Inspirace pro vaše podnikání a marketing

9 typů copy poptávek z webu: Jak s nimi naložit?

GuestpostZačátky
zena-psani-vztek-web

Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: berc

Copywriter – freelancer by měl mít svou, aspoň jednoduchou, webovou vizitku. I já si takové stránky před 2 lety založila. Chodí z nich různé typy poptávek, o které bych se s vámi ráda podělila. Doufám, že vám mé zkušenosti pomohou v navazování nových spoluprací.

Můžete namítat, že charakter odpovědí z formuláře ovlivňuje mnoho faktorů: například layout stránek (který je v mém případě už „trochu“ out), texty a SEO, renomé copywritera a další. To je 100% pravda. Na druhou stranu z debat s ostatními textaři vím, že i jim často přicházejí následující typy poptávek:

1. Dobrý den, zajímal by mě váš názor na…

…texty na našem připravovaném/novém webu, vhodnost založení blogu, náš slogan apod. Tento typ „ego-lechtajících“ vzkazů na mě dlouho fungoval. Říkala jsem si, paráda, můj názor někoho zajímá. Ve skutečnosti autor pravděpodobně poslal stejný dotaz na více adres a z došlých reakcí si zadarmo udělá obrázek.

Většinou mi už po odpovědi, jíž jsem věnovala klidně hodinu času, nepřišla žádná reakce. V horším případě dorazil doplňující dotaz, který by vyžadoval další úvahu. Proto doporučuji v rámci efektivity navrhnout klientovi konzultaci po telefonu, nebo u kávy a jemně upozornit, že čas všech zúčastněných má svou finanční hodnotu.

Vzorový e-mail:

Dobrý den, pane/paní Poptávko/vá,

těší mě, že vás zajímá můj názor na texty na vašem webu. Abych mohla prospěšně odpovědět, potřebovala bych o vás a projektu zjistit víc – především o cílech, cílové skupině a představě komunikačního stylu.

Navrhuji krátký telefonický rozhovor, po němž vám analýzu včetně návrhů konkrétních kroků ráda připravím. Vstupní telefonická konzultace nestojí nic. Další hodiny mé práce potom XY Kč/hod. Pokud se domluvíme, celkovou výši své odměny vám samozřejmě řeknu předem.

Zdraví Zuzka Veselá

2. Informujeme o probíhajícím tendru

Super, že i větší klienti začínají zvát jednotlivce – freelancery do tendrů. Je zajímavé „poměřit síly“ s agenturami. Podmínkou účasti však bývají ukázkové texty na dané téma. Bez nároku na skicovné. A tady nastává problém. Zatímco agentury s náklady na bezplatné ukázky počítají a rozpustí je v celkovém rozpočtu, pro freelancera to znamená plonkový den, kdy si nevydělá ani na oběd. Vstup do tendru proto zvažuji jen u opravdu zajímavých témat. Další variantou je nabídnout jako ukázku již hotové texty na podobné téma. Samozřejmě se souhlasem zadavatele.

3. Hledám copywritera pro spolupráci na „ryze českém“ projektu

Informace, která následuje za slůvky „spolupráci na“, hodně napoví o charakteru dané zakázky. Když pisatel hned dodá, o co jde, případně přidá i další detaily, vypadá to na nadšence a dobrou spolupráci. Často však poptávající při prvním kontaktu bližší informace sdělit nechce a různě mlží. To může mít mnoho důvodů. Pokud máte volné kapacity, stojí za to si klientem zavolat a vyptat se, o co konkrétně jde. Osobně se rovnou ptám, proč neodhalil svůj záměr hned. Ať máte jasno. Moc si od toho ale neslibujte. Podobné tajnůstkářství málokdy překvapí mile.

4. Rádi bychom začali s content marketingem. A co že to vlastně je?

Většinou od konkurence nebo na nějaké konferenci klient slyšel, že content funguje, ale neví přesně, jak na něj. Vysvětlit a obhájit přínos obsahu + navrhnout vhodnou strategii pro daný projekt je skvělá zkušenost. Jen pozor na to, že zadavatel pravděpodobně opět rozeslal podobnou poptávku více stranám. Netravte proto vysvětlováním (a už vůbec ne konkrétním plánem) zbytečně čas, než si plácnete na spolupráci. Z respektu k času všech stran.

