SEO konzultantů, copywriterů, programátorů a dalších je dnes plný internet. Všichni nabízí velmi podobné služby, ne-li dokonce totožné. Každý z nich by se ale rád odlišil a možná si ani neuvědomuje, že to vůbec nemusí být složité.
Přesto si ale mnozí z vás vybaví spoustu freelancerů, kteří jsou v oboru velmi známí. Mluví se o nich, jejich jména se skloňují na různých přednáškách, v internetových diskuzích a stále na ně někde narážíme. Jak to dělají?
Jedním z takových lidí na volné noze je populární webový konzultant Jan Řezáč (ten je ostrý jako břitva). Na otázku, čím se nejvíce odlišuje od ostatních, mi odpověděl jednoduše – vším.
„Jsem viditelná a dobře čitelná značka v oboru. Napsal jsem jedinou českou knihu o návrhu webu. Podílel jsem se na standardizaci webdesignu na státní úrovni. Mám výraznou a konzistentní marketingovou komunikaci. Dlouhodobě sdílím know-how. Jsem stejně drahý či dražší než agentury a nesoutěžím o klienty, kteří chtějí návrh webu, ale o ty, kteří chtějí Řezáče,“ říká na rovinu Honza a dodává, že člověk se může odlišit mnoha způsoby.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
„Představ si, že si necháš nabarvit vlasy na zeleno – odliší tě to od ostatních, ale bude to pro někoho důvod k nákupu tvé služby?“ ptá se Honza a jedním dechem dodává, že smysluplné odlišení přináší klientovi nějaký benefit, který je pro něj navíc i hmatatelný. „Konkrétní odlišení záleží na konkrétním freelancerovi. Třeba mě si nedávno jeden klient vybral, protože získal z mé komunikace dojem, že se nebudu bát oponovat nápadům jeho managementu.“
Pro freelancera je jednou z nejlepších strategií, jak se odlišit od ostatních, specializace. „Najděte si obor nebo jeho fragment, ve kterém ideálně nikdo není, ale lidé jsou za něj ochotni platit. Pokud chcete vytvořit vlastní obor, tak potřebujete pochopit zákonitosti trhu a najít v něm nějaký vztah, kterého si zatím nikdo nevšiml,“ radí Řezáč. Jako příklad uvádí sám sebe, přičemž základem smysluplného odlišení se je promyšlená strategie, která musí vycházet ze znalosti trhu.
Potřebné jsou podle něj i určité vlastnosti. „Hodně pomáhá být grafoman a silná osobnost s určitým charizmatem. Obojí je otázkou praxe a lze to podporovat a rozvíjet,“ dodává.
To všechno zní sice krásně, ale zároveň i poměrně složitě. Ptal jsem se Honzy dál a zjišťoval, co je jeho strategií. „Stačí, když budete dělat jednu věc stále lépe a neustále o tom mluvit. Moje strategie se dnes honosně nazývá content marketing. Od roku 2004 tvořím kontinuálně obsah, který je nějakým způsobem smysluplný pro lidi, kteří se zabývají webem ať z pozice dodavatele, nebo z pozice zadavatele,“ popisuje s tím, že to všechno dělá už 11 let.
Sebepropagace ale nemusí být jediným přínosem šíření obsahu. Daniel Gamrot píše svůj blog o GTD už poměrně dlouho. Co mu to dává? „Je to pro mě způsob uspořádání mých myšlenek a zkušeností. Samozřejmě jde i o cestu, jak zpropagovat činnosti, které aktivně svým klientům nabízím, nicméně ti, co pravidelně publikují nějaký obsah, jistě vědí, jak se díky písemné formulaci dokážou podívat na konkrétní věc z trošku jiného pohledu a více o ní přemýšlet.“
Jaké problémy Daniel u podnikatelů řeší, můžete vidět na tomto videu.
Tvořit obsah a dělit se o své know-how doporučuje i SEO konzultant Pavel Ungr, který k tomu využívá jak svého blogu, tak i veřejných vystoupení a aktivního kontaktu s komunitou. Proč to dělá? Jednak se chce zviditelnit, jednak ho to ale i baví. „Baví mě učit lidi. Přednášení bez toho, aby vás to bavilo, totiž stojí za houby. Jeanne Trojan mě naučila jedno motto, kterého se držím: Passion first.“
Máte-li z veřejného přednášení strach a chybí-li vám cvik, můžete zkusit různé barcampové konference. „Barcamp je super místo, kde vám leccos odpustí, přesto má ale velký dosah. Je to neformální nekonference, takže si můžete dovolit víc a hodně se naučit. Afterparty plní skvělou networkingovou roli, která je v osobním brandingu nezastupitelná,“ radí Ungr.
Celé video najdete zde.
Čím se jako freelancer odlišujete vy?
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Před 2 týdny
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Lara Vrzale
Před 8 roky
„Najděte si obor nebo jeho fragment, ve kterém ideálně nikdo není, ale lidé jsou za něj ochotni platit.
To by me zajímalo, kde něco takového v dnešní době najdu. I nejnovější novinky z Ameriky už alespoň někdo na pul v ČR dela.
Odpovědět »
Jan Řezáč Sledovat @janrezac
Před 8 roky
A to, že to někdo dělá je problém? Navíc pokud to dělá napůl, tak to o něm pravděpodobně nikdo neví. Takových tržních nik je… ale jít do toho a začít je ověřovat je jiné kafe než o nich diskutovat.
Odpovědět »
Martin
Před 4 roky
Osobně jsem si tak nějak ověřil, že hodně lidí jde u obsahu dost množstvím (což ještě v ČR může být funkční strategie u nějaké niky), ale v globálním internetu a hlavně v US člověk musí jít kvalitou.
Přijde mi, že není potřeba mít blog o 100 článcích, že bohatě stačí jeden super skvělý článek, který shrnuje nějakou myšlenku za 10 let zkušeností, člověk ten článek psal 2 měsíce, a takový článek je schopný se řítit jako lavina, zejména pokud ta myšlenka či pohled je hodně unikátní a člověk z toho získá takový ten „AHA“ moment.
Odpovědět »