Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak psát popisky kategorií na vašem e-shopu?

Jiří Rostecký
Před 8 roky
Popisky kategorií
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Ralf Kalytta

Od SEO konzultantů slýchám, že by každá kategorie na e-shopu měla mít svůj popisek. Ten by měl obsahovat správná klíčová slova a napomoci tak kategorii zobrazit se výše ve vyhledávačích. Jenomže já si nepamatuji, že bych kdy popisky kategorií četl…

Jak by měl takový popisek vypadat, co by měl obsahovat a zda musí být pro uživatele viditelný, jsem si povídal s Kateřinou Brůnovou, SEO specialistkou z Fragile.cz.

Kateřino, čtete popisky kategorií na e-shopu?
Nejspíš už je to pracovní deformace, ale přiznám se, že ano, čtu je.

A když pomineme nás dva, čtou je lidé?
Pokud e-shop dobře znají, tak s největší pravděpodobností nečtou. Pokud je to jejich první návštěva a popisky kategorií jsou umístěny dobře na očích a oni o zboží, které chtějí nakoupit, příliš nevědí, tak ano.

Zní to tak, že popisky kategorií čte málo lidí. Proč je vlastně otravovat nějakým textem, který navíc pravděpodobně bude na viditelném místě – nahoře pod názvem kategorie, nejspíš nad filtrováním apod.?
Pravidlo „obsah je král” platí a platit bude. Popisky mohou uživatele přesvědčit o koupi právě v konkrétním e-shopu, pokud si je přečtou. Kdo si je „přečte” určitě, jsou roboti vyhledávačů a udělají si díky nim představu o obsahu, resp. nabídce této kategorie.

Občas se také stává, že se tento text nebo jeho část zobrazí ve výsledcích vyhledávání, pokud vyhledávače nevyhodnotí meta descriptions jako ideální.

Pokud e-shop nabízí produkty z hodně konkurenčního odvětví, jsou popisky pro jednotlivé kategorie dalším bodem k dobru, které mu mohou pomoci dostat se před konkurenci, která se jimi nezabývala. Důležité samozřejmě je, aby se nejednalo o texty duplicitní.

Jak velký vliv na vyhledávače vůbec popisek kategorie má?
V tomto případě hodně záleží na konkurenčnosti nabízeného sortimentu a aktivitách konkurence.

Kateřina Brůnová
Kateřina Brůnová pracovala jako SEO specialistka v několika agenturách.

Pokud to tedy shrneme, popisky má smysl psát ze tří důvodů: pro ty, co nemají dostatek informací o zboží, které e-shop prodává, pro odlišení se od konkurence a pro vyhledávače. Je to tak?
V podstatě ano.

To je ale poměrně hodně informací. Něco jiného budu psát pro vyhledávače, něco jiného do mých konkurenčních výhod a o edukaci zákazníků nemusím ani mluvit. Co tedy do popisků kategorií napsat?
Tvořit texty pro vyhledávače už dávno „neletí“. Obsah se má primárně tvořit pro uživatele, a tak by se texty popisující kategorii také měly tvořit. Vždyť proto se vyhledávače neustále snaží zdokonalit vyhledávací algoritmy, aby se chovaly jako lidé.

Co se edukace zákazníků týče, v nějakém širším rozsahu na ni pouze v textu popisující kategorii není většinou prostor. Na to se pak hodí jiný prostor na webu – blog, poradna apod.

Zmínění konkurenční výhody v popisku kategorie není problém, nicméně si myslím, že jsou i lepší a viditelnější místa na webu, kde je prezentovat.

Zajímá mne i délka a celková podoba popisku. Tak velké množství informací je vcelku těžké dát do jednoho odstavečku. Jak si s tím poradit v praxi?
Někde jsem kdysi četla, že ideální délka je někde mezi 120–180 slovy. Popravdě si metriku neumím dost dobře představit, aniž bych si to spočítala.

Já doporučuji ideálně vytvořit pro jednu kategorii dva až tři kratší odstavce textu. Lepší kratší text než žádný text. S takovým zadáním si už šikovný copywriter v pohodě poradí.

Z praxe vím, že záleží také na tom, kolik je na webu pro popisek místa. Zda se s ním počítalo již při samotném návrhu webu. Několikrát jsem se setkala s řešením, kdy byla délka textu pro popisek odhadnuta při návrhu šablony, například do délky 300 znaků. Přes to pak nejel vlak, protože delší texty by se už na web nevešly nebo by nevypadaly dobře.

Popisek lze technicky skrýt tak, aby otravoval méně. Není to ale něco, co se nebude příliš líbit vyhledávačům? Ten chce přece vidět obsah webu tak, jak jej vidí i uživatel.
Skrývání textu patří mezi nepovolené techniky, za které si mohou weby vysloužit BAN. Takže jejich skrývání rozhodně není cesta.

Některé weby, nejen e-shopy, umisťují popisky pro kategorie až pod výpis produktů. Uživatelé až k nim většinou nedojdou, ale text na stránce je.

Z technického hlediska je ideální umístit texty ve zdrojovém kódu co nejblíže k začátku stránky a pod výpis produktů na stránce je pak umístit pomocí kaskádových stylů. Pokud to například kvůli použitému CMS není možné, nezoufejte. Toto doporučení platilo především v době, kdy si roboti neuměli poradit se scripty ve zdrojových kódech a nemuseli se tak k textovému obsahu vůbec dostat.

Napadne Vás nějaký český e-shop, který pracuje s popisky dobře a můžeme se od něj inspirovat?
Dokonalost neexistuje a bohužel mě zrovna nenapadá žádný z e-shopů, který by měl popisky zpracované precizně. Můj problém je nejspíš ten, že neposuzuji samostatně pouze originalitu, kvalitu textů a použití vhodných klíčových slov, ale i další faktory, jakým je například interní provázání obsahu skrz odkazy v popiscích apod.

Pokud se zaměřím jen na některou z výše zmíněných vlastností textů a nebudu se zaměřovat jen na e-shopy, pak se mi hodně líbily texty pro jednotlivé kampaně na bonami.cz. Dobré a originální copy dělal taky Slevomat, pro každou jednotlivou nabídku. Jak je na tom teď, nevím, dlouho jsem tam nebyla. Ten je mimochodem konkrétním případem umístění popisků pro jednotlivé kategorie ve spodní části stránky, najdete je v patičce.

Příkladem přeoptimalizovaného popisku ve spodní části stránek pod výpisem produktů je také například Alza, viz třeba kategorie s notebooky.

Pokud se vrátím k e-shopům, vcelku slušně vytvořené popisky, kde byl i pokus o práci s interním prolinkováním, jsem nedávno viděla na e-shopu www.kola-online.cz. Dali si vcelku práci i s tvorbou popisků pro podkategorie horských kol dle velikosti duší.

horska-kola-2

horska-kola-1

horska-kola-3

Výhrady bych v tomto případě měla spíš k formulacím a formě, ale není to nejhorší.

Také se mi líbí, jak pracují s popisky pro jednotlivé produkty na Zoot.cz, ačkoliv se občas nevyhnou duplicitám, pokud se jedná o stejné oblečení v jiném barevném provedení.

Pokud e-shop píše popisky hlavně pro vyhledávače, je v nich prostor pro nějaké budování důvěryhodnosti e-shopu, zvýšení motivace zákazníka k nákupu apod., nebo je důležitější správně pracovat s klíčovými slovy?
Rozhodně ano. Pokud jej například zobrazí vyhledávače ve výsledcích vyhledávání jako popisek stránky (místo textu obsaženého v meta descriptions), mohou být právě tím faktorem, který uživatele přesvědčí vybrat si mezi podobnými výsledky váš konkrétní e-shop. Proto se pracovat na vlastním originálním obsahu, který je navíc zacílen na cílovou skupinu/y zákazníků, vyplatí.

