Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Fotobanky: Kdy můžete použít jejich obrázky a na co si dát pozor?

Nenech si ujít další videa:

Jejich smyslem je předat ti inspiraci a know-how od zkušených lidí a podpořit tě tak v podnikání či kariéře. Využij toho a dej lajk:

Komerční sděleníVideo

Již jsme zde probírali, že trendy v on-line marketingu nás tlačí k používání stále více fotografií či obrázků. Jaká jsou úskalí jejích nákupu ve fotobankách. Na co dát pozor u obrázku zadarmo. Proč číst obchodní podmínky a co hrozí, když je poruším?

Protřelé moudro praví, že nic jako oběd zadarmo neexistuje. Není to však přeci jen úplná pravda, skutečně volné obrázky nepodléhající žádným licenčním podmínkám totiž najdeme. Zdaleka to však neplatí o všech obrázcích inzerovaných jako “free” a dokonce ani s těmi, které jsme ve fotobance řádně koupili si často nemůžeme dělat, co se nám zamane.

V prvé řadě je tedy nutné se zaměřit na to, jaký je obsah licenční smlouvy (licence), kterou s fotobankou uzavíráme. Na jak dlouho, kde a za jakým účelem můžeme obrázek užít. To platí i o obrázcích, které podléhají “volným” licencím (např. tzv. Creative Commons). Ne vždy totiž můžu vynechat jméno autora, použít obrázek za komerčním účelem, nejen na webu, ale třeba i na sociální síti apod.

Obchodní podmínky se tak vyplatí alespoň zběžně prostudovat. Jinak hrozí výzva ke stažení obrázku či dokonce náhrada bezdůvodného obohacení na licenčních právech. Pokud by však byly podmínky opravdu nepřehledné a ve svých požadavcích absurdní, lze se proti nim bránit. Podle zákona totiž platí, že “Ustanovení obchodních podmínek, které druhá strana nemohla rozumně očekávat, je neúčinné, nepřijala-li je tato strana výslovně; k opačnému ujednání se nepřihlíží. Zda se jedná o takové ustanovení, se posoudí nejen vzhledem k jeho obsahu, ale i ke způsobu jeho vyjádření.“

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 1

  1. Zbynek Burival

    -

    Dovolil bych si doplnit, že na sociální sítě NESMÍTE fotky nahrávat, pokud to není explicitně povoleno. Všechny sociální sítě totiž vyžadují poskytnutí převoditelné, přeprodatelné a nezrušitelné licence k nahrané fotce a na to nemáte právo, pokud nejste autorem, držitelem majetkových práv anebo to autor explicitně nepovolil v licenci. Žádná fotobanka toto nedovoluje!

    U free fotek je problém zejména to, že licence CC vám nezaručuje skoro nic, kromě volného užití ze strany autora. Ovšem NIJAK neřeší práva třetích stran, chráněný design, loga, značky, svolení k focení osob a soukromého majetku (např. interiéry) atd. – na toto obrovský pozor, protože bez model/property release nesmíte takovou fotku použít ani kdyby byla ze strany autora zadarmo i ke komerci. Licence CC ani další podobné wiki licence vůbec model/property release neobsahují, ale zákon to vyžaduje!

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu