Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Obrázky z internetu: Kdy je můžete použít a jak se vyhnout porušení licence?

Vezmi si to s sebou. Rozhovor najdeš i jako podcast: Spotify iTunes Google Podcasty
Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Poslechněte si 142 rozhovorů s exkluzivními hosty. Ještě více do hloubky a plné know-how pro vaše podnikání.

Zjistit více

Trendy v on-line marketingu nás tlačí k používání stále více fotografií či obrázků. Ne vždy si ale dokážeme vytvářet vlastní, a proto hodně podnikatelů stahuje obrázky z internetu. Na co si při tom mají dát pozor? Musí uvádět zdroj a jméno autora? Jak je to se sdílením fotografií na sociálních sítích?

Obecně doporučujeme používat vlastní fotografie – už jen z marketingových důvodů. I takové je však potřeba dobře právně ošetřit. I kdyby byl fotografem váš kamarád, doporučujeme u důležitějších fotografií uzavřít licenční smlouvu. Kamarádství se může rozpadnout a pak se objeví nemilá překvapení a naschvály.

Pokud licenci nemáme a užijeme fotografii staženou bez vědomí autora, resp. držitele autorských práv, riziko je poměrně značné.

Za prvé může požadovat stažení obrázku z webu či z propagačních materiálů a jejich další nešíření. To může být poměrně nákladné.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Kromě toho může držitel práv požadovat náhradu za bezdůvodné obohacení v ceně dvojnásobku tržní hodnoty licence daných fotografií. Ve vymáhání těchto poplatků jsou zástupci autorů velmi agresivní. Služba Dostupného advokáta však může pomoci náklady redukovat.

Za třetí pak může být vymáhána i prokazatelná škoda, kterou užití fotografie způsobilo, a v neposlední řadě i náhrada za nemajetkovou újmu v konkrétních situacích. Např. zneužití fotografie pro erotické služby.

Důležité je, že prostým uvedením autora či zdroje odkud fotografie pochází se nijak neomezuje odpovědnost za zásah do práv autora. U některých děl to však může být smluvní povinnost a pak je tedy nutné tyto údaje uvádět.

Fotografii bez souhlasu autora je možné užít pouze na základě zákonem stanovených výjimek, a to zejména osobní potřebu pro nekomerční účely, pro zpravodajství, umělecké dílo či vědeckou činnost.

Také je možné volně užít díla, která sám autor, resp. držitel práv nabízí k volnému užití. Např. jde o díla sdružená pod značkou Creative Commons (CC). Tato organizace nabízí škálu různých licenčních schémat, která držitelům autorských práv umožňují nabídnout některá práva na užívání díla veřejnosti, zatímco jiná práva jim stále zůstávají. Cílem je umožnit jednoduší sdílení fotografií bez nutnosti platit licenci.

Na sociálních sítích platí stejná pravidla jako jinde na internetu, nahrát fotografii bez souhlasu autora je tedy protiprávní. Navíc vedle autora jsou zákonem chráněny i osoby osoby, které jsou na fotografii zachyceny. I od nich by měl být vyžadován souhlas ke komerčnímu využití jejich podobizny.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

ondrej-ratajsky-web

Vzdělávání klientů v B2B: Proč a jak na něj? | Ondřej Ratajský (SmartEmailing.cz)

vojta-bulir-web

Vojta Bulíř (SmartEmailing.cz): E-mail marketing pro obsahové weby, případová studie Czech News Center

milan-pichlik-web

Milan Pichlík: Aktuální stav v českých e-shopech, affiliate marketing, doporučení pro partnery

Právě vyšlo

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Jak na ni najít nejlepší lidi? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
jiri-hlavenka-web

Krize ve firmě nikoho nebaví. Jak z ní vzejít silnější? | Jiří Hlavenka

Nejoblíbenější

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Premium
lukas-pitra-web

Lukáš Pítra: Jak si uklidit ve firmě?

Premium
jiri-janku-web

Poločas zakladatele eBRÁNY. Jiří Janků o přístupu k firmě

Premium
ivana-sediva-web

Růst firmy: Jak mu postavit pevné základy? | Ivana Šedivá

Inzerce