Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Pavel Drábek: Nejúspěšnější PPC specialisté mohou dosáhnout i na šesticiferné výdělky

RozhovorZačátky

Zdroj fotky: Archiv Pavla Drábka

Já snad neznám e-shop, který by neinzeroval svoje PPC reklamy. Proto si myslím, že pracovat jako PPC specialista může být docela lukrativní. Je to ale pravda a co je na takové práci největší výzva?

Pavel Drábek pracuje jako PPC konzultant na volné noze od roku 2016. Firmám pomáhá především s reklamou v systémech AdWords a Sklik. Bydlí v Poličce a cílí především na malé a střední podnikatele. Jak se mu daří?

Rozhodují detaily

Pavle, ty jako PPC specialista snad nemůžeš mít nouzi o novou práci. Je to tak?

Je pravda, že práce mám dost. S většinou klientů navíc spolupracuju dlouhodobě, takže se moje pracovní kapacity plní na delší časové období dopředu.

Jak se ti shánějí noví klienti?

Shánění nových klientů je věc, ze které jsem měl při přechodu na volnou nohu největší obavy. Naštěstí mi zatím pravidelně chodí nové poptávky. Ze začátku jsem také sám aktivně vyhledával nové klienty, což teď momentálně nestíhám.

Jak si je vyhledával a jak to fungovalo?

Nové zakázky jsem hledal přes různá online tržiště, kde firmy zadávají poptávky po PPC službách. Nejlíp mi fungoval EasyTask. Tímto způsobem se mi podařilo získat řadu nových zakázek. Ale úspěšnost byla nižší než u zakázek, kde se mi klienti ozvali sami.

Co ti dnes pomáhá?

Hodně dobře mi funguje doporučení od současných klientů a pak také spolupráce s jinými online markeťáky. Část zakázek mi přináší také externí spolupráce s reklamní agenturou.

Máš nějaká specifika, která na svoje nové klienty kladeš?

Myslím si, že nemám na své klienty příliš velké nároky. Chci, aby byli klienti aktivní, předávali mi důležité informace, které by mohly ovlivnit výkon PPC kampaní. Důležité je, abychom si sedli lidsky. Mám také pár oborů, ve kterých bych PPC reklamu nechtěl dělat.

Co jsou nejčastější důvody, proč to nevyjde – proč třeba nedostaneš zakázku, kterou sis přál?

U zakázek, které se ke mně dostanou, většinou nestojím proti agenturám, ale proti jiným PPCčkařům na volné noze. Většinou pak rozhodují detaily. Někteří klienti dají přednost člověku, který je ze stejného města. Nebo zakázku získá ten, kdo má konkrétní zkušenosti s daným oborem.

Takže věci jako cena nebo reference ve vašem oboru nerozhodují?

To je samozřejmě taky potřeba. Je to základ, bez kterého se vůbec nedostaneš do užšího výběru ve výběrovém řízení. Musíš mít za sebou doložitelné výsledky. Cena se posuzuje spíš vůči očekávanému přínosu. Snažím se vyhýbat poptávkám, kde je hlavním kritériem co nejnižší cena.

Zdroj fotky: Archiv Pavla Drábka

Dá se říci, že je práce PPC specialisty lukrativní?

Netvrdil bych, že je lukrativní, ale rozhodně je perspektivní. Po zkušených PPCčkařích, kteří dokáží odvést kvalitní práci, je velká poptávka, a to se odráží i v cenách za služby. Ale PPC specialista pořád svou práci musí dělat tak, aby se klientovi vyplatil. Pokud člověk umí pracovat efektivně a odvede kvalitní práci, může si přijít na slušný výdělek.

Kolik si takový specialista dokáže vydělat?

Myslím, že měsíční výdělek okolo 50 000 Kč je pro zkušeného PPCčkaře reálně dosažitelný. Ti nejúspěšnější se mohou dostat na šesticiferné výdělky.

Dokážeš odhadnout i takový běžný čistý zisk, tedy i po odečtení daní, případných nákladů apod.?

To je hrozně individuální. Záleží, jestli máš vlastní kancelář, nebo pracuješ z domu, kolik investuješ do propagace, do vzdělání, jestli používáš nějaké placené nástroje atd. Může to být řádově 30-60 %.

Humanitní i technické dovednosti

Přijde mi, že do PPC reklamy jsou poměrně nízké vstupní bariéry. Z dálky to vypadá, že se stačí naučit používat Adwords a Sklik a máš hotovo. Přitahuje tohle hodně nováčků?

Vstupní bariéry pro obor PPC, stejně jako pro celý online marketing, jsou opravdu výrazně nižší, než v jiných oborech. Na webu existuje obrovské množství studijních materiálů. Souhlasím s tím, že naučit se používat AdWords a Sklik není zase tak těžké.

Samotné nastavení AdWords a Sklik je podle mě ta jednodužší část na tvorbě PPC kampaně. To podstatné na práci PPC specialisty je v tom, dobře promyslet a spočítat, co a jak se bude v AdWords a Sklik vůbec nastavovat.

Jinými slovy je potřeba vymyslet celý koncept a logiku kampaně tak, aby zapadla do byznysu klienta. Řeší se cílová skupina, web, konkurence a spousta dalších věcí.

Co je na té práci nejtěžší?

Těžké je správně dopředu odhadnout možnosti a potenciál PPC reklamy pro klienta a podle toho dobře nastavit klientovo očekávání. Ještě před spuštěním první kampaně je potřeba si shromáždit všechny důležité informace a správně je vyhodnotit. Výstupem může být také to, že za daných podmínek se PPC reklama klientovi nebude vyplácet a co je potřeba změnit, aby to fungovalo lépe.

Co všechno by tedy měl ovládat zkušený PPC konzultant?

Je to tak trochu směs humanitních a technických dovedností. Pro tvorbu reklamních inzerátů potřebuje dobře vládnout jazykem, musí mít ale také analytické myšlení a blízko k matematice. PPC jsou hodně o počítání.

PPC specialista by měl mít přesah do dalších oborů online marketingu, jako jsou webová analytika, copywriting nebo UX. Pro práci s bannery se neztratí ani základy z grafiky a výhoda je, pokud umí i trochu programovat a může si tak zefektivnit práci různými skripty.

Vidíš něco, co začátečníci nejčastěji podceňují? Nebo naopak přeceňují?

Často se opakující chybou je, že se PPC řeší izolovaně od zbytku ostatních marketingových kanálů a vůbec od byznysu klienta. Může to být také malý důraz na to, co se děje na webu po prokliku z reklamy. Občas se setkávám s přeoptimalizovanými kampaněmi. Příliš časté zásahy do kampaně mohou někdy napáchat stejné škody jako zanedbaná správa.

Naceňování práce

Jak naceňuješ svou práci?

Mám pevnou hodinovou sazbu.

Proč si zvolil zrovna tento model?

Tento model mi přijde oboustranně nejspravedlivější a nejtransparentnější. Klienti ode mě vždycky dopředu ví, jaký je časový odhad na danou práci.

Počkej, ty dokážeš předem odhadnout, jak dlouho ti práce zabere?

Ano, podle typu klienta, šíře jeho nabídky a typů kampaní jsem schopný to řádově dopředu odhadnout. Vím, kolik času mi dříve zabrala práce pro klienty podobné velikosti a zaměření. A čím více těch kampaní a klientů mám za sebou, tím snáze se to dá odhadnout.

Každý klient je trochu jiný, a pokud se během práce objeví něco, s čím se dopředu nedalo počítat, je to na další domluvu. Ale většinou se ty skutečné časy blíží odhadům. Klientům účtuju reálný čas práce, nikoliv ten časový odhad.

V PPC reklamě se dají poměrně snadno měřit a vyhodnocovat výsledky. To může být pro řadu lidí zrádné – buď je začne trápit malá odměna vzhledem k tomu, kolik reklamou vydělají, nebo naopak jejich práce stojí víc, než kolik to klientovi přinese. Co s tím?

Přesné měření a vyhodnocení výsledků je jednou z velkých výhod PPC reklamy. To, že reklama vydělá výrazně více, než je odměna pro PPC specialisty, je podle mě v pořádku. Pokud má PPC specialista pocit, že je jeho práce nedostatečně ohodnocená, vždycky je možné se s klientem pobavit o změně.

To, že naopak práce stojí víc, než je efekt pro klienta, by se mělo stávat minimálně. Mělo by to být jasné už dopředu. PPC specialista by měl při úvodní kalkulaci kampaně zjistit, jestli je vůbec reálné, že jeho práce bude pro klienta ekonomicky smysluplná. A pokud zjistí, že to nevychází, měl by to klientovi dopředu říct. Častěji se to může stát při velmi malých kampaních a nízkých investicích do reklamy v řádech nižších tisíců.

Měli by klienti vyžadovat nějaké konkrétní výsledky od PPC specialistů? Třeba konkrétní obrat, zisk, počet objednávek apod.?

Měl by určitě vyžadovat nějaký plán s odhadem nákladů a očekávaných zisků. Tak jako musí mít každá kampaň nějaký cíl, měla by mít i nějaký plán, jak toho dosáhnout. Jestli se klient domluví s PPC specialistou na výkonovém nebo částečně výkonovém ohodnocení na základě výsledků, je už věc druhá.

Jak svůj příjem diverzifikuješ pro případ, že ti nějaký klient vypadne?

Mám více menších klientů, takže případná ztráta jednoho klienta by nebyla tak citelná. Velký potenciál v diverzifikaci příjmů vidím i v budování vlastních projektů. Ale jsem teprve na začátku. Momentálně mám na vlastní projekty méně času, než jsem si plánoval, takže to jde pomalu.

Zdroj fotky: Archiv Pavla Drábka

Do čeho jako freelancer investuješ nejvíce peněz?

Momentálně investuju nejvíce do vlastního rozvoje a pak právě do svých projektů.

Co investice do tvého rozvoje představují?

Jsou to různá školení, konference, online kurzy, odborné knihy.

Bude líp

Mám ještě dojem z PPC konzultantů. Že to, co se naučí, poměrně dlouho trvá. Určitě se mění rozhraní jednotlivých systémů, ale v porovnání třeba se specialisty na sociální sítě, SEO apod. je jejich obor relativně neměnný. Nesvádí to k určité lenosti?

Mě přijde obor PPC reklamy poměrně dynamický. Těch změn za poslední dobu je celkem dost. Vznikají nové reklamní formáty, přibývají nové způsoby cílení. I když základ zůstává pořád stejný, neměl by PPCčkař zůstat na místě. Je důležité sledovat všechny novinky a zapracovávat je do své práce. A prostor pro další rozvoj je v oboru PPC pořád velký.

Jak se snažíš ty zlepšovat svoji práci?

Neustále se vzdělávám, pravidelně sleduji novinky v oboru a potkávám se s jinými PPC specialisty. Jiný pohled na vlastní práci je hodně přínosný.

Dá se o tom něco číst, nebo o PPC reklamě moc kvalitního obsahu k inspiraci na internetu nenajdeš?

Na internetu je spousta informací a inspirace z oblasti PPC. Z českých blogů PPCčkařů se vyplatí sledovat Petru Větrovskou a Markétu Kabátovou. O PPC skriptech píše Jakub Kašparů. Pak je řada zdrojů v angličtině. Tam je potřeba být opatrný v tom, jestli jsou informace ze zahraničí přenositelné na náš trh.

Máme v Česku kvalitní PPC konzultanty?

Kvalitní PPC konzultanti tu určitě jsou. Momentálně je ale zkušených PPCčkařů méně, než by bylo třeba.

Bude líp?

Myslím, že v agenturách postupně vyrůstá spousta nových schopných PPCčkařů. Než člověk nasbírá dost zkušeností, pár let to trvá a některé věci se nedají uspěchat. Navíc PPC reklama průběžně roste, takže myslím, že hlad po zkušených PPC konzultantech v nejbližších letech neskončí.

Pavel Drábek: 12 mýtů v linkbuildingu

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 1

  1. Petr

    -

    Asi rok zpět jsem se ucházel o pracovní juniorní pozici PPC v jedné top online agentuře v Praze. Chtěli angl.jazyk, vysokou školu a další nějaké znalosti z online. Nabídli mi 17 000 hrubého. Maximální zisk v té firmě na tuto pozici po delším období byl cca 25-33 000 hrubého. Jestli si někdo myslí že tento obor je finančně zajímavý (ve firmě) tak si myslím že se plete. Samozřejmě něco jiného je senior, ale tam se budete dopracovávat velmi dlouho a jestli to vůbec psychicky vydržíte :-)

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Křišťálová Lupa 2017

Skrýt reklamu