Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Obrázky z internetu: Kdy je můžete použít a jak se vyhnout porušení licence?

Nenech si ujít další videa:

Jejich smyslem je předat ti inspiraci a know-how od zkušených lidí a podpořit tě tak v podnikání či kariéře. Využij toho a dej lajk:

Komerční sděleníMarketingVideo

Trendy v on-line marketingu nás tlačí k používání stále více fotografií či obrázků. Ne vždy si ale dokážeme vytvářet vlastní, a proto hodně podnikatelů stahuje obrázky z internetu. Na co si při tom mají dát pozor? Musí uvádět zdroj a jméno autora? Jak je to se sdílením fotografií na sociálních sítích?

Obecně doporučujeme používat vlastní fotografie – už jen z marketingových důvodů. I takové je však potřeba dobře právně ošetřit. I kdyby byl fotografem váš kamarád, doporučujeme u důležitějších fotografií uzavřít licenční smlouvu. Kamarádství se může rozpadnout a pak se objeví nemilá překvapení a naschvály.

Pokud licenci nemáme a užijeme fotografii staženou bez vědomí autora, resp. držitele autorských práv, riziko je poměrně značné.

Za prvé může požadovat stažení obrázku z webu či z propagačních materiálů a jejich další nešíření. To může být poměrně nákladné.

Kromě toho může držitel práv požadovat náhradu za bezdůvodné obohacení v ceně dvojnásobku tržní hodnoty licence daných fotografií. Ve vymáhání těchto poplatků jsou zástupci autorů velmi agresivní. Služba Dostupného advokáta však může pomoci náklady redukovat.

Za třetí pak může být vymáhána i prokazatelná škoda, kterou užití fotografie způsobilo, a v neposlední řadě i náhrada za nemajetkovou újmu v konkrétních situacích. Např. zneužití fotografie pro erotické služby.

Důležité je, že prostým uvedením autora či zdroje odkud fotografie pochází se nijak neomezuje odpovědnost za zásah do práv autora. U některých děl to však může být smluvní povinnost a pak je tedy nutné tyto údaje uvádět.

Fotografii bez souhlasu autora je možné užít pouze na základě zákonem stanovených výjimek, a to zejména osobní potřebu pro nekomerční účely, pro zpravodajství, umělecké dílo či vědeckou činnost.

Také je možné volně užít díla, která sám autor, resp. držitel práv nabízí k volnému užití. Např. jde o díla sdružená pod značkou Creative Commons (CC). Tato organizace nabízí škálu různých licenčních schémat, která držitelům autorských práv umožňují nabídnout některá práva na užívání díla veřejnosti, zatímco jiná práva jim stále zůstávají. Cílem je umožnit jednoduší sdílení fotografií bez nutnosti platit licenci.

Na sociálních sítích platí stejná pravidla jako jinde na internetu, nahrát fotografii bez souhlasu autora je tedy protiprávní. Navíc vedle autora jsou zákonem chráněny i osoby osoby, které jsou na fotografii zachyceny. I od nich by měl být vyžadován souhlas ke komerčnímu využití jejich podobizny.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu