Inspirace pro vaše podnikání a marketing

13 mýtů o provozování e-shopů, kterým věří začátečníci

Tvorba eshopuProvozovat e-shop je velmi náročné a obsahuje to mnoho činností, které každý e-shopař musí zvládat. Bohužel si spousta začátečníků neuvědomuje, co je po založení vlastního e-shopu čeká. Možná právě proto, že jsou ovlivněni mýty, které v tomto článku rozebereme.

Pomohl mi v tom Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, se kterým jsem si v tomto rozhovoru povídal o tom, co všechno provozování e-shopu obnáší a zda má dnes smysl zakládat e-shop nový. Dnes to ale vezmeme jinak. Já mu předložím několik mýtů, které občas slýchám, a on mi k nim řekne svůj názor. Zjistíme tak, které mýty jsou pravdivé a které naopak ne.

1. E-shopy jsou jen pro velké firmy

Začnu hezky zostra, a to něčím, co mi před několika dny řekl jeden z mých čtenářů. Že e-shopy si mohou dovolit zakládat jen velké firmy a že normální smrtelník nemá šanci s e-shopem uspět, natož se tím uživit. Je to pravda?

Jan VetyškaJan Vetyška: Asi všichni víme, že takto to absolutně není, ba naopak. E-shopy jsou ideální platformou prodeje právě pro malé firmy, nebo dokonce živnostníky. Co se velkých firem týče, tak bych větu z otázky přetransformoval takto: Mít e-shopy bude pro velké firmy nutnost.

2. E-shopů je už příliš, další se zakládat nevyplatí

Snad všichni známe tu statistiku, kolik máme v Česku e-shopů. A ti, co ji neznají, vidí spoustu webů, které jim něco prodávají. Existuje tedy vůbec ještě na trhu místo? A pokud ano, pro koho?

Jan VetyškaJan Vetyška: Platí i neplatí. E-shopů je až příliš, vidina snadného výdělku přivedla na internet řadu podnikavců, kteří dříve či později neuspějí. Stejně tak je český trh již hodně vyspělý a i kvalitních e-shopů je u nás hodně. To ovšem neznamená, že nemůže být na trhu místo pro nové e-shopy. Vždy se objeví někdo s novým nápadem, produktem nebo třeba inovativním přístupem, kdo bude úspěšný, i když začne s prodejem přes internet až nyní.

3. Počáteční investice musí být v milionech

Odmysleme si náklady na zboží a podívejme se jen na samotné technické řešení a vše, co je zapotřebí k tvorbě a plynulému provozu e-shopu. Prý to stojí velké peníze. Je to pravda?

Jan VetyškaJan Vetyška: Samotné technické založení e-shopu může být velice jednoduchá a levná záležitost. Odmyslíme-li si tedy náklady na zboží a logistiku, tak musí začínající podnikatel přemýšlet a plánovat náklady na marketing, zákaznický servis, vylepšování e-shopu a také mít dostatečnou finanční rezervu, která mu pomůže se snáze vypořádat s úskalími, jako jsou odstupování od smlouvy, nevyzvednuté zboží nebo složité reklamace.

TIP: Podívejte se na rozhovor věnovaný vývoji e-shopu a jeho finanční náročnosti. Jak drahé je vytvoření e-shopu a jak poptat dodavatele?

4. Jeden člověk e-shop nikdy neutáhne

Sen provozovat e-shop se rodí v hlavě. Většinou ale ta hlava nosí jen jedno tělo. Může jednotlivec sám založit e-shop a úspěšně jej provozovat?

Jan VetyškaJan Vetyška: Určitě ano. Sice se nebude jednat o obchod s miliardovými obraty, ale slušně vydělávající e-shop se v jednom člověku provozovat dá. Ovšem bude-li e-shop úspěšný, tak poroste zákaznická poptávka a najednou to v jednom člověku nepůjde zvládat, bude potřeba najímat. V tu chvíli bude e-shop paradoxně méně vydělávat a zde je pak zajímavé sledovat, jak si s tímto přechodem který majitel poradí.

5. Pouze markeťák může založit úspěšný e-shop

V kamenném obchodě musíte být dobrý prodejce. Na internetu také, což znamená, že musíte zvládat online marketing. Umět SEO, copywriting, PPC reklamu, e-mailing a spoustu dalšího. Znamená to, že úspěšný e-shop zvládne založit jen člověk zkušený v těchto oborech? Může uspět i někdo, kdo je online marketingem nepolíbený?

Jan VetyškaJan Vetyška: Je absolutní blbost říci, že dobrý prodejce na internetu je ten, kdo zvládá SEO, PPC a další. Dobrý prodejce je ten, kdo zvládá namixovat správně veškerý marketing, tzn. od volby produktu přes práci s lidmi, distribuční politiku, cenovou politiku a samozřejmě i onu propagaci.

Strašně mi vadí, že české online prostředí je plné jedinců, kteří staví rovnítko mezi pojmy marketing a propagace. Bohužel toto špatné označení zaznívá často i na odborných konferencích nebo sociálních sítích z úst rádoby odborníků. Je jasné, že jsou momenty v online prostřední, kdy je otázkou, který online nástroj zařadit přesně do které části marketingového mixu, ale rozumět marketingu znamená mnohem více než u nás již málem ustáleného pojmu „online marketingu”. Takže vlastně odpovědět na původní otázku, dokud si nesrovnáme tyto pojmy, ani nelze.

6. K provozu e-shopu potřebujete obrovský sklad

Základem e-shopu je jeho zázemí – sklad plný zboží. To ale něco stojí. Co má dělat začátečník, který nemá miliony na koupi skladových prostor?

Jan VetyškaJan Vetyška: Online obchodování je více než úzce spjato s kvalitním logistickým zázemím. Samozřejmě lze e-shop provozovat i bez skladů, resp. skladových zásob, ale kromě výjimek u specifického a vzácného zboží nemůže být takový e-shop dlouhodobě úspěšný. Nabízet zboží skladem je u většiny komodit již prakticky samozřejmost, tedy za předpokladu, že chce být obchodník dlouhodobě úspěšný.

7. Stát e-shopům hází klacky pod nohy

Další čtenář a další důvod, proč nezakládat nový e-shop. Říkal mi, že veškerá byrokracie je tak náročná, že to začátečník nemůže zvládnout. Že daně jsou tak vysoké, že by musel prodávat s nehorázně velkými maržemi. A že to tudíž nemá smysl zkoušet. Co je na tom pravdy a jak stát podporuje začínající e-shopy?

Jan VetyškaJan Vetyška: Byrokracie v podnikání online není v ničem náročnější než při podnikání mimo internet. Osobně si myslím, že mnoho procesů spojených se zakládáním podnikání a podnikáním jako takovým by šlo zjednodušit, ale rozhodně nejsme v ČR v situaci, kdy by se jednalo o nějaké nepřekonatelné bariéry.

8. S příchodem Amazonu všichni malí hráči zaniknou

Příchod Amazonu je něco, čeho se mnoho českých e-shopů bojí. Je totiž velkým strašákem i velkých hráčů, dokonce se šušká, že provozovatel Mall.cz jej prodal právě kvůli příchodu Amazonu. Zkusme si tedy zavěštit a předpovědět, jak se malých e-shopů dotkne příchod tohoto giganta do Čech?

Jan VetyškaJan Vetyška: Co je příchod Amazonu? Zaklínadlo, které tu slyším již několik let, a kde nic tu nic. Příchod Amazonu ve smyslu přímé orientace na české zákazníky jen tak nehrozí. Až k tomu dojde, tak si můžeme popovídat.

TIP: Jak příchod Amazonu hodnotí specialista na online marketing? Podívejte se na video

9. Stačí psát články a vyhrajete

Obsah je král. Najděte si obor, který je vám blízký. Začněte vedle svého e-shopu tvořit kvalitní obsah – psát blog, být aktivní na sociálních sítích, vytvořit nějaký ten e-book, odpovídat ve vlastní poradně apod. Úspěch se pak zaručeně dostaví.

Jan VetyškaJan Vetyška: Už jsme se bavili o tom, že prodej – a prodej po internetu zvlášť je velmi komplexní disciplínou. Tvorba kvalitního obsahu, ať již přímo popisky u zboží, nebo třeba informace komunitního typu, poradny, testy výrobků, magazíny atd. jsou skvělé nástroje, kterými se obchodníci mohou odlišit. Kvalitní obsah sám o sobě úspěch nezaručí.

10. Unikátní zboží je zárukou úspěchu

Občas mi napíše nějaký čtenář s tím, že si do Čech nechává posílat zboží ze zahraničí. Takové, které se v Česku neprodává. Je to podle něj záruka úspěchu. Opravdu ale stačí jen najít unikátní zboží, přivézt jej do našich krajů a začít jej prodávat online? Je unikátnost zboží receptem na úspěch?

Jan VetyškaJan Vetyška: Unikátní zboží může být dobrým základním stavebním kamenem nového e-shopu. Především specializace na určitý druh zboží a to, že daný obchodník této komoditě opravdu rozumí, může být velkou výhodou nejen při vstupu na trh. Ovšem znovu si můžeme zopakovat, že unikátní výrobek, skvělá logistika, inovace v propagaci, dobrá cenová politika, prozákaznický servis a další musí fungovat dohromady. K úspěchu nestačí zvládat jen jednu disciplínu.

11. Většina e-shopů do pár let zanikne

Další pesimistická statistika. Většina e-shopů do tří let zanikne. Nebo do pěti. Možná dokonce do roka. Je to pravda? Má podobné zkušenosti i APEK?

Jan VetyškaJan Vetyška: Měsíčně vznikají desítky e-shopů a desítky zanikají, to je proces, který ještě nějakou dobu potrvá. Většina těch začínajících si neuvědomuje, co vše takový provoz e-shopu obnáší. Možná by se měli nejprve pobavit s těmi, kteří e-shopy zavírají.

12. V Česku není dostatek know-how

Odkud se učit? Kde brát inspiraci od úspěšných online podnikatelů? Kde hledat poradenství pro provoz svého e-shopu? Na koho se obrátit se svým nápadem na nový e-shop? Je vůbec v Česku někdo, kdo mi může pomoci?

Jan VetyškaJan Vetyška: V Česku je dostatek know-how a máme tu desítky úspěšných online prodejců a podnikatelů. Díky tomu, že jsme malá země, je relativně snadné získat informace z první ruky od těch nejúspěšnějších. Například na akcích APEKu sleduji, jak se nenuceně baví provozovatelé obchodů s miliardovými obraty s obchodníky, kteří jsou teprve na začátku, a vzájemně sdílejí zkušenosti. Řekl bych, že i v tomto je ČR unikátní.

Jinak zdrojů, jako jsou různé webziny, blogy, videorozhovory, semináře, workshopy, konference atd., je u nás myslím dostatek. Největší problém s přístupem ke zdrojům v oblasti e-komerce vidím možná v oblasti legislativy, ale od toho tu jsme my v APEKu, abychom se k informacím dostali a dál je distribuovali do komunity.

13. Před x lety to měli snadné. My dnes už ne

Jo, co bylo tak těžkého na tom založit Alzu? Proč asi uspěla Heuréka? Protože přišli v době, kdy nebyla tak velká konkurence. Dnes je všeho plno, e-shopů, srovnávačů, vyhledávačů, všeho. Dnes už to taková legrace není.

Jan VetyškaJan Vetyška: Myslím, že zrovna tyto dvě společnosti jsou dobrým příkladem toho, že jsou úspěšné a nebyly první nebo jediné. Alza, resp. Alzasoft existovala jako firma na prodej IT techniky ruku v ruce s několika dalšími subjekty, a pokud si dobře pamatuji, nebyla nejúspěšnější. Dobře ovšem zvládla vývoj, reagovala na trendy a dnes je tam, kde je, a to o míle vepředu před tehdejší konkurencí. Heuréka je podobný příklad, rozhodně se nejednalo o první cenový srovnávač a vyhledávač zboží. Ovšem zakladatelé měli určité vize, měli drive, snažili se odlišit a vybudovali velice úspěšnou firmu.

Co dál?

Pokračujte ve čtení
Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 2

  1. Nishkam

    -

    5. „Strašně mi vadí, že české online prostředí je plné jedinců, kteří staví rovnítko mezi pojmy marketing a propagace.“
    Mohl byste prosím vysvětlit jaký je podle Vás rozdíl mezi marketingem a propagaci?

    Odpovědět
    • Jan Vetyška

      -

      To není „podle mě“, ale je to prostě fakt. Všechny pojmy mají určité definice. Zkráceně řečeno je marketing mnohem komplexnější a propagace (promotion / advertising) je jeho pouhou podmnožinou. A to navíc ještě není úplně přesné.

      Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu