Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Obrázky z internetu: Kdy je můžete použít a jak se vyhnout porušení licence?

Získat premium obsah

Přidejte se
mezi předplatitele

Poslouchejte
neomezeně
Rozhovory
více do hloubky
Exkluzivní
hosté
Audio podcast
na cesty
VYBRAT TARIF

Trendy v on-line marketingu nás tlačí k používání stále více fotografií či obrázků. Ne vždy si ale dokážeme vytvářet vlastní, a proto hodně podnikatelů stahuje obrázky z internetu. Na co si při tom mají dát pozor? Musí uvádět zdroj a jméno autora? Jak je to se sdílením fotografií na sociálních sítích?

Obecně doporučujeme používat vlastní fotografie – už jen z marketingových důvodů. I takové je však potřeba dobře právně ošetřit. I kdyby byl fotografem váš kamarád, doporučujeme u důležitějších fotografií uzavřít licenční smlouvu. Kamarádství se může rozpadnout a pak se objeví nemilá překvapení a naschvály.

Pokud licenci nemáme a užijeme fotografii staženou bez vědomí autora, resp. držitele autorských práv, riziko je poměrně značné.

Za prvé může požadovat stažení obrázku z webu či z propagačních materiálů a jejich další nešíření. To může být poměrně nákladné.

Kromě toho může držitel práv požadovat náhradu za bezdůvodné obohacení v ceně dvojnásobku tržní hodnoty licence daných fotografií. Ve vymáhání těchto poplatků jsou zástupci autorů velmi agresivní. Služba Dostupného advokáta však může pomoci náklady redukovat.

Za třetí pak může být vymáhána i prokazatelná škoda, kterou užití fotografie způsobilo, a v neposlední řadě i náhrada za nemajetkovou újmu v konkrétních situacích. Např. zneužití fotografie pro erotické služby.

Důležité je, že prostým uvedením autora či zdroje odkud fotografie pochází se nijak neomezuje odpovědnost za zásah do práv autora. U některých děl to však může být smluvní povinnost a pak je tedy nutné tyto údaje uvádět.

Fotografii bez souhlasu autora je možné užít pouze na základě zákonem stanovených výjimek, a to zejména osobní potřebu pro nekomerční účely, pro zpravodajství, umělecké dílo či vědeckou činnost.

Také je možné volně užít díla, která sám autor, resp. držitel práv nabízí k volnému užití. Např. jde o díla sdružená pod značkou Creative Commons (CC). Tato organizace nabízí škálu různých licenčních schémat, která držitelům autorských práv umožňují nabídnout některá práva na užívání díla veřejnosti, zatímco jiná práva jim stále zůstávají. Cílem je umožnit jednoduší sdílení fotografií bez nutnosti platit licenci.

Na sociálních sítích platí stejná pravidla jako jinde na internetu, nahrát fotografii bez souhlasu autora je tedy protiprávní. Navíc vedle autora jsou zákonem chráněny i osoby osoby, které jsou na fotografii zachyceny. I od nich by měl být vyžadován souhlas ke komerčnímu využití jejich podobizny.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

ondrej-ratajsky-web

Vzdělávání klientů v B2B: Proč a jak na něj? | Ondřej Ratajský (SmartEmailing.cz)

pavel-fara-web

Jak vytvořit vlastní on-line kurz? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

vojta-bulir-web

Vojta Bulíř (SmartEmailing.cz): E-mail marketing pro obsahové weby, případová studie Czech News Center

milan-pichlik-web

Milan Pichlík: Aktuální stav v českých e-shopech, affiliate marketing, doporučení pro partnery

michal-kotek-web

Michal Kotek (Fragile): Jak se stát influencerem a jak s influencery spolupracovat

stefan-polgari-web

Štefan Polgári (Dognet): Affiliate marketing pro e-shopy, úspěch publisherů, tvorba kampaní

jaroslav-vidim-web

Jaroslav Vidim: Jak děláme content marketing agentury eVisions?

ondrej-preuss-komentare-web

Komentáře na webu: Komu patří a kdo nese zodpovědnost za jejich obsah?