Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

4 pomůcky, díky kterým se na svůj marketing můžete dívat s nadhledem

Marketingová strategie
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: ChenPG

Občas mě udivuje, kolik podnikatelů postupuje v rámci svého marketingu nepromyšleně, nahodile, chaoticky a bez rozmyslu. Přitom stačí málo a můžete získat nadhled, který oceníte nejen vy, ale i vaši zákazníci.

Inzerce

Ne každý podnikatel je marketér. Občas se setkávám třeba s e-shopaři nebo freelancery, kteří nemají na zainvestování zkušenějších odborníků, díky nimž by na své podnikání (a marketing) dostali zase trochu jiný pohled.

Vždy se jim snažím doporučit několik pomůcek, které jim tento pohled mohou nabídnout. Udělat si je není složité. Ať už jste e-shopař, freelancer, nebo máte svoji digitální agenturu, zkuste je. Uvidíte, kolik nových nápadů díky nim dostanete.

Persony

Persony by měly být jedním ze základních kamenů každé marketingové strategie. Přesto je spousta podnikatelů nemá definované.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Zjednodušeně řečeno, pod personami si můžete představit své ideální zákazníky. V případě našeho magazínu jím může být třeba Petr Onlajnovač. Imaginární internetový podnikatel, kterému je 25 let, tvoří své webové stránky a má své cíle a potřeby. Jakmile jsme si Petra detailně definovali, okamžitě nám vyvstala spousta nápadů, o čem psát, kde Petra najít, čím ho zaujmout, co mu nabídnout apod.

To samé můžete u svého podnikání udělat i vy. Vytvořte si personu ideálního zákazníka, u kterého si rozepíšete jeho potřeby, cíle, přání, vlastnosti, ale třeba i věk, vzdělání, pohlaví apod. Skutečně jej pojmenujte, dejte mu fotografii a vše, co potom uděláte, dělejte pro něj.

Vytvořit skutečně funkční persony není tak jednoduché. Je potřeba veškeré předpoklady zpětně ověřovat a už při jejich skládání čerpat z dat, která máte k dispozici. Vždy je ale lepší udělat si alespoň nějaké persony než žádné. Avšak pamatujte, že čím méně person vytvoříte, tím lépe. Osobně nedoporučuji více než 3.

Persony nám pomáhají lépe porozumět našim zákazníkům a usnadnit nám rozhodování o tom, jak se má naše služba chovat a jak ji máme my prezentovat. Díky personám si snáze představíme, pro koho naši službu tvoříme, a lépe tuto představu sdílíme i se svými kolegy.

See-Think-Do-Care

V našich videorozhovorech občas zaslechnete zmínku o tomto frameworku Avinashe Kaushnika. Ten jím v podstatě rozdělil cestu zákazníka na několik fází: See, Think, Do a Care. Každá fáze představuje stav, ve kterém se zákazník v danou chvíli nachází. V případě e-shopu s oblečením pro sportovce mohou jednotlivé fáze vypadat následovně:

  • See – obsahuje všechny sportovce,
  • Think –sportovci, kteří přemýšlí o novém oblečení,
  • Do – sportovci, kteří jsou rozhodnuti nakoupit,
  • Care – sportovci, kteří u vás již nakoupili.

Díky rozdělení zákazníka do těchto fází můžete snáze určit např. to, v jaké fázi daný zákazník je, na co v tu chvíli reaguje pozitivně, jaké má potřeby, co řeší za problémy, kde se nachází a jak a čím jej můžete oslovit.

Například zákazníka, který si již koupil vaše zboží a je ve fázi Care, nebude moc zajímat informace, co získá prvním nákupem na vašem e-shopu. Místo toho mu můžete ale nabídnout něco jiného – třeba slevu na další nákup nebo článek, jak může s fotoaparátem, který si u vás koupil, pořídit ty nejlepší fotografie na světě.

Přemýšlíte dnes o zákaznících ve všech zmíněných fázích? Nebo oslovujete jen ty, co už jsou rozhodnuti koupit? V takovém případě vám ale spousta dalších uniká…

Framework See-Think-Do-Care rozděluje cestu zákazníka do 4 fází a pomáhá nám tak uvědomit si, jaké potřeby a přání zákazník v té které fázi má, kde se nachází a jak jej můžeme efektivně oslovit a zaujmout.

Personal Branding Worksheet

Každý z nás chce nějak působit na své okolí. Chceme, aby si o nás ostatní mysleli to, co si přejeme. Aby jim vyvstaly na mysli konkrétní vlastnosti a přednosti ihned, když uslyší naše jméno. Zkrátka chceme mít pod kontrolou to, za co nás jiní považují, co si o nás myslí a jaký k nám mají vztah.

Jenomže definovali jsme si to? Určili jsme si, jak o nás mají jiní smýšlet, jaké hodnoty jim chceme komunikovat a co si mají vybavit, když uslyší naše jméno? Většina z nás ne.

Meg Guiseppi, CEO Executive Career Brand, vydala moc hezký článek The 10-Step Personal Branding Worksheet. Doporučuji jej každému, kdo se chce nad svou značkou (a vůbec kariérou/podnikáním) zamyslet, definovat si ji a mít černé na bílém to, co je pro něj důležité.

Postupů, které můžete zvolit, existuje mnoho. Článek od Meg je jen velmi povrchním základem, který vám přesto může nabídnout další kritéria pro vaši marketingovou strategii.

Marketingová strategie
Je toho hodně. A musíte to zvládnout. Cokoliv, co vám pomůže udržet si nadhled a určit své priority, proto vyzkoušejte.

SWOT analýza

Problém „swotky“ je v tom, že její název zní strašně složitě. Přitom jde o velmi jednoduchý nástroj, který můžete použít při přípravě marketingového plánu. Definujete si díky ní vaše silné a slabé stránky, ale i příležitosti a hrozby.

SWOT analýza se rozděluje na 4 kvadranty, z nichž 2 vám pomohou dosáhnout vašich cílů a 2 vám v tom naopak mohou bránit. Prvním kvadrantem jsou vaše silné stránky (to, v čem jste opravdu dobří a třeba i lepší než konkurence), druhým vaše příležitosti (co vám může pomoci úspěchu dosáhnout – např. inovace, módní trendy apod.).

K těm negativním kvadrantům patří vaše slabé stránky (tedy to, co vám v dosažení úspěchu brání) a hrozby (konkurence na trhu, ekonomická krize apod.). Každý může mít ve své SWOT analýze napsané něco jiného – přidat můžete i své vlastnosti, např. malý tah na branku, neschopnost věci dotahovat do konce apod.

SWOT analýza vám zejména pomůže utřídit si své myšlenky a podívat se na své podnikání opět s větším nadhledem.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

Premium
salvator-soska-web

Byznys s ponožkami. Proč už nestačí prodávat jen ty barevné? | Salvátor Soška

Premium
marketa-jinochova-web

Budování malé značky, prodej po Instagramu, růst nákladů | Markéta Jinochová (MANKAI Paper)

Premium
jiri-pernica-web

Rozjeďte podnikání díky Facebook reklamě. Efektivní strategie | Jiří Pernica

Právě vyšlo

Premium
tomas-matejcek-web

Systém odměňování zaměstnanců: Jak funguje v Megapixelu? | Tomáš Matějček

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

tomas-mitana-web

Největší technologické překážky v růstu e-shopů | Tomáš Mitana (Shoptet)

Nejoblíbenější

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

Premium
daniel-kral-web

Amazon. Takhle na něm prodává Dermacol | Daniel Král

Premium
petr-borkovec-web

Petr Borkovec: Jak se tvoří byznys modely?

Inzerce