Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Kde hledat investora pro svůj projekt?

Máte dobrý nápad, který dokáže vydělat peníze, ale chybí vám peníze na jeho realizaci? Řešením může být investor. Možností jak získat potřebné finance pro svůj projekt je několik: Venture kapitál, Private equity, podnikatelské inkubátory, podnikatelská fóra nebo rodina a přátelé.

Business plán je základ

Klíčem k úspěchu při žádosti o investici je dobře napsaný business plán. Bez něj jsou šance na získání peněz minimální. Právě podle plánu se bude investor rozhodovat, zda má váš projekt potenciál, nebo ne. Při psaní se maximálně soustřeďte na jeho finanční část. Ta bude investora zajímat nejvíce. V žádném případě si čísla nevymýšlejte, ale využívejte průzkumy trhu. Jedině tak získáte objektivní a reálný pohled na budoucnost vašeho nápadu.

Mnoho podnikatelů psaní business plánu podceňuje a rozjedou své podnikání pouze podle nápadu, který nosí v hlavě. Během pár týdnů zjistí, že situace není tak růžová, jak se na první pohled zdála. Jejich „bezkonkurenční výrobek nebo služba“ již na trhu existuje a poptávka zdaleka není taková, jak si představovali. Tomu všemu mohli předejít.

Rodina, přátelé a blázni

První potencionální investoři, na které byste se měli obrátit, je vaše rodina a přátelé. Tento druh financování, nazývaný FFF (family, friends, fools), využilo v minulosti mnoho úspěšných firem, jako například Google, Microsoft nebo Hewlett – Packard. Sdělte své rodině vaše nápady, ukažte jim business plán, diskutujte o dalších možnostech rozšíření. Pokud se vám je nepodaří přesvědčit k investici, získáte od nich zpětnou vazbu k vašemu nápadu – důležité poznatky, slabá místa, možnosti rozšíření.

Mnoho začínajících podnikatelů svou rodinu vůbec neosloví. To vše kvůli strachu z možného neúspěchu a následné ztráty rodinných financí. Právě o tom však podnikání je – dokázat nést i toto riziko.

Podnikatelské inkubátory

První podnikatelské inkubátory vznikaly jakou součást univerzit a umožňovaly svým studentům realizovat jejich nápady. Mezi nejznámější patří Technologický inkubátor VUT, Podnikatelský inkubátor Univerzity Palackého v Olomouci nebo Akademické a univerzitní centrum Nové Hrady.

Během posledních let vzniklo i několik technologických a inovačních center. Mezi nejznámější patří Vědeckotechnologický park Ostrava, Technologické centrum Hradec Králové, Podnikatelské a inovační centrum Severní Čechy nebo Technologické a inovační centrum Zlín.

Pro přijetí do podnikatelského inkubátoru je v mnoha případech nutné obhájit váš nápad před odbornou komisí, která se skládá i z úspěšných podnikatelů. Délka přijímacího procesu trvá zpravidla 4 měsíce. Po přijetí do inkubátoru můžete naplno využívat služeb, které nabízí. Může se jednat o bezplatné nebo dotované nájemné, právní a daňové poradenství, hodnocení a analýza vývoje vaší firmy, networking a také pomoc při hledání obchodních partnerů nebo investorů.

Venture kapitál a Private Equity

Jedná se o financování formou navýšení základního jmění. Je spojeno se vstupem investora do dané společnosti, ve které získá předem dohodnutý podíl.   Stává se tak součástí dané firmy a často se podílí na jejím rozvoji a rozhodovacích procesech. Přináší tak nejenom finanční prostředky, ale také svůj čas, zkušenosti a praktické rady.

Pro vstup do dané společnosti hraje důležitou roli míra rizika a návratnost investice. Záleží na každém jednotlivém investorovi, jak vyhodnotí rizikovost a budoucí potenciál společnosti. Pro spoustu investorů může být váš nápad nezajímavý jenom proto, že se v této oblasti neorientují.

Podnikatelská fóra

Investora můžete najít i na podnikatelských fórech. Zde buďte maximálně obezřetní a prověřte si, s kým jednáte. Nabídky investic od anonymních uživatelů nejsou to pravé.  Než někomu zašlete váš business plán, vyzvěte ho, aby se vám představil. Mělo by vás v první řadě zajímat, čím se zabývá, jakým způsobem peníze vydělal a na jakých projektech již spolupracuje. Vždy je však lepší trvat na osobní schůzce. Snažte se oslovovat přímo konkrétní investory. Zadání inzerátu, ve kterém poptáváte investici, nepůsobí věrohodně a většina investorů se naplno věnuje své práci a neprohlíží si inzerci na fórech.

Máte i vy svůj nápad na velký byznys? Jak daleko jste s jeho realizací?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: David Hampl

Zakladatel reklamní agentury Damiha s.r.o.

Komentáře čtenářů: 1

  1. Martin Horák

    -

    V Praze, dne 19. 2. 2017

    Dobrý den,
    v mém zájmu bylo již v roce 2009 založit virtuálního mobilního operátora, ale v tomto roce to nebylo možné. V roce 2011 přicházela úvaha spolupráce s MobilKom kdy by virtuální operátor vznikl v síti U:fon, ale vím, že OpenCall to měl v začátcích těžké a pokud by se firma také neprodala tak již tento virtuální operátor také na našem trhu již není. Od roku 2013 do roku 2015 na našem trhu vzniklo kolem 200 virtuálních operátorů přesněji přeprodejců, protože ve skutečnosti zde působí kolem 7 virtuálních operátorů. Letos bych se rád s malými operátory spojil a založil novou telekomunikační společnost. Nabídku tarifů bych rád zjednodušil a začal tak vlastně od znova a lépe. Proto ovšem hledám zájemce kteří mají zájem dozvědět se více informací. Věřím, že společnými silami je možné dosáhnout lepších výsledků.
    Díky tomu určitě bude více zákazníků, více možností vylepšit služby a díky více možnostem se operátor stane známějším. Zda-li si to také myslíte budu rád když mi dáte vědět a letos zahájíme společnou spolupráci.

    S pozdravem
    Martin Horák

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu