Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Motivace aneb Co nás nutí ráno vstát z postele…

Sem tam se na blozích o podnikání objeví nějaké články o motivaci. Ta je vcelku vyhledávaným pojmem, jelikož každý z nás občas potřebuje motivovat k určité činnosti, jelikož se mu například jednoduše „nechce“. Co to ale ona motivace je?

Inzerce

Motivace, aneb kolotoč zápalná nit člověka

Pokud bychom měli vysvětlit význam motivace jednou větou, pravděpodobně by nám stačilo, kdybychom řekli, že motivace je to, co nás vede, žene a nutí k určitému chování. Je to vnitřní proces každého člověka zaměřující ho ke specifickému cíli. Jednotlivými prvky motivace jsou tzv. motivy.

Jako motiv můžeme označit naše zájmy, zvyky, ideály, ale třeba i fyziologické potřeby každého z nás, tedy to, co potřebujeme pro svůj život a vývoj. Motivem vydělávat peníze je naše vlastní obživa, případně další uspokojování potřeb. Motivem studovat vysokou školu je vidina dobrého a ceněného zaměstnání a titul před jménem…

Lidskou motivaci zkoumal i významný americký psycholog a kritik Abraham Maslow. Ten sestavil tzv. Maslowovu pyramidu lidských potřeb, jejíž základ tvoří fyziologické potřeby (potřeba jídla, pití, dýchání apod.) a na jejímž vršku stojí seberealizace, potřeba rozvíjení vlastních možností a jejich uplatňování ve společnosti.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Moslowova pyramida potřeb

Takto Maslowova pyramida vypadá…

Co nás může motivovat k činu?

Pokud se někdy setkáváte s problémem, že se jednoduše „nemůžete rozhoupat k činu“, nejste sami. Tímto problémem zcela jistě trpí každý z nás. Motivováni musíme být jak pro cíle dlouhodobé, tak i pro ty krátkodobé. Proč mám jít umýt nádobí? Proč se mám vzdělávat?

Jak bylo řečeno výše, motivovat nás mohou naše zájmy. Ne nadarmo se říká, že nejlepším výběrem zaměstnání je to, které nás zároveň baví a naplňuje. Poté jsme motivováni dostatečně a v takovém postavení pravděpodobně dosáhneme dobrých výsledků.

Někteří z nás si stanovují vlastní ideály. Toto se objevuje nejčastěji u dívek, které chtějí vypadat nejlépe jako panenka Barbie nebo někdo jiný. Jinak tomu ale není ani u druhého pohlaví. Není nic špatného mít svého idola, svůj vzor. Jeho úspěchy nás mohou motivovat k tomu, abychom se k nim pokusili přiblížit.

Hráči před hokejovým zápasem často poslouchají rázné písně. Třeba takový Rambo (píseň Eye of Tiger od Survivor) je dokonalou ukázkou motivační písně. Existuje navíc řada videí, která mohou v danou chvíli zapůsobit. Týká se to cílů krátkodobých…

Nick Vujicic napsal vlastní knihu a uspořádal řadu přednášek. Motivoval miliony lidí…

Skvělé motivační video s českými titulky (po zapnutí) od BadGuy.cz.

Aby to nebylo tak jednoduché a my motivaci nebrali zkrátka, nesmíme zapomenout ani na nevědomou motivaci. Každý z nás si u řady činů vůbec neuvědomuje důvod, proč je vlastně udělal. Například nevíme, proč se usmějeme na člověka, který nám připomíná někoho jiného, aniž bychom si to v danou chvíli uvědomili. Hranice mezi vědomou a nevědomou motivací však není příliš ostrá. Demonstrovat to můžeme třeba na výběru životního partnera ovlivněném vědomou sympatií, oceňováním jeho inteligence, vzhledu, chování a podobně. Zároveň však nevědomě provádíme jeho srovnání se svými rodiči.

Motivace je důležitá i pro ekonomii celkově, protože ta je vlastně založena na potřebách, stejně jako chování celé společnosti. Tyto potřeby jsou uspokojovány směnou výrobků a služeb a to je základem ekonomického života.

Tak co? Co motivuje vás?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

marek-marusinec-web

Jak rozvíjet zaměstnance ve vaší firmě? | Marek Marušinec

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Právě vyšlo

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

lukas-chadraba-web

Budoucnost internetu: Co Immersive tech, Metaverse a web3 znamenají pro firmy? | Lukáš Chadraba (DesignDev)

vit-endler-web

Investice přes crowdfunding pohledem investora. Jak nad nimi přemýšlet? | Vít Endler (finGOOD)

Nejoblíbenější

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Premium
martin-stibor-web

Rebranding e-shopu Korálky.cz na Manumi | Martin Stibor

Komentáře

GrammarNazi

Před 9 roky

„fizyologické“ pořeby v pyramidě? really?

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

Premium
martin-stibor-web

Rebranding e-shopu Korálky.cz na Manumi | Martin Stibor

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

Premium
jonas-cumrik-web

Jak do firmy přivést ty nejlepší mladé talenty? | Jonáš Čumrik

Inzerce