Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Podnikání v affiliate: Do jakých oborů se pustit?

Návod

Affiliate podnikáníČasto nám píšou začínající internetoví podnikatelé, kteří chtějí vyzkoušet vydělávání přes affiliate. Nejčastější otázka: Do jakých oborů se pustit? Odpovědi jsem se věnoval v tomto článku.

Affiliate je stále populárnějším způsobem, jak rozjet svoje podnikání na internetu. Podle Petra Balouna, zakladatele affiliate sítě AFFILO.cz, je podnikatelů, kteří se věnují primárně affiliate, stále více. Jedním z největších problémů, se kterým se ale na svých začátcích setkávají, je právě výběr vhodných programů a oborů, které chtějí propagovat.

Spolupráce je důležitá

„Každý, kdo s affiliate začíná, by si jako první měl projít, co je momentálně na trhu zajímavého, případně si prohlédnout informace o affiliate programech v oblasti, kterou si vybral,“ radí a doplňuje, že pokud někdo narazí na program, o který jeho provozovatel aktivně pečuje a je schopný svým partnerům i poradit, může to být pro affiláka zlatý důl. „Ani některé affiliate sítě donedávna neměly přehledně ukázáno, jaké programy se schovávají za jejich zdmi, a tak nezbývalo než to zjistit registrací.“

TIP: Michal Hardyn: Dobré affiliate sítě nemyslí na nic jiného než na spokojenost affiláků i klienta

Že je spolupráce s partnery pro affiliate programy důležitá, dokládá i pohled z druhé strany. Na konci června radil Zdeněk Dvořák v tomto rozhovoru e-shopařům následující: „Podporujte partnery v jejich aktivitách, nebojte se jim poradit v SEO nebo PPC, pokud o to projeví zájem. Oni budou hrát s vámi a pokud ne, mohou začít hrát za jiný tým. Navíc v Česku je affiliate komunita malá a pokud šlápnete vedle, hned se to rozkřikne.“

Podle čeho vybírat vhodný obor?

„Žijeme v době, kdy zkratky neexistují anebo je jich čím dál méně, a vytvořit úspěšný web je stále těžší. O to více je důležité se soustředit na oblasti, které jsou v rozkvětu a mají do budoucna potenciál růst,“ říká Petr.

Když jsem se Petra zeptal, jaké obory jsou podle něj momentálně zajímavé, začal mi chrlit jeden za druhým. Zajímalo mě proto i to, jak je vlastně posuzuje a podle jakých kritérií hodnotí, ve kterém z nich se skrývá nová příležitost. Zmínil zejména následující:

  • celkový zájem o dané zboží a jeho hledanost;
  • různorodost hledaných klíčových slov (čím více, tím se bude SEO dělat snáze);
  • výše provizí a její udržitelnost do budoucna;
  • sezónnost a závislost na počasí;
  • spontánnost nakupování (pokud se zákazníci rozhodují spíše spontánně, jako třeba v případě oblečení, bude prodej zboží jednodušší);
  • cílová skupina a její chování;
  • elasticita cen (lze zboží prodávat, i když není nejlevnější, ale zato je z něj vysoká provize?);
  • je na trhu nějaký velký hráč, který má vysoký podíl trhu, nebo je trh spíše roztříštěný (pokud je roztříštěný – více menších nebo středních hráčů, tak šance vydělat je větší).

Vyhnout byste se měli zejména oborům s příliš levným zbožím a nízkou průměrnou objednávkou, která by měla činit alespoň kolem 1 000 Kč. „Velmi nasycenou oblastí je třeba elektro, knihy a hračky a pomalu, ale jistě i sportovní potřeby,“ dodává Petr, podle něhož lze nasycené oblasti poznat například podle drahého zboží s nízkými provizemi, na které e-shopy nemají v maržích příliš velký prostor.

Ve službách se doporučuje vyhnout půjčkám a finančním produktům, kde je affiláků opravdu hodně, ale úspěšných jen velmi málo.

3 oblasti, které si zaslouží pozornost

Jako příklady oblastí, které mohou být pro začínající affiláky zajímavé, Petr zmínil následující:

  • Móda
    Móda je podle průzkumu Heuréky vysoce rostoucím segmentem e-commerce. Točí se v ní kolem 2,9 miliard korun. Výhodou je podle Petra obrovská hledanost s různorodými kombinacemi slov, na které lze cílit. Patří mezi ně typ, barva, materiál, velikost apod. Prodej je ovlivněn počasím, zákazník nakupuje mnohdy spontánně a rozhoduje se podle vizuálního dojmu. Jelikož nelze značnou část zboží porovnat v různých vyhledávačích zboží, není zde ani takový tlak na cenu.
  • Bytové doplňky a vybavení domu
    Ještě větším byznysem je podle Heuréky segment týkající se vybavení domu a zahrady. Drží celkem 10% podíl na celkovém obratu české e-commerce, což dělá dohromady 3,3 miliardy korun. Nejvíce se prodávají sekačky, grily, pily a bazény. Petr vidí příležitost zejména v horší porovnatelnosti bytových doplňků ve vyhledávačích a vizuálním rozhodování zákazníka.
  • Zdraví
    Svoje zdraví budou vždy více či méně řešit všichni. Stejně tak na něj bude navázáno mnoho produktů a služeb, které mohou být skrytou příležitostí i pro affiláky. Heuréka navíc uvádí, že tento segment meziročně roste až o 22 % a drží si 1,5% podíl na celkovém obratu e-commerce (půl miliardy korun), což zatím není tolik.

TIP: Pokud se chcete podívat na celý průzkum Heuréky, ze kterého jsem data čerpal, můžete jej najít v PDF zde.

„Zajímavých oblastí je samozřejmě více, ale to už bychom je museli posuzovat podle jednotlivých affiliate programů. Snažil jsem se vystihnout spíše celá odvětví, která mohou dlouhodobě fungovat,“ dodává Petr s tím, že mnohdy fungují i odvětví, u kterých by to nečekal.

Příležitost vidí zejména v oblastech, kde nakupují převážně ženy. Rozhodují se více spontánně než muži, což je pro affiláky poměrně důležité. „Potřebujeme, aby zákazník nakoupil u inzerenta, kterého propagujeme, a neutekl jinam,“ vysvětluje Petr.

Dobrou radu ohledně výběru oboru, do kterého se nakonec pustíte, přihodil v našem rozhovoru i Michal Majgot: „Měl by to být obor, který dokážete poslouchat hodinu, aniž byste usnuli, a který dává v násobku hledanosti, konverzního poměru a provize nějaké slušné číslo.“

Několik rad na závěr

  • Zamyslete se, zda máte na podnikání čas a dokážete jej dlouhodobě rozvíjet.
  • Při výběru oblasti se zkuste zaměřit na ty, ke kterým budete mít osobní vztah.
  • Vyhněte se oblastem s nízkými provizemi a velkou konkurencí a zaměřte se na ty, které budou do budoucna růst a nabízejí zajímavé provize.
  • Zvláštní pozornost věnujte oblastem, ve kterých se zákazníci rozhodují spontánně.
  • Pokud můžete, vybírejte takové programy, které jsou svými provozovateli aktivně rozvíjeny.

Držíme vám palce!

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 3

  1. Daniel Hanuš

    -

    Děkuji za článek. Byl pro me přínosný

    Odpovědět
  2. Makro

    -

    Článek hrozně super, cením :) Zajímal by mě váš názor, přemýšlím o MBA, konkrétně tomto programu – http://www.ligsuniversity.cz/mba, v podstatě nejsem manažer, do nedávna jsem byl zaměstnán, sice na částečně vedoucí pozici, ale to není úplně důležité. Affiliate mě zrovna zaujalo a přemýšlím co s budoucností. Myslíte, že by mi právě MBA mohlo pomoci i v tomto oboru?

    Odpovědět
    • Vojtech M

      -

      Podle me ti MBA bude u Affilu uplne k nicemu. :)

      Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu