Blogování je jednou z nejlepších forem sebeprezentace. Jako bloger si můžete vypěstovat určitý vztah mezi vámi a vaší čtenářskou základnou. Vaše jméno pak nemusí propagovat jen doména či autorské bio někde v panelu, ale i různé RSS agregátory, čtečky a další. Výbornou příležitostí, jak se „proslavit“, je i virální šíření vašeho obsahu, které nemusí pomoci jen vašemu jménu, ale třeba i přímo vašim službám, produktům a podobně.
Inzerce
V Čechách je velké množství skvělých blogerů (mnoho jich je i v zahraničí), kteří píší velmi hodnotné a přínosné články. Problémem začínajících blogů je ale to, že zapadnou v davu. Nijak se neodliší a brzy se na ně zapomene. V tomto článku vám přinášíme pět neobvyklých tipů, jak svůj blog vylepšit a zviditelnit.
Myslete dopředu a promýšlejte témata
Začít psát blog není složité, stačí využít nějaký volně přístupný blogovací systém nebo si nainstalovat třeba WordPress. Největší překážkou je však budování samotného obsahu. Jeho produkce nemusí být vždy tak snadná, jak se na počátku zdálo. Před založením vlastního blogu si tedy promyslete, zdali máte dostatek témat k tomu, abyste dokázali blog aktualizovat po delší dobu.
Když jsem se svým blogem začínal, měl jsem předepsáno několik desítek témat, jež jsem postupně zpracovával. V den otevření blogu čekalo na publikaci již několik článků, takže v následujících týdnech bylo zajištěno, že články budou vycházet. Získal jsem tak náskok a blog ve svém začátku pravidelně nabýval vyšší přidané hodnoty. Postupně jsem s tím ale přestával, neboť svůj blog beru spíše jako prostor pro vylíčení osobních zkušeností, a ty se často nedají naplánovat dopředu. Nicméně stejný postup preferuji na tomto magazínu, kde články našich redaktorů plánujeme i na měsíce dopředu, pokud je to vzhledem k nevázanosti článků na dobu vydání možné.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Znám mnoho blogů, které začaly a brzy skončily. Autor už zkrátka neměl co říct. Napsal několik článků a došla mu témata. Dnes jsou tyto blogy mrtvé, neaktualizují a postupně upadají v zapomnění.
Překvapte blogerskou scénu
Na začátku se hodně blogerů dopustí základní chyby – začnou publikovat klišé. Články typu „na čem si založit blog“, „co je to SEO“, „jak se registruje doména“ a podobně už jsou pasé. Pokud se nechcete zacílit na naprosté začátečníky, ale máte v plánu publikovat pro již zkušenější čtenáře ve vašem oboru, zkuste být trochu neobvyklí. Řada blogerů se proslavila tím, že publikovala kontroverzní názory, neobvyklé postupy, nové myšlenky a další.
Nerad bych, aby to teď vyznělo tak, že máte psát něco, za co vás budou přímo kritizovat. To vůbec ne. Pro vás je pravděpodobně nejlepší, aby s článkem každý souhlasil, a vy jste si tak udělali dobrou tvář před potenciálními klienty. Jako příklad ale může posloužit i tento článek. Napadl mne proto, že přinese trochu jiné nápady, jak svůj blog vylepšit, než většina článků na stejné téma, které vám přikáží, abyste publikovali nejlépe každý den, pod článkem měli odkazy na další články, v panelu informace o své osobě a nezapomněli na sociální sítě. I to jsou samozřejmě cenné rady, ale podobných článků už vyšly tisíce. Zkuste napsat něco, co se bude třeba zajímat o stejné téma, ale z jiného pohledu. Překvapíte tím blogerskou scénu, přilákáte čtenáře a stanete se přínosnějším.
Pište krátce, jasně a výstižně
Blog není magazín, alespoň já ho tak nechápu. Známý Dragův blog 404m.com bych osobně považoval spíše za magazín, neboť přináší velmi přínosné a na českém internetu mnohdy i originální postřehy ze světa online byznysu. Když si představím trochu jiný design, vidím okamžitě prvotřídní magazín. Jako blog chápu web, kam autor píše z naprosté většiny jen své osobní zkušenosti, což Drago nedělá. Tak i tak je jedno, jak tomu kdo říká. Dragův blog patří v Čechách mezi nejlepší a pro mne i mezi nejoblíbenější.
Zdánlivě s tím ale možná nesouvisí délka článku. Ta je naopak velmi důležitá. John Vanhara, Petr Jeník a další a další známí blogeři píší poměrně krátce. Jejich článek může mít pár odstavců, ale jasně a výstižně vypoví vše, co vypovědět má. Čtenář, který nechce čtením ztrácet příliš času, tak rychle dostane kýžené informace a může odejít.
Magazíny se naopak (alespoň v mém podání – souhlasit s ním nemusíte) vyznačují trochu delšími články, ale čtenář je na to i připraven. Když se v mé RSS čtečce objeví dva nadpisy nových článků, jeden z magazínu a druhý z blogu, kliknu na ten z blogu, když nemám příliš času. Podvědomě už totiž očekávám, že bude kratší a já si magazín budu moci přečíst později. Nevím, zdali to tak chápete také, sdělte mi to do komentářů. :)
Buďte uvolnění, buďte sví, buďte cool
U mnoha blogů mi chybí lidskost. Jsou takové obecné, opět se blíží spíše magazínu, který osobní z podstaty věci není. Na magazínu je mi vcelku jedno, kdo článek napsal. Když čtu Živě.cz, nedívám se na autora, protože pro mne tato informace nemá žádnou výpovědní hodnotu. Když ale čtu blog, seznamuji se vlastně s jeho autorem, dělám si na něj vlastní názor a zapamatovávám si ho třeba jako odborníka na SEO, jako je Filip Podstavec.
Uvolněnost článků je důležitá. Podívejte se na výše jmenované blogy a všimnete si častých chyb v jejich článcích. Který bloger nechává články procházet korekturami? Asi jich moc nebude. Na rozdíl od mého blogu, pro který píši rychle a spontánně, články na tomto magazínu pravidelně prochází korektor. U blogů se to ale příliš neřeší. Jde o informaci samotnou, magazín už je přeci jen na trochu vyšší úrovni.
Články, do nichž autor nepřidá ani píď svého já, nesdělí svůj názor a nepodělí se o vlastní zkušenosti, jsou prostě nudné. Zkuste čtenáře bavit, zkuste je něčím zaujmout. Podívejte se na blog Michala Krčmáře, který má velmi osobitý styl a jeho články mnohdy doslova hltám.
Podporujte blogery a nebojte se interakce se čtenáři
Osobně jsem nikdy blogy nechápal jako prostředek k výdělku. Popravdě ani nesleduji návštěvnost, ranky a podobně. Když je možnost, je dobré si na blogu nějakou tu kačku přivydělat. Zvlášť, pokud váš blog čte velké množství lidí a vy jim máte co nabídnout. Byla by ale škoda, kdybyste například nepodpořili i jiné blogery. Sám na svém blogu vedu seznam mých oblíbených blogů, ale nestíhám ho ani aktualizovat.
Odkázáním na své blogerské přátele můžete čtenářům nabídnout další čtení. Na konkurenci se zde nehraje. Vy jako bloger dokážete, že se nebojíte doporučit i někoho jiného. Navíc tím můžete i sami zpětný odkaz získat. Všiml jsem si, že kdo hodně odkazuje, na toho je hodně odkazováno. Čtenář si může i pomyslet, že jste členem jakési blogerské komunity a ne jen jednotlivcem, co si smolí svoje články po večerech.
I interakce se čtenáři vám může v mnohém pomoci. Samozřejmě jim umožněte články komentovat, klidně jim nechte „follow“ odkaz, čímž je motivujete k dalším komentářům, jež budete moci využít jako nasměřování k vlastní seberealizaci a zlepšování obsahu. Zpětná vazba celkově vám pomůže s rozšířením vašich zkušeností a znalostí. Já se přes komentáře dozvěděl mnoho věcí, jež jsem do vydání článku nevěděl. Krom toho jsem poznal i řadu fajn lidí, s nimiž jsem dodnes v kontaktu.
Dobrý blog nedělají jen dobré články, ale i to všechno okolo. Staňte se hvězdou mezi blogery a přemýšlejte o tom, jak svůj blog odlišit od ostatních. Možností je mnoho…
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka
Pěkný článek. Největší problém při psaní mého blogu vidím opravu v tom času, protože témat by bylo hodně. Bohužel mě mrzí, že ty nejčtenější články a blogy jsou spíše bulvárního charakteru a kritizují něčí práci. Ale takový už je a pravděpodobně bude náš národ, jež byl takto vychován komerčními televizemi ještě v dobách před internetem. Snad s to změní s nastupující generací, která tento typ média už nevyhledává. Bloger by se pak měl zamyslet, co takový článek přináší jemu samotnému. Zda by nebylo lepší vykřičet se na oné místnosti nebo ke komentování nepostačí jen stručný tweet.
Díky za pěkný článek.
Mám poznámku do diskuze. Několikrát je tu zmíněno, že blog navštěvují ostatní blogeři (překvapte blogerskou scénu, podporujte blogery, dejte follow odkaz nebo zakončení „staňte se hvězdou mezi blogery“).Opravdu je dobré dělat blog pro ostatní blogery?
Myslím, že to právě směřuje k tomu, že blog nevynikne a může snadněji zapadnout. Přeci jenom, kolik je v Čechách blogerů? Právě dva zmíněné blogy „Petr Jeník, John Vanhara“ píší prokazatelně pro širší masu lidí a proto jsou úspěšní. (Pro oba dva je blog zdrojem zisku, ať už přímo nebo nepřímo)
Myslím, že každá práce člověka má dnes přinášet zisk pro něj a přínos pro ostatní – kvalitní informace z oboru, nebo jak píšete vy zkušenosti atd.
Pokud člověk nechce na blogu vydělat, ale sdělovat své názory, stížnosti atd. (jak je občas vidět), je dobré se zamyslet, zda k tomu opravdu nepostačí stručný tweet, facebook, chat nebo křičení v místnosti :).
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
David Lörincz
Před 10 roky
Pěkný článek. Největší problém při psaní mého blogu vidím opravu v tom času, protože témat by bylo hodně. Bohužel mě mrzí, že ty nejčtenější články a blogy jsou spíše bulvárního charakteru a kritizují něčí práci. Ale takový už je a pravděpodobně bude náš národ, jež byl takto vychován komerčními televizemi ještě v dobách před internetem. Snad s to změní s nastupující generací, která tento typ média už nevyhledává. Bloger by se pak měl zamyslet, co takový článek přináší jemu samotnému. Zda by nebylo lepší vykřičet se na oné místnosti nebo ke komentování nepostačí jen stručný tweet.
Odpovědět »
Samuel
Před 10 roky
Díky za pěkný článek.
Mám poznámku do diskuze. Několikrát je tu zmíněno, že blog navštěvují ostatní blogeři (překvapte blogerskou scénu, podporujte blogery, dejte follow odkaz nebo zakončení „staňte se hvězdou mezi blogery“).Opravdu je dobré dělat blog pro ostatní blogery?
Myslím, že to právě směřuje k tomu, že blog nevynikne a může snadněji zapadnout. Přeci jenom, kolik je v Čechách blogerů? Právě dva zmíněné blogy „Petr Jeník, John Vanhara“ píší prokazatelně pro širší masu lidí a proto jsou úspěšní. (Pro oba dva je blog zdrojem zisku, ať už přímo nebo nepřímo)
Myslím, že každá práce člověka má dnes přinášet zisk pro něj a přínos pro ostatní – kvalitní informace z oboru, nebo jak píšete vy zkušenosti atd.
Pokud člověk nechce na blogu vydělat, ale sdělovat své názory, stížnosti atd. (jak je občas vidět), je dobré se zamyslet, zda k tomu opravdu nepostačí stručný tweet, facebook, chat nebo křičení v místnosti :).
Odpovědět »