Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: BillionPhotos.com
Provozovat e-shop je velmi náročné a obsahuje to mnoho činností, které každý e-shopař musí zvládat. Bohužel si spousta začátečníků neuvědomuje, co je po založení vlastního e-shopu čeká. Možná právě proto, že jsou ovlivněni mýty, které v tomto článku rozebereme.
Inzerce
Pomohl mi v tom Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, se kterým jsem si v tomto rozhovoru povídal o tom, co všechno provozování e-shopu obnáší a zda má dnes smysl zakládat e-shop nový. Dnes to ale vezmeme jinak. Já mu předložím několik mýtů, které občas slýchám, a on mi k nim řekne svůj názor. Zjistíme tak, které mýty jsou pravdivé a které naopak ne.
1. E-shopy jsou jen pro velké firmy
Začnu hezky zostra, a to něčím, co mi před několika dny řekl jeden z mých čtenářů. Že e-shopy si mohou dovolit zakládat jen velké firmy a že normální smrtelník nemá šanci s e-shopem uspět, natož se tím uživit. Je to pravda?
Jan Vetyška: Asi všichni víme, že takto to absolutně není, ba naopak. E-shopy jsou ideální platformou prodeje právě pro malé firmy, nebo dokonce živnostníky. Co se velkých firem týče, tak bych větu z otázky přetransformoval takto: Mít e-shopy bude pro velké firmy nutnost.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
2. E-shopů je už příliš, další se zakládat nevyplatí
Snad všichni známe tu statistiku, kolik máme v Česku e-shopů. A ti, co ji neznají, vidí spoustu webů, které jim něco prodávají. Existuje tedy vůbec ještě na trhu místo? A pokud ano, pro koho?
Jan Vetyška: Platí i neplatí. E-shopů je až příliš, vidina snadného výdělku přivedla na internet řadu podnikavců, kteří dříve či později neuspějí. Stejně tak je český trh již hodně vyspělý a i kvalitních e-shopů je u nás hodně. To ovšem neznamená, že nemůže být na trhu místo pro nové e-shopy. Vždy se objeví někdo s novým nápadem, produktem nebo třeba inovativním přístupem, kdo bude úspěšný, i když začne s prodejem přes internet až nyní.
3. Počáteční investice musí být v milionech
Odmysleme si náklady na zboží a podívejme se jen na samotné technické řešení a vše, co je zapotřebí k tvorbě a plynulému provozu e-shopu. Prý to stojí velké peníze. Je to pravda?
Jan Vetyška: Samotné technické založení e-shopu může být velice jednoduchá a levná záležitost. Odmyslíme-li si tedy náklady na zboží a logistiku, tak musí začínající podnikatel přemýšlet a plánovat náklady na marketing, zákaznický servis, vylepšování e-shopu a také mít dostatečnou finanční rezervu, která mu pomůže se snáze vypořádat s úskalími, jako jsou odstupování od smlouvy, nevyzvednuté zboží nebo složité reklamace.
Sen provozovat e-shop se rodí v hlavě. Většinou ale ta hlava nosí jen jedno tělo. Může jednotlivec sám založit e-shop a úspěšně jej provozovat?
Jan Vetyška: Určitě ano. Sice se nebude jednat o obchod s miliardovými obraty, ale slušně vydělávající e-shop se v jednom člověku provozovat dá. Ovšem bude-li e-shop úspěšný, tak poroste zákaznická poptávka a najednou to v jednom člověku nepůjde zvládat, bude potřeba najímat. V tu chvíli bude e-shop paradoxně méně vydělávat a zde je pak zajímavé sledovat, jak si s tímto přechodem který majitel poradí.
5. Pouze markeťák může založit úspěšný e-shop
V kamenném obchodě musíte být dobrý prodejce. Na internetu také, což znamená, že musíte zvládat online marketing. Umět SEO, copywriting, PPC reklamu, e-mailing a spoustu dalšího. Znamená to, že úspěšný e-shop zvládne založit jen člověk zkušený v těchto oborech? Může uspět i někdo, kdo je online marketingem nepolíbený?
Jan Vetyška: Je absolutní blbost říci, že dobrý prodejce na internetu je ten, kdo zvládá SEO, PPC a další. Dobrý prodejce je ten, kdo zvládá namixovat správně veškerý marketing, tzn. od volby produktu přes práci s lidmi, distribuční politiku, cenovou politiku a samozřejmě i onu propagaci.
Strašně mi vadí, že české online prostředí je plné jedinců, kteří staví rovnítko mezi pojmy marketing a propagace. Bohužel toto špatné označení zaznívá často i na odborných konferencích nebo sociálních sítích z úst rádoby odborníků. Je jasné, že jsou momenty v online prostřední, kdy je otázkou, který online nástroj zařadit přesně do které části marketingového mixu, ale rozumět marketingu znamená mnohem více než u nás již málem ustáleného pojmu „online marketingu”. Takže vlastně odpovědět na původní otázku, dokud si nesrovnáme tyto pojmy, ani nelze.
6. K provozu e-shopu potřebujete obrovský sklad
Základem e-shopu je jeho zázemí – sklad plný zboží. To ale něco stojí. Co má dělat začátečník, který nemá miliony na koupi skladových prostor?
Jan Vetyška: Online obchodování je více než úzce spjato s kvalitním logistickým zázemím. Samozřejmě lze e-shop provozovat i bez skladů, resp. skladových zásob, ale kromě výjimek u specifického a vzácného zboží nemůže být takový e-shop dlouhodobě úspěšný. Nabízet zboží skladem je u většiny komodit již prakticky samozřejmost, tedy za předpokladu, že chce být obchodník dlouhodobě úspěšný.
7. Stát e-shopům hází klacky pod nohy
Další čtenář a další důvod, proč nezakládat nový e-shop. Říkal mi, že veškerá byrokracie je tak náročná, že to začátečník nemůže zvládnout. Že daně jsou tak vysoké, že by musel prodávat s nehorázně velkými maržemi. A že to tudíž nemá smysl zkoušet. Co je na tom pravdy a jak stát podporuje začínající e-shopy?
Jan Vetyška: Byrokracie v podnikání online není v ničem náročnější než při podnikání mimo internet. Osobně si myslím, že mnoho procesů spojených se zakládáním podnikání a podnikáním jako takovým by šlo zjednodušit, ale rozhodně nejsme v ČR v situaci, kdy by se jednalo o nějaké nepřekonatelné bariéry.
8. S příchodem Amazonu všichni malí hráči zaniknou
Příchod Amazonu je něco, čeho se mnoho českých e-shopů bojí. Je totiž velkým strašákem i velkých hráčů, dokonce se šušká, že provozovatel Mall.cz jej prodal právě kvůli příchodu Amazonu. Zkusme si tedy zavěštit a předpovědět, jak se malých e-shopů dotkne příchod tohoto giganta do Čech?
Jan Vetyška: Co je příchod Amazonu? Zaklínadlo, které tu slyším již několik let, a kde nic tu nic. Příchod Amazonu ve smyslu přímé orientace na české zákazníky jen tak nehrozí. Až k tomu dojde, tak si můžeme popovídat.
TIP: Jak příchod Amazonu hodnotí specialista na online marketing? Podívejte se na video
9. Stačí psát články a vyhrajete
Obsah je král. Najděte si obor, který je vám blízký. Začněte vedle svého e-shopu tvořit kvalitní obsah – psát blog, být aktivní na sociálních sítích, vytvořit nějaký ten e-book, odpovídat ve vlastní poradně apod. Úspěch se pak zaručeně dostaví.
Jan Vetyška: Už jsme se bavili o tom, že prodej – a prodej po internetu zvlášť je velmi komplexní disciplínou. Tvorba kvalitního obsahu, ať již přímo popisky u zboží, nebo třeba informace komunitního typu, poradny, testy výrobků, magazíny atd. jsou skvělé nástroje, kterými se obchodníci mohou odlišit. Kvalitní obsah sám o sobě úspěch nezaručí.
10. Unikátní zboží je zárukou úspěchu
Občas mi napíše nějaký čtenář s tím, že si do Čech nechává posílat zboží ze zahraničí. Takové, které se v Česku neprodává. Je to podle něj záruka úspěchu. Opravdu ale stačí jen najít unikátní zboží, přivézt jej do našich krajů a začít jej prodávat online? Je unikátnost zboží receptem na úspěch?
Jan Vetyška: Unikátní zboží může být dobrým základním stavebním kamenem nového e-shopu. Především specializace na určitý druh zboží a to, že daný obchodník této komoditě opravdu rozumí, může být velkou výhodou nejen při vstupu na trh. Ovšem znovu si můžeme zopakovat, že unikátní výrobek, skvělá logistika, inovace v propagaci, dobrá cenová politika, prozákaznický servis a další musí fungovat dohromady. K úspěchu nestačí zvládat jen jednu disciplínu.
11. Většina e-shopů do pár let zanikne
Další pesimistická statistika. Většina e-shopů do tří let zanikne. Nebo do pěti. Možná dokonce do roka. Je to pravda? Má podobné zkušenosti i APEK?
Jan Vetyška: Měsíčně vznikají desítky e-shopů a desítky zanikají, to je proces, který ještě nějakou dobu potrvá. Většina těch začínajících si neuvědomuje, co vše takový provoz e-shopu obnáší. Možná by se měli nejprve pobavit s těmi, kteří e-shopy zavírají.
