Jan Řezáč patří mezi nejpopulárnější české konzultanty tvorby webových stránek. Svým klientům pomáhá s přípravou projektu, výběrem vhodných dodavatelů a hlídáním kvality jejich práce, pomáhá zvyšovat obchodní úspěšnost webů a často i školí a přednáší. Kromě toho je autorem první české knihy o návrhu webu a já se ho rozhodl zeptat na ty nejzákladnější otázky, které by si každý měl zodpovědět, než se do tvorby vlastních stránek pustí.
Honzo, řada lidí chce vytvořit webové stránky, aniž by měla stanovenou jasnou vizi a plán, co vlastně na webu lidé budou moci najít. Kdy je podle tebe nejvhodnější čas se do tvorby stránek pustit?
Odpovědi omezím na webové prezentace, tedy weby, které prezentují nějaké produkty či služby. Prostě normální firemní webové stránky.
Pokud přemýšlíte o tom, že byste měli mít web, tak je čas do toho praštit (smích). A pro začátek je vhodná chvíle položit si pár otázek, abyste neutratili příliš mnoho peněz jen tak: Co chci, aby mi web přinesl? Jak se na něj dostanou ti správní lidé? Proč by měli ti lidé dělat činnosti, které pro mě budou mít očekávaný přínos?
Co když ale klienti odpovědi na tyto otázky nevědí?
V takovém případě je čas se zastavit a přemýšlet – nebo se poradit s odborníkem. Moje zkušenost je taková, že lidé se k webu upínají jako k bodu, kdy dojde ke spasení. Budu mít web a všechno bude v pohodě. Zakázky se pohrnou. Firma bude vzkvétat. Opak je pravdou! Web není cíl, ale prostředek. A buď je zasazen do širší strategie, nebo není. V druhém případě nemá smysl web dělat.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Je naprosto v pořádku, že klient netuší, co by mělo na webu být – je to expert na svou vlastní práci, a nikoliv na návrh webu. To samozřejmě souvisí s tím, že ne vždy se obrátí na tu správnou osobu v tu správnou chvíli…
Na koho se tedy mají obrátit ti, co mají problém tyto otázky zodpovědět? Nejčastěji se totiž obrací přímo na programátory…
Webdesign je pro běžného člověka součást IT. Je to ta věc v prohlížeči, kterou někdo naprogramoval a udělal jí hezkou grafiku. Pro laiky jsou lidé, kteří se motají okolo počítačů, de facto všichni stejní. To, jestli programátor přijme takovou výzvu, nebo ne, je jeho byznys.
Je to podobné, jako když chcete postavit dům a najmete partu Ukrajinců. Všichni ti chlapi vědí, jak na sebe pokládat cihly či jak vykopat pořádné základy, ale bez architekta, projektanta a stavebního dozoru, kteří mají všichni stejnou vizi, to možná bude úplně jiný dům, než byste chtěli. A možná vám spadne na hlavu nebo nebude nikdy dokončen.
Dobře, na koho se tedy obrátit, když ne na programátora?
Klient buď může najmout agenturu, která vše zařídí na klíč, nebo konzultanta, který mu poradí vhodnou cestu. Představte si web jako most mezi klientem a jeho budoucími zákazníky – aby mohl fungovat, tak je potřeba prozkoumat obě strany rokle, které má propojovat, a pak začít stavět.
Mnoho z těch úkonů klient zvládne sám, ale moje zkušenost je taková, že si neudělá čas na reflexi, pokud není donucen externím faktorem. A vždycky se najde dost realizátorů, kteří mu web prostě udělají, aniž by jedna ze stran hlouběji přemýšlela.
Co vše by tedy mělo zadání práce programátorovi předcházet?
Tato otázka předpokládá, že se programátor dostane k práci jako jeden z posledních, což hodně souvisí s workflow konkrétního týmu. Zjednodušeně řečeno potřebujete vytvořit alespoň hrubé stavební plány. Abyste to mohli udělat, musíte pochopit byznys klienta a motivace lidí, kteří by mohli být v budoucnu jeho zákazníky. A pak ještě (raději mnohonásobně) ověřit, že jdete správným směrem. Na tom všem se může podílet i programátor.
Celý proces návrhu a tvorby webu může mít mnoho podob v závislosti na tom, jakou má dodavatel týmovou kulturu, jaká jsou projektová omezení a co se vlastně snažíte vytvořit. U webových prezentací vytváříte místo, kde bude reprezentován firemní brand, a programátor může přijít do procesu relativně pozdě – vše se bude točit okolo ovlivňování lidí, což programátoři často moc dobře neumí. U webových aplikací (weby, které něco dělají, nikoliv něco prezentují) je vhodné, aby byl zkušený programátor přímo v centru dění od začátku práce, protože aplikační logika bude spolu s uživatelským rozhraním alfou a omegou celé práce.
Když tedy klient přijde za programátorem či grafikem, co by mu měl předat?
Klient by z mého pohledu neměl přijít ani za jedním, pokud na tvou otázku nezná odpověď (smích). Klient, který jde za programátorem či grafikem, hlavně ve spoustě případů vůbec nepotřebuje web na míru.
Jak to myslíš, že nepotřebuje web na míru?
Tvrdím, že 80 % klientů nepotřebuje web na míru (což není totéž, jako že nepotřebují kvalitní web!). Potřebují koupit dobrou wordpressovou šablonu za pár dolarů, kterou jim grafik přizpůsobí jejich vizuálnímu stylu a programátor ji nasadí na již zmíněný WordPress.
To, co ve skutečnosti potřebují, je jasný záměr a k němu odpovídající obsah. Záměr znamená mít brand. Strategii. Marketingový plán. Na základě záměru pak vytvoří odpovídající obsah – fotografie, videa, e-booky, text,… to je totiž to, co prodává.
Máte na web pod 100 tisíc korun? Ani nepřemýšlejte o grafice na míru. Ti, kteří vám ji budou ochotni dodat, vám vytvoří výstup ve výrazně nižší kvalitě, než poskytne ta (pečlivě vybraná) šablona. Tvůrce šablony totiž musí soutěžit v prostředí desítek tisíc dalších často kvalitních šablon. A to je mnohem drsnější trh, než ve kterém aktuálně žije malá česká digitální agentura. Obava, že se šablonou budete mít stejný web jako konkurence, je lichá. Šablon jsou desítky tisíc a vaše konkurence si pravděpodobně nechá udělat levný a mizerný web na míru.
Takže tvrdíš, že se kvalitní web nedá pod 100 tisíc korun vytvořit?
Zdaleka ne. Zůstanu u analogie s domem. Pokud chceš vilu, tak za ni musíš dát patřičné peníze a většina lidí si vzhledem k výši investice nakonec koupí typový domek. Prostě na to nemají.
Dnes chce každý svou webovou vilu na míru, ale přitom mnoho klientů nakonec koupí dřevostavbu bez střechy – a to aniž by to věděli! Je jen málo týmů, které jsou web na míru schopni dodat v takové kvalitě, která přesahuje již zmíněné zahraniční šablony, bez ohledu na cenu.
Skvělé webové grafiky spočítám v ČR na prstech jedné ruky. Kodéry na dvou. A všichni si za svou práci nechají zaplatit. Navíc se výrazně zvedla komplexita uživatelského rozhraní s nástupem mobilních zařízení – najednou musí studio na jeden web odvést mnohem více práce. A pokud chce udělat uživatelský výzkum a web pořádně otestovat, tak klient dá oněch 100 000 či více jen za práce spojené s přípravou stavebních plánů.
Neříkám, že nikdo nedokáže dodat kvalitní web pod 100 000, který bude kompletně na míru. Říkám, že je nepravděpodobné, že ve vašem případě se tak stane. Mimochodem realistická laťka pro web na míru je spíše čtvrt milionu.
Zadavatelé v tuto chvíli berou web na míru jako standard. Když se investuje do webu, tak do kompletního redesignu. Což je ale ve spoustě případů zbytečné. Co si slibujete od redesignu? Je váš stávající web skutečně tak ošklivý, že poškozuje váš brand? Brání lidem, aby konzumovali informace? Zamlžuje vás natolik, že s ním potřebujete něco udělat? Máte nějaká data, která říkají, že web nefunguje? Kde se vzal podnět k redesignu? Která úprava pomůže mým zákazníkům nejvíce? Potřebuji zasahovat do celého webu?
Výsledkem může být úprava obsahu, A/B testování, pořádné nastavení nástroje pro měření návštěvnosti, investice do mailingu či personalizace části aktuálního webu …, které budou mít řádově vyšší efekt než levný redesign. No a pak jsou tu vždycky ty šablony, od kterých se dá odpíchnout – vydržíte s nimi do chvíle, než budete skutečně potřebovat web na míru a budete do něj chtít investovat.
Mezi webem ZDARMA, webem za 10 000 Kč a webem za 60 000 Kč není moc velký rozdíl. Ani jeden z nich není vytvořen na základě uživatelského výzkumu, žádný není otestován, není responsivní a žádný z nich nemá skvělý obsah, protože zadavatel utratil vše za grafiku hlavní strany (viděl jsem homepage za 60 000 v PDFku, která ani nebyla moc hezká).
Ve všech případech jde o vyhozené peníze, pokud nenarazíte na chytrého dodavatele. Ten nahradí grafiku a HTML kód upravenou šablonou za deset dolarů a energii investuje do pochopení lidí a tvorby obsahu. Pokud jste to vy, napište mi, rád vás budu doporučovat – lidí, kteří potřebují kvalitní levné řešení je vždycky dost.
Co jsou podle tebe takové největší povinnosti, které ale lidé nejčastěji podceňují?
Webová prezentace musí stát na pevných základech strategie, brandu a marketingu. Nejsou to povinnosti. Jsou to prerekvizity.
Z podceňovaných věcí okolo webu vyberu přístup k obsahu. Chcete prorazit pomocí obsahového marketingu? Potřebujete výjimečný obsah. Ne dobrý obsah. Ne skvělý obsah. Výjimečný obsah.
Abyste mohli vytvořit výjimečný obsah, tak musíte pochopit budoucí konzumenty tohoto obsahu, k čemuž slouží uživatelský výzkum. Musíte tento obsah otestovat, protože pravděpodobně nebude výjimečný na první dobrou. A musíte mít vůli i prostředky na něm stále pracovat.
Naprosto s tebou souhlasím, ale co mají dělat lidé či firmy, kteří tomuto tolik nerozumí a nemají dostatečné prostředky?
Bez peněz do tvorby webu nelez. Vždycky si mohou udělat web na koleně (třeba na jedné z těch zahraničních šablon nebo službě vyrábějící weby zdarma) a doufat, že to vyjde. Nebo se stát webdesignery. Jasně – asi jsou i levní konzultanti, kteří jim dobře poradí, ale já žádné neznám. Nemám žádný univerzální návod, co dělat s něčím webem.
Vím ale, že pokud má web fungovat, tak: Musí na něj chodit lidi (kdo to je, jak se tam dostanou?). Musí na něm být pro ty lidi něco užitečného (proč by tam měli přijít, co z toho mají oni?). Mně jako zadavateli musí web přinášet zisk – a to prostřednictvím akcí, které tam ti lidé dělají (co vlastně od webu chci, na čem budu vydělávat?).
Pokud člověk nemá peníze, musí investovat čas. V případě webu jde o několik let a je velmi pravděpodobné, že jeho první pokusy nebudou fungovat ani trochu.
A je něco, čemu naopak věnují příliš velkou pozornost?
Grafický návrh hlavní strany webu. Hlavní strana zní důležitě, protože je hlavní. Raději bych ji dnes nazval „druhotný rozcestník“, ale už je pozdě, pojem se příliš vžil do povědomí laiků. U větších webů mnoho návštěvníků NIKDY nenavštíví hlavní stranu a přitom udělají něco, z čeho má provozovatel přínos.
Laici soustředí do grafického návrhu hlavní strany obrovské množství energie. Musí na ní být ty důležité informace a zároveň musí být všechny nahoře, aby byly vidět. Prostor je omezený, takže je potřeba si pomoci třeba automaticky rotujícím bannerem, který způsobí, že návštěvník nevidí ani jednu z nabízených „důležitých“ upoutávek. A mohl bych pokračovat dlouho…
Co s tím tedy udělat?
Zapomeňte na hlavní stranu a raději věnujte energii tomu, abyste dokázali srozumitelně předat hlavní myšlenky svého byznysu těm správným lidem. Skvělé USP vás katapultuje řádově dále než podoba hlavní strany vašeho webu.
Velmi obecná otázka, ale můžeš neznalým čtenářům přiblížit, jak toho například dosáhnout?
Zamyslete se nad tím, jaké benefity přinášíte svým zákazníkům. Zeptejte se jich a zjistěte, proč by vás doporučili dále, co jim ta spolupráce přináší. Analyzujte svou konkurenci. V ideálním případě byste mohli být schopni na základě sebezkoumání sestavit větu: „Naše firma je jediná…, která…“ Té se říká USP a spolu se zjištěnými benefity se následně stane základním kamenem vašeho webu (a byznysu). Musí mít ale smysl pro vaše budoucí zákazníky, jinak vám bude byznys spíše kazit. Toto cvičení je tak na půl roku.
Kdo vše by průběžně do tvorby webu měl zasahovat? Dnes najdeme konzultanta snad na všechno. Jaký je ideální stav?
Kéž by bylo jedno řešení pro všechny weby. Každý web je v určitou chvíli unikátní. Často je omezen časem na realizaci a/nebo rozpočtem. Je na jiném trhu. Firma má na tom trhu jinou pozici.
Nelze říct – potřebujete vždy UX designera, SEO konzultanta, technický dozor, obsahového stratéga, analytika, grafika, kodéra, programátora, projekťáka, PPC konzultanta, byznys konzultanta a copywritera. Musíte testovat, potřebujete analýzu klíčových slov a musíte mít uživatelský výzkum. Ale u větších projektů často ano.
Opět ale musíme zvážit i to, že ne každý klient na to má prostředky. Co bys doporučil jim?
Zapomeňte na web na míru. Soustřeďte se na obsah – nechte si napsat špičkové texty a nafotit špičkové fotografie (některý z vašich kamarádů pravděpodobně fotí docela hezky a to ve většině případů stačí). Natočte video. Předtím se poraďte s někým, kdo vám ten obsah navrhne. A promyslete vlastní brand.
S omezeným rozpočtem rozhodně zvažte rozsah projektu – začněte v malém a postupně přidávejte. Nemáte na to si nechat postavit e-shop za milion? Pronajměte si typové řešení. Nemáte na špičkového grafika? Kupte si šablonu.
Mnoho klientů při tvorbě webu riskuje a neví o tom. Na webu se potkává neznalost webdesignerů s neschopností klienta poznat kvalitu. Perpetum mobile na mizerné weby. Klienti, kteří mají na web zdroje i podruhé, začínají znovu třeba u mě. Ti, kteří už peníze nemají, končí u mé ženy – psychoterapeutky. Ten druhý příběh nebývá moc veselý.
Nepouštějte se do velkého webového řešení, na které nemáte peníze. Tvorba webu je součástí vašeho podnikání a může se stát, že to nevyjde. Vlastně je to docela pravděpodobné.
Ty se velmi věnuješ i přípravám podkladů na výběrová řízení. Jak by tedy měli lidé dodavatele webových stránek vybírat?
O výběrových řízeních jsem měl přednášku na brněnském barcampu, takže zájemce odkážu tam. Jednoduše řečeno – výběrové řízení nevypisujte, pokud nemáte na web alespoň půl milionu korun. Nikdo relevantní se vám nepřihlásí. Podrobnosti v přednášce.
S jakými chybami se přitom nejčastěji setkáváš jak z pozice zadavatele, tak z pozice dodavatele?
Tohle je extrémně rozsáhlá otázka. Největší chybou zadavatele je, že si nepřipustí, že o tvorbě webu vlastně skoro nic neví. Je to podobné jako u domů – to že v nějakém domě bydlíte a setkáváte se s domy na každém kroku, není totéž, jako že jste schopni nějaký navrhnout a on vám nespadne na hlavu. Nebo že poznáte dobře navržené rozvody vody z projektových plánů.
