Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Konkurence v podnikání: Jak s ní bojovat a jak ji porazit?

Pokud podnikáte, jistě jste se již s problematikou konkurence a konkurenčního boje setkali. Pokud do podnikání právě vstupujete, vězte, že konkurence je něco, čemu se zkrátka nemůžete vyhnout. Jestliže máte pochybnosti o tom, zda můžete v podnikání uspět, zda na to máte, může se právě nutnost neustále bojovat s konkurencí stát klíčovým faktorem, který vás třeba od podnikání odradí.

Co je to konkurence?

Konkurenci chápeme jako trvalé soupeření mezi vámi a podobnými podniky či jedinci o stejného cílového zákazníka. Pokud tedy nejste povahově nastaveni na takto soutěživé prostředí, svůj vstup do sféry podnikání řádně zvažte.

Ve vztahu k existenci konkurence na trhu mohou nastat dvě situace:

  • Konkurence již na trhu existuje. Vstupujete tedy do oblasti trhu, kde již existuje konkurenční prostředí určitého charakteru.
  • Konkurence neexistuje. Dá se ovšem předpokládat, že v blízké budoucnosti vznikne.

Při plánování vašeho podnikání musíte být velmi předvídaví – brát v úvahu nejen konkurenci stávající a její možný vliv na váš podíl na trhu, ale také předvídat konkurenci teprve se formující nebo ještě zcela neexistující. Při plánování zkrátka nesmíte být krátkozrací.

Jak bojovat s konkurencí?

S největší pravděpodobností vstupujete do takové oblasti trhu, kde již existuje jisté konkurenční prostředí. Jedná se o tzv. stávající konkurenci, tedy podniky, které dodávají stejné služby nebo zboží jako vy. Specializací vašeho nebo konkurenčního podniku se může konkurenční tlak mírně snížit. Pokud vstupujete na trh, který je již saturovaný, snažte se získat konkurenční výhodu – tedy odlišit se od svých konkurentů a nabídnout zákazníkům něco, co u konkurence postrádají. Řada podnikatelů se domnívá, že nejlepším způsobem, jak získat konkurenční výhodu, je prosté snížení cen. Tento způsob uvažování je ale poměrně nebezpečný – snížení cen negativně ovlivní i vaše zisky. Lepším způsobem, jak získat výhodu oproti konkurenci, je kreativní, inovativní přístup k podnikání a neustálá snaha vylepšovat poskytované produkty nebo služby. Neustálá inovace se v rychle měnícím současném světě stává podmínkou přežití formy na trhu.

Na trh ovšem v dohledné době může vstoupit nová konkurence – podniky, u kterých je předpoklad, že vstoupí na stejné pole trhu, na kterém jste vy. Zde musíte být velmi předvídaví – jedná se sice jen o odhady síly budoucího konkurenta na trhu, mohou být pro vás ale i tak velmi cenné. Je vhodné vycházet z výsledků analýzy – třeba prognózy vývoje trhu či předpokládané chování zákazníků, analýzy vlastního podílu na trhu nebo předvídání nejrůznějších bariér či legislativních překážek.

V podnikání ovšem může nastat situace, kdy vám začne konkurovat odběratel vašich výrobků. V této situaci hrozí riziko, že podnik, který dosud odebíral vaše produkty, vyvine úsilí k tomu, aby si je začal opatřovat sám. V těchto případech přicházíte nejen o odbyt vašich produktů, ale do budoucna můžete ztratit i řadu zákazníků, které váš odběratel naláká například nižšími zaváděcími cenami.

Konkurence může přijít i ze strany vašich dodavatelů – pokud se jejich firma rozvíjí natolik úspěšně, že může rozvojem vlastních činností odběratele zcela nahradit. Stejně jako v předchozích případech je třeba i s takovou situací počítat, včas si všímat varovných signálů a předem se na tuto situaci připravit hledáním nových dodavatelů a zákazníků.

Posledním typem konkurence je konkurence náhrad. Jedná se o stav, kdy vašim produktům konkurují stejné nebo příbuzné produkty. Je třeba neustále sledovat nové trendy v oboru, vývoj technologií a postupů, abyste si udrželi konkurenceschopnost.

Konkurenci na trhu se v žádném případě nemůžete vyhnout. Zvažujete vstup do sféry podnikání? Pak se také důkladně zamyslete nad tím, zda máte na tento boj dost sil. Cítíte se na to dostatečně schopní, silní, soutěživí? To je skvělé. Jen tak dál!

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu