Zažíváme boom influencerských spoluprací. Kdo dnes nemá za sebou alespoň jednu spolupráci, ať už úspěšnou nebo ne, jako by nebyl.
Inzerce
Čím dál víc si ale všímám, že tlak na firmy je tomto ohledu tak velký, že často nevědí, jak správně s influencery pracovat, jaké podmínky spolupráce nastavit a jak ji následně vyhodnotit. Hlavně je ale alespoň jednu spolupráci mít.
Tady ovšem nastává ten největší problém a většinou začátek konce, protože pokud má být influencerská spolupráce úspěšná, tak na influencera musíte změnit pohled.
Kupujete si reklamní prostor, ne influencera.
Influencerských kampaní mám za sebou opravdu hodně. Jak na straně marketingové, kdy je v rámci We Are Signature zastřešujeme pro naše klienty, tak na straně influencerské, protože už několik let působím sama jako influencer a bloger. Troufám si proto tvrdit, že mi pod rukama prošly doslova stovky povedených, méně povedených a pak naprosto šílených spoluprací s různými výsledky.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Nedokážu ani spočítat, kolik mi měsíčně přijde e-mailů s nabídkou na spolupráci. To, co odděluje ty dobré od těch, co skončí v koši, je fakt, že ty dobré nabídky vědí, že si v rámci spolupráce „kupují“ můj reklamní prostor, ne mě jako osobu.
Tohle je na úplném začátku velmi důležité si uvědomit. Je to úplně stejný princip, jako když si kupujete mediální prostor na televizní stanici v prime time.
Přípravná fáze je ta nejtěžší… Vážně?
Těžko na bojišti, lehko na cvičišti. Tak proč je ve většině případů přípravná fáze tou nejopomínanějším když na ní celá spolupráce stojí a padá?
Správný výběr influencerů je základním stavebním kamenem celé kampaně. Když mu nevěnujete dostatek času, základy budou vratké a může se stát, že se celá kampaň sesype.
Investujte čas a energii do správného výběru. Projíždějte sociální sítě, zkoumejte fanoušky vs. interakce u fotek, všímejte si aktivity influencera a fanoušků vůči němu, prolistujte jeho nedávné spolupráce, jeho životní styl a filozofii, zjistěte, zda do kampaně a k vaší značce zapadá. Zaměřte se na styl fotek, mluvení, psaní, propagaci. Vše musí sedět a zapadat.
Vyberte raději menší počet influencerů. Kampaně, které zaplaví internet, jsou sice krásné, ale v konečném důsledku se ukazuje, že přílišná visibilita a objevení se produktu u každého druhého influencera má spíše negativní dopad.
Vždy také oslovujte influencery separátně. Hromadné maily by měly být pasé, ale stále mi chodí maily, které začínají: „Milá blogerko“ nebo ,„Dobrý den“ nebo nejhůř „Krásný den, Nikolo, u nás v XY milujeme Vaše videa na YouTube“. Jmenuji se Tereza a YT nemám dobré tři roky. Tyhle e-maily končí rovnou v koši.
Všechny podmínky spolupráce si nastavte předem. Počet výstupů, v jakých kanálech, v jaké formě, zda video nebo foto, jaké produkty mají být vidět, jaké informace o nich mají zaznít, jaké hashtagy použít, že má být označena reklama/spolupráce, jaké profily mají být na fotce označeny.
Stanovte si také, zda má být obsah předem zaslán ke schválení a že vyžadujete po konci spolupráce vyhodnocení s čísly ze všech kanálů, kde spolupráce probíhala. Domluvte si zkrátka vše předem tak, abyste předešli možným komplikacím a nedorozuměním.
Pokud je spolupráce rozsáhlá a dlouhodobá, doporučuji vše přehledně sepsat do briefu, který si s influencerem odsouhlasíte.
Realizace spolupráce a nohy nahoře
Vše je domluveno, naplánováno. Teď je nechte tvořit. Není nic horšího než nedočkavý klient, který píše každý den, zda už je fotka vyfocená a jak se nám produkt líbí.
Celý proces tvorby obsahu je kreativně i prakticky hodně náročný, nechte je proto pracovat. Dejte jim volnost ukázat obsah spolupráce ve světle, jak ho sami vidí, jak ví, že to jejich fanoušky nejvíce zaujme. Buďte ale k dispozici pro případné dotazy, připomínky, pomoc. To je ale to jediné, co byste v této fázi měli dělat.
A můžu vidět ta čísla?
Vyhodnocujte. Vím, zní to jako klišé a přijde vám to triviální, když se bavíme o kampani, na kterou jste si prosadili budget. Přece potřebujete vědět, co kampaň přinesla a zda byla úspěšná. Je to jasné.
Je to ale jasné i u influencerů? U nich musíme kalkulovat s více proměnnými, potřebujeme proto vidět jejich čísla. Rovnou si proto po skončení nechte poslat všechna čísla vztahující se ke spolupráci, a to ze všech kanálů influencera.
Byla vaše kampaň úspěšná? Skvěle! Po vyhodnocení se můžete rozhodnout, zda má pro vás spolupráce s influencery smysl, pokud ano, tak s jakými. Nyní už se můžete odrazit od konkrétních čísel a stanovit si případnou dlouhodobou spolupráci, která pro fanoušky působí vždy důvěryhodněji než jednorázová.
Shnutí:
Shrnuto, podtrženo, tohle jsou základní pravidla pro správné uchopení influencerů jako marketingového nástroje:
Strategie samotná má zajímavou myšlenku a jasně daný cíl, zapojení influencera je jen pomyslnou třešničkou na dortu.
Správně si vybrat, je to nejdůležitější. Nezapomeňte ani na osobní oslovení a předání všech stěžejních informací o kampani, firmě, produktu.
Nechte influencera tvořit. Dejte mu prostor pro kreativitu a těšte se na výsledek.
Pokud je to nutné, kontrolujte obsah ještě před zveřejněním.
Sledujte svoje čísla v průběhu postování obsahu.
Zjišťujte výsledky. Jak na vaší straně, tak ze strany influencera. Nechte si poslat čísla ze všech výstupů, dávejte zpětnou vazbu.
Vyhodnocujte.
A pokud po přečtení článku máte pocit, že je to spousta práce, tak se nemýlíte, je. S nejistým výsledkem? Tak trochu. Ale ve většině případů to stojí za to.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Tereza je spoluzakladatelkou digitální agentury We Are Signature, která firmám pomáhá s on-line marketingem. Sama píše blog Brunettie.com a aktivně rozvíjí své profily na sociálních sítích.
Nenechte si ujít
Umělá inteligence v marketingu. Co už dnes funguje a kde ušetřit peníze? | Dan Nytra
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.