Občas mě udivuje, kolik podnikatelů postupuje v rámci svého marketingu nepromyšleně, nahodile, chaoticky a bez rozmyslu. Přitom stačí málo a můžete získat nadhled, který oceníte nejen vy, ale i vaši zákazníci.
Ne každý podnikatel je marketér. Občas se setkávám třeba s e-shopaři nebo freelancery, kteří nemají na zainvestování zkušenějších odborníků, díky nimž by na své podnikání (a marketing) dostali zase trochu jiný pohled.
Vždy se jim snažím doporučit několik pomůcek, které jim tento pohled mohou nabídnout. Udělat si je není složité. Ať už jste e-shopař, freelancer, nebo máte svoji digitální agenturu, zkuste je. Uvidíte, kolik nových nápadů díky nim dostanete.
Persony by měly být jedním ze základních kamenů každé marketingové strategie. Přesto je spousta podnikatelů nemá definované.
Zjednodušeně řečeno, pod personami si můžete představit své ideální zákazníky. V případě našeho magazínu jím může být třeba Petr Onlajnovač. Imaginární internetový podnikatel, kterému je 25 let, tvoří své webové stránky a má své cíle a potřeby. Jakmile jsme si Petra detailně definovali, okamžitě nám vyvstala spousta nápadů, o čem psát, kde Petra najít, čím ho zaujmout, co mu nabídnout apod.
To samé můžete u svého podnikání udělat i vy. Vytvořte si personu ideálního zákazníka, u kterého si rozepíšete jeho potřeby, cíle, přání, vlastnosti, ale třeba i věk, vzdělání, pohlaví apod. Skutečně jej pojmenujte, dejte mu fotografii a vše, co potom uděláte, dělejte pro něj.
Vytvořit skutečně funkční persony není tak jednoduché. Je potřeba veškeré předpoklady zpětně ověřovat a už při jejich skládání čerpat z dat, která máte k dispozici. Vždy je ale lepší udělat si alespoň nějaké persony než žádné. Avšak pamatujte, že čím méně person vytvoříte, tím lépe. Osobně nedoporučuji více než 3.
Persony nám pomáhají lépe porozumět našim zákazníkům a usnadnit nám rozhodování o tom, jak se má naše služba chovat a jak ji máme my prezentovat. Díky personám si snáze představíme, pro koho naši službu tvoříme, a lépe tuto představu sdílíme i se svými kolegy.
V našich videorozhovorech občas zaslechnete zmínku o tomto frameworku Avinashe Kaushnika. Ten jím v podstatě rozdělil cestu zákazníka na několik fází: See, Think, Do a Care. Každá fáze představuje stav, ve kterém se zákazník v danou chvíli nachází. V případě e-shopu s oblečením pro sportovce mohou jednotlivé fáze vypadat následovně:
Díky rozdělení zákazníka do těchto fází můžete snáze určit např. to, v jaké fázi daný zákazník je, na co v tu chvíli reaguje pozitivně, jaké má potřeby, co řeší za problémy, kde se nachází a jak a čím jej můžete oslovit.
Například zákazníka, který si již koupil vaše zboží a je ve fázi Care, nebude moc zajímat informace, co získá prvním nákupem na vašem e-shopu. Místo toho mu můžete ale nabídnout něco jiného – třeba slevu na další nákup nebo článek, jak může s fotoaparátem, který si u vás koupil, pořídit ty nejlepší fotografie na světě.
Přemýšlíte dnes o zákaznících ve všech zmíněných fázích? Nebo oslovujete jen ty, co už jsou rozhodnuti koupit? V takovém případě vám ale spousta dalších uniká…
Framework See-Think-Do-Care rozděluje cestu zákazníka do 4 fází a pomáhá nám tak uvědomit si, jaké potřeby a přání zákazník v té které fázi má, kde se nachází a jak jej můžeme efektivně oslovit a zaujmout.
Každý z nás chce nějak působit na své okolí. Chceme, aby si o nás ostatní mysleli to, co si přejeme. Aby jim vyvstaly na mysli konkrétní vlastnosti a přednosti ihned, když uslyší naše jméno. Zkrátka chceme mít pod kontrolou to, za co nás jiní považují, co si o nás myslí a jaký k nám mají vztah.
Jenomže definovali jsme si to? Určili jsme si, jak o nás mají jiní smýšlet, jaké hodnoty jim chceme komunikovat a co si mají vybavit, když uslyší naše jméno? Většina z nás ne.
Meg Guiseppi, CEO Executive Career Brand, vydala moc hezký článek The 10-Step Personal Branding Worksheet. Doporučuji jej každému, kdo se chce nad svou značkou (a vůbec kariérou/podnikáním) zamyslet, definovat si ji a mít černé na bílém to, co je pro něj důležité.
Postupů, které můžete zvolit, existuje mnoho. Článek od Meg je jen velmi povrchním základem, který vám přesto může nabídnout další kritéria pro vaši marketingovou strategii.
Problém „swotky“ je v tom, že její název zní strašně složitě. Přitom jde o velmi jednoduchý nástroj, který můžete použít při přípravě marketingového plánu. Definujete si díky ní vaše silné a slabé stránky, ale i příležitosti a hrozby.
SWOT analýza se rozděluje na 4 kvadranty, z nichž 2 vám pomohou dosáhnout vašich cílů a 2 vám v tom naopak mohou bránit. Prvním kvadrantem jsou vaše silné stránky (to, v čem jste opravdu dobří a třeba i lepší než konkurence), druhým vaše příležitosti (co vám může pomoci úspěchu dosáhnout – např. inovace, módní trendy apod.).
K těm negativním kvadrantům patří vaše slabé stránky (tedy to, co vám v dosažení úspěchu brání) a hrozby (konkurence na trhu, ekonomická krize apod.). Každý může mít ve své SWOT analýze napsané něco jiného – přidat můžete i své vlastnosti, např. malý tah na branku, neschopnost věci dotahovat do konce apod.
SWOT analýza vám zejména pomůže utřídit si své myšlenky a podívat se na své podnikání opět s větším nadhledem.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.
Před 2 týdny
Před 2 týdny
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc
Před 3 měsíce
Před 3 měsíce