Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Nejčastější chyby při spolupráci s influencery: Jak se jim vyhnout?

ČlánekMarketing
Zdroj fotky: Archiv Terezy Čencové

Zažíváme boom influencerských spoluprací. Kdo dnes nemá za sebou alespoň jednu spolupráci, ať už úspěšnou nebo ne, jako by nebyl.

Čím dál víc si ale všímám, že tlak na firmy je tomto ohledu tak velký, že často nevědí, jak správně s influencery pracovat, jaké podmínky spolupráce nastavit a jak ji následně vyhodnotit. Hlavně je ale alespoň jednu spolupráci mít.

Tady ovšem nastává ten největší problém a většinou začátek konce, protože pokud má být influencerská spolupráce úspěšná, tak na influencera musíte změnit pohled.

Kupujete si reklamní prostor, ne influencera.

Influencerských kampaní mám za sebou opravdu hodně. Jak na straně marketingové, kdy je v rámci We Are Signature zastřešujeme pro naše klienty, tak na straně influencerské, protože už několik let působím sama jako influencer a bloger. Troufám si proto tvrdit, že mi pod rukama prošly doslova stovky povedených, méně povedených a pak naprosto šílených spoluprací s různými výsledky.

Nedokážu ani spočítat, kolik mi měsíčně přijde e-mailů s nabídkou na spolupráci. To, co odděluje ty dobré od těch, co skončí v koši, je fakt, že ty dobré nabídky vědí, že si v rámci spolupráce „kupují“ můj reklamní prostor, ne mě jako osobu.

Tohle je na úplném začátku velmi důležité si uvědomit. Je to úplně stejný princip, jako když si kupujete mediální prostor na televizní stanici v prime time. 

Přípravná fáze je ta nejtěžší… Vážně?

Těžko na bojišti, lehko na cvičišti. Tak proč je ve většině případů přípravná fáze tou nejopomínanějším když na ní celá spolupráce stojí a padá?

Správný výběr influencerů je základním stavebním kamenem celé kampaně. Když mu nevěnujete dostatek času, základy budou vratké a může se stát, že se celá kampaň sesype. 

Investujte čas a energii do správného výběru. Projíždějte sociální sítě, zkoumejte fanoušky vs. interakce u fotek, všímejte si aktivity influencera a fanoušků vůči němu, prolistujte jeho nedávné spolupráce, jeho životní styl a filozofii, zjistěte, zda do kampaně a k vaší značce zapadá. Zaměřte se na styl fotek, mluvení, psaní, propagaci. Vše musí sedět a zapadat.

Vyberte raději menší počet influencerů. Kampaně, které zaplaví internet, jsou sice krásné, ale v konečném důsledku se ukazuje, že přílišná visibilita a objevení se produktu u každého druhého influencera má spíše negativní dopad.

Vždy také oslovujte influencery separátně. Hromadné maily by měly být pasé, ale stále mi chodí maily, které začínají: „Milá blogerko“ nebo ,„Dobrý den“ nebo nejhůř „Krásný den, Nikolo, u nás v XY milujeme Vaše videa na YouTube“. Jmenuji se Tereza a YT nemám dobré tři roky. Tyhle e-maily končí rovnou v koši.

Všechny podmínky spolupráce si nastavte předem. Počet výstupů, v jakých kanálech, v jaké formě, zda video nebo foto, jaké produkty mají být vidět, jaké informace o nich mají zaznít, jaké hashtagy použít, že má být označena reklama/spolupráce, jaké profily mají být na fotce označeny.

Stanovte si také, zda má být obsah předem zaslán ke schválení a že vyžadujete po konci spolupráce vyhodnocení s čísly ze všech kanálů, kde spolupráce probíhala. Domluvte si zkrátka vše předem tak, abyste předešli možným komplikacím a nedorozuměním.

Pokud je spolupráce rozsáhlá a dlouhodobá, doporučuji vše přehledně sepsat do briefu, který si s influencerem odsouhlasíte.

Realizace spolupráce a nohy nahoře

Vše je domluveno, naplánováno. Teď je nechte tvořit. Není nic horšího než nedočkavý klient, který píše každý den, zda už je fotka vyfocená a jak se nám produkt líbí.

Celý proces tvorby obsahu je kreativně i prakticky hodně náročný, nechte je proto pracovat. Dejte jim volnost ukázat obsah spolupráce ve světle, jak ho sami vidí, jak ví, že to jejich fanoušky nejvíce zaujme. Buďte ale k dispozici pro případné dotazy, připomínky, pomoc. To je ale to jediné, co byste v této fázi měli dělat.

A můžu vidět ta čísla? 

Vyhodnocujte. Vím, zní to jako klišé a přijde vám to triviální, když se bavíme o kampani, na kterou jste si prosadili budget. Přece potřebujete vědět, co kampaň přinesla a zda byla úspěšná. Je to jasné.

Je to ale jasné i u influencerů? U nich musíme kalkulovat s více proměnnými, potřebujeme proto vidět jejich čísla. Rovnou si proto po skončení nechte poslat všechna čísla vztahující se ke spolupráci, a to ze všech kanálů influencera.

Byla vaše kampaň úspěšná? Skvěle! Po vyhodnocení se můžete rozhodnout, zda má pro vás spolupráce s influencery smysl, pokud ano, tak s jakými. Nyní už se můžete odrazit od konkrétních čísel a stanovit si případnou dlouhodobou spolupráci, která pro fanoušky působí vždy důvěryhodněji než jednorázová.

Shnutí:

Shrnuto, podtrženo, tohle jsou základní pravidla pro správné uchopení influencerů jako marketingového nástroje:

  • Strategie samotná má zajímavou myšlenku a jasně daný cíl, zapojení influencera je jen pomyslnou třešničkou na dortu.
  • Správně si vybrat, je to nejdůležitější. Nezapomeňte ani na osobní oslovení a předání všech stěžejních informací o kampani, firmě, produktu.
  • Nechte influencera tvořit. Dejte mu prostor pro kreativitu a těšte se na výsledek.
  • Pokud je to nutné, kontrolujte obsah ještě před zveřejněním.
  • Sledujte svoje čísla v průběhu postování obsahu.
  • Zjišťujte výsledky. Jak na vaší straně, tak ze strany influencera. Nechte si poslat čísla ze všech výstupů, dávejte zpětnou vazbu.
  • Vyhodnocujte.

A pokud po přečtení článku máte pocit, že je to spousta práce, tak se nemýlíte, je. S nejistým výsledkem? Tak trochu. Ale ve většině případů to stojí za to.

Jak se stát influencerem?

Poslechněte si náš rozhovor s Terezou o práci influencera a její agentuře:

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Tereza Čencová

Tereza je spoluzakladatelkou digitální agentury We Are Signature, která firmám pomáhá s on-line marketingem. Sama píše blog Brunettie.com a aktivně rozvíjí své profily na sociálních sítích.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    

    Skrýt reklamu