Inzerce

Motivace aneb Co nás nutí ráno vstát z postele…

Sem tam se na blozích o podnikání objeví nějaké články o motivaci. Ta je vcelku vyhledávaným pojmem, jelikož každý z nás občas potřebuje motivovat k určité činnosti, jelikož se mu například jednoduše „nechce“. Co to ale ona motivace je?

Inzerce

Motivace, aneb kolotoč zápalná nit člověka

Pokud bychom měli vysvětlit význam motivace jednou větou, pravděpodobně by nám stačilo, kdybychom řekli, že motivace je to, co nás vede, žene a nutí k určitému chování. Je to vnitřní proces každého člověka zaměřující ho ke specifickému cíli. Jednotlivými prvky motivace jsou tzv. motivy.

Jako motiv můžeme označit naše zájmy, zvyky, ideály, ale třeba i fyziologické potřeby každého z nás, tedy to, co potřebujeme pro svůj život a vývoj. Motivem vydělávat peníze je naše vlastní obživa, případně další uspokojování potřeb. Motivem studovat vysokou školu je vidina dobrého a ceněného zaměstnání a titul před jménem…

Lidskou motivaci zkoumal i významný americký psycholog a kritik Abraham Maslow. Ten sestavil tzv. Maslowovu pyramidu lidských potřeb, jejíž základ tvoří fyziologické potřeby (potřeba jídla, pití, dýchání apod.) a na jejímž vršku stojí seberealizace, potřeba rozvíjení vlastních možností a jejich uplatňování ve společnosti.

Moslowova pyramida potřeb

Takto Maslowova pyramida vypadá…

Co nás může motivovat k činu?

Pokud se někdy setkáváte s problémem, že se jednoduše „nemůžete rozhoupat k činu“, nejste sami. Tímto problémem zcela jistě trpí každý z nás. Motivováni musíme být jak pro cíle dlouhodobé, tak i pro ty krátkodobé. Proč mám jít umýt nádobí? Proč se mám vzdělávat?

Jak bylo řečeno výše, motivovat nás mohou naše zájmy. Ne nadarmo se říká, že nejlepším výběrem zaměstnání je to, které nás zároveň baví a naplňuje. Poté jsme motivováni dostatečně a v takovém postavení pravděpodobně dosáhneme dobrých výsledků.

Někteří z nás si stanovují vlastní ideály. Toto se objevuje nejčastěji u dívek, které chtějí vypadat nejlépe jako panenka Barbie nebo někdo jiný. Jinak tomu ale není ani u druhého pohlaví. Není nic špatného mít svého idola, svůj vzor. Jeho úspěchy nás mohou motivovat k tomu, abychom se k nim pokusili přiblížit.

Hráči před hokejovým zápasem často poslouchají rázné písně. Třeba takový Rambo (píseň Eye of Tiger od Survivor) je dokonalou ukázkou motivační písně. Existuje navíc řada videí, která mohou v danou chvíli zapůsobit. Týká se to cílů krátkodobých…

Nick Vujicic napsal vlastní knihu a uspořádal řadu přednášek. Motivoval miliony lidí…

Skvělé motivační video s českými titulky (po zapnutí) od BadGuy.cz.

Aby to nebylo tak jednoduché a my motivaci nebrali zkrátka, nesmíme zapomenout ani na nevědomou motivaci. Každý z nás si u řady činů vůbec neuvědomuje důvod, proč je vlastně udělal. Například nevíme, proč se usmějeme na člověka, který nám připomíná někoho jiného, aniž bychom si to v danou chvíli uvědomili. Hranice mezi vědomou a nevědomou motivací však není příliš ostrá. Demonstrovat to můžeme třeba na výběru životního partnera ovlivněném vědomou sympatií, oceňováním jeho inteligence, vzhledu, chování a podobně. Zároveň však nevědomě provádíme jeho srovnání se svými rodiči.

Motivace je důležitá i pro ekonomii celkově, protože ta je vlastně založena na potřebách, stejně jako chování celé společnosti. Tyto potřeby jsou uspokojovány směnou výrobků a služeb a to je základem ekonomického života.

Tak co? Co motivuje vás?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

Pro předplatitele
lenka-ondruchova-web

Jak prodat firmu? Příběh Queens | Lenka Ondruchová

Pro předplatitele
jonas-cumrik-web

Jak do firmy přivést ty nejlepší mladé talenty? | Jonáš Čumrik

Pro předplatitele
martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas: Jak předat firmu nástupci a posunout se do role majitele?

Právě vyšlo

Pro předplatitele
milan-duda-web

Kampaň Dvojky v CZC.cz: Jak dělat brandové kampaně? | Milan Duda

adam-neuberger-web

Jak začít s investováním? | Adam Neuberger

max-kovar-web

Logistika: V čem se liší výrobní od té v e-commerce? | Max Kovář (Skladon)

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
michal-illich-web

Michal Illich: E-shopy prodejte. Nečeká je velký růst. Mnoho oborů ztratí svou hodnotu

Pro předplatitele
radovan-vavra-web

Radovan Vávra: Jak přemýšlet nad budoucností firmy?

Pro předplatitele
martin-rozhon-web

Zkušení zaměstnanci. Jak je najít a jak s nimi pracovat? | Martin Rozhoň

Komentáře

GrammarNazi

Před 8 roky

„fizyologické“ pořeby v pyramidě? really?

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

daniel-kafka-web

Daniel Kafka (Fragile): 10 let budování agentury, vytváření firemní kultury, hledání odborníků na trhu práce

jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Finanční řízení CZC.cz, zdroje růstu do budoucna, manažerské myšlení

jaroslav-baier-web

Růst e-shopu očima právníka | Jaroslav Baier

janka-chudlikova-web

Janka Chudlíková: Byznys lektorky na volné noze, tvorba on-line produktů, dva neúspěšné starty podnikání