Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Radka Legerska: Nejčastější chyby začínajících copywriterů

Dá se jako copywriter uživit? Podívejte se na nejčastější chyby začínajících copywriterů.

Radka Legerska je copywriterka. Kromě práce pro vlastní klienty pomáhá i začínajícím copywriterů vylepšit jejich texty. A přesně o tom je tento rozhovor.

Radka se tvorbě webových textů věnuje přes 8 let. Textovala například pro DaraBags, Shopcentrik a podílela se na organizaci konferencí ShopExpo nebo MarketingOn.

V rozhovoru jsme si povídali o tom, jak jako začínající copywriter získat co nejvíce zkušeností, jakým chybám se v textech vyhnout a jak se vypracovat na skutečného profesionála.

Co se v rozhovoru dozvíte?

  • Koho lze skutečně označit za copywritera?
  • Co odlišuje profesionální copywriterů od amatérů?
  • Jak se v copywritingu vzdělávat?
  • Jaké chyby v textech dělají začínající copywriteři?
  • Jak se může copywriter odlišit?
  • Jak nepsat za 150 korun za normostranu?
  • Jak poznat dobrý text?
  • Jak nepsat texty jako slohovky ze školy?
  • Co si ujasnit dříve, než začnete psát?
  • Je těžké se jako copywriter uživit?

8 praktických rad začínajícím copywriterům

Hlídejte si pravopis

Pravopisné chyby by si měl dobrý copywriter raději úplně odpustit. Triviální chyba spolehlivě odradí hned na začátku a navíc srazí propagovanou značku jako celek. Existuje pravopisná příručka ústavu pro jazyk český, kde najdete všechna základní pravopisná pravidla. Pokud narazíte na opravdu nějakou zapeklitou specialitu, třeba neobvyklé skloňování, rod cizích pomístních jmen, psaní novějších cizích slov (třeba responzivní/ responzívní/responsivní design), která ještě nemají ustálenou českou podobu, tak zavolejte do jazykové poradny.

Netlačte značku dopředu za každou cenu

Prvoplánově prodejní texty nikdo nečte. To je prostě fakt. Pokud pošlete název produktu v předmětu mailingu, tak máte zaručeně o polovinu menší open rate a mizivou klikavost (s výjimkou lovebrandu, tam je naopak uvedení značky žádoucí. Dobrý obsah musí mít myšlenku a nápad. Omílání názvu značky vážně nestačí.

Nepište jen proto, že musíte

Zkuste čtenáře překvapit, nachystejte pastičku v podobě slovní hříčky, vtipného obratu, lehkého dvojsmyslu (ale nepřežeňte to). Tvorbu textu si prostě užijte.

Zestručněte sami sebe a buďte konkrétní

Text musí být jasný, obsahově naplněný a hlavně ne příliš dlouhý. Pokud píšete, přečtěte si to po sobě a zkuste to trochu osekat. Zestručněte sami sebe. Hlavně složitější slovní vazby. Volte kratší souvětí (ale ne pouze holé věty, přívlastky jsou fajn). Pište, jak vám „zobák narostl“, v běžném hovoru taky netvoříte složité struktury, nejste za každou cenu spisovní. Používejte konkrétní slova a vyjádření, vyhněte se mlžení. Zlidštěte text lehce hovorovými výrazy.

Používejte klíčová slova smysluplně a nesoustřeďte se tolik na SEO

Vyhledávač e ani uživatele už dneska rohlíkem klíčových slov neopijete. Klíčová slova ano, samozřejmě, ale s mírou. Obsah musí být hlavně čtivý a jedinečný. Můžete opakovat klíčová slova do zmrtvení, vyhledávač to neoslní a zákazník se ztratí po pár řádcích a nebude číst dál. Pokud píšu text o záclonách, nemusím mít záclony v různých obměnách několikrát v každém odstavci.

Volte správná slova a vyvarujte se jejich opakování

Stejně jako nadbytek klíčových slov vadí také užívání stejných slov pořád dokola. Každý člověk disponuje souborem oblíbených slov, která používá častěji. Dobrý psavec má v rukávu hlavně dostatečnou zásobu různých sloves. Článek, v němž převažují slovesa být a mít, představuje zhmotněné copywriterské peklo. Sledujte použitá slovesa už během psaní a ta, co vám pod prsty přijdou opakovaně, zaměňte hned. Vždycky se najde cesta. Zkuste slovník synonym, je to bezva parťák.

Proměňte negativa v pozitiva

Se zápory šetřete, zkuste to vždycky říct raději pozitivně. Např. Vy jste si ještě nepořídili nový nábytek? X Už jste si také pořídili nový nábytek? Mnoho negativů nepůsobí dobře a ve své podstatě vlastně negativa natahují text.