Pokud u těch klíčových slov zůstaneme, jak s nimi správně pracovat?
Základem je analýza klíčových slov. Díky ní zjistíme hledanost, konkurenci, a tedy potenciál relevantních klíčových slov. Mnohdy zjistíme, že uživatelé naše zboží hledají pod jinými výrazy, než bychom čekali. Nalezneme také synonyma či slangové výrazy.

Samozřejmě je vynikající být vidět na vysoce hledané klíčové fráze, což jsou především ty obecné, ale neznamená to automaticky také velký počet objednávek.

Díky dobře zpracované analýze klíčových slov najdeme také longtailové fráze, které mají vyšší potenciál ke konverzi. Čím přesnější dotazy uživatelé hledají, tím blíže ke koupi jsou.

Pokud zadám do vyhledávače obecnou frázi „horské kolo“, dělám si zpravidla průzkum mezi nabídkou e-shopů a nejsem ještě rozhodnuta, jak velká jsou pro mě vhodná kola, velikost nebo konstrukce rámu. Pokud ovšem zadám „horské kolo Pells razzer elite“, vím přesně, od jaké značky a dokonce i jakou řadu kola chci. Pokud bude mít nějaký z e-shopů cílovou stránku (kategorii) pro tu značku horských kol a také konkrétní řadu a konkurence nikoliv, pravděpodobně si ze mě právě udělal zákazníka. Tím spíš toto pravidlo platí u popisků na stránkách s detailem produktů.

Náš trh je specifický dvěma silnými hráči na trhu: Googlem a Seznamem, každý s rozdílnými algoritmy, na každý funguje něco jiného.

Na Googlu platí pestrost textů, využívání synonym, opisů a barvitosti textu. Je třeba dát si pozor na přeoptimalizované texty, za které hrozí od Googlu vyšší hrozba penalizace než od jeho protějšku.

Na vyhledávač Seznam platí četnost. Na stránce se musí konkrétní fráze či klíčové slovo vyskytnout v přesné shodě s frází, na kterou chceme stránku optimalizovat. Seznam mimo jiné bere v potaz také využití KW v názvu domény či v URL.

V případě tvorby jakýchkoliv textů na web je proto potřeba najít střední cestu, která bude vyhovovat oběma vyhledávačům.

Co byste mi poradila v případě, že mám na e-shopu stovky kategorií a napsání popisků pro všechny je pro mne příliš náročné? Mám popsat jen ty nejdůležitější, nebo mi může pomoci třeba nějaká automatizace?
Automatizace je jednou z možností. Já osobně nejsem jejím příznivcem.

Chápu, že vytvořit originální popisky pro velký e-shop je pro klienty velký objem práce a bude je to stát nemalé peníze, pokud si na to najmou profesionála. Na druhou stranu je to něco, čím mohou získat výhodu oproti konkurenci, která se na to „vykašle”.

Pokud se jedná o velký e-shop, doporučuji klientům, aby tvořili popisky postupně od kategorií, které jim přinášejí největší zisky, až k těm méně ziskovým.

Mluvíte o profesionálech. Z popisků, které jste mi ukazovala výše, mi přijde, že je nemusí nutně psát profesionální copywriter. Přece jen, popsat, k čemu jsou určena horská kola, může zkusit prodejce sám. Nebo by se přesto měl obrátit na profesionála?
Texty si samozřejmě může napsat sám prodejce a tím ušetřit náklady. On by měl vědět o tom, co zajímá jeho cílovou skupinu nejvíce.

Naproti tomu profesionál ví, jak tvořit texty pro jednotlivá média či části webu, umí pracovat s klíčovými slovy či interním prolinkováním. Pokud připravuje texty nejen pro kategorie stránek, ale pro celý web, funguje pak celý koncept.

Ideální je úzká spolupráce copywritera s klientem. Klient dodá podklady a informace, protože ví o svém podnikání nejvíce, a profík je zpracuje do výsledné podoby.

Abych zodpověděla otázku, pokud se jedná o velký e-shop v konkurenčním odvětví, rozhodně doporučuji spolupracovat s profesionály.

