Inspirace pro vaše podnikání a marketing

V čem dělají začínající freelanceři nejčastěji chybu?

muz-krabice-web

Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: marcinmaslowski

Pracujeme se stovkami nezávislých profesionálů ročně. Jsou mezi nimi programátoři, textaři, grafici i třeba překladatelé a marketéři. V čem podle mne dělají nejčastěji chybu a proč se i po několika letech honí za každou zakázkou?

Společně s Mladým podnikatelem buduji firmu iParťák. V té klientům pomáháme s tvorbou webových stránek a s jejich kompletní online strategií. Pomáhají nám v tom desítky externistů na volné noze, které přijímáme takřka neustále, průběžně vyhodnocujeme jejich práci, kontrolujeme ji a snažíme se ji kvalitativně posouvat dopředu.

iParťák je takovým katalyzátorem kvalitních a spolehlivých textařů, programátorů, překladatelů a dalších. Díky tomu můžeme mnohdy velmi podrobně nahlédnout do života freelancerů různého věku, pohlaví, zaměření, znalostní úrovně a dokonce i národnosti. Co nejčastěji vidíme?

Krysí závod

Robert Kiyosaki to se Sharone Lechterovou nazval krysím závodem. Do něho se dostanete třeba tehdy, kdy se neustále honíte za stejnými penězi. V případě freelancerů to chápu podobně – přežívají z měsíce na měsíc a jsou velmi závislí na každé zakázce, kterou získají. Pokud se jim žádná příležitost vydělat nenaskytne, mohou se velmi rychle dostat do existenčních problémů.

Velká část freelancerů, s nimiž jsem se v minulosti setkal, se s tímto problémem trápila opakovaně i několik let. Jejich měsíční příjem se pohyboval mezi dvěma hranicemi, přičemž často atakoval tu nižší. Možná to znáte.

Tito freelanceři nejen že se nedokázali posunout ze současného místa, ale často ztráceli i motivaci v oboru vůbec pokračovat, natož aby se v něm sami vzdělávali. Jak jsem zmínil výše, šlo zejména o obory, jako je tvorba webu či copywriting, kde je neustálá práce na svém know-how nesmírně důležitá. A pokud chybí motivace, chybí i zápal pro věc.

Musím ale podotknout i to, že naše firma nikdy nespolupracuje s nikým „nešikovným, líným“ apod. Není to marketingová hláška, ale fakt. Uvědomujeme si, jak je pro nás extrémně důležité spolupracovat s lidmi, co na sobě pracují, práce je baví, rozvíjí se v ní a prosperují. Pokud tomu totiž tak není, dříve či později o něj přijdeme.

Otázka tedy zní, jak je možné, že se takoví lidé dostanou do podobné situace a proč z ní nemohou ven?

Nemohou za to jiní

Velmi těžko se radí dospělým lidem, kteří podle svých slov dělají maximum pro to, aby se jim dařilo. Přesto jsem si ale několikrát všiml neustálého obviňování okolí. Většinou jsem se setkal s těmito výmluvami:

  • O jejich obor není zájem. Je po něm malá poptávka.
  • Nebo je extrémně velká poptávka. Vždyť dnes píše každý.
  • Ceny jsou šíleně nízké. Mrví to studenti s prací za hubičku a berou nám klienty.
  • Je krize. Firmy investují stále méně.
  • Všechno začíná být strašně těžké. Musíte se neustále vzdělávat. A na to už nemám věk.

A mohl bych pokračovat. Jsou to externí zdroje problémů, z nichž řada může být pravdivá. Podle mě ale zdaleka nejsou příčinou všech neúspěchů a jsou jen vymezením toho, jak těžké to v podnikání vlastně je.

To, že vás tyto problémy trápí, může dost možná být i tím, že nejste schopni je vyřešit.

Freelancer s kvalitní prací, dobrými nápady a bezmeznou spolehlivostí dokáže uspět jak v oboru, ve kterém je přemíra dodavatelů, tak i tam, kde není nikterak velká poptávka. Své vyšší ceny by si měl umět obhájit svou prací, kterou osloví nejen klienty, co chtějí článek za 40 korun, ale i ty, co chtějí do contentu investovat více.

Krátkodobý pohled

Problém mnoha freelancerů spočívá mimo jiné i v jejich krátkodobé perspektivě. Velmi často se ženou za rychlým ziskem a už se nedívají např. na potenciál další spolupráce či využití veškerých možností, které se jim naskytnou.

Jak se to projevuje?

  • Nebudují svoje kontakty. To není žádný infopodnikatelský kec, ale realita. Kontakty, které se na vás vždy rády obrátí. Kontakty, které vás rády doporučí. Kontakty, na které se můžete obrátit vy a které svým klientům můžete rovněž doporučit. Většina freelancerů nic takového nemá.
  • Chtějí pracovat za hodně krátkou dobu a nevidí možnost nebo nechtějí pracovat za méně, ale dlouho. Samozřejmě to „za málo“ nesmí být „za otrocké ceny“, ale to je stejný extrém jako nekompromisní odmítání jakékoliv slevy.
  • Nepracují na své značce. To ale není nic složitého. Víte, co je základem self-brandingu takového freelancera? Kvalitní práce, rychlá a příjemná komunikace, otevřenost vůči klientovi, spolehlivost dodání a proaktivní přístup. Když tohle máte, bude se o vás mluvit. O tom, jak značku budovat, zjistíte více v této rubrice.
  • Nebudují nic dalšího a diví se, že končí na Webtrhu. Nemají svoje stránky, neregistrují se do katalogů (třeba jako textař zkuste ten náš), neblogují a podobně. Kvůli tomu si jich velmi těžko někdo všimne.
  • Zisk vidí jen v penězích. Občas se ale vyplatí pracovat i kvůli něčemu jinému, jako jsou zkušenosti, reference, nové kontakty apod. S oblibou říkám, že já dnes nevydělávám na tom, kolik jsem před rokem vydělal, ale na tom, co jsem se před rokem naučil. (Řekl jsem to třeba Chudému studentovi v tomto rozhovoru.)

