Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Josef Matějka: Jak vybudoval e-shop CZC.cz?

Jeden z nejúspěšnějších českých e-shopařů. Jaký má názor na vstup Amazonu do Čech, konsolidaci e-commerce, jak se staví ke své konkurenci a v čem byste se od něj měli inspirovat vy?

Josef Matějka bez diskuze patří mezi nejúspěšnější české e-shopaře. Vybudoval totiž e-commerce kolos CZC.cz, jehož loňský obrat činil 2,9 miliardy korun. O tom, jak se podniká v e-commerce, v jakém zisku se firma pohybuje a jak bojuje s tvrdou konkurencí, jsme si povídali v tomto rozhovoru.

„E-shop byl od začátku dělaný pro zákazníky. Nebylo to za účelem zisku, ale v první řadě pro zákazníky. Dneska je tady mnoho začínajících firem a mnohdy to dělají pro byznys. A do pozice zákazníka se nedostanou,“ říká Josef Matějka v našem rozhovoru a rozebírá důvody, proč podle něj CZC.cz dosáhlo takové velikosti.

V rozhovoru jsme nemohli nezmínit ani silného konkurenta Alza.cz. Ta vznikala o pár let dříve než CZC.cz, nicméně už od začátku o sobě oba prodejci věděli. Proč ale Alza.cz tak vyrostla? V čem se od ní Josef Matějka inspiruje a myslí si, že někde jeho CZC.cz zaspalo?

Dalším tématem byla budoucnost, a to jak ta CZC.cz, tak celé e-commerce. Co Matějku vedlo k prodeji části firmy E-commerce Holdingu a má obavy ze vstupu velkých zahraničních hráčů, jako je třeba Amazon?

Co se dozvíte dál?

  • Má dnes ještě smysl zakládal nový e-shop?
  • V čem se od CZC.cz mohou inspirovat ostatní podnikatelé?
  • Jak CZC.cz vzniklo a jaké byly jeho začátky?
  • Jak se prodává elektronika, a je to opravdu tak strašný obor, jak se občas říká?
  • Jaké jsou v elektronice marže a na čem dál prodejci vydělávají?
  • Proč CZC.cz nerozšiřuje sortiment podobně jako Alza.cz?
  • Jak CZC.cz bojuje s konkurencí a čím se snaží odlišit?
  • Jaké to je být dvojkou na trhu?
  • Proč Matějka prodal část CZC E-commerce Holdingu?
  • Je stále těžší podnikat v e-commerce a jak se bude trh dále vyvíjet?
  • Co české e-shopy nejvíce podceňují a kde dělají chyby?
  • Měly by e-shopaři spolupracovat s odborníky na volné noze?

A mnoho dalšího.

Inspirace od dalších e-shopů:

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 6

  1. Marek Domanický

    -

    Prvý rozhovor, ktorý som nedopozeral lebo by som zaspal :D Prirovnal by som ho ku Romanovi Dušekovi zo seznamu. Neskutočne ťažkopádne vyjadrovanie, monotónna reč, žiadne praktické doporučenia, tipy. Dobrú noc, vážení :D Moderátor mal čo robiť, aby z neho niečo vytiahol. Klobúk dole.

    Odpovědět
  2. Jana

    -

    Strašidelný rozhovor :) Asi máme, asi to funguje, asi ano, nedokážu říct, možná..Hm, prakticky nic se divák nedozví, protože to vypadá, že asi ani sám pan Matějka kolikrát nezná odpověď. Ale tu nemá v prakticky aplikovatelné podobně na žádnou otázku. Smutný výraz, zcela neempatický a neergeticky působící člověk i rozhovor, velké zklamání a bohužel jedno z nejhorších videí, co jsem tu viděla. Skoro se až jeden diví jak czc mohlo tak vyrůst, zde to vypadá na rčení že stačilo před těmi 20 lety začít a dělat to trochu líp jak ostatní, protože jinak mi to hlava nebere. Chudák moderátor, taky klobouček :)

    Odpovědět
  3. Lukáš

    -

    Nudný rozhovor, fakt utrpení. Někdy nesmyslné odpovědi, kterým bych bez potíží dokázal vzhledem ke zkušenostem z oboru rozporovat. Ten týpek mi přijde dost mimo, žíjící pod vlastním deštníkem bez rozhledu. Vymazat, nejhorší rozhovor co jsem zde vyslechl.
    Czc jsem měl kdysi rád, už dlouhou dobu však nakupuji raději na alze. Tolik kroků, kterými mě odradili…fakt se divím, že jsou dle vyjádření tak velcí. Moc tomu popravdě nevěřím. Jejich záchrana bude asi jen ten mall, že mall prodává jejich zboží.

    Odpovědět
  4. Míra

    -

    Poslouchal jsem jen MP3 takže nemůžu komentovat vystupování, ale musím souhlasit s předchozími komentáři…váhavé a nekonkrétní odpovědi.
    Jakoby každé odpovědi předcházelo ne rozmýšlení nad vyřčeným moudrem, ale horečné váhání kterak něco říci aby odpověď neurazila a zároveň něco neprozradila.

    Nemám s rozhovory zkušenosti, ale moje laické tipy:

    – velikost firmy neznamená automaticky hodnotnější rozhovor viz např. ten pán co vyrábí hrazdy na cvičení (méně je někdy více). U známých značek je konkurence jasná a tak cokoliv řečené se stává téměř osobním a zároveň prozrazení čehokoliv z vlastní kuchyně může znamenat vyzrazení vlastních slabých míst.
    Tady samozřejmě chápu to nadšení vyzpovídat zakladatele legendárního e-shopu + pobídky od zvědavých čtenářů a obtížnost odolat takovému pokušení.

    – Co třeba začít rozhovor (na rozehřátí) standardními otázkami které by byli pro všechny stejné a třeba i předem známé? Host by se osmělil. Mohl by si odpovědi dopředu trochu promyslet. Odpovědi by se dali porovnávat.
    Dalo by se z toho poznat (aplikovat pocitový přístup ala John Vanhara) zda vůbec v rozhovoru pokračovat nebo zůstat jen u toho základu.

    Odpovědět
  5. Jakub K.

    -

    Po 15 minutách jsem se probral při rozruchu okolo krkolomného CZC.cz. S pocitem, že se bohužel nic nedozvím, vypínám.

    Odpovědět
  6. Hannes

    -

    Doporucil bych panu Matejkovi pred rozhovorem priste pozit nekolik plechovek Red Bullu…

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu