Inzerce

Konkurence v podnikání: Jak s ní bojovat a jak ji porazit?

Pokud podnikáte, jistě jste se již s problematikou konkurence a konkurenčního boje setkali. Pokud do podnikání právě vstupujete, vězte, že konkurence je něco, čemu se zkrátka nemůžete vyhnout. Jestliže máte pochybnosti o tom, zda můžete v podnikání uspět, zda na to máte, může se právě nutnost neustále bojovat s konkurencí stát klíčovým faktorem, který vás třeba od podnikání odradí.

Inzerce

Co je to konkurence?

Konkurenci chápeme jako trvalé soupeření mezi vámi a podobnými podniky či jedinci o stejného cílového zákazníka. Pokud tedy nejste povahově nastaveni na takto soutěživé prostředí, svůj vstup do sféry podnikání řádně zvažte.

Ve vztahu k existenci konkurence na trhu mohou nastat dvě situace:

  • Konkurence již na trhu existuje. Vstupujete tedy do oblasti trhu, kde již existuje konkurenční prostředí určitého charakteru.
  • Konkurence neexistuje. Dá se ovšem předpokládat, že v blízké budoucnosti vznikne.

Při plánování vašeho podnikání musíte být velmi předvídaví – brát v úvahu nejen konkurenci stávající a její možný vliv na váš podíl na trhu, ale také předvídat konkurenci teprve se formující nebo ještě zcela neexistující. Při plánování zkrátka nesmíte být krátkozrací.

Jak bojovat s konkurencí?

S největší pravděpodobností vstupujete do takové oblasti trhu, kde již existuje jisté konkurenční prostředí. Jedná se o tzv. stávající konkurenci, tedy podniky, které dodávají stejné služby nebo zboží jako vy. Specializací vašeho nebo konkurenčního podniku se může konkurenční tlak mírně snížit. Pokud vstupujete na trh, který je již saturovaný, snažte se získat konkurenční výhodu – tedy odlišit se od svých konkurentů a nabídnout zákazníkům něco, co u konkurence postrádají. Řada podnikatelů se domnívá, že nejlepším způsobem, jak získat konkurenční výhodu, je prosté snížení cen. Tento způsob uvažování je ale poměrně nebezpečný – snížení cen negativně ovlivní i vaše zisky. Lepším způsobem, jak získat výhodu oproti konkurenci, je kreativní, inovativní přístup k podnikání a neustálá snaha vylepšovat poskytované produkty nebo služby. Neustálá inovace se v rychle měnícím současném světě stává podmínkou přežití formy na trhu.

Na trh ovšem v dohledné době může vstoupit nová konkurence – podniky, u kterých je předpoklad, že vstoupí na stejné pole trhu, na kterém jste vy. Zde musíte být velmi předvídaví – jedná se sice jen o odhady síly budoucího konkurenta na trhu, mohou být pro vás ale i tak velmi cenné. Je vhodné vycházet z výsledků analýzy – třeba prognózy vývoje trhu či předpokládané chování zákazníků, analýzy vlastního podílu na trhu nebo předvídání nejrůznějších bariér či legislativních překážek.

V podnikání ovšem může nastat situace, kdy vám začne konkurovat odběratel vašich výrobků. V této situaci hrozí riziko, že podnik, který dosud odebíral vaše produkty, vyvine úsilí k tomu, aby si je začal opatřovat sám. V těchto případech přicházíte nejen o odbyt vašich produktů, ale do budoucna můžete ztratit i řadu zákazníků, které váš odběratel naláká například nižšími zaváděcími cenami.

Konkurence může přijít i ze strany vašich dodavatelů – pokud se jejich firma rozvíjí natolik úspěšně, že může rozvojem vlastních činností odběratele zcela nahradit. Stejně jako v předchozích případech je třeba i s takovou situací počítat, včas si všímat varovných signálů a předem se na tuto situaci připravit hledáním nových dodavatelů a zákazníků.

Posledním typem konkurence je konkurence náhrad. Jedná se o stav, kdy vašim produktům konkurují stejné nebo příbuzné produkty. Je třeba neustále sledovat nové trendy v oboru, vývoj technologií a postupů, abyste si udrželi konkurenceschopnost.

Konkurenci na trhu se v žádném případě nemůžete vyhnout. Zvažujete vstup do sféry podnikání? Pak se také důkladně zamyslete nad tím, zda máte na tento boj dost sil. Cítíte se na to dostatečně schopní, silní, soutěživí? To je skvělé. Jen tak dál!

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

igor-kibrik-web

Jak se odlišit od konkurence? Strategie webu s recepty | Igor Kibrik

Pro předplatitele
pav-jindra-web

Znalost zákazníka. Proč webová analytika nestačí? | Matez Jindra & Honza Páv

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Co určuje jejich hodnotu a proč kolísá? | Adam Neuberger (Probinex)

Právě vyšlo

Pro předplatitele
miroslav-tesar-web

Astratex: Jak dobývá Evropu? | Miroslav Tesař

Pro předplatitele
vaclav-stanek-web

Václav Staněk: Jak Vasky vyrostly díky marketingu?

petr-macek-web

Vracíme se z home-officu do kanceláří? | Petr Macek (Caflou.cz)

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
robert-stipek-web

Jak řídit kvalitu práce v digitální agentuře? | Robert Štípek (KOFEIN)

Pro předplatitele
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

Pro předplatitele
ivana-sediva-web

Růst firmy: Jak mu postavit pevné základy? | Ivana Šedivá

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

marian-jelinek-web

Marian Jelínek: Úspěšný člověk je pro mě ten, kdo extrémně miluje, co dělá, a chce za to extrémně hodně

Pro předplatitele
eduard-mika-web

Seniorní management. Jak ho přivést a motivovat? | Eduard Míka (Reflex Capital, ex-MALL.cz)

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

andrej-kiska-ml-web

Andrej Kiska ml.: Osobnost podnikatelů, získávání investora, úspěch startupů