5. Máme velkolepé plány. Zn. ASAP

Tady nastávají 2 hlavní úskalí:

  1. Klient chce práci hned, což předznamenává stres minimálně v prvních týdnech.
  2. Navíc mívá velké plány, ale minimální představu, kolik času a peněz to všechno bude stát.

Chce to si sednout a střízlivě probrat reálné možnosti.

6. Náš klient má klienta. A ten potřebuje…

Pokud vás poptává agentura nebo jiný zprostředkovatel, které osobně neznáte, zpozorněte. Může jít o problematický projekt, pro který vlastní copywriteři nechtějí psát. Krom polovičaté komunikace „přes koleno“ hrozí, že zadavatel přeprodá vaši práci několikanásobně dráž. A to nechcete. Zkuste se vyptat na podrobnosti a ideálně navrhnout spolupráci s klientem napřímo.

Osobně chci hned vědět:

  • O jaký projekt, rozsah a typ copypráce jde (jednorázovka vs. dlouhodobá spolupráce, druhy požadovaných textů – na web, do mailingu, na sociální sítě… )?
  • Proč jste si vybrali na tuto práci zrovna mě?
  • Jakou má klient představu o odměně? (+ rovnou uvádím svou hodinovou sazbu, abychom zjistili, jestli máme šanci se sladit)

7. Tady jsou podklady. Kdy to bude?

Občas mi v mailu přistane rovnou konkrétní zadání na podstránku, článek nebo editaci textu. Na rozdíl od řady kolegů netvrdím, že takový úkol nejde bez hlubší analýzy kvalitně splnit. Na druhou stranu: Pokud máte dost práce na dlouhodobých strategičtějších zakázkách, seznamováním se s dalším projektem pro jednorázový účel jen ztrácíte čas.

Rozhodně to ale neznamená, že radím na zdánlivě „zabité“ poptávky nereagovat. Vyplatí se odpovídat vždycky na všechny, ideálně do 2 dnů (po čas dovolené doporučuji automatickou odpověď). Pokud máte zrovna volno a chuť zpracovat dané téma, navrhněte alespoň seznamovací telefonát. V opačném případě se slušně omluvte, že aktuálně jednorázové zakázky nepřijímáte. Tehdy se snažím nabídnout alespoň alternativu v podobě kontaktu na kolegy, o nichž vím, že volnou kapacitu mají.

8. Mám tento projekt a pro něj potřebuji toto

Je radost, když někdo přichází s jasnou vizí spolupráce. Než si plácnete, proklikejte si daný web, případně se vyptejte na další informace o cílech a cílovce. Klienta totiž mnohdy tlačí bota jinde než na textech, které právě poptává. Na druhou stranu s tímto praktickým přístupem se snadno domluvíte na obojím.

9. Přátelské vzkazy, bizarní poptávky a jiná zvířena

Můj kontaktní formulář sem tam zachytí i jiné vzkazy, které potěší nebo pobaví. Krátce po spuštění webu kdosi poptával „kulervoucí texty pro připravovaný sborník lidových písní“. Bohužel zanechal neplatný e-mail. Jakékoli vyplnění kontaktního formuláře znamená, že jste pisatele zaujali. Věnovat 5 minut odpovědi nic nestojí a třeba navážete zajímavou, byť netextovou, spolupráci.

A jaké poptávky chodí nejčastěji vám? Každý komentář uvítám!

Tip: Tvorba obsahu v praxi. Podívejte se, jak se tvoří časopis Forbes

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Zuzana Veselá

Zuzka je copywriterka na volné noze. Kromě psaní textů pro weby, mailingy a sociální sítě připravuje i obsahové analýzy a strategie, školí nebo navádí klientovy copywritery, aby na nic důležitého nezapomněli. Vystudovala práva a ve volném čase radí na webu HledejPrávníka.cz.

Komentáře čtenářů: 1

  1. Karel Borovička

    -

    Trochu mi chybí typ poptávky „profesionální“. Něco ve smyslu: tady jsou wireframy, tady mám výsledky uživatelského průzkumu, tady mám popsané byznys cíle (klienta), takto má obsah webu vyznít, protože (cíle webu, uživatelé chtějí, lidé fungují tak a tak…). To skutečně takové poptávky nechodí?

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu