Copywriter – freelancer by měl mít svou, aspoň jednoduchou, webovou vizitku. I já si takové stránky před 2 lety založila. Chodí z nich různé typy poptávek, o které bych se s vámi ráda podělila. Doufám, že vám mé zkušenosti pomohou v navazování nových spoluprací.
Inzerce
Můžete namítat, že charakter odpovědí z formuláře ovlivňuje mnoho faktorů: například layout stránek (který je v mém případě už „trochu“ out), texty a SEO, renomé copywritera a další. To je 100% pravda. Na druhou stranu z debat s ostatními textaři vím, že i jim často přicházejí následující typy poptávek:
1. Dobrý den, zajímal by mě váš názor na…
…texty na našem připravovaném/novém webu, vhodnost založení blogu, náš slogan apod. Tento typ „ego-lechtajících“ vzkazů na mě dlouho fungoval. Říkala jsem si, paráda, můj názor někoho zajímá. Ve skutečnosti autor pravděpodobně poslal stejný dotaz na více adres a z došlých reakcí si zadarmo udělá obrázek.
Většinou mi už po odpovědi, jíž jsem věnovala klidně hodinu času, nepřišla žádná reakce. V horším případě dorazil doplňující dotaz, který by vyžadoval další úvahu. Proto doporučuji v rámci efektivity navrhnout klientovi konzultaci po telefonu, nebo u kávy a jemně upozornit, že čas všech zúčastněných má svou finanční hodnotu.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
těší mě, že vás zajímá můj názor na texty na vašem webu. Abych mohla prospěšně odpovědět, potřebovala bych o vás a projektu zjistit víc – především o cílech, cílové skupině a představě komunikačního stylu.
Navrhuji krátký telefonický rozhovor, po němž vám analýzu včetně návrhů konkrétních kroků ráda připravím. Vstupní telefonická konzultace nestojí nic. Další hodiny mé práce potom XY Kč/hod. Pokud se domluvíme, celkovou výši své odměny vám samozřejmě řeknu předem.
Zdraví Zuzka Veselá
2. Informujeme o probíhajícím tendru
Super, že i větší klienti začínají zvát jednotlivce – freelancery do tendrů. Je zajímavé „poměřit síly“ s agenturami. Podmínkou účasti však bývají ukázkové texty na dané téma. Bez nároku na skicovné. A tady nastává problém. Zatímco agentury s náklady na bezplatné ukázky počítají a rozpustí je v celkovém rozpočtu, pro freelancera to znamená plonkový den, kdy si nevydělá ani na oběd. Vstup do tendru proto zvažuji jen u opravdu zajímavých témat. Další variantou je nabídnout jako ukázku již hotové texty na podobné téma. Samozřejmě se souhlasem zadavatele.
3. Hledám copywritera pro spolupráci na „ryze českém“ projektu
Informace, která následuje za slůvky „spolupráci na“, hodně napoví o charakteru dané zakázky. Když pisatel hned dodá, o co jde, případně přidá i další detaily, vypadá to na nadšence a dobrou spolupráci. Často však poptávající při prvním kontaktu bližší informace sdělit nechce a různě mlží. To může mít mnoho důvodů. Pokud máte volné kapacity, stojí za to si klientem zavolat a vyptat se, o co konkrétně jde. Osobně se rovnou ptám, proč neodhalil svůj záměr hned. Ať máte jasno. Moc si od toho ale neslibujte. Podobné tajnůstkářství málokdy překvapí mile.
4. Rádi bychom začali s content marketingem. A co že to vlastně je?
Většinou od konkurence nebo na nějaké konferenci klient slyšel, že content funguje, ale neví přesně, jak na něj. Vysvětlit a obhájit přínos obsahu + navrhnout vhodnou strategii pro daný projekt je skvělá zkušenost. Jen pozor na to, že zadavatel pravděpodobně opět rozeslal podobnou poptávku více stranám. Netravte proto vysvětlováním (a už vůbec ne konkrétním plánem) zbytečně čas, než si plácnete na spolupráci. Z respektu k času všech stran.
5. Máme velkolepé plány. Zn. ASAP
Tady nastávají 2 hlavní úskalí:
Klient chce práci hned, což předznamenává stres minimálně v prvních týdnech.
Navíc mívá velké plány, ale minimální představu, kolik času a peněz to všechno bude stát.
Chce to si sednout a střízlivě probrat reálné možnosti.
6. Náš klient má klienta. A ten potřebuje…
Pokud vás poptává agentura nebo jiný zprostředkovatel, které osobně neznáte, zpozorněte. Může jít o problematický projekt, pro který vlastní copywriteři nechtějí psát. Krom polovičaté komunikace „přes koleno“ hrozí, že zadavatel přeprodá vaši práci několikanásobně dráž. A to nechcete. Zkuste se vyptat na podrobnosti a ideálně navrhnout spolupráci s klientem napřímo.
Osobně chci hned vědět:
O jaký projekt, rozsah a typ copypráce jde (jednorázovka vs. dlouhodobá spolupráce, druhy požadovaných textů – na web, do mailingu, na sociální sítě… )?
Proč jste si vybrali na tuto práci zrovna mě?
Jakou má klient představu o odměně? (+ rovnou uvádím svou hodinovou sazbu, abychom zjistili, jestli máme šanci se sladit)
7. Tady jsou podklady. Kdy to bude?
Občas mi v mailu přistane rovnou konkrétní zadání na podstránku, článek nebo editaci textu. Na rozdíl od řady kolegů netvrdím, že takový úkol nejde bez hlubší analýzy kvalitně splnit. Na druhou stranu: Pokud máte dost práce na dlouhodobých strategičtějších zakázkách, seznamováním se s dalším projektem pro jednorázový účel jen ztrácíte čas.
Rozhodně to ale neznamená, že radím na zdánlivě „zabité“ poptávky nereagovat. Vyplatí se odpovídat vždycky na všechny, ideálně do 2 dnů (po čas dovolené doporučuji automatickou odpověď). Pokud máte zrovna volno a chuť zpracovat dané téma, navrhněte alespoň seznamovací telefonát. V opačném případě se slušně omluvte, že aktuálně jednorázové zakázky nepřijímáte. Tehdy se snažím nabídnout alespoň alternativu v podobě kontaktu na kolegy, o nichž vím, že volnou kapacitu mají.
8. Mám tento projekt a pro něj potřebuji toto
Je radost, když někdo přichází s jasnou vizí spolupráce. Než si plácnete, proklikejte si daný web, případně se vyptejte na další informace o cílech a cílovce. Klienta totiž mnohdy tlačí bota jinde než na textech, které právě poptává. Na druhou stranu s tímto praktickým přístupem se snadno domluvíte na obojím.
9. Přátelské vzkazy, bizarní poptávky a jiná zvířena
Můj kontaktní formulář sem tam zachytí i jiné vzkazy, které potěší nebo pobaví. Krátce po spuštění webu kdosi poptával „kulervoucí texty pro připravovaný sborník lidových písní“. Bohužel zanechal neplatný e-mail. Jakékoli vyplnění kontaktního formuláře znamená, že jste pisatele zaujali. Věnovat 5 minut odpovědi nic nestojí a třeba navážete zajímavou, byť netextovou, spolupráci.
A jaké poptávky chodí nejčastěji vám? Každý komentář uvítám!
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Zuzka je copywriterka na volné noze. Kromě psaní textů pro weby, mailingy a sociální sítě připravuje i obsahové analýzy a strategie, školí nebo navádí klientovy copywritery, aby na nic důležitého nezapomněli.
Trochu mi chybí typ poptávky „profesionální“. Něco ve smyslu: tady jsou wireframy, tady mám výsledky uživatelského průzkumu, tady mám popsané byznys cíle (klienta), takto má obsah webu vyznít, protože (cíle webu, uživatelé chtějí, lidé fungují tak a tak…). To skutečně takové poptávky nechodí?
Zatím taky nemám tu zkušenost — klient chce nejčastěji aspoň rámcově odhadnout cenu celého procesu k výsledku, a tím pádem jsou poptané všechny fáze hned na začátku. Tj. když se poptává copy, WF, průzkumy atp. ještě nejsou připraveny.
Karle, čekám s odpovědí rok a pořád mi taková ideální poptávka nedorazila. Ale lepší se to! Wireframy, nebo aspoň ruční nákres, letos jednou přišly a hned jsem navázali fajnovou spolupráci. Myslím, že je to na dobré cestě. Možností edukace je teď všude spousta a mám pocit, že ji čím dál víc klientů využívá..tak snad se blýská :)
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Karel Borovička Sledovat @kborovicka
Před 7 roky
Trochu mi chybí typ poptávky „profesionální“. Něco ve smyslu: tady jsou wireframy, tady mám výsledky uživatelského průzkumu, tady mám popsané byznys cíle (klienta), takto má obsah webu vyznít, protože (cíle webu, uživatelé chtějí, lidé fungují tak a tak…). To skutečně takové poptávky nechodí?
Odpovědět »
Jaromír Dvořáček Sledovat @jaromirdvoracek
Před 7 roky
Zatím taky nemám tu zkušenost — klient chce nejčastěji aspoň rámcově odhadnout cenu celého procesu k výsledku, a tím pádem jsou poptané všechny fáze hned na začátku. Tj. když se poptává copy, WF, průzkumy atp. ještě nejsou připraveny.
Odpovědět »
Zuzka Veselá Sledovat @Vesela_copy
Před 6 roky
Karle, čekám s odpovědí rok a pořád mi taková ideální poptávka nedorazila. Ale lepší se to! Wireframy, nebo aspoň ruční nákres, letos jednou přišly a hned jsem navázali fajnovou spolupráci. Myslím, že je to na dobré cestě. Možností edukace je teď všude spousta a mám pocit, že ji čím dál víc klientů využívá..tak snad se blýská :)
Odpovědět »