Všechno si třikrát ověřte a zkontrolujte

Než něco napíšete, prověřte si faktickou správnost informací. Vyhnete se tak mnohým nepříjemnostem. Text si po sobě vždy důkladně projděte, se stoprocentní úspěšností narazíte aspoň na drobnou chybu, překlep, přehozený slovosled. Cokoli. Odstraňte to.

Pro copywritery toho máme více:

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 4

  1. Jana Šmerdová

    -

    Druhou větu perexu si přečíst ještě jednou ;-) Jinak díky za tohle téma. Hlavně firmy by si měly uvědomit, že dělat firemní blog, aby na něj pak plácaly články za 150 Kč/NS je kontraproduktivní. Zrovna nedávno jsem se setkala s případem, kdy firma na svém blogu dávala zákazníkům rady, na základě kterých by si uškodili a v horším případě by podle těch rad jednali v rozporu se zákonem. Prý podcenili výběr copywritera. No taky si myslím a ještě podcenili, že si tím mohou nenávratně poškodit značku.

    Odpovědět
  2. Miroslav Hora

    -

    „Dobří umělci kopírují, ti nejlepší kradou“ – „Good artists copy great artists steal“ – S. Jobs
    https://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU. Když na sociální síti spatřím úspěšný příspěvek konkurence na mé téma, který trefil zájem publika a několika násobně převyšuje mou úspěšnost, co bych na něm měl vylešovat ;)? Ukradnu koncept a jen přizpůsobím sobě. Na své staré příspěvky se vykašlu a dále budu verzovat tento. Myslím, že Apple za Jobse dlouhodobě ukazoval, že strategie nechat ostatní si vylámat zuby na slepých cestách, a pak přijít a posbírat to, co funguje, a jen to dát dohromady, funguje celkem dobře. Ano, takový podnik asi nikdy neudělá nic revolučního, ale kolik revolucionářů zkrachovalo – špatný nápad pro masy, dobrý nápad ale špatné načasování, dobrý nápad ale špatné publikum…
    Nemyslím si, že v obchodních textech je místo pro krásnou literaturu. Možná je to kruté srovnání, ale kolik čtenářů má dnes dílo K. Čapka a kolik bulvární deník Blesk? Kdo by měl hodnotit, co je krásné? Pár kritiků nebo společnost jako spořebitel, uživatel, čtenář? A pokud je problém něco takového posoudit už pro člověka, co teprve pro vyhledávač, nemluvě o tom, že by ho takové analyzování stálo hodně ale hodně elektřiny…, pokud už by někdo dokázal dát dohromady kritéria pro „krásu“. O umělé inteligenci a spotřebě elektřiny už lepší pomlčet, Google by se nedoplatil za elektřinu, pokud by vůbec takové množství bylo k dispozici :D. Konference o vyhledávačích už dlouho diskutují otázku, co je „kvalitní“ obsah a jak ho poznat. Ale nakonec, kdo je jejich největším „zákazníkem“? Masa obyčejných lidí, takže to co dodnes vyhledávače respektují nejvíce je aktuálnost a trendy, s relevancí už je to horší. Dnešní Youtube toho zdárným a nebo smutným příkladem, prototyp dnešního bulváru, drby, pomluvy, osobní útoky, kontroverze… Na obsahu až tolik nesejde, hlavně ho vydávej často a ať je trendy, byť tím trendem je sebevětší blbost… Většina lidí nedocení různorodost a bohatost či hlubší myšlenku textu, spíše je naštve, že textu nerozumí, protože narazí na neznámá slova a nebo je někdo nutí k přemyšlení. A to už si dovolil hodně :D

    Odpovědět
  3. Patrik Gajdoš

    -

    Celkem ok rozhovor. Zase trošku jiný pohled, než který jsem četl jinde.

    Trošku bych se zastavil u toho, jak poznám, že jsem napsal dobrý text. U mě fungují 2 věci:

    1) Když článek zpětně čtu, jsem z něho hotový, jako když si náctiletá puberťačka kupuje značkovou kabelku. Z radosti ho čtu třeba třikrát krátce po sobě. Protože můžu a chci :)

    2) Dávat článek číst další osobě. Sám si třeba zatím neumím udělat dostatečný odstup, abych text posoudil lépe než někdo cizí. Záleží pak na typu textu, zda na překontrolování volím někoho z cílovky, nebo ne.

    Pro trénink psaní zábavnou formou doporučuji textové RPG. Například tady: http://www.darkage.cz :)

    Odpovědět
  4. Michal Landsman

    -

    U tohoto rozhovoru jsem si všiml, že je střih videa stále ve stejném duchu: Profil stolu, záběr na hosta a opakuje se. Nepřipadá ti to Jirko trochu škoda? Zbytečně se upozaďuješ a jsi tam za takového tichého zpovědníka :) Nezkoušel jsi dát i střih na tebe? Dostalo by to podle mě zajímavější ráz. Např. u DVTV to je skvělé. Ať se daří!

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář