Copywriter – freelancer by měl mít svou, aspoň jednoduchou, webovou vizitku. I já si takové stránky před 2 lety založila. Chodí z nich různé typy poptávek, o které bych se s vámi ráda podělila. Doufám, že vám mé zkušenosti pomohou v navazování nových spoluprací.
Můžete namítat, že charakter odpovědí z formuláře ovlivňuje mnoho faktorů: například layout stránek (který je v mém případě už „trochu“ out), texty a SEO, renomé copywritera a další. To je 100% pravda. Na druhou stranu z debat s ostatními textaři vím, že i jim často přicházejí následující typy poptávek:
…texty na našem připravovaném/novém webu, vhodnost založení blogu, náš slogan apod. Tento typ „ego-lechtajících“ vzkazů na mě dlouho fungoval. Říkala jsem si, paráda, můj názor někoho zajímá. Ve skutečnosti autor pravděpodobně poslal stejný dotaz na více adres a z došlých reakcí si zadarmo udělá obrázek.
Většinou mi už po odpovědi, jíž jsem věnovala klidně hodinu času, nepřišla žádná reakce. V horším případě dorazil doplňující dotaz, který by vyžadoval další úvahu. Proto doporučuji v rámci efektivity navrhnout klientovi konzultaci po telefonu, nebo u kávy a jemně upozornit, že čas všech zúčastněných má svou finanční hodnotu.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Vzorový e-mail:
Dobrý den, pane/paní Poptávko/vá,
těší mě, že vás zajímá můj názor na texty na vašem webu. Abych mohla prospěšně odpovědět, potřebovala bych o vás a projektu zjistit víc – především o cílech, cílové skupině a představě komunikačního stylu.
Navrhuji krátký telefonický rozhovor, po němž vám analýzu včetně návrhů konkrétních kroků ráda připravím. Vstupní telefonická konzultace nestojí nic. Další hodiny mé práce potom XY Kč/hod. Pokud se domluvíme, celkovou výši své odměny vám samozřejmě řeknu předem.
Zdraví Zuzka Veselá
Super, že i větší klienti začínají zvát jednotlivce – freelancery do tendrů. Je zajímavé „poměřit síly“ s agenturami. Podmínkou účasti však bývají ukázkové texty na dané téma. Bez nároku na skicovné. A tady nastává problém. Zatímco agentury s náklady na bezplatné ukázky počítají a rozpustí je v celkovém rozpočtu, pro freelancera to znamená plonkový den, kdy si nevydělá ani na oběd. Vstup do tendru proto zvažuji jen u opravdu zajímavých témat. Další variantou je nabídnout jako ukázku již hotové texty na podobné téma. Samozřejmě se souhlasem zadavatele.
Informace, která následuje za slůvky „spolupráci na“, hodně napoví o charakteru dané zakázky. Když pisatel hned dodá, o co jde, případně přidá i další detaily, vypadá to na nadšence a dobrou spolupráci. Často však poptávající při prvním kontaktu bližší informace sdělit nechce a různě mlží. To může mít mnoho důvodů. Pokud máte volné kapacity, stojí za to si klientem zavolat a vyptat se, o co konkrétně jde. Osobně se rovnou ptám, proč neodhalil svůj záměr hned. Ať máte jasno. Moc si od toho ale neslibujte. Podobné tajnůstkářství málokdy překvapí mile.
Většinou od konkurence nebo na nějaké konferenci klient slyšel, že content funguje, ale neví přesně, jak na něj. Vysvětlit a obhájit přínos obsahu + navrhnout vhodnou strategii pro daný projekt je skvělá zkušenost. Jen pozor na to, že zadavatel pravděpodobně opět rozeslal podobnou poptávku více stranám. Netravte proto vysvětlováním (a už vůbec ne konkrétním plánem) zbytečně čas, než si plácnete na spolupráci. Z respektu k času všech stran.
Tady nastávají 2 hlavní úskalí:
Chce to si sednout a střízlivě probrat reálné možnosti.
Pokud vás poptává agentura nebo jiný zprostředkovatel, které osobně neznáte, zpozorněte. Může jít o problematický projekt, pro který vlastní copywriteři nechtějí psát. Krom polovičaté komunikace „přes koleno“ hrozí, že zadavatel přeprodá vaši práci několikanásobně dráž. A to nechcete. Zkuste se vyptat na podrobnosti a ideálně navrhnout spolupráci s klientem napřímo.
Osobně chci hned vědět:
Občas mi v mailu přistane rovnou konkrétní zadání na podstránku, článek nebo editaci textu. Na rozdíl od řady kolegů netvrdím, že takový úkol nejde bez hlubší analýzy kvalitně splnit. Na druhou stranu: Pokud máte dost práce na dlouhodobých strategičtějších zakázkách, seznamováním se s dalším projektem pro jednorázový účel jen ztrácíte čas.
Rozhodně to ale neznamená, že radím na zdánlivě „zabité“ poptávky nereagovat. Vyplatí se odpovídat vždycky na všechny, ideálně do 2 dnů (po čas dovolené doporučuji automatickou odpověď). Pokud máte zrovna volno a chuť zpracovat dané téma, navrhněte alespoň seznamovací telefonát. V opačném případě se slušně omluvte, že aktuálně jednorázové zakázky nepřijímáte. Tehdy se snažím nabídnout alespoň alternativu v podobě kontaktu na kolegy, o nichž vím, že volnou kapacitu mají.
Je radost, když někdo přichází s jasnou vizí spolupráce. Než si plácnete, proklikejte si daný web, případně se vyptejte na další informace o cílech a cílovce. Klienta totiž mnohdy tlačí bota jinde než na textech, které právě poptává. Na druhou stranu s tímto praktickým přístupem se snadno domluvíte na obojím.
Můj kontaktní formulář sem tam zachytí i jiné vzkazy, které potěší nebo pobaví. Krátce po spuštění webu kdosi poptával „kulervoucí texty pro připravovaný sborník lidových písní“. Bohužel zanechal neplatný e-mail. Jakékoli vyplnění kontaktního formuláře znamená, že jste pisatele zaujali. Věnovat 5 minut odpovědi nic nestojí a třeba navážete zajímavou, byť netextovou, spolupráci.
A jaké poptávky chodí nejčastěji vám? Každý komentář uvítám!
Tip: Tvorba obsahu v praxi. Podívejte se, jak se tvoří časopis Forbes
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 1 dnem
Před 1 dnem
Před 4 dny
Před 4 dny
Před 4 týdny
Před 4 týdny
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Karel Borovička Sledovat @kborovicka
Před 6 roky
Trochu mi chybí typ poptávky „profesionální“. Něco ve smyslu: tady jsou wireframy, tady mám výsledky uživatelského průzkumu, tady mám popsané byznys cíle (klienta), takto má obsah webu vyznít, protože (cíle webu, uživatelé chtějí, lidé fungují tak a tak…). To skutečně takové poptávky nechodí?
Odpovědět »
Jaromír Dvořáček Sledovat @jaromirdvoracek
Před 6 roky
Zatím taky nemám tu zkušenost — klient chce nejčastěji aspoň rámcově odhadnout cenu celého procesu k výsledku, a tím pádem jsou poptané všechny fáze hned na začátku. Tj. když se poptává copy, WF, průzkumy atp. ještě nejsou připraveny.
Odpovědět »
Zuzka Veselá Sledovat @Vesela_copy
Před 5 roky
Karle, čekám s odpovědí rok a pořád mi taková ideální poptávka nedorazila. Ale lepší se to! Wireframy, nebo aspoň ruční nákres, letos jednou přišly a hned jsem navázali fajnovou spolupráci. Myslím, že je to na dobré cestě. Možností edukace je teď všude spousta a mám pocit, že ji čím dál víc klientů využívá..tak snad se blýská :)
Odpovědět »