Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Riccardo Piccinini
SEO konzultantů, copywriterů, programátorů a dalších je dnes plný internet. Všichni nabízí velmi podobné služby, ne-li dokonce totožné. Každý z nich by se ale rád odlišil a možná si ani neuvědomuje, že to vůbec nemusí být složité.
Inzerce
Přesto si ale mnozí z vás vybaví spoustu freelancerů, kteří jsou v oboru velmi známí. Mluví se o nich, jejich jména se skloňují na různých přednáškách, v internetových diskuzích a stále na ně někde narážíme. Jak to dělají?
Poznejte svůj trh
Jedním z takových lidí na volné noze je populární webový konzultant Jan Řezáč (ten je ostrý jako břitva). Na otázku, čím se nejvíce odlišuje od ostatních, mi odpověděl jednoduše – vším.
„Jsem viditelná a dobře čitelná značka v oboru. Napsal jsem jedinou českou knihu o návrhu webu. Podílel jsem se na standardizaci webdesignu na státní úrovni. Mám výraznou a konzistentní marketingovou komunikaci. Dlouhodobě sdílím know-how. Jsem stejně drahý či dražší než agentury a nesoutěžím o klienty, kteří chtějí návrh webu, ale o ty, kteří chtějí Řezáče,“ říká na rovinu Honza a dodává, že člověk se může odlišit mnoha způsoby.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
„Představ si, že si necháš nabarvit vlasy na zeleno – odliší tě to od ostatních, ale bude to pro někoho důvod k nákupu tvé služby?“ ptá se Honza a jedním dechem dodává, že smysluplné odlišení přináší klientovi nějaký benefit, který je pro něj navíc i hmatatelný. „Konkrétní odlišení záleží na konkrétním freelancerovi. Třeba mě si nedávno jeden klient vybral, protože získal z mé komunikace dojem, že se nebudu bát oponovat nápadům jeho managementu.“
Pro freelancera je jednou z nejlepších strategií, jak se odlišit od ostatních, specializace. „Najděte si obor nebo jeho fragment, ve kterém ideálně nikdo není, ale lidé jsou za něj ochotni platit. Pokud chcete vytvořit vlastní obor, tak potřebujete pochopit zákonitosti trhu a najít v něm nějaký vztah, kterého si zatím nikdo nevšiml,“ radí Řezáč. Jako příklad uvádí sám sebe, přičemž základem smysluplného odlišení se je promyšlená strategie, která musí vycházet ze znalosti trhu.
Potřebné jsou podle něj i určité vlastnosti. „Hodně pomáhá být grafoman a silná osobnost s určitým charizmatem. Obojí je otázkou praxe a lze to podporovat a rozvíjet,“ dodává.
Odlišit se můžete mnoha způsoby. Některé ale nemusí vašemu podnikání vůbec pomoci. A ne, na obrázku není Honza Řezáč. Bohužel. | Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Riccardo Piccinini
Šiřte své know-how
To všechno zní sice krásně, ale zároveň i poměrně složitě. Ptal jsem se Honzy dál a zjišťoval, co je jeho strategií. „Stačí, když budete dělat jednu věc stále lépe a neustále o tom mluvit. Moje strategie se dnes honosně nazývá content marketing. Od roku 2004 tvořím kontinuálně obsah, který je nějakým způsobem smysluplný pro lidi, kteří se zabývají webem ať z pozice dodavatele, nebo z pozice zadavatele,“ popisuje s tím, že to všechno dělá už 11 let.
Sebepropagace ale nemusí být jediným přínosem šíření obsahu. Daniel Gamrot píše svůj blog o GTD už poměrně dlouho. Co mu to dává? „Je to pro mě způsob uspořádání mých myšlenek a zkušeností. Samozřejmě jde i o cestu, jak zpropagovat činnosti, které aktivně svým klientům nabízím, nicméně ti, co pravidelně publikují nějaký obsah, jistě vědí, jak se díky písemné formulaci dokážou podívat na konkrétní věc z trošku jiného pohledu a více o ní přemýšlet.“
Jaké problémy Daniel u podnikatelů řeší, můžete vidět na tomto videu.
Tvořit obsah a dělit se o své know-how doporučuje i SEO konzultant Pavel Ungr, který k tomu využívá jak svého blogu, tak i veřejných vystoupení a aktivního kontaktu s komunitou. Proč to dělá? Jednak se chce zviditelnit, jednak ho to ale i baví. „Baví mě učit lidi. Přednášení bez toho, aby vás to bavilo, totiž stojí za houby. Jeanne Trojan mě naučila jedno motto, kterého se držím: Passion first.“
Máte-li z veřejného přednášení strach a chybí-li vám cvik, můžete zkusit různé barcampové konference. „Barcamp je super místo, kde vám leccos odpustí, přesto má ale velký dosah. Je to neformální nekonference, takže si můžete dovolit víc a hodně se naučit. Afterparty plní skvělou networkingovou roli, která je v osobním brandingu nezastupitelná,“ radí Ungr.
Pokuste se co nejvíce omezit seznam služeb, které nabízíte. Věnujte se nejlépe jedné, ale zato naplno a staňte se skutečnými profesionály. Nebuďte brouci pytlíci.
Šiřte své know-how. Dělte se o svoje zkušenosti a znalosti prostřednictvím blogu, přednášek na konferencích, sociálních sítích apod.
Buďte vidět. A to nejen na internetu, ale i offline. Networkujte.
Budujte dobré vztahy. Stanou se pro vás nejen zdrojem inspirace, ale i nových klientů.
Zamyslete se nad svojí celkovou image a nad tím, jak působíte na ostatní. Snažte se to sjednotit.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
„Najděte si obor nebo jeho fragment, ve kterém ideálně nikdo není, ale lidé jsou za něj ochotni platit.
To by me zajímalo, kde něco takového v dnešní době najdu. I nejnovější novinky z Ameriky už alespoň někdo na pul v ČR dela.
A to, že to někdo dělá je problém? Navíc pokud to dělá napůl, tak to o něm pravděpodobně nikdo neví. Takových tržních nik je… ale jít do toho a začít je ověřovat je jiné kafe než o nich diskutovat.
Osobně jsem si tak nějak ověřil, že hodně lidí jde u obsahu dost množstvím (což ještě v ČR může být funkční strategie u nějaké niky), ale v globálním internetu a hlavně v US člověk musí jít kvalitou.
Přijde mi, že není potřeba mít blog o 100 článcích, že bohatě stačí jeden super skvělý článek, který shrnuje nějakou myšlenku za 10 let zkušeností, člověk ten článek psal 2 měsíce, a takový článek je schopný se řítit jako lavina, zejména pokud ta myšlenka či pohled je hodně unikátní a člověk z toho získá takový ten „AHA“ moment.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Lara Vrzale
Před 8 roky
„Najděte si obor nebo jeho fragment, ve kterém ideálně nikdo není, ale lidé jsou za něj ochotni platit.
To by me zajímalo, kde něco takového v dnešní době najdu. I nejnovější novinky z Ameriky už alespoň někdo na pul v ČR dela.
Odpovědět »
Jan Řezáč Sledovat @janrezac
Před 8 roky
A to, že to někdo dělá je problém? Navíc pokud to dělá napůl, tak to o něm pravděpodobně nikdo neví. Takových tržních nik je… ale jít do toho a začít je ověřovat je jiné kafe než o nich diskutovat.
Odpovědět »
Martin
Před 4 roky
Osobně jsem si tak nějak ověřil, že hodně lidí jde u obsahu dost množstvím (což ještě v ČR může být funkční strategie u nějaké niky), ale v globálním internetu a hlavně v US člověk musí jít kvalitou.
Přijde mi, že není potřeba mít blog o 100 článcích, že bohatě stačí jeden super skvělý článek, který shrnuje nějakou myšlenku za 10 let zkušeností, člověk ten článek psal 2 měsíce, a takový článek je schopný se řítit jako lavina, zejména pokud ta myšlenka či pohled je hodně unikátní a člověk z toho získá takový ten „AHA“ moment.
Odpovědět »