Inspirace pro vaše podnikání a marketing
🔴 Aktuálně: Připravujeme pro vás praktické informace, jak ve vašem podnikání zvládnout aktuální situaci. Speciální rozhovory najdete v této rubrice.

Milan Pichlík: Aktuální stav v českých e-shopech, affiliate marketing, doporučení pro partnery

Nenech si ujít další videa:

Jejich smyslem je předat ti inspiraci a know-how od zkušených lidí a podpořit tě tak v podnikání či kariéře. Využij toho a dej lajk:

E-shopyMarketingSponzorovánoVideo

V současné době mnoho firem zmenšuje své rozpočty na marketing. Jejich součástí jsou často i investice do affiliate marketingu, který ale stále řada firem v Česku podceňuje. O tom, zda se do něj vyplatí investovat a jak k němu strategicky přistoupit, jsem si povídal se spolumajitelem eHubu Milanem Pichlíkem.

Probrali jsme i to, jak na tom české e-shopy z pohledu eHubu jsou a jaká doporučení by na základě svých zkušeností dal všem podnikatelům v affiliate odvětví. Rozhovor si můžete přehrát i jako podcast.

Proč začít s affiliate marketingem?

Affiliate je forma spolupráce, která tady s námi byla po staletí. S příchodem internetu se akorát přesunula do online prostředí. Mnoho věcí stále funguje na principu „doporuč mi někoho, komu to prodám, a já ti za to dám provizi“. Affiliate není ve své podstatě nic jiného. Žádný zázračný marketingový kanál. Je to jednoduše forma spolupráce výhodná pro obě strany, která je stará snad jako lidstvo samo. Úkolem e-shopu je pouze se zamyslet nad tím, zda podpořit svoje prodeje přes affiliate, nebo ne. Na základě čeho by se měl rozhodnout?

Affiliate určitě není pro všechny. E-shop by měl už dosahovat určité velikosti. Dle Milanova názoru alespoň 200 objednávek měsíčně. Dále musí aktivně pracovat na SEO, PPC, budování vlastní značky atd. Pokud již na těchto věcech pracuje a získává tak nové objednávky, je na čase řešit, kam se posunout dál. Jednou z cest může být právě affiliate marketing.

Ten podle zkušenosti eHubu může e-shopu přivést v obecném průměru 10 % v obratu, závisí to však na segmentu, ve kterém se firma pohybuje, v známosti značky a mnoha dalších faktorech. Někteří klienti eHubu získávají až přes 50 % objednávek právě skrze affiliate. Jiní ale třeba pouze 3 %.

Milan proto affiliate marketing doporučuje minimálně vyzkoušet s nějakou dobrou a ověřenou affiliate sítí. Jak ji poznat? Třeba tak, že vám nebude slibovat zázraky a astronomické růsty do pár měsíců. Affiliate je totiž běh na dlouhou trať a stojí nemalé úsilí.

Co promyslet, než s affiliate marketingem začnu?

„Nejdůležitější je, aby to nebyl pasiv, autopilot,“ říká Milan a má na mysli přístup ve smyslu „dám program do sítě a oni se o to nějak postarají“. To je špatný přístup. Důležité je affiliate analyzovat, dobře vyhodnocovat a být pravidelně v kontaktu se svým affiliate manažerem.

To je styčný bod mezi sítí a e-shopem. Affiliate partner ani síť reálně neví, co se v e-shopu děje, proto by měly ze strany e-shopu proudit veškeré informace o nových produktech, akcích, plánovaných změnách a dalších skutečnostech právě směrem k affiliate manažerovi. Ten už s nimi dokáže efektivně pracovat a komunikovat je i affiliate partnerům – lidem, kteří propagují značku e-shopu, vkládají do propagace svůj čas, peníze a chtějí od e-shopu stabilního obchodního partnera, a to samé chce i e-shop od nich.

Jak s affiliate manažerem spolupracovat, můžete zjistit v tomto rozhovoru.

Tipy pro affiliate partnery postihnuté pandemií:

Pro affiliate partnery podnikající například v cestovním segmentu je nyní situace opravdu těžká. Na druhou stranu to Milan vnímá jako příležitost si uvědomit, jak je soustředění se na jeden segment nebezpečné. „Tohle záleží hodně člověk od člověka, ale osobně nemám rád věnování maximální pozornosti jednomu projektu. Vytváří to pak u mě slepotu vůči některým věcem, které v rámci toho projektu dělám. Proto mám osobně webových projektů více, které jsou na sebe alespoň částečně navázané,“ říká Milan, který sice nikdy nedělal travel segment, ale navrhuje zamyslet se třeba nad synergiemi mezi projekty na pojištění či zdraví (opalovací krémy, vitamíny, imunita). „Nejsou to mnohdy velké tematické překryvy, ale to podle mě nevadí,“ dodává.

„Obecně si myslím, že kromě opravdu hodně zasažených segmentů jako právě cestování, se mají nyní affiliate partneři již dobře. Podle dat z naší affiliate sítě mohu s klidem říci, že e-commerce je silnější než kdy předtím a stále roste. Byly tady příležitosti, když koronavir začínal, kdy se dalo vytvořit web přímo o něm a vydělávat na AdSense, prodávat roušky, dezinfekce atd. Ty příležitosti kolem náš jsou stále. Stačí se dívat,“ dodává na závěr.

Další tipy o affiliate marketingu:

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let. Hned po střední škole založil svoji první firmu, kterou o několik let později prodal. Dnes se naplno věnuje MladýPodnikatel.cz, který založil ještě při studiích. Provozuje stejnojmenný podcast, který byl v roce 2019 YouRadiem vyhlášen nejlepším podcastem o podnikání. V tomtéž roce ho časopis Forbes zařadil do žebříčku 30pod30. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

Přidejte vlastní komentář



Skrýt reklamu