIP: Naučte se základy SEO. Pomůže vám Marek Walder

O potřebě sebevzdělávání a začátcích s affiliate mluvil i Peter Chodelka v našem videorozhovoru. V článku najdete spoustu dalších tipů. O tom, jak se vzdělává jedna z nejvýraznějších person české affiliate komunity, Mário Roženský, se zase dočtete v tomto článku.

Na co si odpovědět, než začnete?

Vstupní bariéry jsou nízké. Web, který možná ani nepotřebujete, si přesto můžete vytvořit za pár minut. Affiliate programů najdete spoustu a všechny vás rádi přivítají s otevřenou náručí, pokud jim chcete získávat nové zákazníky (jak si je vybírat, se ve svém aktuálním článku rozepsal Michal Kubíček). Jenomže tím to nekončí a nastává velká řehole. Nebuďte mezi těmi naivními, co chtějí na affiliate zbohatnout přes noc. Zkuste si zodpovědět alespoň ty nejzákladnější otázky:

  • Je affiliate obor, který vás bude skutečně bavit? Pokud ne, budete se trápit a nevydržíte.
  • Jste připraveni na sobě neustále pracovat, vzdělávat se a investovat?
  • Jste ochotni zkoušet nové věci a většinou v nich selhat?
  • Máte dostatek kuráže na komplikace ze strany samotných affiliate programů (nevyplácení provize, pozdní vyplácení, špatná komunikace, výpadky, špatný výkon atd.)?
  • Dokážete zkoušet různé obory a pokoušet v nich své štěstí?
  • Jste připraveni růst a zdokonalovat sebe i své podnikání?
  • Jste ochotni být i několik měsíců proděleční a přesto u toho vydržet?

Sledujte náš magazín na Facebooku a Twitteru. Připravujeme spoustu článků nejen o affiliate, ale i o dalších oborech, které by vás mohly zajímat.

Co bylo pro vás na začátku to nejtěžší? Jakou největší zkouškou jste prošli?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Křišťálová Lupa 2017

    Skrýt reklamu