Podívejte se na příklady správného i nesprávného řízení online reputace v praxi. Poučte se z chyb ostatních a sami jim předejděte.
Inzerce
Dobré jméno je to nejcennější co máme. Jeho význam roste stále více díky všudypřítomenému internetu a sociálním sítím. Jako spotřebitelé jsme nuceni si vybírat z nepřeberného množství prodejců, a tak se naše hodnotící procesy rozšiřují a zahrnují i parametry, jako je chování firmy k zákazníkům, etika firmy či styl komunikace.
Některé firmy si tento fakt uvědomují, některé ne. V prvním článku o online reputaci jsme si odpověděli na základní otázky, které s touto aktivitou souvisí. Nyní si ukážeme příklady úspěšných i neúspěšných řízení reputace a na závěr si z nich odneseme poučení.
Příklady špatně zvládnutého řízení online reputace
American Airlines
Jedním z oblíbených příkladů špatné práce s procesem online reputace je komunikace Amerických Aerolinek. Když se společnost American Airlines sloučila s US Airways, mnoho lidí sdílelo svou nespokojenost napříč sociálními sítěmi. Bohužel Twitter účet @AmericanAir reagoval na negativní zmínky pomocí automaticky generovaných tweetů, které navíc nepokryly všechny negativní zmínky.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Uživatelům, na které se dostalo, bylo téměř ihned jasné, že za účtem nesedí člověk. Tato chyba tak ještě více rozdmýchala celkovou nespokojenost lidí s touto firmou.
Jaké z toho plyne poučení? Nikdy si nesnažte ušetřit čas automatizací komunikace s uživateli na sociálních sítích. Ke každé zmínce přistupujte maximálně individuálně a snažte se odbavit všechny, kteří se o vás zajímají.
Případ Ježkova statku
Další ponaučení, jak lze k situaci ohrožující pověst nevhodně přistoupit, plyne z aféry okolo podniku Ježkův statek prodávajícího potraviny. Jan Černý vyjádřil prostřednictvím facebookového postu svou nespokojenost s prezentací firmy.
Podle něj se firma díky svému jménu a komunikaci falešně vydává za prodejce čerstvých a poctivých potravin přímo ze skutečného statku. Většinu produktů totiž firma získává od obyčejných velkododavatelů.
Firma k situaci přistoupila konstruktivně. Začala na kritiku neprodleně reagovat a ke každé přistupovala individuálně a s úctou. Bohužel však Ježkův statek nepochopil jádro problému, který kritikové řešili. Začal v reakcích vyjmenovávat veškeré své dodavatele a původ výrobků, které prodává, a v některých svých vyjádřeních navíc uvedl, že kritice vlastně nerozumí.
Nepochopil totiž skutečnou podstatu stížnosti, protože mu nedošlo, že lidé ví, odkud produkty bere, ale vadí jim čistě jen jeho prezentace jako producenta potravin přímo ze statku. Firma v tomto případě bohužel nepochopila podstatu kritiky a rozvířené vody svým neosvíceným přístupem ještě více rozbouřila.
Uvědomte si, že stěžovatele neuspokojí pouze rychlost reakce a individuální přístup ke každé činnosti. Vžijte se do svých zákazníků a poznejte díky tomu pravou příčinu kritiky.
Případ nespokojené zákaznice z kavárny Dark Horse Cafe
Další ukázkou špatného řešení krizové situace online je případ kanadské kavárny Dark Horse Cafe. Celý incident vznikl kvůli ostré výměně názorů mezi zákazníkem a obsluhou kavárny. Návštěvnice si po návštěvě kavárny na Twitteru postěžovala, že v ní není dostatek elektrických zásuvek pro klientelu. Podnik zareagoval velmi afektovaně a stroze zákaznici vysvětlil, že se nejedná o kancelář, nýbrž o kavárnu. Obchodník tak svým jednáním dal jasně najevo, že mu nezáleží na názorech ani potřebách svých klientů.
Ale co je ještě důležitější – incidentu si naneštěstí všiml influencer, marketingový expert Scott Stratten, který tento případ od té doby pravidelně zmiňuje jako odstrašující vzor práce s online pověstí.
Pamatujte, že s nespokojeným zákazníkem byste si nikdy neměli vyměňovat názory a odpovídat mu jakkoliv negativně. Vězte, že se opravdu vyplatí dbát na interakci s každým zákazníkem, protože nikdy nevíte, kdo si této komunikace může všimnout. Když se úspěšně postaráte o jednoho zákazníka, můžete tím ovlivnit stovky ostatních.
Příklady dobře zvládnutého řízení online reputace
Firma Target a útok trolla
Firma řešila genderové nedělení hraček. To přilákalo slavného amerického trolla Melgaarda, který si vytvořil fake profil zákaznické podpory Targetu a nevkusnými komentáři trollil na dotazy a připomínky nespokojených zákazníků. Firma nechala celou situaci bez odezvy téměř 14 hodin, a pak přišla s nečekaně kreativní reakcí.
PR oddělení firmy Target si zachovalo chladnou hlavu a místo kritiky aktivisty si uvědomila, že trollové jako Melgaard mohou být klidně více spojenci než nepřátelé. A tak ze zdánlivě nepříjemné situace dokázala díky vlastní kreativitě vytěžit maximum. Jejich reakce se stala virální a ve výsledku jim výrazně přidala na popularitě.
V reakci vytvořili foto příspěvek, ve kterém zasadili páreček známých dětských troll postaviček do „jsem pán světa“ scény z Titanicu s popisem „Pamatujete když trollové byli pány světa? Woohoo! Jsou zpět a jedině v obchodě Target!“. Spojili tak uvedení staronových produktů do prodeje s vyjádřením k nepříjemnému incidentu. Úsměvné na tom také je, že komentář s nejvíce lajky patřil právě Melgaardovi, který uznale dodal: „Teď vážně. Jste fakt skvělí.“
Schopnost firmy vytěžit z původně nepříjemné události maximum ve svůj prospěch si zaslouží obdiv.
Kromě této události se firma Target mimo jiné dlouhodobě velmi dobře věnuje budování zábavného a užitečného obsahu, který zapojuje jejich klienty. Od sdílení slevových kuponů po vytváření kampaní, ve kterých například zákazníci volí školy, které díky nim dostanou dárky.
Z této ukázky bychom si měli odnést zejména povinnost monitorovat zmínky o sobě na denní bázi, abychom včas předešli možné řetězové reakci. Pokud se někdy dostanete do opravdu krizové situace, zjistěte si o dotyčném autorovi dostatek potřebných informací, na základě kterých pak vyberete správnou variantu řešení problému.
Firma Target také potvrzuje skutečnost, že obsah, který dokáže zapojit a navíc odvděčit zapojené uživatele dobrým pocitem, že někomu pomohli, zároveň buduje jejich dobrou pověst a značka se tak stává solidní a připravenou na potenciální negativní recenze.
Hackerský útok z řečnického pultu
Do nepříjemné situace se dostala také tuzemská digitální agentura Media Factory. Během konference WebTop100 se jí totiž výrazně dotkl přednášející Michal Špaček, když se v přímém přenosu velmi snadno naboural do webu jejich klienta www.coop.cz. Prezentaca vyvolalo jak pozitivní, tak negativní reakce a sociální síť Twitter byla téměř okamžitě této kauzy plná. Pověst agentury byla v tu chvíli ohrožena i přes to, že chybu na webu klienta dokázala do několika desítek minut opravit.
Agentura se nakonec rozhodla zvolit podobný přístup, na jaký vsadila firma v předchozím příkladu. Situaci nechala samovolně uklidnit a pečlivě rozmyšlenou reakci vydala oficiálně až dva dny po incidentu. Na svém blogu publikovala vyjádření plné pokory, klidu a ponaučení z celé situace. Informovala, že provedla globální kontrolu webů všech klientů a ujistila, že podobná situace by se u ostatních webů určitě neměla opakovat.
