Inzerce

Inzerce

5 nečekaných tipů, jak váš blog posunout na vyšší úroveň

Blogování je jednou z nejlepších forem sebeprezentace. Jako bloger si můžete vypěstovat určitý vztah mezi vámi a vaší čtenářskou základnou. Vaše jméno pak nemusí propagovat jen doména či autorské bio někde v panelu, ale i různé RSS agregátory, čtečky a další. Výbornou příležitostí, jak se „proslavit“, je i virální šíření vašeho obsahu, které nemusí pomoci jen vašemu jménu, ale třeba i přímo vašim službám, produktům a podobně.

V Čechách je velké množství skvělých blogerů (mnoho jich je i v zahraničí), kteří píší velmi hodnotné a přínosné články. Problémem začínajících blogů je ale to, že zapadnou v davu. Nijak se neodliší a brzy se na ně zapomene. V tomto článku vám přinášíme pět neobvyklých tipů, jak svůj blog vylepšit a zviditelnit.

Myslete dopředu a promýšlejte témata

Začít psát blog není složité, stačí využít nějaký volně přístupný blogovací systém nebo si nainstalovat třeba WordPress. Největší překážkou je však budování samotného obsahu. Jeho produkce nemusí být vždy tak snadná, jak se na počátku zdálo. Před založením vlastního blogu si tedy promyslete, zdali máte dostatek témat k tomu, abyste dokázali blog aktualizovat po delší dobu.

Když jsem se svým blogem začínal, měl jsem předepsáno několik desítek témat, jež jsem postupně zpracovával. V den otevření blogu čekalo na publikaci již několik článků, takže v následujících týdnech bylo zajištěno, že články budou vycházet. Získal jsem tak náskok a blog ve svém začátku pravidelně nabýval vyšší přidané hodnoty. Postupně jsem s tím ale přestával, neboť svůj blog beru spíše jako prostor pro vylíčení osobních zkušeností, a ty se často nedají naplánovat dopředu. Nicméně stejný postup preferuji na tomto magazínu, kde články našich redaktorů plánujeme i na měsíce dopředu, pokud je to vzhledem k nevázanosti článků na dobu vydání možné.

Znám mnoho blogů, které začaly a brzy skončily. Autor už zkrátka neměl co říct. Napsal několik článků a došla mu témata. Dnes jsou tyto blogy mrtvé, neaktualizují a postupně upadají v zapomnění.

Překvapte blogerskou scénu

Na začátku se hodně blogerů dopustí základní chyby – začnou publikovat klišé. Články typu „na čem si založit blog“, „co je to SEO“, „jak se registruje doména“ a podobně už jsou pasé. Pokud se nechcete zacílit na naprosté začátečníky, ale máte v plánu publikovat pro již zkušenější čtenáře ve vašem oboru, zkuste být trochu neobvyklí. Řada blogerů se proslavila tím, že publikovala kontroverzní názory, neobvyklé postupy, nové myšlenky a další.

Nerad bych, aby to teď vyznělo tak, že máte psát něco, za co vás budou přímo kritizovat. To vůbec ne. Pro vás je pravděpodobně nejlepší, aby s článkem každý souhlasil, a vy jste si tak udělali dobrou tvář před potenciálními klienty. Jako příklad ale může posloužit i tento článek. Napadl mne proto, že přinese trochu jiné nápady, jak svůj blog vylepšit, než většina článků na stejné téma, které vám přikáží, abyste publikovali nejlépe každý den, pod článkem měli odkazy na další články, v panelu informace o své osobě a nezapomněli na sociální sítě. I to jsou samozřejmě cenné rady, ale podobných článků už vyšly tisíce. Zkuste napsat něco, co se bude třeba zajímat o stejné téma, ale z jiného pohledu. Překvapíte tím blogerskou scénu, přilákáte čtenáře a stanete se přínosnějším.

Pište krátce, jasně a výstižně

Blog není magazín, alespoň já ho tak nechápu. Známý Dragův blog 404m.com bych osobně považoval spíše za magazín, neboť přináší velmi přínosné a na českém internetu mnohdy i originální postřehy ze světa online byznysu. Když si představím trochu jiný design, vidím okamžitě prvotřídní magazín. Jako blog chápu web, kam autor píše z naprosté většiny jen své osobní zkušenosti, což Drago nedělá. Tak i tak je jedno, jak tomu kdo říká. Dragův blog patří v Čechách mezi nejlepší a pro mne i mezi nejoblíbenější.

Zdánlivě s tím ale možná nesouvisí délka článku. Ta je naopak velmi důležitá. John Vanhara, Petr Jeník a další a další známí blogeři píší poměrně krátce. Jejich článek může mít pár odstavců, ale jasně a výstižně vypoví vše, co vypovědět má. Čtenář, který nechce čtením ztrácet příliš času, tak rychle dostane kýžené informace a může odejít.

Magazíny se naopak (alespoň v mém podání – souhlasit s ním nemusíte) vyznačují trochu delšími články, ale čtenář je na to i připraven. Když se v mé RSS čtečce objeví dva nadpisy nových článků, jeden z magazínu a druhý z blogu, kliknu na ten z blogu, když nemám příliš času. Podvědomě už totiž očekávám, že bude kratší a já si magazín budu moci přečíst později. Nevím, zdali to tak chápete také, sdělte mi to do komentářů. :)

Buďte uvolnění, buďte sví, buďte cool

U mnoha blogů mi chybí lidskost. Jsou takové obecné, opět se blíží spíše magazínu, který osobní z podstaty věci není. Na magazínu je mi vcelku jedno, kdo článek napsal. Když čtu Živě.cz, nedívám se na autora, protože pro mne tato informace nemá žádnou výpovědní hodnotu. Když ale čtu blog, seznamuji se vlastně s jeho autorem, dělám si na něj vlastní názor a zapamatovávám si ho třeba jako odborníka na SEO, jako je Filip Podstavec.

Uvolněnost článků je důležitá. Podívejte se na výše jmenované blogy a všimnete si častých chyb v jejich článcích. Který bloger nechává články procházet korekturami? Asi jich moc nebude. Na rozdíl od mého blogu, pro který píši rychle a spontánně, články na tomto magazínu pravidelně prochází korektor. U blogů se to ale příliš neřeší. Jde o informaci samotnou, magazín už je přeci jen na trochu vyšší úrovni.

Články, do nichž autor nepřidá ani píď svého já, nesdělí svůj názor a nepodělí se o vlastní zkušenosti, jsou prostě nudné. Zkuste čtenáře bavit, zkuste je něčím zaujmout. Podívejte se na blog Michala Krčmáře, který má velmi osobitý styl a jeho články mnohdy doslova hltám.

Podporujte blogery a nebojte se interakce se čtenáři

Osobně jsem nikdy blogy nechápal jako prostředek k výdělku. Popravdě ani nesleduji návštěvnost, ranky a podobně. Když je možnost, je dobré si na blogu nějakou tu kačku přivydělat. Zvlášť, pokud váš blog čte velké množství lidí a vy jim máte co nabídnout. Byla by ale škoda, kdybyste například nepodpořili i jiné blogery. Sám na svém blogu vedu seznam mých oblíbených blogů, ale nestíhám ho ani aktualizovat.

Odkázáním na své blogerské přátele můžete čtenářům nabídnout další čtení. Na konkurenci se zde nehraje. Vy jako bloger dokážete, že se nebojíte doporučit i někoho jiného. Navíc tím můžete i sami zpětný odkaz získat. Všiml jsem si, že kdo hodně odkazuje, na toho je hodně odkazováno. Čtenář si může i pomyslet, že jste členem jakési blogerské komunity a ne jen jednotlivcem, co si smolí svoje články po večerech.

I interakce se čtenáři vám může v mnohém pomoci. Samozřejmě jim umožněte články komentovat, klidně jim nechte „follow“ odkaz, čímž je motivujete k dalším komentářům, jež budete moci využít jako nasměřování k vlastní seberealizaci a zlepšování obsahu. Zpětná vazba celkově vám pomůže s rozšířením vašich zkušeností a znalostí. Já se přes komentáře dozvěděl mnoho věcí, jež jsem do vydání článku nevěděl. Krom toho jsem poznal i řadu fajn lidí, s nimiž jsem dodnes v kontaktu.

Dobrý blog nedělají jen dobré články, ale i to všechno okolo. Staňte se hvězdou mezi blogery a přemýšlejte o tom, jak svůj blog odlišit od ostatních. Možností je mnoho…

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

jakub-kaderavek-web

Koho si najmout na váš web na WordPressu? | Jakub Kadeřávek

marek-odehnal-web

Jak v podnikání vytvořit skutečné jmění? | Marek Odehnal

jakub-cerny-web

Zvýšení tržeb e-shopu díky vyhledávání na webu: Jak na to? | Jakub Černý

Právě vyšlo

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

petr-volf-web

Jak spolupracovat s digitálními agenturami a nenapálit se? | Petr Volf

jan-hlavsa-web

Nejčastější mýty o investování | Jan Hlavsa (Fondee)

Nejoblíbenější

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

Komentáře

David Lörincz

Před 8 roky

Pěkný článek. Největší problém při psaní mého blogu vidím opravu v tom času, protože témat by bylo hodně. Bohužel mě mrzí, že ty nejčtenější články a blogy jsou spíše bulvárního charakteru a kritizují něčí práci. Ale takový už je a pravděpodobně bude náš národ, jež byl takto vychován komerčními televizemi ještě v dobách před internetem. Snad s to změní s nastupující generací, která tento typ média už nevyhledává. Bloger by se pak měl zamyslet, co takový článek přináší jemu samotnému. Zda by nebylo lepší vykřičet se na oné místnosti nebo ke komentování nepostačí jen stručný tweet.

Odpovědět »

Samuel

Před 8 roky

Díky za pěkný článek.
Mám poznámku do diskuze. Několikrát je tu zmíněno, že blog navštěvují ostatní blogeři (překvapte blogerskou scénu, podporujte blogery, dejte follow odkaz nebo zakončení „staňte se hvězdou mezi blogery“).Opravdu je dobré dělat blog pro ostatní blogery?
Myslím, že to právě směřuje k tomu, že blog nevynikne a může snadněji zapadnout. Přeci jenom, kolik je v Čechách blogerů? Právě dva zmíněné blogy „Petr Jeník, John Vanhara“ píší prokazatelně pro širší masu lidí a proto jsou úspěšní. (Pro oba dva je blog zdrojem zisku, ať už přímo nebo nepřímo)
Myslím, že každá práce člověka má dnes přinášet zisk pro něj a přínos pro ostatní – kvalitní informace z oboru, nebo jak píšete vy zkušenosti atd.
Pokud člověk nechce na blogu vydělat, ale sdělovat své názory, stížnosti atd. (jak je občas vidět), je dobré se zamyslet, zda k tomu opravdu nepostačí stručný tweet, facebook, chat nebo křičení v místnosti :).

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

tomas-cupr-web

Tomáš Čupr: Rozjíždění nových projektů, výběr lidí do firmy, osobní brandbuilding

michal-turna-web

Michal Turna: Jak rozhýbat tělo po práci za počítačem?

martin-fuks-web

Martin Fuks: Vztahy ve firmě, přístup k zaměstnancům, kreativní myšlení

jarda-kaucky-web

Jaroslav Kaucký: Obdivuji freelancery, že si tak věří

Inzerce