Je automatizace popisků pro vyhledávače přípustná?
Přípustná je, pokud se ji podaří zvládnout tak, aby texty nebyly totožné a lišily se jen v několika málo výrazech. Tím si pak web zadělává na další nedostatek – podobný obsah, což je v podstatě duplicita.

Jako špatný příklad bych si půjčila a upravila popisek z již zmíněného e-shopu s koly. Zůstaneme v kategorii horských kol. Pokud by si nedali s automatizací příliš práci, mohlo by to dopadnout například takto:

“Horská kola 26

Horská kola 26″ jsou určena především na nezpevněné polní, lesní cesty a do těžšího terénu. Jsou vhodná také pro ty, kteří nepřišli na chuť většímu průměru kol. Nevýhodou oproti kolům krosovým a trekingovým je větší valivý odpor.”

“Horská kola 27,5

Horská kola 27,5″ jsou určena především na nezpevněné polní, lesní cesty a do těžšího terénu. Jsou vhodná také pro ty, kteří nepřišli na chuť většímu průměru kol. Nevýhodou oproti kolům krosovým a trekingovým je větší valivý odpor.”

“Horská kola 29

Horská kola 29″ jsou určena především na nezpevněné polní, lesní cesty a do těžšího terénu. Jsou vhodná také pro ty, kteří nepřišli na chuť většímu průměru kol. Nevýhodou oproti kolům krosovým a trekingovým je větší valivý odpor.”

Pokud jsou popisky tvořeny pro každou podkategorii horských kol zvlášť, má větší šanci zaujmout potenciální klienty, kteří uvažují nad pořízením nového horského kola, rozhodují se ještě, jaká velikost pláště pro ně bude nejvhodnější, neboť každá má své specifické vlastnosti.

Pokud tuto informaci uživateli poskytnu a zodpovím tak jeho otázky, mohu si tím získat jeho důvěru. Jako prodejce kol bych měl o svém produktu vědět co nejvíc a být připraven svému zákazníkovi poradit. Protože nemám kamenný obchod, a tedy výkladní skříň, ale e-shop, a uživatel nemá ani možnost si produkt osahat, musím mu tyto informace zprostředkovat pomocí obrázků a textu.

Já osobně raději nakoupím v e-shopu, kdy mě produkt vyjde třeba i o několik stovek dráž, ale vím, co kupuji a jaké má kupovaný produkt vlastnosti. E-shopy, kde tyto informace nejsou, většinou na první dobrou zavírám a nejsem sama.

Proto je mimochodem e-shopům často doporučováno vytvářet na webu také poradnu, která provede uživatele výběrem zboží. Ale to už jsme trochu utekli od tématu.

Jak tedy najít tu hranici, kdy vyhledávačům ani uživatelům vadit nebude a kdy už ano?
Pokud zůstaneme u příkladu e-shopu s horskými koly, tak se uživatel k popiskům nemusí vůbec dostat, pokud jsou umístěny ve spodní části stránky, anebo je jednoduše ignoruje a nečte je. Vybíráme hlavně očima. Pokud má již konkrétní představu o tom, jaký typ kola a například velikost pláště chce, nemusí se dostat do více než jedné dvou kategorií na webu a nemusí si jejich podobnosti vůbec všimnout.

Pokud bych byla majitelkou e-shopu já osobně, tuto hranici bych se nikdy hledat nevydala a textovala bych web postupně.

A čím byste začala?
Ideální cesta, která není časově tak náročná, je, pokud se práce dobře rozplánuje. Pro majitele e-shopu to znamená i menší finanční zátěž, než kdyby se celý e-shop textoval naráz.

Pokud se jedná o nový e-shop, určuje se většinou priorita jednotlivých kategorií z hlediska hledanosti, je vhodné podívat se i ke konkurenci. Většinou vědí, proč hierarchii poskládali tak, jak poskládali, i tak je vhodné ji podrobit uživatelskému testování.

A pokud se jedná o textaci již zaběhnutého internetového obchodu, například v rámci redesignu nebo na doporučení SEO konzultanta, je vhodné opřít rozhodnutí také o výši tržeb jednotlivých kategorií a začít pracovat na těch, co nejvíce vydělávají.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)