Inspirace pro vaše podnikání a marketing

VIDEO: Michalis Katapodis: Jak vytvořit e-shop s malým rozpočtem?

„S myšlenkou ‚co tě nezabije, to tě posílí‘ jsem provedl pár hlubokých nádechů, nasadil úsměv a šlo se na věc,“ řekl Michalis o natáčení tohoto rozhovoru.

Jak se vyvíjí e-shopové řešení, kdy je pro klienta výhodnější pronájem systému a jaké znalosti by začínající e-shopař měl mít? Hostem dalšího videorozhovoru Mladého podnikatele je Michalis Katapodis z firmy 3IT.

3IT, v jejíž ostravských kancelářích jsme rozhovor natáčeli, se zabývá tvorbou e-shopů na míru. Má předpřipravené řešení, které nabízí jako základ svým klientům. Michalis tuto firmu řídí a má bohaté zkušenosti se začínajícími e-shopaři a chybami, kterých se při budování e-shopu dopouštějí.

Proč se na video podívat?

  • Dozvíte se, co obnáší tvorba e-shopového řešení a že „nestačí jen někde něco zapnout“.
  • Zjistíte, co všechno by si začínající e-shopař měl spočítat a jak.
  • Poznáte rozdíl mezi řešením na míru a pronájmem.
  • Přijdete na to, jak rozjet e-shop s co nejnižší investicí a na co se primárně při vývoji zaměřit.
  • Připravíte se na spolupráci s dodavatelem e-shopového řešení – jak ho vybrat, jak mu práci zadat, jak ho kontrolovat apod.
  • Předejdete problémům při vývoji – zjistíte, kde se nejčastěji vývoj e-shopů zasekává a jak se tomu vyhnout.
  • Podíváte se, jak to vypadá ve vývojářské firmě. :-)

Rozhovor s Michalisem může pomoci každému, kdo uvažuje o vlastním e-shopu, případně už e-shop má a chce jej předělat, hledá nové dodavatele nebo chce zefektivnit spolupráci s těmi současnými. Zároveň nahlédnete pod pokličku firmy, která vyvíjí vlastní řešení, a uvidíte, jak složité je pro ni uspět na konkurenčním trhu. O zákulisí natáčení rozhovoru si můžete přečíst na Michalisově blogu.

Bonusové tipy od Michalise Katapodise:

Jak vybrat/změnit developera e-shopu

Michalis KatapodisMichalis: Z určitého důvodu potřebujete změnit partnera dodavatele e-shopu nebo celé řešení. Sepište si proto důvody, které vám na současné spolupráci a řešení vadí. Nedívejte se na vše černobíle a hlavně nezapomeňte i na věci, které vám vyhovovaly. Tento souhrn nepište sami, zeptejte se všech zainteresovaných pracovníků, kteří přicházejí s e-shopem denně do styku (sklad, účtárna, marketing…).

Na základě takto zjištěných požadavků k zachování a vylepšení stávajícího stavu teprve začněte připravovat dokument, se kterým oslovíte vývojářské firmy. Nebojte se situace, že byste do dokumentu něco zapomněli sepsat. Dobrý dodavatel se vás doptá na všechny okolnosti a bude s vámi vaše nápady konzultovat. Ti lepší si budou ověřovat, zda opravdu vaše hypotézy, na kterých své nápady stavíte, platí, a možná se s vývojáři či konzultanty dostanete i do sporu, když se vám budou snažit (na základě dat a měření) vyvrátit některé vaše myšlenky.

Pokud narazíte na lidi, kteří reagují na vaši specifikaci tímto objektivním způsobem a kteří vše, co si řeknete, jen neodkývou (s vidinou více práce = větší zakázka = více peněz), pak si částečně můžete být jisti, že jste v dobrých rukách.

Uvědomte si, že tuto změnu dodavatele podstupujete (teoreticky) 1-2x za období svého podnikání. Proto nemůžete mít dostatečné zkušenosti s tím, podle čeho si developera vybrat. E-shop je v dnešní době velmi sofistikovaný nástroj a porovnat všechny vlastnosti, výhody a nevýhody řešení jednotlivých dodavatelů je nad lidské síly.

Já osobně bych se v tomto případě obrátil na lidi, kteří byli u mnoha takových změn a ví, jak jednotliví dodavatelé řešení v praxi fungují. Kdo jsou tito lidé? Podle mě to jsou právě konzultanti zabývající se oblastmi SEO, PPC, UX a dalšími. Tito lidé mají pod sebou hodně projektů fungujících na různých systémech a mohou vám prozradit i to, čím se v marketingových informacích developerské společnosti nechlubí.

