Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak se jako freelancer odlišit?

Jiří Rostecký
Před 9 roky
muz_bazen-web
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Riccardo Piccinini

SEO konzultantů, copywriterů, programátorů a dalších je dnes plný internet. Všichni nabízí velmi podobné služby, ne-li dokonce totožné. Každý z nich by se ale rád odlišil a možná si ani neuvědomuje, že to vůbec nemusí být složité.

Přesto si ale mnozí z vás vybaví spoustu freelancerů, kteří jsou v oboru velmi známí. Mluví se o nich, jejich jména se skloňují na různých přednáškách, v internetových diskuzích a stále na ně někde narážíme. Jak to dělají?

Poznejte svůj trh

Jedním z takových lidí na volné noze je populární webový konzultant Jan Řezáč (ten je ostrý jako břitva). Na otázku, čím se nejvíce odlišuje od ostatních, mi odpověděl jednoduše – vším.

„Jsem viditelná a dobře čitelná značka v oboru. Napsal jsem jedinou českou knihu o návrhu webu. Podílel jsem se na standardizaci webdesignu na státní úrovni. Mám výraznou a konzistentní marketingovou komunikaci. Dlouhodobě sdílím know-how. Jsem stejně drahý či dražší než agentury a nesoutěžím o klienty, kteří chtějí návrh webu, ale o ty, kteří chtějí Řezáče,“ říká na rovinu Honza a dodává, že člověk se může odlišit mnoha způsoby.

Inzerce

„Představ si, že si necháš nabarvit vlasy na zeleno – odliší tě to od ostatních, ale bude to pro někoho důvod k nákupu tvé služby?“ ptá se Honza a jedním dechem dodává, že smysluplné odlišení přináší klientovi nějaký benefit, který je pro něj navíc i hmatatelný. „Konkrétní odlišení záleží na konkrétním freelancerovi. Třeba mě si nedávno jeden klient vybral, protože získal z mé komunikace dojem, že se nebudu bát oponovat nápadům jeho managementu.“

Pro freelancera je jednou z nejlepších strategií, jak se odlišit od ostatních, specializace. „Najděte si obor nebo jeho fragment, ve kterém ideálně nikdo není, ale lidé jsou za něj ochotni platit. Pokud chcete vytvořit vlastní obor, tak potřebujete pochopit zákonitosti trhu a najít v něm nějaký vztah, kterého si zatím nikdo nevšiml,“ radí Řezáč. Jako příklad uvádí sám sebe, přičemž základem smysluplného odlišení se je promyšlená strategie, která musí vycházet ze znalosti trhu.

Potřebné jsou podle něj i určité vlastnosti. „Hodně pomáhá být grafoman a silná osobnost s určitým charizmatem. Obojí je otázkou praxe a lze to podporovat a rozvíjet,“ dodává.

Jak podnikat na volné noze
Odlišit se můžete mnoha způsoby. Některé ale nemusí vašemu podnikání vůbec pomoci. A ne, na obrázku není Honza Řezáč. Bohužel. | Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Riccardo Piccinini

Šiřte své know-how

To všechno zní sice krásně, ale zároveň i poměrně složitě. Ptal jsem se Honzy dál a zjišťoval, co je jeho strategií. „Stačí, když budete dělat jednu věc stále lépe a neustále o tom mluvit. Moje strategie se dnes honosně nazývá content marketing. Od roku 2004 tvořím kontinuálně obsah, který je nějakým způsobem smysluplný pro lidi, kteří se zabývají webem ať z pozice dodavatele, nebo z pozice zadavatele,“ popisuje s tím, že to všechno dělá už 11 let.

Sebepropagace ale nemusí být jediným přínosem šíření obsahu. Daniel Gamrot píše svůj blog o GTD už poměrně dlouho. Co mu to dává? „Je to pro mě způsob uspořádání mých myšlenek a zkušeností. Samozřejmě jde i o cestu, jak zpropagovat činnosti, které aktivně svým klientům nabízím, nicméně ti, co pravidelně publikují nějaký obsah, jistě vědí, jak se díky písemné formulaci dokážou podívat na konkrétní věc z trošku jiného pohledu a více o ní přemýšlet.“

Jaké problémy Daniel u podnikatelů řeší, můžete vidět na tomto videu.

Tvořit obsah a dělit se o své know-how doporučuje i SEO konzultant Pavel Ungr, který k tomu využívá jak svého blogu, tak i veřejných vystoupení a aktivního kontaktu s komunitou. Proč to dělá? Jednak se chce zviditelnit, jednak ho to ale i baví. „Baví mě učit lidi. Přednášení bez toho, aby vás to bavilo, totiž stojí za houby. Jeanne Trojan mě naučila jedno motto, kterého se držím: Passion first.“

Máte-li z veřejného přednášení strach a chybí-li vám cvik, můžete zkusit různé barcampové konference. „Barcamp je super místo, kde vám leccos odpustí, přesto má ale velký dosah. Je to neformální nekonference, takže si můžete dovolit víc a hodně se naučit. Afterparty plní skvělou networkingovou roli, která je v osobním brandingu nezastupitelná,“ radí Ungr.

Jaké strachy nás v podnikání trápí?


Celé video najdete zde.

Jak se tedy jako freelancer odlišit?

  • Pokuste se co nejvíce omezit seznam služeb, které nabízíte. Věnujte se nejlépe jedné, ale zato naplno a staňte se skutečnými profesionály. Nebuďte brouci pytlíci.
  • Šiřte své know-how. Dělte se o svoje zkušenosti a znalosti prostřednictvím blogu, přednášek na konferencích, sociálních sítích apod.
  • Buďte vidět. A to nejen na internetu, ale i offline. Networkujte.
  • Budujte dobré vztahy. Stanou se pro vás nejen zdrojem inspirace, ale i nových klientů.
  • Zamyslete se nad svojí celkovou image a nad tím, jak působíte na ostatní. Snažte se to sjednotit.
  • Zjistěte, jak vydržet na volné noze co nejdéle.

Čím se jako freelancer odlišujete vy?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Lara Vrzale

Před 9 roky

„Najděte si obor nebo jeho fragment, ve kterém ideálně nikdo není, ale lidé jsou za něj ochotni platit.
To by me zajímalo, kde něco takového v dnešní době najdu. I nejnovější novinky z Ameriky už alespoň někdo na pul v ČR dela.

Odpovědět »

Jan Řezáč Sledovat @janrezac

Před 9 roky

A to, že to někdo dělá je problém? Navíc pokud to dělá napůl, tak to o něm pravděpodobně nikdo neví. Takových tržních nik je… ale jít do toho a začít je ověřovat je jiné kafe než o nich diskutovat.

Odpovědět »

Martin

Před 5 roky

Osobně jsem si tak nějak ověřil, že hodně lidí jde u obsahu dost množstvím (což ještě v ČR může být funkční strategie u nějaké niky), ale v globálním internetu a hlavně v US člověk musí jít kvalitou.

Přijde mi, že není potřeba mít blog o 100 článcích, že bohatě stačí jeden super skvělý článek, který shrnuje nějakou myšlenku za 10 let zkušeností, člověk ten článek psal 2 měsíce, a takový článek je schopný se řítit jako lavina, zejména pokud ta myšlenka či pohled je hodně unikátní a člověk z toho získá takový ten „AHA“ moment.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

Premium
martin-kus-web

Vuch: Strategie firmy, riskování, finance i vstup investora | Martin Kůs

Premium
zdenek-vlcek-web

3 roky neinvestují do reklamy. Jak rostou JablečnéDíly.cz? | Zdeněk Vlček

Premium
jan-herka-web

Wuders: Jak se buduje a řídí firma na nábytek? | Jan Herka

Premium
michal-vodak-web

Heureka: E-commerce čekají obrovské změny. Co mají e-shopy dělat? | Michal Vodák

jakub-oska-web

Jirka Rostecký o rozjezdu podnikání: Pokud opravdu chcete, cestu si najdete | Jakub Oška (BYMFIT.cz)

martin-jares-web

Zákaznická spokojenost: Co ji nejvíce ovlivňuje? | Martin Jareš (Foxdeli)