Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Podnikání v affiliate: Do jakých oborů se pustit?

Affiliate podnikání
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: eyeretina

Často nám píšou začínající internetoví podnikatelé, kteří chtějí vyzkoušet vydělávání přes affiliate. Nejčastější otázka: Do jakých oborů se pustit? Odpovědi jsem se věnoval v tomto článku.

Inzerce

Affiliate je stále populárnějším způsobem, jak rozjet svoje podnikání na internetu. Podle Petra Balouna, zakladatele affiliate sítě AFFILO.cz, je podnikatelů, kteří se věnují primárně affiliate, stále více. Jedním z největších problémů, se kterým se ale na svých začátcích setkávají, je právě výběr vhodných programů a oborů, které chtějí propagovat.

Spolupráce je důležitá

„Každý, kdo s affiliate začíná, by si jako první měl projít, co je momentálně na trhu zajímavého, případně si prohlédnout informace o affiliate programech v oblasti, kterou si vybral,“ radí a doplňuje, že pokud někdo narazí na program, o který jeho provozovatel aktivně pečuje a je schopný svým partnerům i poradit, může to být pro affiláka zlatý důl. „Ani některé affiliate sítě donedávna neměly přehledně ukázáno, jaké programy se schovávají za jejich zdmi, a tak nezbývalo než to zjistit registrací.“

TIP: Michal Hardyn: Dobré affiliate sítě nemyslí na nic jiného než na spokojenost affiláků i klienta

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Že je spolupráce s partnery pro affiliate programy důležitá, dokládá i pohled z druhé strany. Na konci června radil Zdeněk Dvořák v tomto rozhovoru e-shopařům následující: „Podporujte partnery v jejich aktivitách, nebojte se jim poradit v SEO nebo PPC, pokud o to projeví zájem. Oni budou hrát s vámi a pokud ne, mohou začít hrát za jiný tým. Navíc v Česku je affiliate komunita malá a pokud šlápnete vedle, hned se to rozkřikne.“

reedog

Podle čeho vybírat vhodný obor?

„Žijeme v době, kdy zkratky neexistují anebo je jich čím dál méně, a vytvořit úspěšný web je stále těžší. O to více je důležité se soustředit na oblasti, které jsou v rozkvětu a mají do budoucna potenciál růst,“ říká Petr.

Když jsem se Petra zeptal, jaké obory jsou podle něj momentálně zajímavé, začal mi chrlit jeden za druhým. Zajímalo mě proto i to, jak je vlastně posuzuje a podle jakých kritérií hodnotí, ve kterém z nich se skrývá nová příležitost. Zmínil zejména následující:

  • celkový zájem o dané zboží a jeho hledanost;
  • různorodost hledaných klíčových slov (čím více, tím se bude SEO dělat snáze);
  • výše provizí a její udržitelnost do budoucna;
  • sezónnost a závislost na počasí;
  • spontánnost nakupování (pokud se zákazníci rozhodují spíše spontánně, jako třeba v případě oblečení, bude prodej zboží jednodušší);
  • cílová skupina a její chování;
  • elasticita cen (lze zboží prodávat, i když není nejlevnější, ale zato je z něj vysoká provize?);
  • je na trhu nějaký velký hráč, který má vysoký podíl trhu, nebo je trh spíše roztříštěný (pokud je roztříštěný – více menších nebo středních hráčů, tak šance vydělat je větší).

Vyhnout byste se měli zejména oborům s příliš levným zbožím a nízkou průměrnou objednávkou, která by měla činit alespoň kolem 1 000 Kč. „Velmi nasycenou oblastí je třeba elektro, knihy a hračky a pomalu, ale jistě i sportovní potřeby,“ dodává Petr, podle něhož lze nasycené oblasti poznat například podle drahého zboží s nízkými provizemi, na které e-shopy nemají v maržích příliš velký prostor.

Ve službách se doporučuje vyhnout půjčkám a finančním produktům, kde je affiláků opravdu hodně, ale úspěšných jen velmi málo.