Tipů pro výběr a otestování developera je hodně, osobně je totiž znám z druhé strany. Toto téma by zasloužilo samostatný rozsáhlejší článek.

Chci začít podnikat, a to prodejem zboží přes internet

Michalis KatapodisMichalis: Odpovězte sami sobě: Proč chcete založit nový e-shop? Na svou odpověď se zeptejte ještě jednou Proč a pak ještě jednou Proč. – A přijdete na opravdový důvod. Pokud se vaše odpověď na poslední proč nese v duchu těchto vět – „Vím, že značka XY nemá v České republice zastoupení, lidé ji chtějí kupovat a nemají kde. Já toto zboží umím sehnat a s dobrou marží ho prodat…“ nebo „Tyto věci již prodávám svému okolí a chci je nabídnout širšímu publiku.“, pak jsou vaše odpovědi skvělé a doporučil bych vám jít do toho.

Ostatním, kteří chtějí e-shop jen kvůli potenciálnímu výdělku na přilepšenou, nebo proto, že je to „moderní“ a chtějí to také zkusit, bych doporučil pořádně si svůj záměr promyslet.

Online trh je totiž běžnou nabídkou přesycený. S e-shopem se pustíte do pomyslného boje, ve kterém chcete vyhrát. A vítězí jen ti, kteří ví, za co a proč bojují (nejsou to žoldáci, co to dělají jen pro peníze), mají dobrou strategii i exekuci.

Když se do prodeje na internetu pustíte jako nováček, snažte se získat co nejvíce informací. Dobrých online zdrojů jsou dnes na internetu mraky. Začněte se pohybovat mezi komunitou e-shopařů, navštěvujte konference a bavte se s lidmi, kteří jsou krok před vámi. Jejich rady pro vás budou jednou k nezaplacení. Když zrovna nebudete na konferenci nebo nebudete sjíždět videopřednášky a rozhovory s e-shopaři na YouTube, připravte si základní business plán. Rozhodně nezapomeňte na tvorbu kalkulace a jednoduché tabulky pro hlídání si cashflow, jak popisuje Vlasta Vávrů.

Pokud si svými začátky nejste jisti a nerozjíždíte velký business, držte se Paretova pravidla, za pomoci kterého si vytvoříte MVP (minimal-valuable-product). Vyzkoušejte si e-shop a podnikání v malém. Řešte všechny důležité oblasti tak, aby byly v souhře a všechny fungovaly. Těmito oblastmi jsou 1) sklad a logistika, 2) e-shopové řešení a 3) marketing.

Chci posunout své e-shopové podnikání na špici

Michalis KatapodisMichalis: Pokud jste v jiné situaci a chcete mít prostě úspěšný e-shop, jste investor nebo podnikatel, který chce bojovat o nejvyšší příčky, pak bych zvolil jiný postup. Výše 3 zmíněné hlavní oblasti bych si rozdělil ještě na další podskupiny. Oslovil bych absolutní špičky v dílčích oborech. Sestavil bych si tak dream-team složený ze specialistů na celkovou online strategii, branding, SEO, PPC, UX, copywriting, procesní řízení a logistiku a samozřejmě vývojáře e-shopového systému.

Tento tým by neměl mít žádnou slabou stránku, všichni lidé by se měli navzájem respektovat. Za pomoci těchto top odborníků pak vznikne opravdu skvostné dílo – váš výsledný e-shop. Zde se však bavíme o řádově jiných číslech v oblasti časové i finanční investice.

Související videa:

Použitá melodie: Steve Combs – Zero (CC BY 4.0)
Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 3

  1. Adam Gajdečka

    -

    Bohužel jsem se toho moc nedozvěděl, rozhovor je moc obecný.

    Odpovědět
    • Michalis Katapodis

      -

      Dobrý den Adame,
      máte-li na mě jakékoli dotazy, prosím kontaktujte mě. Rád Vám konkrétnější otázky zodpovím. Stačí mi napsat nebo zavolat na kontakty uvedené na stránce: https://www.3it.cz/kontakt

      Budu se těšit.

      Odpovědět
  2. Jiří Mareš

    -

    Díky za perfektní rozhovor, souhlasím že je to hlavně o přístupu daného prodejce k vlastnímu podnikání. Občas se také setkávám s klienty, kteří se domnívají, že e-shop stačí jen vybudovat, dát si pak nohy na stůl a jen odbavovat objednávky. Tak to zkrátka nefunguje, ale je to každém jak se rozhodne na sobě pracovat. Výmluvy se dají vždycky nějaké najít a neúspěch svést na ekonomickou krizi, konkurenci nebo přímo na lidi, že nechtějí nakupovat.

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář