V Čechách je po linkbuildingu obrovská poptávka, ale zároveň zde panuje velmi malá nabídka. Trh je sice přesycený různými pseudo-linkbuildery, kteří nabízí vše od registrace do katalogů až po tvorbu pečlivě přeplněných patiček, ale to má s linkbuildingem společného asi tolik, co Egypt se zimní olympiádou. Já jsem si popovídal se dvěma možná nejznámějšími českými linkbuildery, profesionály ve svém oboru a lidmi, co moc dobře ví, o čem mluví.
Filip Podstavec se linkbuildingu věnuje už skoro sedm let, každý měsíc v jeho peněžence přistanou desítky tisíc korun od jeho klientů a ke všemu stíhá ještě studovat. Zdeněk Dvořák, na internetu známý především jako Linki, se o zpětných odkazech dozvěděl někdy v roce 2001, za pět let se začal více věnovat optimalizaci pro vyhledávače a od roku 2010 se zabývá především linkbuildingem. Ani u něj to ale není jediná činnost, jíž se věnuje, přestože na ní každý měsíc vydělá rovněž desítky tisíc korun. Pomáhá ale i na sociálních sítích, s tvorbou webových stránek a internetovým marketingem obecně.
„Já mám moc rád internet a vždycky jsem s ním chtěl pracovat, když jsem si na něj na civilní službě v roce 1999 navykl,“ začíná naši diskuzi Zdeněk a dodává, že právě zalíbení v internetu je základním předpokladem každého linkbuildera. Oba dva zpovídané konzultanty v jejich začátcích spojovalo jedno – oba se zajímali o SEO, ne jen o linkbulding. „Já začínal jako SEO konzultant a postupně jsem zjistil, že mě mnohem více baví navazovat vztahy a vymýšlet kreativní postupy, jak získávat odkazy,“ dodává Filip, podle kterého je základním předpokladem schopnost vybírat si kvalitní zdroje informací, zapálení do své práce a pozitivní přístup k novým věcem.
Jak už jsem uvedl na začátku, v Česku máme možná dostatek linkbuilderů, ale zároveň hodně velkou potřebu skutečných profesionálů. Zrovna Filip se Zdeňkem o tom ví své: „Stále hledáme nové posily, je nás málo a potřebujeme pomoct. S většinou začátečníků se ale nedá pracovat. Buď jsou jejich znalosti velmi malé, nebo nemají správný přístup. Jsme jim schopni maximálně pomoci, zaučit je, odmentorovat na zakázkách a seznámit je s praxí, bohužel ale musí chtít.“
Vždy, když posuzujeme tržní nabídku, musíme se zamyslet i nad poptávkou. I ta je v Česku značně specifická. Náš trh je malý, uzavřený, není tolik kreativní a zejména je orientovaný na rychlý výsledek. I na to si stěžuje Zdeněk: „Zákazníci často online prostředí a procesům v něm nerozumí, připadá jim to drahé a zdlouhavé. Z toho následně pramení, že kdo chce uspět, musí se snažit dosáhnout cíle co nejdřív a co nejlevnějšími prostředky, což je v případě některých aktivit nemožné. Dlouho to tak šlo, ale cesta zkratek už není tak snadná, pokud chcete mít nějaký web úspěšný dlouhodobě.“
Svou roli v tom hrají i vyhledávače. Jsme jednou z mála zemí na světě, kde Googlu konkuruje lokální vyhledávač. „Český linkbuilding je jiný nejen proto, že máme Seznam.cz, ale i vzhledem k cílové skupině a tak trochu ‚české‘ nátuře. Neradi odkazujeme na cizí obsah, i když je kvalitní, a je těžké se v jakémkoli oboru profilovat, jelikož jsme hodně charakterističtí svými ‚kohoutími zápasy‘ v diskuzích a komentářích. V zahraničí napíšete špatný článek či příspěvek do diskuze a dostanete konstruktivní odpověď plnou zajímavých názorů. V ČR na stejný dotaz dostanete často velmi vulgární odpověď. To vede k tomu, že se lidé bojí psát odborné články a ptát se v diskuzích,“ lituje Filip.
„Velkou chybou je skutečně to, že všechno chceme hned. Mívám často dojem – podle různých žádostí, co chodí mně nebo klientům – že se zájemci o získání odkazů na web ani nepodívají, aby se zamysleli, jaká cesta může k odkazu vést. Chtěli by výměnu nebo koupi. Pro spoustu webů ten důvod ale může být jiný,“ kritizuje Zdeněk rychlost a Filip zase nezájem: „Nejčastější chybou je podle mě přímočarost jednání některých linkbuilderů. V emailech se nestarají o to, s kým se budou bavit, ale pouze o zisk odkazu. Nehledí na navázání vztahu a případnou dlouhodobou spolupráci, ale na jednorázové oslovení. V takovém jednání přichází o potenciální partnery a často tím zabijí celou komunikaci. Takový linkbuilder nezískává do budoucna strategické partnery a nenalézá kreativní cesty propagace klienta. Takový linkbuilder se podle mě ani nemůže nazývat linkbuilderem…“
Kromě toho všeho nám chybí zdroje. Na českém internetu najdete tuze málo kvalitních článků o linkbuildingu, a proto specialisté čerpají zejména ze zahraničí. Jak říká Zdeněk: „Odhalovat skvělé know-how nemá cenu, ale být konkrétní v základních věcech, to se u nás moc nenosí. Ani zákazníci svá data nechtějí pouštět a přitom je to taková škoda.“
Co je ale možná ještě větší problém, je naše mylná představa o linkbuildingu. Řada poptávajících ve skutečnosti neví, co linkbuilding obnáší a co všechno skrývá. Na to samozřejmě reaguje i druhá strana mince – nabídka, která plodí linkbuildiery, kteří svému oboru kazí jméno. Co to tedy vlastně linkbuilding je?
„Je to jedna z mnoha možných cest, jak přivést návštěvníky na svůj web. K úspěchu často není potřeba příliš, stačí i samotné základy. Výsledky se ale projeví až za několik měsíců a stále se to prodlužuje,“ definuje svou oblast Zdeněk a Filip přidává svoje: „Mně se líbí přirovnání ke katalyzátoru dosahu kvalitního obsahu. Akorát to nevystihuje hromadu činností, které linkbuilder musí zpracovávat, jako třeba nalezitelnost klienta na místech, kde jej potenciální klienti hledají. Je to kontinuální činnost, která provází web od jeho vzniku po jeho konec.“
Vždy je důležité, na jakém trhu se pohybujete, jaký máte produkt a jaké jste si stanovili vize. To vše určuje i výši vaší investice a cestu, po které se vydáte. Poptávky linkbuildingu na dva měsíce už jsou pasé. Není to ani o registraci do katalogů a už vůbec ne o PR webech. Je to obor, kterému se mohou věnovat jen naprostí profesionálové, a pokud jejich práci chcete využít pro svůj prospěch, musíte za ni i náležitě zaplatit a na výsledky si počkat. Takový je linkbulding.
Naštěstí, poptávka po něm je a stále roste. „S linkbuildingem se v posledním roce roztrhl pytel. Firmy do něj investovat dokáží, ale často si pod ním, podobně jako v případě SEO, představují kouzlení s magickou hůlkou, díky které najednou vzniknou odkazy nebo spamování diskuzí a registrace,“ poznamenává Filip a společně se Zdeňkem dodává, že se jen málokterý klient zajímá o to, co bude muset on sám udělat, ať už má velkou či malou firmu. Většinou tedy spolupráce začíná osvětou klienta a vysvětlením, co by od spolupráce měl očekávat a jak by se sám měl angažovat. Často je to šok.
Linkbuilding je jednou z mála činností, která vám může značně pomoci, ale i velmi ublížit: „Špatně udělaný linkbuilding může mít dlouhodobé negativní dopady na návštěvnost z vyhledávačů. Penalizace, nebo dokonce ban webu klienta znamená v případě globálního postižení signifikantní pokles návštěvnosti, a tak i příjmů,“ varuje Filip. „Dopady mohou být zásadní, váš web prostě nebude k nalezení – klidně celý, jeho část nebo jen podle určitých vyhledávacích výrazů,“ dodává Zdeněk.
Předcházet tomu lze snadno. Stačí neporušovat pravidla, která si stanoví třeba Google pro práci s odkazy. Především si ale musíte dát pozor na to, jakého linkbuildera si najmete a zda právě on nebude vaším největším problémem. Nabídky na umisťování stránek na různé PR weby, prodeje balíčků odkazů, přeplněné patičky, registrace do katalogů a další podobné nesmysly pro vás nebudou efektivní, dokonce vám mohou i ublížit.
A pokud se tak stane, nesmíte panikařit. Podle obou našich linkbuilderů vždycky existuje cesta, jak z toho ven. „Musíte co nejdříve začít pracovat na odstranění penalizace, což často není otázka jen pár týdnů nebo měsíců. V poslední době jsem se v rámci svého projektu Penalizace.cz setkal s mnoha postiženými stránkami a prozatím pouze s jediným případem, který by nebyl za odkazové portfolio. Což dělá z linkbuildingu dobrého sluhu, ale opravdu velmi zlého pána,“ dodává Filip a já oběma děkuji za skvělý rozhovor.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.
Před 5 dny
Před 5 dny
Před 2 týdny
Před 2 týdny
Před 2 týdny
Před 2 týdny
Před 3 týdny
Před 3 týdny
Malenka
Před 11 roky
Přeplněné patičky jako Egypt se zimní olympiádou?! Brrr!!
Nebo snad může nějaký mladý podnikatel, linkbuilderem a třeba internetem ne-úplně políbený, přjít na to, o čem se ve článku vlastně píše?
„Nevíme, co si pod linkbuildingem představit“ ano pravda, škoda je, že se to ani ze článku nikdo nedozví. A tak opravdu platí, že „Na českém internetu najdete tuze málo kvalitních článků o linkbuildingu“ jak sami uvádíte :)
Odpovědět »
Pavel Ungr
Před 11 roky
No … zdá se, že nerozumíte rozdíl mezi encyklopedickým a edukačním článkem a rozhovorem s odborníky. Ano, toto není článek pro vás, protože linkbuildingu nerozumíte a chcete mu porozumět.Proto bych vám doporučil článek, který vám vše objasní http://backlinko.com/link-building. Po nastudování se vraťte a zkuste být nějakým přínosem do diskuse. Hezkého Silvestra!
Odpovědět »
Malenka
Před 11 roky
Je obdivuhodné jak dokážete odhadnout čemu nerozumím. A to přitom už roky sleduju váš blog! :)
Nicméně pokud toto není článek pro mě, protože linkbuildingu nerozumím, jak píšete, není podle vaší logiky vlastně pro nikoho, kdo mu nerozumí. A to je také to, na co jsem narážela. Rozdílu v typu článků myslím dokáži porozumět, ale šlo mi o to, že i do rozhovoru odborníků není špatné uvést na začátek vsuvku, či krátké vysvětlení tématu, o kterém se hovoří. Článek snad nečtou jenom odborníci!
Chápu, že na odborném tématickém webu, kde je výskyt laiků minimální to asi nutné není, ale pokud je článek určen jen těm co „tomu rozumí“ na zcela všeobecném magazínu o podnikání, je to přeci jenom trochu něco jiného :) Děkuji, silvestr byl fajn!
Odpovědět »
Michal
Před 11 roky
Nějak mi tam také chybí nějaká pointa, co to vlastně ten linkbuilding je, marně jsem dole hledal odkaz na pokračování článku, kde se snad už něco dozvím.
Odpovědět »
Jarek Jesenský - www.mentoruji.cz
Před 11 roky
On je to bohužel takový ten klasický český PR článek :-(.
V článku sám autor poučuje, jak je to fajn ve vyspělých zemích, a jak špatné je české webové prostředí (souhlasím), aby pak následně předvedl totéž a vyrobil text bez jakékoliv hodnoty pro čtenáře :-(.
Malý český podnikatel se totiž jen velmi nerad dělí o své know-how, a zatím moc nechápe, že by mu to mohlo pomoci, a ne ublížit.
Takže hledáte-li o čemkoliv kvalitní informace jdoucí do hloubky, musíte obvykle na anglicky psané weby.
Chcete-li ale více informací konkrétně o linkbuildingu, doporučuji web profesionálů v oboru jako je např. Zdeněk Dvořák (www.linki.cz), kterého osobně znám, a jehož práce si vážím.
Odpovědět »
Zdeněk Dvořák
Před 11 roky
Ahoj Jarku, díky za doporučení. On ten článek vznikl na základě rozhovoru Jirky Rosteckého (autor) se mnou a Filipem Podstavcem a jeho smyslem není představení linkbuildingu laikům, ale spíše insider pohled na jeho úroveň u nás.
Odpovědět »
Filip Podstavec
Před 11 roky
Dobrý den Jarku,
pokusil jsem se více přiblížit kdo je vlastně linkbuilder a jak by měl linkbuilding probíhat na:
http://www.podstavec.cz/co-je-linkbuilding-a-kdo-je-linkbuilder/
Dejte mi prosím vědět, zda je takto článek srozumitelný. Během pár dní dodám do obsahu ještě pár konkrétních případů a postupů u klientů, aby byly jasně vidět i procesy, které linkbuilder zpracovává.
Odpovědět »