Inzerce

Obrázky z internetu: Kdy je můžete použít a jak se vyhnout porušení licence?

Trendy v on-line marketingu nás tlačí k používání stále více fotografií či obrázků. Ne vždy si ale dokážeme vytvářet vlastní, a proto hodně podnikatelů stahuje obrázky z internetu. Na co si při tom mají dát pozor? Musí uvádět zdroj a jméno autora? Jak je to se sdílením fotografií na sociálních sítích?

Obecně doporučujeme používat vlastní fotografie – už jen z marketingových důvodů. I takové je však potřeba dobře právně ošetřit. I kdyby byl fotografem váš kamarád, doporučujeme u důležitějších fotografií uzavřít licenční smlouvu. Kamarádství se může rozpadnout a pak se objeví nemilá překvapení a naschvály.

Pokud licenci nemáme a užijeme fotografii staženou bez vědomí autora, resp. držitele autorských práv, riziko je poměrně značné.

Za prvé může požadovat stažení obrázku z webu či z propagačních materiálů a jejich další nešíření. To může být poměrně nákladné.

Kromě toho může držitel práv požadovat náhradu za bezdůvodné obohacení v ceně dvojnásobku tržní hodnoty licence daných fotografií. Ve vymáhání těchto poplatků jsou zástupci autorů velmi agresivní. Služba Dostupného advokáta však může pomoci náklady redukovat.

Za třetí pak může být vymáhána i prokazatelná škoda, kterou užití fotografie způsobilo, a v neposlední řadě i náhrada za nemajetkovou újmu v konkrétních situacích. Např. zneužití fotografie pro erotické služby.

Důležité je, že prostým uvedením autora či zdroje odkud fotografie pochází se nijak neomezuje odpovědnost za zásah do práv autora. U některých děl to však může být smluvní povinnost a pak je tedy nutné tyto údaje uvádět.

Fotografii bez souhlasu autora je možné užít pouze na základě zákonem stanovených výjimek, a to zejména osobní potřebu pro nekomerční účely, pro zpravodajství, umělecké dílo či vědeckou činnost.

Také je možné volně užít díla, která sám autor, resp. držitel práv nabízí k volnému užití. Např. jde o díla sdružená pod značkou Creative Commons (CC). Tato organizace nabízí škálu různých licenčních schémat, která držitelům autorských práv umožňují nabídnout některá práva na užívání díla veřejnosti, zatímco jiná práva jim stále zůstávají. Cílem je umožnit jednoduší sdílení fotografií bez nutnosti platit licenci.

Na sociálních sítích platí stejná pravidla jako jinde na internetu, nahrát fotografii bez souhlasu autora je tedy protiprávní. Navíc vedle autora jsou zákonem chráněny i osoby osoby, které jsou na fotografii zachyceny. I od nich by měl být vyžadován souhlas ke komerčnímu využití jejich podobizny.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

vojta-bulir-web

Vojta Bulíř (SmartEmailing.cz): E-mail marketing pro obsahové weby, případová studie Czech News Center

milan-pichlik-web

Milan Pichlík: Aktuální stav v českých e-shopech, affiliate marketing, doporučení pro partnery

michal-kotek-web

Michal Kotek (Fragile): Jak se stát influencerem a jak s influencery spolupracovat

Právě vyšlo

petra-jelinkova-web

Rozjezd služby Rentalit, pronájem elektroniky, financování bankou | Petra Jelínková

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

ondrej-koudela-web

Krach firmy kvůli koronaviru, nový začátek | Ondřej Koudela

Nejoblíbenější

tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Jak fungují, jak probíhá těžba a kdy do nich investovat? | Adam Neuberger

petr-hudec-web

E-shopař youtuberem. Jak vytvořit nový byznys? | Petr Hudec (HuráMobil.cz)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

jan-moudrik-web

Jan Moudřík: Jak Alza.cz expanduje do zahraničí?

jan-rezac-web

Jan Řezáč: Založení agentury, finanční řízení firmy, růst v podnikání

michal-koubek-web

Aktuální stav české ekonomiky a výhled do budoucna | Michal Koubek