Herman Nielsen jednou pronesl: „Hlavní ctností person je schopnost se vcítit do jedince, který používá náš produkt nebo službu.“ Dnes se podíváme na to, jak moc hluboko bychom při jejich tvorbě měli jít.
Inzerce
Persony jsou nástrojem, díky kterému dokážeme lépe pochopit naše zákazníky a poznat jejich skutečné potřeby. Kombinují data, která o zákaznících máme, a pomáhají nám například v nastavení naší služby a její komunikace.
Jejich podoba je jednoduchá, většinou jsou to imaginární postavy, které odpovídají vlastnostem určité skupiny zastoupené mezi našimi zákazníky. Každou postavu si můžeme např. pojmenovat, najít si k ní vhodnou fotografii, ale především ji obohatit relevantními informacemi, které pro účely práce s personami potřebujeme.
Mezi ně mohou patřit dosavadní zkušenosti, speciální preference, popis typického dne, finanční příjem, záliby a mnoho dalšího.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Takto například vypadají persony nejúspěšnější české food-delivery služby Dáme jídlo. V jejich pražské kanceláři jim dokonce visí na zdech. S marketingovým ředitelem firmy Michalem Fintou jsme připravili videorozhovor, kde persony rozebíráme podrobněji.
Díky vizualizaci v podobě person si posléze můžeme snáze představit, ke komu prostřednictvím naší služby mluvíme, kde a jakým způsobem ho můžeme oslovit a jak s ním komunikaci vést.
Tvorba person se nezdá být těžká, avšak pouze do té doby, dokud se do ní skutečně nepustíte. S obsahovou specialistkou Natálií Bartasovou z CopyConu jsem si proto povídal o tom, jaké informace do person zapisovat a jak moc hluboko přitom jít.
Natálie, měli bychom se při tvorbě person ptát všichni na ty samé otázky? Obecné otázky typu kdo je můj zákazník, kde ho najdu, jak ho zaujmu, co mu nabídnu a jak si ho udržím jsou asi pro všechny stejné. Ty nás ostatně k tvorbě person motivují. Rozdíly se objeví v okamžiku, kdy k nim začneme hledat odpovědi a pídit se po detailech.
Přístup, typ a styl dotazů, který zvolí majitel fungujícího e-shopu se spodním prádlem, by měl být v zásadě úplně odlišný od postupu nadšeného mladého kuchaře, co si chce otevřít bistro s hot dogy.
Na co bychom se tedy měli ptát? Hledáme odpovědi na otázky, které nás nejvíc trápí. Hledáme cesty, jak dosáhnout nastavených cílů.
Máte e-shop, který docela slušně funguje, ale zákazníci se nevracejí? Zeptejte se jich proč a co by je mohlo motivovat k dalšímu nákupu. Někteří možná budou chtít nejnižší cenu, jiní více ocení přátelský přístup a dobrý informační servis. Vystačíte si se správně formulovaným dotazníkem rozeslaným e-mailem.
Chcete rozjet vlastní bistro? Tak to vás bude zajímat, jestli o vaše jídlo vůbec bude zájem. To, že chutná rodině a kamarádům, ještě nic neznamená. Jděte si to ověřit tam, kde se pohybují vaši vysnění zákazníci. Vyjedli vás do posledního kousku? Párkrát si to zopakujte, budujte si jméno hezky pomalu a sbírejte informace o svých zákaznících z očí do očí. Co jim chutná, co ne, proč si vůbec dali hot dog… Oni už vám řeknou, jak dál. Neměli jste úspěch? Možná jste jen netrefili cílovou skupinu. Zkuste to znovu a jinde, pořád v malém.
Jak máme ale zjistit, co všechno by nás mělo zajímat? Řada podnikatelů si to nemusí uvědomovat… Na jedné straně jsou naše cíle, na druhé straně naši zákazníci a jejich potřeby. Chceme vybudovat vztah, který bude oboustranně prospěšný. Zajímá nás jak.
Mezi zákazníky a značkami funguje podobná dynamika jako v běžných mezilidských vztazích. Někdy se musíme trochu přizpůsobit, jindy je lepší se rozloučit a hledat štěstí jinde. Nesedneme si se všemi.
Co to znamená v praxi? Jak vypadá rozchod zákazníka a značky? Jen výjimečně je to náhlý a bouřlivý proces. Většinou je důsledkem toho, že se potřeby zákazníka a cíle a možnosti značky začnou v průběhu času různit.
Co ten rozchod konkrétně způsobuje? V poslední době se například setkávám s klienty, zejména s majiteli e-shopů, kteří už několik let používají tu samou strategii. Nízkou cenu. Nejnižší na trhu, pokud možno. Ta jim krásně fungovala, zákazníci přibývali, občas se vraceli.
Teď jich je ale najednou méně. Jakto? A navíc se na trh chystají vstoupit velké společnosti ze zahraniční, které nabídnou ceny ještě „výhodnější”. Pro menší firmy je to likvidační. Co s tím? Můžou si dovolit cílit stále jen na lidi, pro které je nejdůležitější nejnižší cena? Když ne, tak na koho tedy?
A právě persony by tomu měly zabránit? Zabránit asi není vhodné slovo. Spíš ukázat možnosti, jak problém napravit, jestli se to vyplatí nebo kam směřovat dál.
Navíc jde zejména o proces, který předchází finálnímu vyhotovení person. Těch několik hodin, kdy se donutíte zastavit, zhodnotit svoje aktivity, upřímně si popovídat se zákazníky, zeptat se jich na názor, poprosit je o radu a přehodnotit plány.
Jedním z výstupů pak bude těch pár person, pro které dává smysl pracovat.
Co všechno si musíme před tvorbou person ujasnit? Proč persony vlastně tvoříme, v čem nám mají pomoci, kdo všechno je bude používat. Copywriter, ač „prodavač za klávesnicí”, využije trochu jiný typ informací než vedoucí prodejny.
Z dosavadních dostupných dat vytvoříme hypotézu o našich cílových skupinách, ujasníme si, kde najdeme reprezentativní vzorek a zvolíme metodu sběru dat. To vše se liší projekt od projektu.
Tvorba person může být dlouhodobý proces. Jak v jeho průběhu rozlišovat mezi relevantními a irelevantními informacemi? Tvorbu person bych zbytečně neprodlužovala. 14 dní se vším všudy by mělo – pokud se nevrhnete do opravdu rozsáhlého výzkumu, bohatě stačit.
V průběhu času můžete zjistit, že některé informace úplně nesedí, jiné chybí. K personám si tedy pište poznámky, které si ověříte v dalším kole průzkumu. Ten se vyplatí i z mnoha jiných důvodů jednou za čas opakovat. Na drobnosti vystačíte s anketou. A nebo intuicí.
Řada lidí namítne, že každý zákazník je odlišný a person by tak muselo být mnoho. Je to pravda?
Person by mělo být maximálně 5, zpravidla si vystačíte s 2–3. Tento počet dokáže hravě obsáhnout většinu vašich zákazníků i s řadou zajímavých specifik v chování.
Jasně že jde do vysoké míry jen o další generalizaci. Když si ale máte představit komunikaci s „koncákem, který si tu kuchyňskou baterii asi nainstaluje sám” anebo s „Martinem Zručným, který si právě vlastnoručně rekonstruuje byt, nikdy dřív kuchyňskou baterii neinstaloval, ale rád by to uměl, vždyť přece s Janou plánují rodinu”, tak není nad čím moc přemýšlet.
K maximálně individuálnímu přístupu vám v dalším kroku může pomoct personalizace.
Pro jaké persony se tedy rozhodnout, když mě jich na začátku napadá spousta? Pro ty, které nejlépe zapadají do vašich plánů. Budete s nimi umět dobře komunikovat, naučíte se plnit jejich potřeby a přání a ony vás za to budou mít rády.
Zjistíte z průzkumu, že takových teď nemáte dost? Ptejte se proč a jak to napravit.
Nebo jste objevili cílovou skupinu, na kterou se vy ani nikdo z konkurence zatím nezaměřuje? Můžete být první.
Je přece fajn být tvůrcem své vlastní reality.
Jak moc se při zaznamenávání informací rozepisovat? Jinými slovy, jak moc jít do hloubky? Poznatků z průzkumu můžete mít různě zaznamenaných opravdu hodně. Ony se vám určitě budou hodit. Persona jako taková by se ale měla vejít na jednu A4. I s poměrně velkou fotkou. Vy ji totiž pak vytisknete, dáte hezky na oči a budete si s ní povídat. Vybírejte tedy informace, které vám v komunikaci pomohou nejvíce.
Jaké jsou podle Vás nejčastější chyby při tvorbě person? Úplně nejčastější je ta, že si persony vymyslíte zcela podle vlastních představ a dále s nimi zacházíte, jako by odpovídaly realitě, a ještě se divíte, že to nějak nefunguje. Takové persony nezatracuju, jen je beru jako hypotetické verze, které je ve většině případů nutné ověřit průzkumem. Náš pohled na vlastní zákazníky totiž může být z mnoha důvodů nepříjemně zkreslený.
Další chybou je zbytečně velké množství person (nad 5), jejich romanopisecké zpracování (nad 1 A4), použití kresleného obrázku místo fotky a parodování.
Hodně nešťastné je, když persony zanecháte vlastnímu osudu v hlubinách disku nebo je utajíte před kolegy, kteří by pro ně taky mohli mít uplatnění. Pak jsou k ničemu.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Shoptet a financování e-shopů. Proč to dává smysl? | Ondřej Buben
Ahoj to je možná dotaz přímo na Natálie Bartasová a článek je 4 roky starý, přesto…
V žádném ze super článků (rozhovorů) o personách nevidím jednu informaci.
Jak personu (persony) prakticky používat? dejme tomu, že mám 3 persony, něco mají společné, ale jinak se dost liší… jak se to má promítnout třeba do transakčních mailů? když budu psát pro všechny nebudu psát vlastně ani pro jednu.
A určitě jsou další situace, kdy je třeba vybrat ke komu budu mluvit, psát,… a nelze to nijak zobecňovat. Takže otázka není kolik jich má být maximálně, ale k čemu jich má být více než jedna a jak s nimi nakládat?
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Pavel S.
Před 3 roky
Ahoj to je možná dotaz přímo na Natálie Bartasová a článek je 4 roky starý, přesto…
V žádném ze super článků (rozhovorů) o personách nevidím jednu informaci.
Jak personu (persony) prakticky používat? dejme tomu, že mám 3 persony, něco mají společné, ale jinak se dost liší… jak se to má promítnout třeba do transakčních mailů? když budu psát pro všechny nebudu psát vlastně ani pro jednu.
A určitě jsou další situace, kdy je třeba vybrat ke komu budu mluvit, psát,… a nelze to nijak zobecňovat. Takže otázka není kolik jich má být maximálně, ale k čemu jich má být více než jedna a jak s nimi nakládat?
Odpovědět »