Často se na mě obrací podnikatelé s tím, že by rádi prodali svou firmu a začali se věnovat něčemu jinému. Jejich situace nebývá vůbec jednoduchá. Firmě se nejspíš věnují už řadu let a dost možná si z ní dosud nedokázali vyplatit nikterak zajímavé peníze.
Inzerce
Ceny dodavatelů jim dlouhodobě rostou. Stejně tak náklady na to, aby vůbec prodali. Ředitelka CZC.cz Jitka Dvořáková mi nedávno v soukromém rozhovoru řekla, že náklady na výkonnostní marketing jim za poslední 2 roky vyrostly o 40 %. Totéž popisuje řada dalších podnikatelů, kterým se s rostoucími náklady na marketing snižují marže.
Roste cena lidské práce. Najít kvalitní lidi je stále těžší, protože nezaměstnanost je nízká a o ty nejlepší se perou všichni. Přichází a vzniká nová konkurence, vše se zrychluje a podnikat může být stále těžší.
Prodat firmu se tak mnoha podnikatelům jeví jako nejlepší řešení. Většinou se jim ho ale nepovede uskutečnit.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Když za mnou nějaký podnikatel přijde a řekne mi, že chce svou firmu prodat, skoro vždy odpovídám otázkou: „A proč by ji někdo kupoval?“
Je zajímavé, kolik podnikatelů nezná odpověď. Jejich firma není moc zisková. Často je naopak ve ztrátě, nebo se pohybuje kolem nuly. Pokud je v zisku, tak může být velmi malý na to, aby kvůli němu někdo firmu kupoval.
Firma nemá žádný větší majetek. Například e-shopy většinou vůbec nic nevlastní. Prodejny, sklady i kanceláře mívají pronajaté. Jejich jediný hmotný majetek bývá zboží na skladě, z něhož se jim velkou část nedaří prodat.
Firmy nemívají žádné unikátní technologie nebo něco, co by mohlo mít vysokou hodnotu a investorovi se časem zhodnotilo.
Podíl na trhu mívají malý. Ani ten nebývá důvodem, proč by měl firmu někdo kupovat.
A tohle je problém. Pokud neznáme důvod, proč by měl mít o firmu někdo zájem, měl do ní vložit spoustu peněz a posléze věnovat obrovské úsilí, aby ji dokázal efektivně převzít a řídit, šance na prodej je nízká. Copak vy byste si koupili něco, čemu nevěří ani prodejce?
Přemýšlejte strategicky
Podíl na trhu, zajímavá ziskovost, velký potenciál růstu, unikátní technologie, silná značka, velká zákaznická báze, unikátní kontrakty, výrobní postupy, hmotný majetek či cokoliv dalšího. Vše se dá vybudovat, pokud se na to zaměříte a najdete to, v čem dokážete být silní.
Martin Bernátek z Ovečkárny mi například popisoval, jak výrazně prodej firmy ovlivnila značka, kterou firmě vybudoval. Lenka Ondruchová z Queensu zase mluvila o tom, jak atraktivní se její firma stala pro konkurenci. Vít Horký pak sdílel zkušenost z Brand Embassy, které na prodej poctivě připravoval a přemýšlel, jak zvýšit jeho atraktivitu pro kupce.
Firmy se neprodávají jen tak. Investor Jiří Hlavenka například v rozhovoru radí, abyste se předem zamysleli nad tím, jaký problém můžete potenciálním kupcům vyřešit. Tím třeba může být urychlení a zefektivnění jejich expanze nebo vstup do nové oblasti.
Jediné, co potřebujete, je tužka a papír. Udělejte si čas, posaďte se a napište si, v čem je vaše firma skvělá. Pište důvody, proč by o ni měl někdo stát. Pokud vás toho moc nenapadá, zkuste to vymyslet. Možná objevíte nové příležitosti, jak dále firmu rozvíjet.
Neváhejte se také rozhlédnout kolem sebe a zanalyzovat si, proč se vlastně firmy prodávají a o co je na trhu zájem. Přemýšlejte nad kupci firem stejně jako nad zákazníky – pochopte jejich potřeby a nabídněte řešení.
Takže… Proč firmu neprodáte?
Protože nevíte, proč by ji někdo kupoval.
Nebo ano?
PS: Strategické myšlení je velmi důležité. Naučit se ho můžete od hostů v mých premium rozhovorech. Naslouchejte jejich zkušenostem a inspirujte se tím, jak přemýšlí nad rozvojem firmy. Stojí to pár stovek, ale vydělat vám to může miliony.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.