Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Motivace aneb Co nás nutí ráno vstát z postele…

Sem tam se na blozích o podnikání objeví nějaké články o motivaci. Ta je vcelku vyhledávaným pojmem, jelikož každý z nás občas potřebuje motivovat k určité činnosti, jelikož se mu například jednoduše „nechce“. Co to ale ona motivace je?

Motivace, aneb kolotoč zápalná nit člověka

Pokud bychom měli vysvětlit význam motivace jednou větou, pravděpodobně by nám stačilo, kdybychom řekli, že motivace je to, co nás vede, žene a nutí k určitému chování. Je to vnitřní proces každého člověka zaměřující ho ke specifickému cíli. Jednotlivými prvky motivace jsou tzv. motivy.

Jako motiv můžeme označit naše zájmy, zvyky, ideály, ale třeba i fyziologické potřeby každého z nás, tedy to, co potřebujeme pro svůj život a vývoj. Motivem vydělávat peníze je naše vlastní obživa, případně další uspokojování potřeb. Motivem studovat vysokou školu je vidina dobrého a ceněného zaměstnání a titul před jménem…

Lidskou motivaci zkoumal i významný americký psycholog a kritik Abraham Maslow. Ten sestavil tzv. Maslowovu pyramidu lidských potřeb, jejíž základ tvoří fyziologické potřeby (potřeba jídla, pití, dýchání apod.) a na jejímž vršku stojí seberealizace, potřeba rozvíjení vlastních možností a jejich uplatňování ve společnosti.

Moslowova pyramida potřeb

Takto Maslowova pyramida vypadá…

Co nás může motivovat k činu?

Pokud se někdy setkáváte s problémem, že se jednoduše „nemůžete rozhoupat k činu“, nejste sami. Tímto problémem zcela jistě trpí každý z nás. Motivováni musíme být jak pro cíle dlouhodobé, tak i pro ty krátkodobé. Proč mám jít umýt nádobí? Proč se mám vzdělávat?

Jak bylo řečeno výše, motivovat nás mohou naše zájmy. Ne nadarmo se říká, že nejlepším výběrem zaměstnání je to, které nás zároveň baví a naplňuje. Poté jsme motivováni dostatečně a v takovém postavení pravděpodobně dosáhneme dobrých výsledků.

Někteří z nás si stanovují vlastní ideály. Toto se objevuje nejčastěji u dívek, které chtějí vypadat nejlépe jako panenka Barbie nebo někdo jiný. Jinak tomu ale není ani u druhého pohlaví. Není nic špatného mít svého idola, svůj vzor. Jeho úspěchy nás mohou motivovat k tomu, abychom se k nim pokusili přiblížit.

Hráči před hokejovým zápasem často poslouchají rázné písně. Třeba takový Rambo (píseň Eye of Tiger od Survivor) je dokonalou ukázkou motivační písně. Existuje navíc řada videí, která mohou v danou chvíli zapůsobit. Týká se to cílů krátkodobých…

Nick Vujicic napsal vlastní knihu a uspořádal řadu přednášek. Motivoval miliony lidí…

Skvělé motivační video s českými titulky (po zapnutí) od BadGuy.cz.

Aby to nebylo tak jednoduché a my motivaci nebrali zkrátka, nesmíme zapomenout ani na nevědomou motivaci. Každý z nás si u řady činů vůbec neuvědomuje důvod, proč je vlastně udělal. Například nevíme, proč se usmějeme na člověka, který nám připomíná někoho jiného, aniž bychom si to v danou chvíli uvědomili. Hranice mezi vědomou a nevědomou motivací však není příliš ostrá. Demonstrovat to můžeme třeba na výběru životního partnera ovlivněném vědomou sympatií, oceňováním jeho inteligence, vzhledu, chování a podobně. Zároveň však nevědomě provádíme jeho srovnání se svými rodiči.

Motivace je důležitá i pro ekonomii celkově, protože ta je vlastně založena na potřebách, stejně jako chování celé společnosti. Tyto potřeby jsou uspokojovány směnou výrobků a služeb a to je základem ekonomického života.

Tak co? Co motivuje vás?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 2

  1. T. Zíma

    -
  2. GrammarNazi

    -

    „fizyologické“ pořeby v pyramidě? really?

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Křišťálová Lupa 2017

Skrýt reklamu