Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Prodej firmy: Hlavní důvod, proč se vám nepovede

Jiří Rostecký
Autor fotky: Jirka Chomát

Často se na mě obrací podnikatelé s tím, že by rádi prodali svou firmu a začali se věnovat něčemu jinému. Jejich situace nebývá vůbec jednoduchá. Firmě se nejspíš věnují už řadu let a dost možná si z ní dosud nedokázali vyplatit nikterak zajímavé peníze.

Ceny dodavatelů jim dlouhodobě rostou. Stejně tak náklady na to, aby vůbec prodali. Ředitelka CZC.cz Jitka Dvořáková mi nedávno v soukromém rozhovoru řekla, že náklady na výkonnostní marketing jim za poslední 2 roky vyrostly o 40 %. Totéž popisuje řada dalších podnikatelů, kterým se s rostoucími náklady na marketing snižují marže.

Roste cena lidské práce. Najít kvalitní lidi je stále těžší, protože nezaměstnanost je nízká a o ty nejlepší se perou všichni. Přichází a vzniká nová konkurence, vše se zrychluje a podnikat může být stále těžší.

Prodat firmu se tak mnoha podnikatelům jeví jako nejlepší řešení. Většinou se jim ho ale nepovede uskutečnit.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Proč o vás není zájem?

Když za mnou nějaký podnikatel přijde a řekne mi, že chce svou firmu prodat, skoro vždy odpovídám otázkou: „A proč by ji někdo kupoval?“

Je zajímavé, kolik podnikatelů nezná odpověď. Jejich firma není moc zisková. Často je naopak ve ztrátě, nebo se pohybuje kolem nuly. Pokud je v zisku, tak může být velmi malý na to, aby kvůli němu někdo firmu kupoval.

Firma nemá žádný větší majetek. Například e-shopy většinou vůbec nic nevlastní. Prodejny, sklady i kanceláře mívají pronajaté. Jejich jediný hmotný majetek bývá zboží na skladě, z něhož se jim velkou část nedaří prodat.

Firmy nemívají žádné unikátní technologie nebo něco, co by mohlo mít vysokou hodnotu a investorovi se časem zhodnotilo.

Podíl na trhu mívají malý. Ani ten nebývá důvodem, proč by měl firmu někdo kupovat.

A tohle je problém. Pokud neznáme důvod, proč by měl mít o firmu někdo zájem, měl do ní vložit spoustu peněz a posléze věnovat obrovské úsilí, aby ji dokázal efektivně převzít a řídit, šance na prodej je nízká. Copak vy byste si koupili něco, čemu nevěří ani prodejce?

Přemýšlejte strategicky

Podíl na trhu, zajímavá ziskovost, velký potenciál růstu, unikátní technologie, silná značka, velká zákaznická báze, unikátní kontrakty, výrobní postupy, hmotný majetek či cokoliv dalšího. Vše se dá vybudovat, pokud se na to zaměříte a najdete to, v čem dokážete být silní.

Martin Bernátek z Ovečkárny mi například popisoval, jak výrazně prodej firmy ovlivnila značka, kterou firmě vybudoval. Lenka Ondruchová z Queensu zase mluvila o tom, jak atraktivní se její firma stala pro konkurenci. Vít Horký pak sdílel zkušenost z Brand Embassy, které na prodej poctivě připravoval a přemýšlel, jak zvýšit jeho atraktivitu pro kupce.

Firmy se neprodávají jen tak. Investor Jiří Hlavenka například v rozhovoru radí, abyste se předem zamysleli nad tím, jaký problém můžete potenciálním kupcům vyřešit. Tím třeba může být urychlení a zefektivnění jejich expanze nebo vstup do nové oblasti.

Jediné, co potřebujete, je tužka a papír. Udělejte si čas, posaďte se a napište si, v čem je vaše firma skvělá. Pište důvody, proč by o ni měl někdo stát. Pokud vás toho moc nenapadá, zkuste to vymyslet. Možná objevíte nové příležitosti, jak dále firmu rozvíjet.

Neváhejte se také rozhlédnout kolem sebe a zanalyzovat si, proč se vlastně firmy prodávají a o co je na trhu zájem. Přemýšlejte nad kupci firem stejně jako nad zákazníky – pochopte jejich potřeby a nabídněte řešení.

Takže… Proč firmu neprodáte?

Protože nevíte, proč by ji někdo kupoval.

Nebo ano?

PS: Strategické myšlení je velmi důležité. Naučit se ho můžete od hostů v mých premium rozhovorech. Naslouchejte jejich zkušenostem a inspirujte se tím, jak přemýšlí nad rozvojem firmy. Stojí to pár stovek, ale vydělat vám to může miliony.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

kaufland

Online expanze s novými online marketplaces Kaufland.cz a Kaufland.sk

jiri-rostecky-web

Mladí podnikatelé. Tvoří vlastní svět a dávají šanci nápadům

jitka-dvorakova

Jitka Dvořáková živě na E-shop Klubu. Co prozradila o řízení CZC.cz?

Právě vyšlo

jan-kocenda-web

Trezor. Světově unikátní byznys s kořeny v Česku | Jan Kočenda

Premium
martin-javier-stojka-web

Rozšiřte si trh práce, ušetřete a získejte zkušenější kolegy | Martin Javier Stojka

marek-marusinec-web

Zvyšte angažovanost vašich zaměstnanců | Marek Marušinec

Nejoblíbenější

Premium
matejka-kasa-web

Josef Matějka (CZC.cz) a Petr Kasa (Pilulka.cz): Jak se zbavit operativy?

Premium
gabriel-simco-web

Strategie pro úspěšný e-shop krok za krokem | Gabriel Šimčo

Premium
lukas-uhl-web

Jak řešit krize firem? Příběh Pietro Filipi a Zootu | Lukáš Uhl

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
john-vanhara-web

John Vanhara: Růst firmy, zaměření na zisk, výběr a řízení lidí

Premium
petr-sima-web

Jak investovat do startupů? | Petr Šíma (DEPO ventures)

josef-matejka-web

Josef Matějka (CZC.cz): Smysl života po prodeji firmy, zvládání stresu v podnikání, investice do technologií

jaromir-ranek-web

B2B v e-commerce podle Alza.cz | Jaromír Řánek

Inzerce