12. V Česku není dostatek know-how
Odkud se učit? Kde brát inspiraci od úspěšných online podnikatelů? Kde hledat poradenství pro provoz svého e-shopu? Na koho se obrátit se svým nápadem na nový e-shop? Je vůbec v Česku někdo, kdo mi může pomoci?
Jan Vetyška: V Česku je dostatek know-how a máme tu desítky úspěšných online prodejců a podnikatelů. Díky tomu, že jsme malá země, je relativně snadné získat informace z první ruky od těch nejúspěšnějších. Například na akcích APEKu sleduji, jak se nenuceně baví provozovatelé obchodů s miliardovými obraty s obchodníky, kteří jsou teprve na začátku, a vzájemně sdílejí zkušenosti. Řekl bych, že i v tomto je ČR unikátní.
Jinak zdrojů, jako jsou různé webziny, blogy, videorozhovory, semináře, workshopy, konference atd., je u nás myslím dostatek. Největší problém s přístupem ke zdrojům v oblasti e-komerce vidím možná v oblasti legislativy, ale od toho tu jsme my v APEKu, abychom se k informacím dostali a dál je distribuovali do komunity.
13. Před x lety to měli snadné. My dnes už ne
Jo, co bylo tak těžkého na tom založit Alzu? Proč asi uspěla Heuréka? Protože přišli v době, kdy nebyla tak velká konkurence. Dnes je všeho plno, e-shopů, srovnávačů, vyhledávačů, všeho. Dnes už to taková legrace není.
Jan Vetyška: Myslím, že zrovna tyto dvě společnosti jsou dobrým příkladem toho, že jsou úspěšné a nebyly první nebo jediné. Alza, resp. Alzasoft existovala jako firma na prodej IT techniky ruku v ruce s několika dalšími subjekty, a pokud si dobře pamatuji, nebyla nejúspěšnější. Dobře ovšem zvládla vývoj, reagovala na trendy a dnes je tam, kde je, a to o míle vepředu před tehdejší konkurencí. Heuréka je podobný příklad, rozhodně se nejednalo o první cenový srovnávač a vyhledávač zboží. Ovšem zakladatelé měli určité vize, měli drive, snažili se odlišit a vybudovali velice úspěšnou firmu.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Shoptet a financování e-shopů. Proč to dává smysl? | Ondřej Buben
5. „Strašně mi vadí, že české online prostředí je plné jedinců, kteří staví rovnítko mezi pojmy marketing a propagace.“
Mohl byste prosím vysvětlit jaký je podle Vás rozdíl mezi marketingem a propagaci?
To není „podle mě“, ale je to prostě fakt. Všechny pojmy mají určité definice. Zkráceně řečeno je marketing mnohem komplexnější a propagace (promotion / advertising) je jeho pouhou podmnožinou. A to navíc ještě není úplně přesné.
Co se týče těch skladových zásob .. ono to není úplně tak jak jste napsali. Ještě je tu možnost droppshipping .. my jsme kdysi zakládali shop přes eshop-rychle.cz a tam jsme si všimli kolonku droppshipping. Tento systém podnikání znamená pro lajky to, že vy zprostředkujete pouze zákazníka, resp. objednávku na vašem eshopu a dodavatel zboží přepošle rovně zákazníkovi. Tím ne že nemusíte mít sklad, dokonce nemusíte ani produkty předem kupovat ..
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Nishkam Sledovat @nishkam
Před 8 roky
5. „Strašně mi vadí, že české online prostředí je plné jedinců, kteří staví rovnítko mezi pojmy marketing a propagace.“
Mohl byste prosím vysvětlit jaký je podle Vás rozdíl mezi marketingem a propagaci?
Odpovědět »
Jan Vetyška Sledovat @jvety
Před 8 roky
To není „podle mě“, ale je to prostě fakt. Všechny pojmy mají určité definice. Zkráceně řečeno je marketing mnohem komplexnější a propagace (promotion / advertising) je jeho pouhou podmnožinou. A to navíc ještě není úplně přesné.
Odpovědět »
Jiri
Před 6 roky
Co se týče těch skladových zásob .. ono to není úplně tak jak jste napsali. Ještě je tu možnost droppshipping .. my jsme kdysi zakládali shop přes eshop-rychle.cz a tam jsme si všimli kolonku droppshipping. Tento systém podnikání znamená pro lajky to, že vy zprostředkujete pouze zákazníka, resp. objednávku na vašem eshopu a dodavatel zboží přepošle rovně zákazníkovi. Tím ne že nemusíte mít sklad, dokonce nemusíte ani produkty předem kupovat ..
Odpovědět »