Podnikání je běh na dlouhou trať. Obepisovat inzeráty a soupeřit s ostatními více či méně dobrými dodavateli je poměrně snadné. Ale budovat dlouhodobý vztah s klientem, pracovat na svém jménu a stavět základy dlouhodobé kariéry nezávislého profesionála už tak snadné není. Proto to dělá tak málo lidí.

Podnikání na volné noze

Nebuďte zavření v krabici. Jděte ven – budujte kontakty, poznávejte lidi, pracujte na své značce… Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: marcinmaslowski

Hodnoty tam, kde je nemá klient

Při práci s freelancery si všímám i častého zkresleného vidění toho, co po nich klient ve skutečnosti chce. Znáte ty časté pomůcky, jako že klient nechce žárovku, ale světlo? Ona je to svatá pravda.

Zejména v online marketingových oborech klienti často nehledají jen ten cíl, kterého chtějí s vaší prací dosáhnout, ale i pomocnou ruku. Nic jiného než dodavatele, který:

  • se dokáže podívat na jejich problém s nadhledem,
  • umí vymyslet a vysvětlit řešení,
  • dokáže mluvit lidskou řečí,
  • trpělivost,
  • je spolehlivý ve své komunikaci a neodpovídá po týdnu,
  • plní své termíny,
  • v případě problémů na té či oné straně je otevřený, ne zbrklý,
  • nesnaží se klienta někam natlačit, má o něj skutečný zájem,
  • nebojí se být kritický i vůči své práci,
  • dokáže doporučit, co dál, i když se ho to třeba už netýká.

Zní vám to jako samozřejmost? Tak asi žijete v jiném světě než já a moji klienti. Od nich jsme se totiž několikrát dozvěděli, že si na naší spolupráci cení práce hodnot jako je spolehlivost, otevřenost, dlouhodobost, zájem apod. To jsou naše největší výhody oproti konkurenci. Díky nim se k nám klienti mohou vracet a snažíme se v nich aktivně zlepšovat (protože ono to všechno také není snadné).

Kdybych já byl freelancerem…

Moje podnikání se od toho „freelancerovského“ zas tak moc neliší. Velká část klientů naši firmu oslovuje proto, že mě někde viděla – četla můj blog, viděla moje videa či se mnou pokecala na nějaké akci. Jiní zase chodí přes doporučení od někoho, s kým se osobně znám a na něčem jsme spolupracovali.

Důležitost dobrého jména, spolehlivosti a proaktivního přístupu nejen ke klientům, ale i k sobě samotnému (ve formě sebekritiky, vzdělávání, byznysového myšlení apod.) jsem si uvědomoval už od začátku. A i přes chyby, které se občas stanou každému z nás (i my jsme něco odevzdali pozdě a zklamali klienta), se snažíme ve svých hodnotách upevňovat a zlepšovat se. A když se něco pokazí, musíme se k tomu postavit čelem a chybu napravit.

A to je to, co radím všem freelancerům, se kterými jsem kdy pracoval a které trápí problém, co jsem popsal na začátku.

  • Ujasněte si, kdo ve skutečnosti jste. Jste jenom další programátor, nebo skutečný partner pro své klienty? Dobře o tom mluvil Honza Laibl v tomto videu.
  • Uvědomte si, jakými hodnotami se chcete řídit. A držte se jich.
  • Zapomeňte na rychlé peníze. Váš zisk se bude v budoucnu odvíjet od toho, co umíte, s kým se znáte a jakou máte pověst. Pracujte na tom. A že vás dohání složenky? Jděte později spát nebo to vyřešte jinak. Bohužel jiný návod na úspěch neexistuje.
  • Myslete dlouhodobě. Nedívejte se na vše jen s optikou dalšího měsíce, ale třeba i s optikou dalších pěti let.
  • Zajímejte se. O sebe, o klienty i o ty, co vaše služby třeba právě teď nevyužívají.
  • Přečtěte si, jak získat první klienty.
  • Vydržte. Každému se někdy nedaří. Jenom to nepřiznávají.
  • Zamyslete se nad problémy, které vás trápí nejvíc. Napište je do komentářů. Zeptáme se zkušenějších, zda se s nimi potýkali také, a pokusíme se vám odpovědět.

Držím palce!

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 2

  1. Martin Grus

    -

    Článek je z části přínosný, to ano. Jinak je tam spousta své vlastní propagace a hromada nicneradící a prakticky skoro neříkající omáčky, kterou to bylo zaobaleno pro svou propagaci. Čekal jsem nějaké rady tipy či tak, ale nic až do konce článku … Jinak to, že člověk se dostane do něčeho takového většinou ví. Jen jak z toho ven … Tam bude ten pes zakopanej. To asi ti lidi zajímalo a proto přišli.

    Odpovědět
  2. Lukáš Hájek

    -

    Pěkný článek, ze své vlastní zkušenosti musím říct že drtivá většina je pravdou. Také jsem kdysi začínal a více, než bojoval se vymlouval. Ale potom je opravdu lepší se na to vykašlat. Také můžu potvrdit, že když vydržíte, najdete ty správné parťáky, vytvoříte si věrné kontakty, tak se vše dokáže v dobré obrátit až neskutečně rychle.

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu