Inzerce

Inzerce

Kde hledat investora pro svůj projekt?

Máte dobrý nápad, který dokáže vydělat peníze, ale chybí vám peníze na jeho realizaci? Řešením může být investor. Možností jak získat potřebné finance pro svůj projekt je několik: Venture kapitál, Private equity, podnikatelské inkubátory, podnikatelská fóra nebo rodina a přátelé.

Inzerce

Business plán je základ

Klíčem k úspěchu při žádosti o investici je dobře napsaný business plán. Bez něj jsou šance na získání peněz minimální. Právě podle plánu se bude investor rozhodovat, zda má váš projekt potenciál, nebo ne. Při psaní se maximálně soustřeďte na jeho finanční část. Ta bude investora zajímat nejvíce. V žádném případě si čísla nevymýšlejte, ale využívejte průzkumy trhu. Jedině tak získáte objektivní a reálný pohled na budoucnost vašeho nápadu.

Mnoho podnikatelů psaní business plánu podceňuje a rozjedou své podnikání pouze podle nápadu, který nosí v hlavě. Během pár týdnů zjistí, že situace není tak růžová, jak se na první pohled zdála. Jejich „bezkonkurenční výrobek nebo služba“ již na trhu existuje a poptávka zdaleka není taková, jak si představovali. Tomu všemu mohli předejít.

Co radí samotní investoři?

Investoři se rádi dělá o svoje know-how a poradí vám, jak získat vlastního investora. Sami jsme s několika z nich natočili rozhovory, ve kterých najdete jasné a konkrétní rady, jak investora zaujmout a získat od něj investici:


O hledání investora vyprávěl i Andrej Kiska ml. v našem rozhovoru. Podívejte se zde.

Rodina, přátelé a blázni

První potencionální investoři, na které byste se měli obrátit, je vaše rodina a přátelé. Tento druh financování, nazývaný FFF (family, friends, fools), využilo v minulosti mnoho úspěšných firem, jako například Google, Microsoft nebo Hewlett – Packard. Sdělte své rodině vaše nápady, ukažte jim business plán, diskutujte o dalších možnostech rozšíření. Pokud se vám je nepodaří přesvědčit k investici, získáte od nich zpětnou vazbu k vašemu nápadu – důležité poznatky, slabá místa, možnosti rozšíření.

Mnoho začínajících podnikatelů svou rodinu vůbec neosloví. To vše kvůli strachu z možného neúspěchu a následné ztráty rodinných financí. Právě o tom však podnikání je – dokázat nést i toto riziko.

Podnikatelské inkubátory

První podnikatelské inkubátory vznikaly jakou součást univerzit a umožňovaly svým studentům realizovat jejich nápady. Mezi nejznámější patří Technologický inkubátor VUT, Podnikatelský inkubátor Univerzity Palackého v Olomouci nebo Akademické a univerzitní centrum Nové Hrady.

Během posledních let vzniklo i několik technologických a inovačních center. Mezi nejznámější patří Vědeckotechnologický park Ostrava, Technologické centrum Hradec Králové, Podnikatelské a inovační centrum Severní Čechy nebo Technologické a inovační centrum Zlín.

Pro přijetí do podnikatelského inkubátoru je v mnoha případech nutné obhájit váš nápad před odbornou komisí, která se skládá i z úspěšných podnikatelů. Délka přijímacího procesu trvá zpravidla 4 měsíce. Po přijetí do inkubátoru můžete naplno využívat služeb, které nabízí. Může se jednat o bezplatné nebo dotované nájemné, právní a daňové poradenství, hodnocení a analýza vývoje vaší firmy, networking a také pomoc při hledání obchodních partnerů nebo investorů.

Venture kapitál a Private Equity

Jedná se o financování formou navýšení základního jmění. Je spojeno se vstupem investora do dané společnosti, ve které získá předem dohodnutý podíl.   Stává se tak součástí dané firmy a často se podílí na jejím rozvoji a rozhodovacích procesech. Přináší tak nejenom finanční prostředky, ale také svůj čas, zkušenosti a praktické rady.

Pro vstup do dané společnosti hraje důležitou roli míra rizika a návratnost investice. Záleží na každém jednotlivém investorovi, jak vyhodnotí rizikovost a budoucí potenciál společnosti. Pro spoustu investorů může být váš nápad nezajímavý jenom proto, že se v této oblasti neorientují.

Podnikatelská fóra

Investora můžete najít i na podnikatelských fórech. Zde buďte maximálně obezřetní a prověřte si, s kým jednáte. Nabídky investic od anonymních uživatelů nejsou to pravé.  Než někomu zašlete váš business plán, vyzvěte ho, aby se vám představil. Mělo by vás v první řadě zajímat, čím se zabývá, jakým způsobem peníze vydělal a na jakých projektech již spolupracuje. Vždy je však lepší trvat na osobní schůzce. Snažte se oslovovat přímo konkrétní investory. Zadání inzerátu, ve kterém poptáváte investici, nepůsobí věrohodně a většina investorů se naplno věnuje své práci a neprohlíží si inzerci na fórech.

Máte i vy svůj nápad na velký byznys? Jak daleko jste s jeho realizací?

redakce

Den co den píšeme, točíme a nahráváme nový obsah na MladýPodnikatel.cz, který provozujeme.

Nenechte si ujít

jakub-kaderavek-web

Koho si najmout na váš web na WordPressu? | Jakub Kadeřávek

marek-odehnal-web

Jak v podnikání vytvořit skutečné jmění? | Marek Odehnal

jakub-cerny-web

Zvýšení tržeb e-shopu díky vyhledávání na webu: Jak na to? | Jakub Černý

Právě vyšlo

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

petr-volf-web

Jak spolupracovat s digitálními agenturami a nenapálit se? | Petr Volf

jan-hlavsa-web

Nejčastější mýty o investování | Jan Hlavsa (Fondee)

Nejoblíbenější

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

michal-hanacek-web

Michal Hanáček (Pilulka.cz): Jak na vendor marketing e-shopu?

vladimir-kovar-web

68. nejbohatší Čech Vladimír Kovář: Jak vybudoval Unicorn a co mu v podnikání pomáhá nejvíce?

klavesnice-kuzely-web

Jak změnit e-shopové řešení a nepřijít o svoje tržby?

Markéta Majerová

Markéta Majerová: Proč Scio tvoří časopis Perpetuum?

Inzerce