Odkazových příležitostí je kolem nás mnoho. A to doslova. Bohužel je většina z nás nevidí, a proto je v tomto rozhovoru rozebereme.
Inzerce
Společně s Luďkem Pulicarem ze společnosti eVisions jsem si povídal o tom, jak vyhledávat nové odkazové příležitosti, jak vyhodnocovat jejich relevantnost a jak to všechno zvládat s co nejnižší finanční investicí.
Luďku, Google na jednu stranu říká, že odkazy mají vznikat přirozeně. Ale na druhou stranu, kolik zákazníků napíše na svůj blog hodnotný článek s odkazem na náš e-shop? Takový článek na blog napíše jen tak od sebe naprosté minimum zákazníků. V první řadě musí mít zákazník důvod, aby takový článek napsal. Tudíž musí být se zakoupeným produktem buď velmi spokojen, nebo naopak velmi nespokojen. Aby zákazník navíc zmínil e-shop, ve kterém nakoupil, musel být s nákupem (jeho procesem) nadmíru spokojen nebo se jedná o jediný e-shop, kde se mu podařilo produkt zakoupit, anebo naopak e-shop udělal něco špatně a zákazník chce o tom svět zpravit.
Zákazníci nemusí pro své doporučení používat jen blogy. Sociální sítě a diskuse v rámci webů jsou místa, kde lidé vyjadřují své názory, hodnotí, dávají doporučení apod. Proto i tam je důležité, aby o vás lidé spontánně psali a odkazovali na vás. Z toho důvodu musíte mít kvalitní produkty, kvalitní službu, umět prodávat a vcítit se do potřeb a přání zákazníků. Spokojený zákazník vás pak bude doporučovat všude – nejen na internetu, ale i v offline světě.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Lze nějak zákazníky motivovat k tomu, aby na nás odkazovali? Pokud pomineme barter (zapůjčení/darování produktu k otestování či recenzi), je možností několik. Vždy by z toho ale zákazník měl mít nějakou výhodu a mělo by ho to přirozeně motivovat k odkazování na vás.
Asi nejlepší způsob je URL s promokódem, kterou já nasdílím, někdo jiný přes ni přijde a nakoupí a za to já dostanu slevu nebo jiný benefit. Nutno říci, že jsou lidé, kteří odkazy se svým kódem nasdílejí všude, kam to na internetu volně jde. Obzvlášť pokud na daném e-shopu hodlají nakupovat pravidelně.
To samé lze využít i v rámci věrnostního programu, kdy za sdílení na sociálních sítích nebo kdekoliv jinde dáváte zákazníkovi například kredity, které pak může využít třeba jako slevu na nákup.
Dobře, nicméně je odkaz za úplatu přirozeným linkbuildingem, o kterém mluví Google?
Pokud za odkaz zaplatíte, není ho možné považovat za přirozený. Algoritmy vyhledávačů se už naučily, jak vypadá odkaz, který je s velkou pravděpodobností zakoupený nebo vypadá nepřirozeně. Typů je mnoho, ale typickým příkladem, který každý jistě zná, jsou boční panely, patičky a další místa, kde je na jednom místě shromážděno velké množství externích odkazů. Při získávání odkazů se těmto místům raději vyhněte.
A tvořte odkazy v přirozené podobě – zkuste se vcítit do toho, jak by se zachoval běžný člověk, který neví o SEO vůbec nic. Nejspíš by odkaz odkaz nevložil do klíčového slova a pokud ano, nepoužil by první pád. Pokud chcete vidět, jak vypadá skutečný přirozený odkaz, navštivte libovolné fórum a všimněte si, jak si lidé vyměňují odkazy.
Bez úplaty to tedy nepůjde? Zdarma lze získat velkou řadu odkazů. Dobré zkušenosti mám se získáváním odkazů od dodavatelů nebo partnerů. Pokud takové partnery nemáte, dohodněte si je. Dále můžete umístit odkazy na firemní profily a profily zaměstnanců na různých webech a sociálních sítích.
Dalším výborným způsobem je publikování vašeho obsahu na cizích webech/blozích – tzv. guest blogging. Udělejte rozhovor s někým významným ve vašem oboru nebo poskytněte někomu referenci. Nezapomínejte ale ani na interní prolinkování, které celkovému hodnocení vašeho webu může velmi pomoct. Možností, jak získat odkaz zdarma, je opravdu mnoho.
Do jaké míry lze aktivní linkbuilding považovat za přirozený? Protože podle mě z podstaty věci přirozený není… Ano, z podstaty věci aktivní linkbuilding není přirozený, protože odkazy musíte aktivně získávat. Přirozený linkbuilding je pouze ten pasivní – lidé na váš web odkazují sami, protože k tomu mají nějaký důvod. Přirozenost odkazového portfolia je ale třeba brát z pohledu vyhledávače, který se řídí algoritmy. A pro něj je důležitá tematická relevance webů, umístění odkazů na stránce, okolí odkazů, forma odkazů (textový nebo obrázek), zastoupení jednotlivých typů odkazů napříč odkazovým portfoliem a řada dalších faktorů.
Přirozenosti se nicméně můžeme přiblížit, a to tak, že nebudeme získávat odkazy v obrovském množství, nárazově, z tematicky nerelevantních webů a z míst, kde se nenachází moje cílová skupina zákazníků.
Znamená to tedy, že nás Google může penalizovat za to, že zpětné odkazy získáváme aktivně sami? Může, ale to jen v případě, že to děláte špatně a nepřirozeně. Krom toho, co jsem již zmiňoval, mám na mysli i získávání odkazů jen na několik podstránek webu, získávání odkazů z velmi nerelevantních webů, když optimalizujete odkazy pouze na pár klíčových slov atp. Pokud získáváte odkazy chytře, nepenalizuje vás.
Luděk Pulicar pracuje necelé tři roky ve agentuře eVisions. Předtím pracoval v H1.cz.
O jak velkém množství špatně získaných zpětných odkazů se bavíme, aby nás Google nějak potrestal? Co když jsem získal teď 10 odkazů na stejnou podstránku mého webu, navíc mají stejný anchor text. Hrozí mi už teď nějaký problém? Vše záleží na stavu a velikosti vašeho celkového odkazového portfolia a na tom, jaké odkazy míří na tu konkrétní podstránku. Pokud na ni směřuje ze stovek domén několik tisíc odkazů, které nejsou příliš optimalizovány, pak vám těchto 10 odkazů s velkou pravděpodobností nijak neuškodí. Pokud v tom tedy nebudete dlouhodobě pokračovat. Ale pokud budete mít odkazů opravdu málo a takto přeoptimalizujete své portfolio, pak vězte, že vám tyto odkazy buď nepřinesou žádný užitek, nebo v konečném důsledku poškodí web či danou vstupní stránku.
Jak bychom měli vyhledávat vhodné odkazové příležitosti? Využívejte monitoring zmínek o vaší společnosti, ale i o důležitých tématech, která jsou spojena s vaším podnikáním. K tomuto můžete využít nástroje, jako jsou TalkWalker nebo Mention.
Dále sledujte trendy a novinky ve vašem oboru a buďte jedni z prvních, kdo o nich napíše. Nebo ideálně dané trendy sami vytvářejte. Nebojte se také inspirovat u konkurence – pravidelně sledujte, kde se na ni odkazuje, a zkuste na tom samém místě nebo místě podobném získat odkaz také.
Když si představíme, že mám e-shop s pneumatikami. Co pro mě může být vhodnou odkazovou příležitostí? V tom případě bych v první řadě hledal možnosti prolinkování s výrobci pneumatik, s automobilovými magazíny a kluby, kde se setkávají fanoušci různých značek a typů automobilů a motocyklů. Takových webů jsou stovky.
Stejně tak bych si ale uměl představit spolupráci s weby autobazarů nebo můžete propůjčit pneumatiky organizacím, které by je otestovaly – dTest či jiné nezávislé servery. Pokud by hypoteticky žádný takový server, který by testoval pneumatiky, neexistoval, proč takovýto nezávislý server nevytvořit nebo jej nezapracovat do vašeho webu?
Jak bychom nad weby, kam odkaz umístíme, měli přemýšlet? Máme ho hodnotit jen z hlediska SEO? Jestli je web, na který chceme umístit odkaz, vyladěný z pohledu SEO, na to bych se příliš nezaměřoval. Ty nejlepší weby pro odkaz na tom často nejsou moc dobře z hlediska SEO. A to jen proto, že majitel toho webu neví o SEO nic a jen chce vytvářet smysluplný obsah, který by někomu mohl přijít užitečný.
Mnohem podstatnější tedy je, jakou má web návštěvnost a zda je na něm přítomná cílová skupina zákazníků mého e-shopu. Pokud budu prodávat cestovní pojištění, tak informační web o Austrálii není sice z oblasti pojištění, ale je na něm moje cílová skupina – lidé, kteří se pravděpodobně chystají do Austrálie jet. Tedy to je přesně to místo, kde jim chcete doporučit vaše cestovní pojištění.
Lze tedy říci, že zajímavý pro nás může být i odkaz na zcela irelevantním webu? V případě e-shopu s pneumatikami to může být třeba pánský magazín? Ano, protože na pánském magazínu je vaše cílová skupina. Jsou to právě muži, kteří ve většině domácností řeší přezouvání pneumatik v jejich vozovém parku. V tomto případě je tedy naprosto legitimní oslovit vaši cílovou skupinu v místě, kde se pohybuje, i když se na první pohled takový web nemusí zdát jako relevantní.
Jak konkrétně ji máme oslovit? Napsat jim, aby nám dali odkaz do panelu, asi nebude ta správná cesta, že?
V případě těchto magazínů kontaktujte jejich redakci a domluvte se na možné spolupráci. Zeptejte se jich na možnosti, ale přijďte i s vlastními nápady, jak spolupráci uchopit. Můžete sponzorovat určitou sekci, můžete jim propůjčit produkt na testování, můžete tam publikovat vlastní obsah.
Doporučuji být s redakcemi dlouhodobě v kontaktu. Protože v rámci jejich publikačních plánů se nejspíš v průběhu roku sami několikrát dotknou témat, která jsou spojená s vaším podnikáním. A když jim budete k ruce a snadno od vás jako odborníka získají odborný pohled na dané téma, máte dlouhodobě zajištěné promo.
Když vy děláte linkbuilding pro svoje klienty, jsou nějaké první kroky, které v rámci hledání vhodných příležitostí děláte? Vždy nejprve s klientem procházíme možnosti prolinkování v rámci jeho vlastních webů a hned poté se věnujeme prolinkování s jeho obchodními partnery, dodavateli, referencemi atp. Jedná se totiž o poměrně lehce získatelné zpětné odkazy, které jsou relevantní a většinou velmi kvalitní.
Dále se zamýšlíme nad možnými autoritami, které by mohly na klientův web odkazovat. V případě bank to může být například web VŠE, v případě pojišťovny Česká asociace pojišťoven atd. Získání takového odkazu je sice běh na dlouhou trať a často je k tomu třeba kooperace klienta, ale takový odkaz je poté o to cennější.
Zeptám se ještě jinak. Měl byste nějaké tipy, které může vyzkoušet každý? Určitě se zamyslete nad tím, s kým spolupracujete, a prolinkujte vaše weby mezi sebou. To samé proveďte s autoritami, asociacemi a dalšími institucemi ve vašem oboru. Sledujte dění v něm a hlavně monitorujte to, kde se o vás nebo o vašich produktech píše či diskutuje.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Komerční prostory: Jak se vyvíjí jejich nájmy? | Marek Odehnal a Roman Kolev
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.