Josef Matějka bez diskuze patří mezi nejúspěšnější české e-shopaře. Vybudoval totiž e-commerce kolos CZC.cz, jehož loňský obrat činil 2,9 miliardy korun. O tom, jak se podniká v e-commerce, v jakém zisku se firma pohybuje a jak bojuje s tvrdou konkurencí, jsme si povídali v tomto rozhovoru.
Inzerce
„E-shop byl od začátku dělaný pro zákazníky. Nebylo to za účelem zisku, ale v první řadě pro zákazníky. Dneska je tady mnoho začínajících firem a mnohdy to dělají pro byznys. A do pozice zákazníka se nedostanou,“ říká Josef Matějka v našem rozhovoru a rozebírá důvody, proč podle něj CZC.cz dosáhlo takové velikosti.
V rozhovoru jsme nemohli nezmínit ani silného konkurenta Alza.cz. Ta vznikala o pár let dříve než CZC.cz, nicméně už od začátku o sobě oba prodejci věděli. Proč ale Alza.cz tak vyrostla? V čem se od ní Josef Matějka inspiruje a myslí si, že někde jeho CZC.cz zaspalo?
Dalším tématem byla budoucnost, a to jak ta CZC.cz, tak celé e-commerce. Co Matějku vedlo k prodeji části firmy E-commerce Holdingu a má obavy ze vstupu velkých zahraničních hráčů, jako je třeba Amazon?
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Prvý rozhovor, ktorý som nedopozeral lebo by som zaspal :D Prirovnal by som ho ku Romanovi Dušekovi zo seznamu. Neskutočne ťažkopádne vyjadrovanie, monotónna reč, žiadne praktické doporučenia, tipy. Dobrú noc, vážení :D Moderátor mal čo robiť, aby z neho niečo vytiahol. Klobúk dole.
Strašidelný rozhovor :) Asi máme, asi to funguje, asi ano, nedokážu říct, možná..Hm, prakticky nic se divák nedozví, protože to vypadá, že asi ani sám pan Matějka kolikrát nezná odpověď. Ale tu nemá v prakticky aplikovatelné podobně na žádnou otázku. Smutný výraz, zcela neempatický a neergeticky působící člověk i rozhovor, velké zklamání a bohužel jedno z nejhorších videí, co jsem tu viděla. Skoro se až jeden diví jak czc mohlo tak vyrůst, zde to vypadá na rčení že stačilo před těmi 20 lety začít a dělat to trochu líp jak ostatní, protože jinak mi to hlava nebere. Chudák moderátor, taky klobouček :)
Nudný rozhovor, fakt utrpení. Někdy nesmyslné odpovědi, kterým bych bez potíží dokázal vzhledem ke zkušenostem z oboru rozporovat. Ten týpek mi přijde dost mimo, žíjící pod vlastním deštníkem bez rozhledu. Vymazat, nejhorší rozhovor co jsem zde vyslechl.
Czc jsem měl kdysi rád, už dlouhou dobu však nakupuji raději na alze. Tolik kroků, kterými mě odradili…fakt se divím, že jsou dle vyjádření tak velcí. Moc tomu popravdě nevěřím. Jejich záchrana bude asi jen ten mall, že mall prodává jejich zboží.
Poslouchal jsem jen MP3 takže nemůžu komentovat vystupování, ale musím souhlasit s předchozími komentáři…váhavé a nekonkrétní odpovědi.
Jakoby každé odpovědi předcházelo ne rozmýšlení nad vyřčeným moudrem, ale horečné váhání kterak něco říci aby odpověď neurazila a zároveň něco neprozradila.
Nemám s rozhovory zkušenosti, ale moje laické tipy:
– velikost firmy neznamená automaticky hodnotnější rozhovor viz např. ten pán co vyrábí hrazdy na cvičení (méně je někdy více). U známých značek je konkurence jasná a tak cokoliv řečené se stává téměř osobním a zároveň prozrazení čehokoliv z vlastní kuchyně může znamenat vyzrazení vlastních slabých míst.
Tady samozřejmě chápu to nadšení vyzpovídat zakladatele legendárního e-shopu + pobídky od zvědavých čtenářů a obtížnost odolat takovému pokušení.
– Co třeba začít rozhovor (na rozehřátí) standardními otázkami které by byli pro všechny stejné a třeba i předem známé? Host by se osmělil. Mohl by si odpovědi dopředu trochu promyslet. Odpovědi by se dali porovnávat.
Dalo by se z toho poznat (aplikovat pocitový přístup ala John Vanhara) zda vůbec v rozhovoru pokračovat nebo zůstat jen u toho základu.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Marek Domanický
Před 7 roky
Prvý rozhovor, ktorý som nedopozeral lebo by som zaspal :D Prirovnal by som ho ku Romanovi Dušekovi zo seznamu. Neskutočne ťažkopádne vyjadrovanie, monotónna reč, žiadne praktické doporučenia, tipy. Dobrú noc, vážení :D Moderátor mal čo robiť, aby z neho niečo vytiahol. Klobúk dole.
Odpovědět »
Jana
Před 7 roky
Strašidelný rozhovor :) Asi máme, asi to funguje, asi ano, nedokážu říct, možná..Hm, prakticky nic se divák nedozví, protože to vypadá, že asi ani sám pan Matějka kolikrát nezná odpověď. Ale tu nemá v prakticky aplikovatelné podobně na žádnou otázku. Smutný výraz, zcela neempatický a neergeticky působící člověk i rozhovor, velké zklamání a bohužel jedno z nejhorších videí, co jsem tu viděla. Skoro se až jeden diví jak czc mohlo tak vyrůst, zde to vypadá na rčení že stačilo před těmi 20 lety začít a dělat to trochu líp jak ostatní, protože jinak mi to hlava nebere. Chudák moderátor, taky klobouček :)
Odpovědět »
Lukáš
Před 7 roky
Nudný rozhovor, fakt utrpení. Někdy nesmyslné odpovědi, kterým bych bez potíží dokázal vzhledem ke zkušenostem z oboru rozporovat. Ten týpek mi přijde dost mimo, žíjící pod vlastním deštníkem bez rozhledu. Vymazat, nejhorší rozhovor co jsem zde vyslechl.
Czc jsem měl kdysi rád, už dlouhou dobu však nakupuji raději na alze. Tolik kroků, kterými mě odradili…fakt se divím, že jsou dle vyjádření tak velcí. Moc tomu popravdě nevěřím. Jejich záchrana bude asi jen ten mall, že mall prodává jejich zboží.
Odpovědět »
Míra
Před 7 roky
Poslouchal jsem jen MP3 takže nemůžu komentovat vystupování, ale musím souhlasit s předchozími komentáři…váhavé a nekonkrétní odpovědi.
Jakoby každé odpovědi předcházelo ne rozmýšlení nad vyřčeným moudrem, ale horečné váhání kterak něco říci aby odpověď neurazila a zároveň něco neprozradila.
Nemám s rozhovory zkušenosti, ale moje laické tipy:
– velikost firmy neznamená automaticky hodnotnější rozhovor viz např. ten pán co vyrábí hrazdy na cvičení (méně je někdy více). U známých značek je konkurence jasná a tak cokoliv řečené se stává téměř osobním a zároveň prozrazení čehokoliv z vlastní kuchyně může znamenat vyzrazení vlastních slabých míst.
Tady samozřejmě chápu to nadšení vyzpovídat zakladatele legendárního e-shopu + pobídky od zvědavých čtenářů a obtížnost odolat takovému pokušení.
– Co třeba začít rozhovor (na rozehřátí) standardními otázkami které by byli pro všechny stejné a třeba i předem známé? Host by se osmělil. Mohl by si odpovědi dopředu trochu promyslet. Odpovědi by se dali porovnávat.
Dalo by se z toho poznat (aplikovat pocitový přístup ala John Vanhara) zda vůbec v rozhovoru pokračovat nebo zůstat jen u toho základu.
Odpovědět »
Jakub K.
Před 7 roky
Po 15 minutách jsem se probral při rozruchu okolo krkolomného CZC.cz. S pocitem, že se bohužel nic nedozvím, vypínám.
Odpovědět »
Hannes
Před 7 roky
Doporucil bych panu Matejkovi pred rozhovorem priste pozit nekolik plechovek Red Bullu…
Odpovědět »