Poslechněte si 175 rozhovorů s exkluzivními hosty. Ještě více do hloubky a plné know-how pro vaše podnikání.
Již jsme zde probírali, že trendy v on-line marketingu nás tlačí k používání stále více fotografií či obrázků. Jaká jsou úskalí jejích nákupu ve fotobankách. Na co dát pozor u obrázku zadarmo. Proč číst obchodní podmínky a co hrozí, když je poruším?
Protřelé moudro praví, že nic jako oběd zadarmo neexistuje. Není to však přeci jen úplná pravda, skutečně volné obrázky nepodléhající žádným licenčním podmínkám totiž najdeme. Zdaleka to však neplatí o všech obrázcích inzerovaných jako “free” a dokonce ani s těmi, které jsme ve fotobance řádně koupili si často nemůžeme dělat, co se nám zamane.
V prvé řadě je tedy nutné se zaměřit na to, jaký je obsah licenční smlouvy (licence), kterou s fotobankou uzavíráme. Na jak dlouho, kde a za jakým účelem můžeme obrázek užít. To platí i o obrázcích, které podléhají “volným” licencím (např. tzv. Creative Commons). Ne vždy totiž můžu vynechat jméno autora, použít obrázek za komerčním účelem, nejen na webu, ale třeba i na sociální síti apod.
Obchodní podmínky se tak vyplatí alespoň zběžně prostudovat. Jinak hrozí výzva ke stažení obrázku či dokonce náhrada bezdůvodného obohacení na licenčních právech. Pokud by však byly podmínky opravdu nepřehledné a ve svých požadavcích absurdní, lze se proti nim bránit. Podle zákona totiž platí, že “Ustanovení obchodních podmínek, které druhá strana nemohla rozumně očekávat, je neúčinné, nepřijala-li je tato strana výslovně; k opačnému ujednání se nepřihlíží. Zda se jedná o takové ustanovení, se posoudí nejen vzhledem k jeho obsahu, ale i ke způsobu jeho vyjádření.“
DoporučujemePremium rozhovory exkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 6 dny
Před 6 dny
Před 2 týdny
Před 2 týdny
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Zbynek Burival
Před 6 roky
Dovolil bych si doplnit, že na sociální sítě NESMÍTE fotky nahrávat, pokud to není explicitně povoleno. Všechny sociální sítě totiž vyžadují poskytnutí převoditelné, přeprodatelné a nezrušitelné licence k nahrané fotce a na to nemáte právo, pokud nejste autorem, držitelem majetkových práv anebo to autor explicitně nepovolil v licenci. Žádná fotobanka toto nedovoluje!
U free fotek je problém zejména to, že licence CC vám nezaručuje skoro nic, kromě volného užití ze strany autora. Ovšem NIJAK neřeší práva třetích stran, chráněný design, loga, značky, svolení k focení osob a soukromého majetku (např. interiéry) atd. – na toto obrovský pozor, protože bez model/property release nesmíte takovou fotku použít ani kdyby byla ze strany autora zadarmo i ke komerci. Licence CC ani další podobné wiki licence vůbec model/property release neobsahují, ale zákon to vyžaduje!
Odpovědět »