Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Inzerce

Kde hledat investora pro svůj projekt?

Máte dobrý nápad, který dokáže vydělat peníze, ale chybí vám peníze na jeho realizaci? Řešením může být investor. Možností jak získat potřebné finance pro svůj projekt je několik: Venture kapitál, Private equity, podnikatelské inkubátory, podnikatelská fóra nebo rodina a přátelé.

Inzerce

Business plán je základ

Klíčem k úspěchu při žádosti o investici je dobře napsaný business plán. Bez něj jsou šance na získání peněz minimální. Právě podle plánu se bude investor rozhodovat, zda má váš projekt potenciál, nebo ne. Při psaní se maximálně soustřeďte na jeho finanční část. Ta bude investora zajímat nejvíce. V žádném případě si čísla nevymýšlejte, ale využívejte průzkumy trhu. Jedině tak získáte objektivní a reálný pohled na budoucnost vašeho nápadu.

Mnoho podnikatelů psaní business plánu podceňuje a rozjedou své podnikání pouze podle nápadu, který nosí v hlavě. Během pár týdnů zjistí, že situace není tak růžová, jak se na první pohled zdála. Jejich „bezkonkurenční výrobek nebo služba“ již na trhu existuje a poptávka zdaleka není taková, jak si představovali. Tomu všemu mohli předejít.

Co radí samotní investoři?

Investoři se rádi dělá o svoje know-how a poradí vám, jak získat vlastního investora. Sami jsme s několika z nich natočili rozhovory, ve kterých najdete jasné a konkrétní rady, jak investora zaujmout a získat od něj investici:

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více


O hledání investora vyprávěl i Andrej Kiska ml. v našem rozhovoru. Podívejte se zde.

Rodina, přátelé a blázni

První potencionální investoři, na které byste se měli obrátit, je vaše rodina a přátelé. Tento druh financování, nazývaný FFF (family, friends, fools), využilo v minulosti mnoho úspěšných firem, jako například Google, Microsoft nebo Hewlett – Packard. Sdělte své rodině vaše nápady, ukažte jim business plán, diskutujte o dalších možnostech rozšíření. Pokud se vám je nepodaří přesvědčit k investici, získáte od nich zpětnou vazbu k vašemu nápadu – důležité poznatky, slabá místa, možnosti rozšíření.

Mnoho začínajících podnikatelů svou rodinu vůbec neosloví. To vše kvůli strachu z možného neúspěchu a následné ztráty rodinných financí. Právě o tom však podnikání je – dokázat nést i toto riziko.

Podnikatelské inkubátory

První podnikatelské inkubátory vznikaly jakou součást univerzit a umožňovaly svým studentům realizovat jejich nápady. Mezi nejznámější patří Technologický inkubátor VUT, Podnikatelský inkubátor Univerzity Palackého v Olomouci nebo Akademické a univerzitní centrum Nové Hrady.

Během posledních let vzniklo i několik technologických a inovačních center. Mezi nejznámější patří Vědeckotechnologický park Ostrava, Technologické centrum Hradec Králové, Podnikatelské a inovační centrum Severní Čechy nebo Technologické a inovační centrum Zlín.

Pro přijetí do podnikatelského inkubátoru je v mnoha případech nutné obhájit váš nápad před odbornou komisí, která se skládá i z úspěšných podnikatelů. Délka přijímacího procesu trvá zpravidla 4 měsíce. Po přijetí do inkubátoru můžete naplno využívat služeb, které nabízí. Může se jednat o bezplatné nebo dotované nájemné, právní a daňové poradenství, hodnocení a analýza vývoje vaší firmy, networking a také pomoc při hledání obchodních partnerů nebo investorů.

Venture kapitál a Private Equity

Jedná se o financování formou navýšení základního jmění. Je spojeno se vstupem investora do dané společnosti, ve které získá předem dohodnutý podíl.   Stává se tak součástí dané firmy a často se podílí na jejím rozvoji a rozhodovacích procesech. Přináší tak nejenom finanční prostředky, ale také svůj čas, zkušenosti a praktické rady.

Pro vstup do dané společnosti hraje důležitou roli míra rizika a návratnost investice. Záleží na každém jednotlivém investorovi, jak vyhodnotí rizikovost a budoucí potenciál společnosti. Pro spoustu investorů může být váš nápad nezajímavý jenom proto, že se v této oblasti neorientují.

Podnikatelská fóra

Investora můžete najít i na podnikatelských fórech. Zde buďte maximálně obezřetní a prověřte si, s kým jednáte. Nabídky investic od anonymních uživatelů nejsou to pravé.  Než někomu zašlete váš business plán, vyzvěte ho, aby se vám představil. Mělo by vás v první řadě zajímat, čím se zabývá, jakým způsobem peníze vydělal a na jakých projektech již spolupracuje. Vždy je však lepší trvat na osobní schůzce. Snažte se oslovovat přímo konkrétní investory. Zadání inzerátu, ve kterém poptáváte investici, nepůsobí věrohodně a většina investorů se naplno věnuje své práci a neprohlíží si inzerci na fórech.

Máte i vy svůj nápad na velký byznys? Jak daleko jste s jeho realizací?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

redakce

Den co den píšeme, točíme a nahráváme nový obsah na MladýPodnikatel.cz, který provozujeme.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
ondrej-vanek-web

Proč jsou malé firmy tak křehké? A jak to změnit? | Ondřej Vaněk (Blindspot)

gabriela-mrkvicova-web

Zkušená networkerka: Jak v byznysu budovat kvalitní vztahy? | Gabriela Mrkvicová (Smart Network)

Právě vyšlo

jan-astary-web

Jak se buduje e-commerce agentura? | Ján Aštary (Dexfinity)

Premium
martin-schovanec-web

Jak otočit kormidlo firmy novým směrem? Příběh Xzone | Martin Schovanec

jakub-oska-web

Jirka Rostecký o rozjezdu podnikání: Pokud opravdu chcete, cestu si najdete | Jakub Oška (BYMFIT.cz)

Nejoblíbenější

Premium
daniel-kmoch-web

Finanční ředitel Bonami: Na záchranu firmy jsme měli 6 měsíců | Daniel Kmoch

Premium
dominik-stroukal

Byznys pohledem ekonoma. Na co se teď zaměřit a je správný čas na prodej firmy? | Dominik Stroukal

Premium
ondrej-klega

Hledáte investora pro váš e-shop? Takhle získáte eRockets | Ondřej Klega

Komentáře

Petr Machala

Před 2 roky

Dobrý den mám dobrý nápad akorat bych potřeboval investora pomůžete min?Děkuji Machala .

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Premium
lukas-uhl-web

Jak řešit krize firem? Příběh Pietro Filipi a Zootu | Lukáš Uhl

Inzerce