Chystáme spoustu guestpostů. Často ale jejich autoři dělají ty samé chyby. Zjistěte, které to jsou a jak se jim vyhnout.
Inzerce
Snažím se o to, aby na tomto magazínu vznikal neustále nový kvalitní obsah. Docílit toho chci i tak, že dávám prostor pro přispění různým odborníkům, kteří mohou napsat vlastní guestpost. Často se ale setkávám s chybami, které článek dělají pro čtenáře hůře stravitelným. Pojďme se na ně podívat.
Smysl guestbloggingu je obrovský. Autorovi může pomoci s propagací jeho značky, získáním zpětných odkazů, představením svých služeb či produktů novému publiku, ale třeba i se šířením svého know-how. My jako magazín jsme zase rádi, že můžeme získat nový obsah pro naše čtenáře a potěšit je něčím novým, přínosným a zajímavým. To vše ale stojí a padá na několika chybách, kterých si všímám stále častěji.
1. Neznalost publika
První chybou je autorova neznalost čtenářů, jejich odbornosti a potřeb. Několikrát se mi stalo, že někdo navrhl článek, který byl tak odborný, že by zaujal jen malé procento našich čtenářů. Pro některé by užitečný možná byl, ale pro většinu rozhodně ne.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Spíš, než chodit s kanónem na vrabce, je lepší se zajímat o to, kdo jsou čtenáři média, na které přispíváte. Zajímat se o jejich zájmy, potřeby, problémy, které řeší, a situaci, ve které se pravděpodobně nachází. Jen málo článků zasáhne všechny typy čtenářů jednoho média, můžete ale vymyslet téma, které bude rezonovat s většinou z nich, a toto téma náležitě rozebrat a podat atraktivní formou.
Co potřebujete vědět? Třeba toto:
Kdo vlastně dané médium čte? Jaké jsou jeho cílové skupiny, persony, typičtí čtenáři?
Jaké mají tito lidé potřeby? Proč na web chodí a jaké problémy se tím snaží vyřešit? Můžete jim nabídnout obsah, který jim v tom pomůže?
Jsou to v daném tématu spíše začátečníci, nebo zkušení profesionálové? Můžete si dovolit napsat velmi odborný článek, nebo raději něco snáze pochopitelného i pro laiky?
Všechny tyto informace vám musí dané médium poskytnout. Pokud ne, zeptejte se ho na ně.
2. Obecnost a povrchnost článků
Asi nejčastějším problémem guestpostů je jejich obecnost a povrchnost. Článek o tom, co to je PPC reklama a jak funguje, je určitě užitečný. Nicméně už pravděpodobně někde je zpracovaný a není potřeba jej psát znovu. Místo toho vymyslete něco lepšího.
Ze zkušenosti mohu říci, co funguje nejlépe:
Praktické příklady – něco, co jste zkusili v praxi, a se čtenáři se dělíte o výsledky.
Vaše postupy – jak jste něco udělali a jak to dopadlo.
Nezdary – když se něco nepovedlo, proč se to nepovedlo a co jste si z toho odnesli.
Výsledky a případové studie – jak dopadla vaše kampaň, testování apod.
Novinky, unikátnosti – všichni to dělají nějak, vy to děláte jiným způsobem. Jak?
Příběhy – jak jste něco spouštěli, jak jste zkusili něco nového, jakou máte zajímavou zkušenost.
Vtipné je, že mnoho guestpostů nemusí být pro autory tak náročných na zpracování. Mohou se psát doslova samy, protože je to např. aktuální téma nebo téma, o kterém autor rád mluví.
Ačkoliv je to složité, pracujte s daty a nechte čtenáře do nich nahlédnout. Když to neuděláte, může to dopadnout třeba takto.
3. Chronologie a celkové uspořádání článku
S čím bojuji u velkého počtu článků, které mi přijdou, je jejich struktura. Autor v nich skáče z tématu na téma, sám sobě do řeči, zmíní něco, co vůbec nedopoví apod. Často jsou články pro čtenáře zmatečné, nelogické a poměrně těžko stravitelné.
Je velmi náročné psát obecný návod, jak se tomu vyhnout. Pomoci ale mohou tyto tipy, které dávám většině autorů guestpostů:
Snažte se děj článku rozvíjet logicky. Začněte důvodem, proč má čtenář článek číst. Pokračujte úvodem, ve kterém nastíníte konkrétní problém či situaci. Následně navrhněte řešení a rozeberte jej. Na závěr vše zesumarzujte a vyberte třeba několik bodů, které by si měl čtenář pamatovat.
Pokud píšete nějaký návod, snažte se článek dělit do logických částí. Na začátku zmiňte, co všechno se čtenář dozví a co se naučí. Následně článek rozdělte do částí tak, aby čtenář mohl vaše rady zkoušet v praxi, ale nemusel ve článku složitě hledat. Nebojte se číslování jednotlivých kroků.
Píšete-li případovou studii či nějakou vlastní zkušenost, začněte ochutnávkou dat. Ty čtenáře navnadí k dalšímu čtení. Pokračujte nastínením původní situace a příprav, následně rozeberte vaše postupy a výsledky. Data se pokuste okomentovat, např. proč byl open-rate e-mailu takový, jaký byl, aby to čtenář chápal stejně jako vy.
Chcete-li čtenářům předat příběh, shrňte jej do úvodního odstavce. Začněte tím, co bylo před a co bylo potom. Vyvolejte zájem. Překvapení. Děj následně rozebírejte postupně, skoro jako při vyprávění pohádky. Snažte se neodbíhat od tématu, naopak raději řekněte méně, ale vyberte to důležité.
Píšete-li komentář, opět začněte problémem. Pokud je váš komentář spíše negativní, vymezte se hned na začátku proti tomu, co komentujete. Nastiňte dopady daného problému na ostatní. Následně svůj postoj okomentujte, uveďte jej v širším kontextu, podložte daty, vysvětlete.
Ať už píšete cokoliv, strukturujte článek. Klidně si předem napište osnovu, která vám přijde logická. Text dělte na odstavce, používejte podnadpisy, odrážky, zvýraznění. Udělejte maximum proto, aby se článek četl dobře.
4. Komerčnost článku
Představte si 2 guestposty. Jeden je hodně komerční. Je z něj patrné, že autor spíš než na čtenáře při psaní myslel na vlastní zisk. Jsou v něm nápadité zpětné odkazy, přihřívání vlastní polívčičky, zkrátka taková ta pachuť, kterou čtenář cítí, když s ním někdo manipuluje.
Druhý guestpost takový není. Má vysokou přidanou hodnotu pro čtenáře. Dokonce ani neobsahuje zpětný odkaz, možná jen někde v informacích o autorovi pod článkem. Pracuje dobře s daty, příklady, je praktický. Čtenář si z něj něco odnese. A není to informace, kdo jak co dělá, ale co může udělat on sám.
Který z těchto dvou článků se podle vás bude více sdílet na sociálních sítích? Na který budou čtenáři sami odkazovat? Který bude mít více přečtení? A u kterého je větší šance, že autor najde nové klienty?
Nepište guestpost jako PR článek (zjistěte, jak napsat PR článek, který vás nadchne výsledky). Pište jej pro čtenáře, protože to je jediný smysl guestpostingu. I když všichni víme, že v něm z velké části jde o vlastní promo, můžeme jej udělat tak, aby z něj těžili všichni, zejména čtenáři. Pokud tomu tak není, nemuseli jsme guestpost psát.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
John Vanhara a Jirka Rostecký: Vzdělávejte se a nebojte si říct o pomoc
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Václav Pávek
Před 8 roky
test
Odpovědět »