Největší chybou dodavatele je to, že nevyhledává zpětnou vazbu jinde než u svých klientů. Jejich zpětná vazba je na úrovni líbí/nelíbí, což je něco úplně jiného než funguje/nefunguje. Pak si klient přivede technický dozor a webdesigner začne zjišťovat, jak málo toho vlastně umí.
Vývoj webů se napříč historií hodně mění. Jak se podle tebe změnil náš přístup v posledních třeba pěti letech?
Webdesign se naštěstí zas tak raketově nevyvíjí. Je zde technologický vývoj kupředu, který umožňuje dělat mnohem více věcí lépe a jednodušeji než dříve. To, co se mění, je přístup zadavatelů a dodavatelů k webu. Webdesign dozrává. Lidé se v něm mnohem více specializují, ustalují se procesy a chápání celého návrhu webu a jeho pozice v rámci marketingu a strategie firmy. Zjišťuje se, co nefunguje a co naopak má smysl zachovat pro příští generace.
Mnoho z mých klientů mělo svůj první web zadarmo. Další stál desetitisíce. Dnes stojí statisíce či miliony, protože pokud chtějí uspět, tak musí překonat mnohem vyšší laťku než dříve.
A jak myslíš, že se bude vyvíjet do budoucna?
Zkusím to méně vizionářsky. Mým dlouhodobým cílem je přinést řád do webdesignu u nás. Když dnes poptáte web, můžete získat skvělé řešení, ale ve spoustě případů dostanete tragédii. Od freelancerů stejně tak jako od nadnárodních agentur. Kvalita extrémně kolísá a jako laik nemáte šanci poznat špatný web dřív, než už je pozdě.
Neexistuje formální vzdělání pro webdesignery a skoro všichni jsme samouci – a těch, kteří webdesignu skutečně rozumí, je pár. Slovy Franka Underwooda: Competence is such an exotic bird in these woods that I appreciate it whenever I see it.
Proto jsem napsal knihu Web ostrý jako břitva – dá klientům i webdesignerům odrazový můstek, který mohou využít při tvorbě příštího webu. Rozhodně se po jejím přečtení nestanete mistrem, ale už budete vědět, kam sáhnout pro další vzdělávání a ujasníte si, jak můžete o svém příštím webu přemýšlet.
Dnes není na českém trhu žádný pevný bod, od kterého se můžete odrazit. Ale od poloviny září to začne být ostrý. Navíc se pod MŠMT/MPO podílím na standardizaci povolání webdesignera, což by během následujících let také mohlo pomoci zvýšit všeobecnou kvalitu webů. A rozhodně to nejsou moje poslední aktivity tímto směrem.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Je to prý budoucnost řízení firmy. Jak s ní začít?
Přiveďte do vaší firmy know-how zkušených manažerů.
Naučte se podnikat na internetu a uspět.
Vytvořte si internetový obchod, který bude prodávat.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
Martin Prokeš
Před 9 roky
Ano. Skvělé webové grafiky spočítá na prstech jedné ruky. Kodéry na dvou. A skvělý konzultant je v ČR jen jediný – pan Řezáč. Považte, napsal dokonce knihu!
Není nad samolibost a nadměrné sebevědomí.
Odpovědět »
Petr Novotný
Před 9 roky
Znáte nějakého jiného aspoň podobně dobrého konzultanta? Já byl na několika jeho přednáškách a konferencích a myslím, že Honza Řezáč je špička na české webdesignové scéně.
Odpovědět »
rostanetek
Před 9 roky
Na jednu stranu musime priznat, ze vi o cem mluvi, ma to hlavu a patu a stavi na kvalitnich zakladech . Na druhou si nemuzu si pomoct, ale vystupovani (vlastne ono se to ted jmenuje „brand“) a ta bublina kolem (knihy) mi evokuje teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it…
Odpovědět »
MArtin Nováček
Před 8 roky
Neřekl bych že ví o čem mluví. Je to samozvaný pseudo webdesigner. Něco jako v seriálnu Kutil Tim. Každej ví že tam hraje, ale nikdy ho nikdo neviděl. To samé je i s prací pana Řezáče. Nemyslíte? Momentálně je na světě 3000 ovcí, které se hodlají řídit názorem jednoho člověka. To je něco jako Hittler.
Odpovědět »
Stanislav Julicek
Před 8 roky
Souhlasim ze je Honza v poslednich letech velmi videt a je pouzivan za vzor. Sam jsem jeho fenomenu lehce podlehl. Ale ne proto, ze by byl nejlepsi ale proto ze to dokazal podat a ze v podstate neni na koho jineho mohne se jednoduse obratit, dat jeho prednasky, at jsou sebeujetejsi, jako vzor. Tim jak provokuje nuti i klienty k zamysleni.
Podobny soudem je i projekt Konec prokrastinace. Stejne jako u webu lide vi ze maji problem vi ze chybi vzdelani, vi ze se v teto oblasti deje spousta chyb a spiny, ale nikdo jim jeste nanapidl jednoduchou pomocnou ruku v takovem rozsahu.
Odpovědět »
Pavel Šimeček
Před 9 roky
Já v tom rozhovoru nevidím nic, co by indikovalo nadměrné sebevědomí (narozdíl od Honzova vlastního webu, ale to jsem mu psal už dřív :-) ). V tom rozhovoru se Honzovi naopak povedlo moc pěkně vyvážit to, že mluví velmi konkrétně, nabízí zdarma čtenáři spoustu užitečných rad a zároveň si nepomáhá demogogií a odsudky. Hlavně mu přeju hodně zdaru s tím MŠMT, to má velký smysl.
Odpovědět »
RadoAdo
Před 9 roky
Je zajímavé, že „pořádný“ web vám dle autora neudělá jen tak někdo, ale fotografie může dělat téměř kdokoliv – cituji: „některý z vašich kamarádů pravděpodobně fotí docela hezky a to ve většině případů stačí“. Tato věta by mohla znít třeba i takto „některý z vašich kamarádů pravděpodobně píše docela čtivě a to ve většině případů stačí“ nebo „některý z vašich kamarádů pravděpodobně dělá hezkou grafiku a to ve většině případů stačí“ a takto by se dalo pokračovat.
Odpovědět »
ED
Před 9 roky
Jojo, profesionální fotografové jsou podle pana poradce přežitek. Nakonec jeho „archiv“ fotí výborně. Viz popisky pod fotografiema. Kdo by se dnes zdržoval takovou bezvýznamností jako je autorství. Na to není čas. Budujeme ty svý brendy ! :-D
Odpovědět »
panX
Před 8 roky
Přiznejme si ale, že fotografie je na webu relativně druhotnou věcí, není to nic u čeho by se člověk zastavil, nebo něco, co by mělo člověku něco říkat – fotografie na webu je dost pasivní záležitost…
Odpovědět »
Konik
Před 9 roky
Mám web zhruba za pár pár tisíc za grafiku a poté pár hodin práce vlastní/kamaráda. Web vydělává STOVKY tisíc měsíčně, včetně přidružených služeb. Nemyslím si že je něco extra, ale obsah/služby, které prodává, tak ano. Ale to těžko vysvětlovati grammar nazi, grafikům a dalším nerdům.
Odpovědět »
Richard Bach
Před 9 roky
USP: Jsem jediný konzultant webů, který nosí askot.
Odpovědět »
Milan Tříska
Před 9 roky
Stanoviska autora jsou prezentována vyhroceně, ale odpovídají pravdě a kéž se to povědomí rozšíří, protože tak to je. Včetně toho, že prakticky nikdo nepotřebuje dokonalý web na míru v éře sociálních sítí. Vypadá to skoro jak v reklamě na Calgon- již nikdy drahého opraváře. Riziko substituenta, to je potíž moderní doby.
Odpovědět »
Já
Před 9 roky
No to zas je jednou blábol! Prezentace věcí, které se můžete běžně dočíst na každé stránce o tvorbě webové prezentace. Žádná přidaná hodnota článku, žádný vlastní názor či rada „konzultanta“. Takových tu už bylo. Na druhou stranu ale i negativní reklamou se dobře buduje značka, tedy pardón brand :-)
Odpovědět »
Pavel
Před 9 roky
Mohu pouze potvrdit slova pana Řezáče. Mám web s pořizovací hodnotou hluboko pod 100 000 Kč a opravdu není kvalitní.
Odpovědět »
Já
Před 9 roky
Jak je vůbec možné, že jste dovolil takový web spustit, když víte, že je nekvalitní? Je nekvalitní proto, že vám to někdo řekl, nebo jste na to přišel sám. A co jste pro to udělal Vy abyste měl kvalitní web? Nechal jste se jen vést a dirigovat „konzultantem“ nebo jste taky použil svou hlavu? Nekvalitní web můžete mít klidně i za mega, když nebudete při jeho řešení spolupracovat.
Odpovědět »
Jiří Válek
Před 9 roky
Mě by třeba zajímalo, jak si má kdo vybrat z desítek tisíc hotových šablon, které soutěží na drsném trhu, kde ale vůbec nejde o úspěch na šabloně postaveného webu, ale o prodejnost šablony! Nejúspěšnější šablony mají na každém prvku minimálně tři efekty a nabízejí pečlivě vybraný obsah, který nutí ke koupi.
A jsme zase na začátku. Jak poznat dobrou šablonu? Možná si na to najmout konzultanta? Ale jak poznat dobrého konzultanta? Je to ten, který místo svého vzdělávání raději píše neexistující knihy a objíždí konference se svými přednáškami? Tedy „buduje brand“?
Odpovědět »
jmeno
Před 9 roky
Objíždí přednášky? Na webu má 3 odkazy. To není moc na nejlepšího konzultanta v ČR :-)
Odpovědět »
Jana
Před 9 roky
Jeho osobni web by me tedy neprimnel k tomu ho oslovit, pusobi to na me jako nafouknuta bublina, pozlatko a citim z toho povysenecky arogantni pristup… nevim, mozna je realita jina. Nicmene prijde mi zvlastni, ze kdyz se prezentuje jako velky profik, tak ze tam neuvede zadne konkretni reference sve prace. Urcite bych chtela videt, jak vypadaji weby, na kterych se podilel a ktere povazuje za povedene.
Odpovědět »
Martin Prokeš
Před 9 roky
Mrkněte na to, kolik mu je, kdy dokončil školu, jak dlouho pracoval jako konzultant. A pak vám bude jasné, proč nemá žádné reference.
Odpovědět »
Erik
Před 9 roky
Konzultace zdarma: Knihou se chlubte, až bude vydaná. Je hezké, že své schopnosti obhajujete stylem „vím o tom tolik, že jsem o tom napsal knihu“, ale takových knih, co nejsou nikde vidět, jsem já napsal 30.
Odpovědět »
Pavel Antolík
Před 9 roky
Může být sice dobrý konzultant, ale některé názory prezentované v tomhle článku mi příjdou dost mimo, minimálně tím, jak jsou podané. Kvalitní web může mít člověk klidně za 20 000, stejně jako nekvalitní web za milion.
Odpovědět »
Ondra Svoboda, Praha
Před 9 roky
Nevim co myslet. Asi tak z poloviny to vnimam jako pravdu. Jinak mi to prijde uplne mimo misu. Pana Rezace neznam. Pry je to superhvezda mezi konzultanty. Zatim jsem o nem neslysel. Jeho stranky na me pusobi, tak ze bych ho neoslovil. Arogance, povysenost. A tento clanek a fotky v nem, mi to akorat potvrzuji. A nebojim se ani sdelit, ze stranky pana Rezace nejsou nic moc. Ve vztahu k tomu co tady mele.
Ale nejsem odbornik. Delam grafiku a weby pro ty noumy, co nevedi co chteji a jeste navic nemaji penize. Jo a taky delam docela dobry fotky. A taky docela dobre mi jde grafika. :))
Odpovědět »
Pavel
Před 9 roky
Pan konzultant webů asi umí, ale z tohoto článku a jeho webu opravdu čiší arogance, povýšenost a snaha si hrát na hogofogo personu. Kvalitní webovky opravdu nejsou levné, ale do 100.000Kč už dostanete velmi kvalitní front a backend. Konzultanta netřeba, je zcela zbytečný, stačí se u firmy, která webovky dělá podívat na reference a dále to už je jen na komunikaci mezi zákazníkem a klientem.
Odpovědět »
Spokojený čtenář
Před 9 roky
Díky za tu diskuzi pod článkem, byla mnohonásobně přínosnější jak článek samotný :-)
Odpovědět »
Jan Slechtfreund
Před 9 roky
Vít Bárta českýho webdesignu jde normovat na ministerstvo! Jak symbolické a vševypovídající…škoda jen našich daní, achjo.
Odpovědět »
mm
Před 9 roky
Technicky „zvladnuty“ email od pana Rezaca ;-)
http://s2.postimg.org/d8fiyz395/2014_08_01_213145_Rezac.gif
Odpovědět »
Ondra Svoboda
Před 9 roky
jj taky jsem se podivil nad tím, jak mlel o brandu a kvalitním webu. A pak přijde Mailchimp :) inu stane se. Kovářovic kobyla…..
Odpovědět »
Gratuluji všem
Před 8 roky
Dost silná slova od malého pána, který ví jak Vás oškubat. Gratuluji všem co s sním spolupracují.
Odpovědět »
Štěpán
Před 8 roky
Takže web s grafikou na míru pod 100k bude méně kvalitní, než WP šablona za pár dolarů? Přístup Honzy k problematice webu jsem vždycky žral, ale poslední dobou se mi zdá, že už mu ego začíná lézt na mozek. Ani s osobním brandingem by se to nemělo přehánět.
Odpovědět »
MArtin
Před 8 roky
Jana Řezáče mám poměrně rád za jeho názory.
Nutno však podotknout, že jen pár jedinců, je schopno a ochotno zaplatit za web tolik. I když se obor snažím dělat poctivě, buduji si jméno již 10 let, mám stálou klientelu, ani jednu špatnou zkušenost, nebo negativní hodnocení od klientů, prostě tvrdím, že uživit se tímto oborem, tak je tento názor, že kvalitní web pod 100 000 Kč je nerálný je mýtus.
Dále Honzovu knihu jsem nekupoval, ale půjčil jsem si jí od kolegy. Ten to měl jako modlu, přečetl jsem si jí, možná vzal pár názorů, ale 99% knihy mi nic neříkalo.
Ono je to jako se vším. Tato kniha je něco jako iphone. Lidi co na něj nemaj, tvrdí, že ti co ho mají jsou ovce. Já tvrdím opak. Jsem ovce do doby, pokud mě telefon nezklame. To samé je s touto knihou. Nyní se budou jako mor, po internetu šířit myšlenky převzaté z této knihy, ale jen pár jedinců je opravdu někdy praktikovalo v praxi. Na toto budou navazovat hádky, zda je kniha dobrá, či nikoliv. A zase se vše opakuje dokola.
Jako ruku na srdce. Děláme to pro peníze. Ne pro dobrý pocit, že mi kniha poradila. Takže já říkám, momentálně se prodalo 3 000 Honzových výtisků a přeji mu to. Ale i on toto vše dělal a dělá pro peníze. A já tvrdím, že momentálně se nachází na českém trhu 3 000 oveček, kteří budou hlásat pseudo názor jednoho samozvaného člověka do role webdesignera rádce. Jeho přednášky mám rád, ale neztotožňuji se s nimi.
Názory jedince mi nezaručí můj obchod. Mám svou hlavu, své názory, svoje osvědčené postupy jak to dělat a neměnil bvych jen kvůli tomu, že někdo v ČR vydal první knihu. Toto je holý nesmysl.
Není to jako hejt na Honzu, ale směřováno je to k těm, kteří od klávesnice šíří moudra z knihy, ale nikdy je nepoužili. Naopak przní trh, jen aby měli litra na výkendové rande, nebo pivo.
Odpovědět »
Honza
Před 7 roky
Tento článek je opravdu zajímavý, ale dovolím si nesouhlasit. Kvalitní web pod 100 tis. se sehnat dá! maximálně se na řádky statisíců dostanete, když se rozhodnete hodně investovat do reklamy a web zviditelnit. Například mi udělali kvalitní web i s dobrou pozicí ve vyhladávačích u http://www.atondesign.cz a opravdu statisíce jsem neplatil.
Odpovědět »