V tomto případě se setkáváme se způsobem řešení krizové situace s delším časovým rozmezím. Je určitě potřeba mít pro výběr takového způsobu řešení odhad a přemýšlet dostatečně s odstupem. Posoudit všechny komentáře a odhadnout, jestli některé z nich opravdu nevyžadují individuální vysvětlení a zda negativní dopad situace nemůže bez našeho rychlého zásahu rozrůst do větších rozměrů. Podle mého názoru Media Factory situaci posoudila správně a z celé události vybruslila nejlépe, jak mohla.
Pozitivní perlička na závěr
Jak byste se zachovali, kdybyste našli důležitou chybu ve vámi publikovaném článku a věděli byste, že jí nedokáže včas opravit? Jeden tip nám přináší internetový magazín 067. S chybou se „pochlubte“ čtenářům přes sociální síť, abyste eliminovali riziko, že se s jejím objevením pochlubí samotní čtenáři.
Přiznání vlastní chyby je těžké, ale v některých situacích může celou situaci otočit ve váš prospěch. V očích fanoušků pak zanecháte dojem lidskosti a pokornosti.
Kontrolní seznam pro ochranu online reputace
Shrňme si tedy pár pravidel, které si můžete odnést z předchozích příkladů a které byste měli mít při řešení krizových situací vždy na mysli.
Buďte obezřetní
Na denní bázi sledujte zmínky o vašem jméně pomocí sledovacích nástrojů.
Pravidelně také kontrolujte výsledky fulltextového vyhledávání. První stránky vyhledávání jsou alfou a omegou vašeho obrazu u veřejnosti.
Monitorujte konkurenci, učte se z jejich správné komunikace i chyb.
Před jakoukoliv svou reakcí se snažte proniknout do podstaty problému a na situaci se podívejte s nadhledem.
Buďte pohotoví
Pokud je to žádoucí, reagujte na krizovou situaci okamžitě.
Mějte na paměti, že problém by se měl zákazník poprvé dozvědět od vás.
Buďte důkladní
Přistupujte k negativním zmínkám individuálně.
Snažte se reagovat na všechny recenze.
U pozitivních recenzí poděkujte za přízeň.
Na negativní recenze na veřejných online místech reagujte krátce, pokorně a s chladnou hlavou. Konverzaci se snažte dále odvést na offline místa, případně k online privátní diskuzi, abyste se vyhnuli veřejnému masovému pranýři.
Přebírejte odpovědnost.
Buďte proaktivní
Mějte na paměti, že kvalitní obsahový marketing může být lékem na nízkou loajalitu zákazníků.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Zdravím Vás Jakube, to je milé že jste si naši reakci na slavné sestřelení webu coop.cz v přímém přenosu Michalem Špačkem vzpomněl a uvedl ho tady, jako příklad správného přístupu k tak nečekané události. Pravda, v prvních vteřinách po té, co mi to Pepa Drobílek oznámil mobilem z konference WT100, jsem plánoval scénář online hry „Sestřel si i ty svého špačka“, ale pak šlo ihned zadání na kluky z webdevel oddělení, jimž patří znovu dík za rychlé řešení a jsem rád že jsme vše zvládli i s celkem pěkným vyjádřením pro veřejnost na našem blogu. Mimochodem web coop.cz přes veškeré nabídky na redesign vypadá pořád stejně, jak jsme ho v roce 2007 vyrobili … Leoš Špachta, MEDIA FACTORY
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Leoš Špachta
Před 7 roky
Zdravím Vás Jakube, to je milé že jste si naši reakci na slavné sestřelení webu coop.cz v přímém přenosu Michalem Špačkem vzpomněl a uvedl ho tady, jako příklad správného přístupu k tak nečekané události. Pravda, v prvních vteřinách po té, co mi to Pepa Drobílek oznámil mobilem z konference WT100, jsem plánoval scénář online hry „Sestřel si i ty svého špačka“, ale pak šlo ihned zadání na kluky z webdevel oddělení, jimž patří znovu dík za rychlé řešení a jsem rád že jsme vše zvládli i s celkem pěkným vyjádřením pro veřejnost na našem blogu. Mimochodem web coop.cz přes veškeré nabídky na redesign vypadá pořád stejně, jak jsme ho v roce 2007 vyrobili … Leoš Špachta, MEDIA FACTORY
Odpovědět »