Inzerce

Jan Bělohradský: Jak může malý e-shop budovat zpětné odkazy?

LinkbuildingZapomeňte na profesionálního linkbuildera. V tomto rozhovoru si povíme, jak může i malý e-shop budovat zpětné odkazy a posilovat svoje pozice v SEO. Svépomocí a s minimálními náklady.

Na moje otázky odpovídal linkbuilder Jan Bělohradský.

Povězte mi, co je na linkbuildingu těžké?
Na linkbuildingu je nejtěžší vytrvalost. Mnoho klientů si myslí, že si otevřou e-shop, nakoupí tisíc odkazů z katalogů a nejrůznějších free PR článků a mají od linkbuildingu pokoj. Nicméně, abyste využili potenciál odkazů na maximum, je potřeba na jejich tvorbě pracovat neustále, a také pečlivě volit odkud povedou.

Zvládají ho dělat malé e-shopy?
Jak jsem řekl výše, mnoho provozovatelů e-shopů vnímá linkbuilding jako jednorázovou službu. Nakoupí někde balíček odkazů a myslí si, že mají vyhráno. Mnohdy taková činnost má pozitivní efekt, nicméně krátkodobý.

Jednoduše preferují kvantitu nad kvalitou, a přitom právě v ní je skrytá síla linkbuildingu. Jeden kvalitní promyšlený odkaz vás může ve vyhledávačích katapultovat na první pozice a přinášet vám třeba desetinu návštěvnosti a konverzí.

A mnohdy takový odkaz seženete zdarma a jeho tvorba vám zabere jen jeden e-mail, stačí přepnout z módu myšlení “kam všude ještě můžu strčit odkaz?” na mód “na jaké stránky chodí mí zákazníci?”.

Vyplatí se malému e-shopu investovat čas a peníze právě do linkbuildingu?
Do odkazů se rozhodně investovat čas i peníze vyplatí. Vždyť právě odkazy, obsah a rank brain jsou pro Google tři nejdůležitější faktory, podle kterých řadí výsledky ve vyhledávání, a pro tuzemský Seznam jsou také jedním z nejdůležitějších signálů. Navíc jsou odkazy skvělým zdrojem návštěvnosti. Nezřídka kdy k vám přijde třetina návštěvníků právě skrze ně.

Zvládne na něm ale pracovat i provozovatel e-shopu sám? V případě, že nemá dostatek financí na zaplacení profíka?
Mnoho provozovatelů e-shopů, které jsem poznal, si linkbuilding zvládá dělat samo, i když vlastně tak trochu nevědomky. A to sice skrze posilování vztahů s partnery, jako jsou třeba nejrůznější zmínky o dodavatelích a odběratelích nebo práce PR oddělení. Samozřejmě, pro využití všech kanálů linkbuildingu specialistu potřebujete. Nicméně je to investice, která se vám z dlouhodobého hlediska vždy vrátí.

Jak má ale v praxi takový člověk odkazy získávat?
Jak už jsem naznačil, nejlepší a nejjednodušší je začít u svých obchodních partnerů. Oslovit své odběratele a dodavatele a požádat je, aby na své stránky umístili odkazy na vás.

Dále určitě nezapomínejte na diskuzní fóra a komentáře. Právě z nich můžete získat tisíce návštěvníků denně. Je k tomu ale potřeba trochu umu. V první řadě se vám hodí analýza klíčových slov, abyste věděli, co vaše zákazníky nejvíce trápí.

Představte si, že třeba prodáváte herní konzole. Z analýzy klíčových slov zjistíte, že vaše zákazníky nejčastěji zajímá odpověď na otázku: “Mám si koupit Xbox nebo Play Station?” Je dost pravděpodobné, že tuto otázku budou řešit právě v diskuzích. A to je vaše příležitost, tedy povinnost, se v této diskuzi angažovat a nabídnout jim tu nejlepší odpověď na jejich problém právě na vašich stránkách a na toto řešení odkazovat.

Je ale nezbytné, abyste na své vstupní stránce nabídli opravdu kvalitní text. Ten nejkvalitnější, co je vůbec možné. Jestli si chcete vydělat, tak rozhodně nešetřete na copywriterovi.

Vidíte nějaké další příležitosti pro získání zpětného odkazu, které může využít většina e-shopařů?
Ano. Všichni by měli začít u sebe samých. Prolinkovat si pořádně e-shop. Napovědět lidem i vyhledávačům, které stránky jsou pro vás hodnotné. Zjednodušit lidem i vyhledávačům procházení vašeho webu. Prohlédněte si své aktuality, blogy, popisky kategorií a linkujte. Samozřejmě s citem.

Jaký vliv bude tohle všechno mít na pozice e-shopu ve vyhledávačích?
To se konkrétně nedá říci, záleží na mnoha faktorech, jako jsou texty odkazů, autorita stránek z níž povedou, to, kam odkazy nasměrujete, množství odkazů a tak dále. Je dost možné, že vytvoříte desítku odkazů, které na vaše pozice ve vyhledávačích nebudou mít vliv. Je také možné, že vás jeden odkaz katapultuje na top pozice.

V sázce je ale i to, že svým neodborným linkbuildingem vaše stránky vyhledávače zabanují. Je pak jen na vás, jestli chcete riskovat ban, nebo svěřit web odborníkovi.

Zkuste si udělat analýzu klíčových slov svépomocí

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

jan-caklos-web

Ján Čakloš (TEXTO): Content marketing na Slovensku, podnikání z malého města, budování firmy od nuly

performance-2020-web

VIDEO: 5 rozhovorů z konference Performance2020

gabka-koscova-web

Gabka Koščová o content marketingu v Česku i v zahraničí: Problém je i začít

Právě vyšlo

lukas-kovac-web

Rozjezd Qerka, B2B prodej, získávání investorů | Lukáš Kovač

martin-stanovsky-web

Řízení cashflow digitální agentury | Martin Stanovský

katerina-hanusova-web

Tragédie v rodině a rozjezd prosperujícího e-shopu | Kateřina Hanušová (NaSvačinu.cz)

Nejoblíbenější

jaroslav-baier-web

Prodej firmy: Jak ho zvládnout? | Jaroslav Baier

jaroslav-kaucky-web

Úspěchy a pády e-shopů s módou | Jaroslav Kaucký (Bibloo, UrbanStore.cz)

vit-endler-web

Jak si sestavit osobní rozpočet? | Vít Endler (finGOOD.cz)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

jan-moudrik-web

Jan Moudřík: Jak Alza.cz expanduje do zahraničí?

andrej-kiska-web

Andrej Kiska ml. (Credo Ventures): Jak uvažují investoři a čím je zaujmout?

pavel-baudis-web

Pavel Baudiš (Avast): Jak se buduje firma se 400 milióny uživateli po celém světě?

jakub-unger-web

Jakub Unger (Seznam Zprávy): Tvoříme médium budoucnosti. Sleduje nás 3,5 milionu lidí měsíčně