3 oblasti, které si zaslouží pozornost

Jako příklady oblastí, které mohou být pro začínající affiláky zajímavé, Petr zmínil následující:

  • Móda
    Móda je podle průzkumu Heuréky vysoce rostoucím segmentem e-commerce. Točí se v ní kolem 2,9 miliard korun. Výhodou je podle Petra obrovská hledanost s různorodými kombinacemi slov, na které lze cílit. Patří mezi ně typ, barva, materiál, velikost apod. Prodej je ovlivněn počasím, zákazník nakupuje mnohdy spontánně a rozhoduje se podle vizuálního dojmu. Jelikož nelze značnou část zboží porovnat v různých vyhledávačích zboží, není zde ani takový tlak na cenu.
  • Bytové doplňky a vybavení domu
    Ještě větším byznysem je podle Heuréky segment týkající se vybavení domu a zahrady. Drží celkem 10% podíl na celkovém obratu české e-commerce, což dělá dohromady 3,3 miliardy korun. Nejvíce se prodávají sekačky, grily, pily a bazény. Petr vidí příležitost zejména v horší porovnatelnosti bytových doplňků ve vyhledávačích a vizuálním rozhodování zákazníka.
  • Zdraví
    Svoje zdraví budou vždy více či méně řešit všichni. Stejně tak na něj bude navázáno mnoho produktů a služeb, které mohou být skrytou příležitostí i pro affiláky. Heuréka navíc uvádí, že tento segment meziročně roste až o 22 % a drží si 1,5% podíl na celkovém obratu e-commerce (půl miliardy korun), což zatím není tolik.

TIP: Pokud se chcete podívat na celý průzkum Heuréky, ze kterého jsem data čerpal, můžete jej najít v PDF zde.

„Zajímavých oblastí je samozřejmě více, ale to už bychom je museli posuzovat podle jednotlivých affiliate programů. Snažil jsem se vystihnout spíše celá odvětví, která mohou dlouhodobě fungovat,“ dodává Petr s tím, že mnohdy fungují i odvětví, u kterých by to nečekal.

Příležitost vidí zejména v oblastech, kde nakupují převážně ženy. Rozhodují se více spontánně než muži, což je pro affiláky poměrně důležité. „Potřebujeme, aby zákazník nakoupil u inzerenta, kterého propagujeme, a neutekl jinam,“ vysvětluje Petr.

Dobrou radu ohledně výběru oboru, do kterého se nakonec pustíte, přihodil v našem rozhovoru i Michal Majgot: „Měl by to být obor, který dokážete poslouchat hodinu, aniž byste usnuli, a který dává v násobku hledanosti, konverzního poměru a provize nějaké slušné číslo.“

Několik rad na závěr

  • Zamyslete se, zda máte na podnikání čas a dokážete jej dlouhodobě rozvíjet.
  • Při výběru oblasti se zkuste zaměřit na ty, ke kterým budete mít osobní vztah.
  • Vyhněte se oblastem s nízkými provizemi a velkou konkurencí a zaměřte se na ty, které budou do budoucna růst a nabízejí zajímavé provize.
  • Zvláštní pozornost věnujte oblastem, ve kterých se zákazníci rozhodují spontánně.
  • Pokud můžete, vybírejte takové programy, které jsou svými provozovateli aktivně rozvíjeny.

Držíme vám palce!

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

ondrej-hajek-web

Jak měřit a vyhodnocovat affiliate marketing e-shopu?

podani_rukou-web

Jak získávat a motivovat partnery v affiliate programu?

pavel-fara-web

Jak vytvořit vlastní on-line kurz? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

Právě vyšlo

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

tomas-mitana-web

Největší technologické překážky v růstu e-shopů | Tomáš Mitana (Shoptet)

jiri-kawulok-web

E-commerce v Česku: Co ji čeká a jak se připravit? | Jiří Kawulok (Lemonero)

Nejoblíbenější

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Komentáře

Daniel Hanuš Sledovat @Danielhanus

Před 7 roky

Děkuji za článek. Byl pro me přínosný

Odpovědět »

Makro

Před 7 roky

Článek hrozně super, cením :) Zajímal by mě váš názor, přemýšlím o MBA, konkrétně tomto programu – http://www.ligsuniversity.cz/mba, v podstatě nejsem manažer, do nedávna jsem byl zaměstnán, sice na částečně vedoucí pozici, ale to není úplně důležité. Affiliate mě zrovna zaujalo a přemýšlím co s budoucností. Myslíte, že by mi právě MBA mohlo pomoci i v tomto oboru?

Odpovědět »

Vojtech M

Před 7 roky

Podle me ti MBA bude u Affilu uplne k nicemu. :)

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Premium
tomas-budnik-web

Udělejte z nuly jedničku. Bývalý ředitel O2 Tomáš Budník o řízení firem

Premium
jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Jak vybudovat skutečně hodnotný e-shop?

Inzerce